معروف‌ترین خیابان‌های ایران - قسمت دوم

4.8
از 23 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معروف‌ترین خیابان‌های ایران + تصاویر
22 تیر 1399 07:00
21

اگر در قسمت قبلی معروف ترین خیابان های ایران همراه ما بوده باشید، با 10 تا از این خیابان‌ها آشنا شده‌اید. در لیست قبلی، این ما بودیم که خیابان‌ها را انتخاب کرده بودیم اما از شما خواسته بودیم تا برای نوشتن قسمت دوم این مطلب و معرفی خیابان‌های معروف دیگر، ما را در بخش کامنت‌ها همراهی کنید. خوشبختانه، شما مثل همیشه دعوت ما را قبول کردید و خیابان‌های معروف بسیاری را به ما معرفی کردید.

در قسمت اول معرفی معروف‌ترین خیابان‌های ایران، از خیابانهای سپه قزوین، ولیعصر تهران، چهارباغ عباسی اصفهان، تربیت تبریز، علم‌الهدی رشت، سی تیر تهران، لاله‌زار تهران، ارم شیراز، کریمخان زند شیراز و لشکرآباد اهواز نام بردیم.خیابان‌هایی که در این مطلب با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد، همه بر اساس پیشنهادات خود شما انتخاب شده‌اند. پس بهتر است بیش از این مقدمه‌چینی نکنیم و یک‌راست برویم سراغ اصل مطلب و ببینیم شما کدام خیابان‌ها را به عنوان معروف‌ترین خیابان‌های ایران می‌شناسید و دلیل آن چیست؟ همراه لست‌سکند باشید:

 

1. خیابان طاق بستان - کرمانشاه؛ طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران

 taqe-bostan-boulevard.jpg

بلوار و خیابان طاق بستان کرمانشاه، یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال زیباترین خیابان‌های ایران محسوب می‌شود. فضای سبز ایجاد شده در بلوار این خیابان به قدری زیباست که نه تنها گردشگران را مجذوب خودش می‌کند، بلکه اهالی کرمانشاه برای ورزش و پیاده‌روی نیز از آن استفاده کرده و از فضای بی‌نظیر آن لذت می‌برند. این بلوار بین سال‌های 1348 تا 1351 ساخته شده و طول آن 3600 متر است.  بلوار طاق بستان را همچنین از طولانی‌ترین بلوارهای جنگلی ایران می‌دانند که از میدان طاق بستان در شمال شهر شروع شده و تا پل لب آب امتداد دارد.

بلوار طاق بستان، مسیر ارتباطی اصلی شهرک‌های پرجمعیت شمال کرمانشاه است و در مسیر خود از میدان طاق بستان، میدان دانشگاه (سه راه مسکن)، پل صیاد شیرازی، دوراهی اول و دوم کارمندان، دوراهی فرهنگیان، دوراهی چهل ‌متری تعاون و پل ولایت (لب آب) نیز می ‌گذرد. بد نیست بدانید که نام این خیابان در ابتدا «بلوار طاق ‌بستان» بود، چراکه مسیری بود که از بافت قدیمی شهر کرمانشاه می‌گذشت و به آثار تاریخی طاق‌بستان منتهی می‌شد. اما در سال‌های جنگ ایران و عراق تابلوی آن به نام بلوار شهید شیرودی تغییر کرد. با این حال همچنان در میان مردم و نیز بسیاری از مقامات حکومت با همان نام بلوار طاق‌بستان شناخته می‌شود.

 

2. خیابان بو علی- همدان؛ جریان همیشگی زندگی

 boo-ali-street.jpg

خیابان بو علی همدان، از خیابان‌های همیشه زنده و شلوغ این شهر است که دو طرف آن را مغازه‌های گوناگون فراگرفته است. در کنار مغازه‌ها، درختان سر به فلک کشیده‌ی زیبایی نیز اطراف خیابان را احاطه کرده‌اند که به خصوص در فصل پاییز، مثل یک نقاشی هزار رنگ خودنمایی می‌کنند.

پیاده‌رو این خیابان صندلی‌های بزرگی دارد تا شما بتوانید لحظاتی را برای استراحت از پیاده‌روی و یا برای خیره شدن به درختان اختصاص دهید. همچنین مجسمه‌هایی در دو طرف این خیابان قرار گرفته‌اند که فرهنگ و مردم این خطه را به خوبی نشان می‌دهند. در انتهای خیابان نیز میدانی قرار دارد که به آن میدان مرکزی و یا میدان شیرین می‌گویند و زمان ساخت آن به دوران پهلوی برمی‌گردد.

 

3. خیابان احمد آباد – مشهد؛ راسته‌ی مرفه‌نشینان!

 ahmadabad-street-mashhad.jpg

خیابان احمد آباد مشهد در منطقه 1 شهری مشهد قرار گرفته و از خیابان‌های مرفه نشین و لوکس مشهد محسوب می‌شود. در این خیابان، چند تا از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های مشهد از قبیل بیمارستان قائم و بیمارستان پاستور قرار گرفته‌اند.

همچنین شرکت‌های بزرگ هواپیمایی خارجی نیز در این خیابان واقع شده‌اند. بازارهای معروف مشهد نیز در اطراف این خیابان قرار دارند و تمام این موارد در کنار هم باعث شده تا این خیابان یکی از مهم‌ترین خیابان‌های مشهد به شمار برود. هتل هما نیز یکی دیگر از مراکزی است که در کنار خیابان احمد آباد واقع شده و به اهمیت این خیابان افزوده است.

 

4. خیابان نادری – اهواز، خیابانی برای همه‌ی اقشار

 naderi-street-ahvaz.jpg

یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های اهواز، خیابان نادری است که دور تا دور آن را مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف فرا گرفته است. یکی از ویژگی‌های خاص خیابان نادری، حضور چشمگیر دست‌فروش‌ها در کنار مغازه‌هاست. قیمت‌ اجناسی که در این خیابان به فروش می‌رسد، به نسبت فروشگاه‌های بالای شهر ارزان‌تر بوده و به همین دلیل این خیابان پاتوق خرید مناسبی برای قشر متوسط و البته دانشجویان است.

در بخشی از خیابان نادری، می‌توانید به یکی از معروف‌ترین اغذیه‌ فروشی‌های اهواز برسید، جایی که بهترین و خوش طعم‌ترین پیراشکی روسی‌های عمرتان را امتحان خواهید کرد و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که فرصت مزه کردن آن را به هیچ وجه از دست ندهید!

 

5. خیابان کوهسنگی – مشهد، یکی از زیباترین خیابان‌های ایران!

 koohsangi-street-mashhad.jpg

یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مشهد، خیابان وسیع، عریض و مشجر کوهسنگی است که منطقه‌ی تفریحی – گردشگری کوهسنگی را به بدنه‌ی اصلی شهر مشهد متصل کرده و تا ایستگاه راه آهن مشهد امتداد می‌یابد. این خیابان یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های مشهد بوده و به دلیل مسیر مستقیمی که دارد، محل پیاده‌روی مردم نیز هست.

این خیابان همچنین یکی از زیباترین خیابان‌های ایران نامگذاری شده و به دلیل درختانی که در اطراف آن قرار دارند، در فصل پاییز، بسیار زیبا و دل‌انگیز می‌شود. البته هرکسی که در فصول مختلف پیاده‌روی در این خیابان را تجربه کرده باشد، معتقد است که خیابان کوهسنگی، بهار و پاییز نمی‌شناسد و در هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

 

6. خیابان قصردشت – شیراز، مسیری در امتداد کوچه باغ‌ها

 ghsar-dasht-street-shiraz-محمدرضا نسب عبداللهی.jpg

عکس از: محمدرضا نسب عبداللهی

قصردشت یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شیراز است که در شمال غربی این شهر قرار دارد. این محله باغ‌های میوه و انگور فراوان و انبوهی دارد و تا بیست سال پیش در بیرون از شهر قرار داشت و یکی از ییلاق‌های خوش آب و هوا برای سرمایه‌داران شیرازی محسوب می‌شد ولی با افزایش جمعیت و مهاجرت روزافزون، این محله در قلب شهر شیراز جای گرفته است. خیابان قصردشت، در این محله‌ی زیبا قرار دارد که درست است تا حد زیادی دستخوش تغییر شده اما توانسته همچنان تا حدی زیبایی خودش را حفظ کند و یکی از مهم‌ترین و زیباترین خیابان‌های این شهر محسوب شود.

یکی از دلایل اهمیت خیابان قصردشت این است که محلات و خیابان‌های فرعی مهم و زیبای فراوانی از آن منشعب می‌شوند. خیابان‌هایی چون: خیابان عفیف آباد، خیابان ولی‌عصر، خیابان برق، خیابان باغشاه و... . در اکثر طول مسیر این خیابان نیز، شاهد درختان سر به فلک کشیده‌ای هستید که نشان از قدمت و گذشته‌ی این خیابان دارند. پیاده‌روی در پیاده‌راه این خیابان، در بعدازظهرهای اردیبهشت و یا در فصل پاییز به هرکسی که عازم شیراز است توصیه می‌شود.

 

7. خیابان عباس آباد – اصفهان، رد تاریخ در سایه‌ی چنارها

 abbas-abad-isfahan.jpg

یکی از خیابان‌های قدیمی و البته تاریخی اصفهان، خیابان عباس آباد است که علاوه بر قرارگیری‌اش در محله‌ای خوش آب و هوا، قدم به قدم آن پر از آثار تاریخی مختلف است. این خیابان همچنین یادگاری از دوره صفویه است. شاه‌عباس زمانی که پایتخت را به اصفهان منتقل کرد، عده‌ای از اهالی تبریز را به اصفهان و این محله کوچ داد. محله‌ای که در آن زمان به محله تبریزی‌ها شهرت داشت و ساکنان تبریزی‌اش به این دلیل که شاه، بهترین محله اصفهان را به آنان داده، نام عباس‌آباد را برای آن برگزیدند.

یکی از مهم‌ترین و اولین چیزهایی که در این خیابان توجه رهگذران و گردشگران را به خودش جلب می‌کند، چنارهای قدیمی و زیبای آن است که در دو طرف خیابان تمام قد ایستاده‌اند. بافت فعلی خیابان و آثاری که در اطراف آن قرار دارند، ترکیبی از چندین دوره‌ی تاریخی را به تصویر می‌کشند: از دوران صفویه گرفته تا بناهای عهد قاجار و خانه‌های دوران پهلوی و البته برج‌های اعیان‌نشین امروزی!

 

8. خیابان مسجد جامع - یزد، مسیری که به محراب می رسد!

 masjed-jame-street-yazd.jpg

خیابان مسجد جامع یزد، یکی از خیابان‌های معروف یزد است که به مسجد جامع زیبای یزد منتهی می‌شود. به تازگی این خیابان را به پیاده‌راهی عریض تبدیل کرده‌اند تا گردشگران بتوانند با خیال راحت و با نمای زیبای مسجد جامع در مقابلشان، در این مسیر پیاده‌روی کنند.

در طرح پیاده‌راهسازی این خیابان، کف مسیر سنگفرش شده و اطراف آن را با چراغ‌های زیبایی تزیین کرده‌اند. همچنین در دو طرف این پیاده‌راه، مغازه‌های مختلفی قرار گرفته است که می‌توانید در حین قدم زدن، از آن‌ها نیز دیدن کنید. این مسیر به دلیل منتهی شدن به مهم‌ترین مسجد یزد، از دیرباز اهمیت زیادی داشته است.

 

9. خیابان خیام جنوبی – ارومیه، بازاری برای همه!

 southern-khayam-urmia.jpg

خیابان خیام جنوبی ارومیه که به خیابان بزرگ شهر ارومیه یعنی خیابان امام متصل است و در نزدیکی مرکز شهر ارومیه و بازار بزرگ قرار دارد، یکی از پر رفت و آمدترین خیابان‌ها و بازارهای ارومیه محسوب می‌شود. این خیابان به نوعی پیاده‌راه بزرگی است که عبور و مرور وسایل نقلیه در آن ممنوع است و به دلیل قرار گرفتن پاساژها و مغازه‌هایی که در اطراف آن قرار دارند، یک بازار شناخته شده در ارومیه محسوب می‌شود.

 از مکان ها و مراکز خرید در این خیابان می‌توان به سینما آزادی ارومیه و مجتمع تجاری امیرکبیر، خرم، پاساژ صدر، پاساژ ارک و... اشاره کرد.

 

10. خیابان وکیل آباد – مشهد، طولانی‌ترین خیابان مستقیم خاورمیانه

 vakil-abad-blvd-mashhad.jpg

عکس از: فیسبوک وکیل آباد مشهد

خیابان وکیل آباد مشهد در غرب شهر واقع شده و از میدان آزادی شروع شده و به دوراهی طرقبه و شاندیز ختم می‌شود. این بلوار، در محله‌ی خوش آب و هوای وکیل آباد قرار دارد. نکته‌ای که در مورد این بلوار بسیار حایز اهمیت است این است که اکثر مردم به اشتباه فکر می‌کنند که این بلوار طولانی‌ترین بلوار شهری ایران بعد از بلوار ولی‌عصر تهران است، اما باتوجه به اینکه طول این بلوار ۹.۶ کیلومتر است، می‌توان گفت که در حقیقت این بلوار طولانی ترین «بلوار مستقیم» خاورمیانه است.

بزرگراه وکیل آباد در میان مردم مشهد با نام بلوار وکیل آباد شناخته می‌شود و یکی از مدرن‌ترین مناطق شهری مشهد است. مکان‌های مهمی که در اطراف این بلوار قرار گرفته‌اند شامل: پارک ملت، دانشگاه فردوسی، پایانه‌ی آزادی، بوستان وکیل‌‎ آباد و پایانه مسافربری درون شهری وکیل آباد هستند.

 

در نهایت

ایران سرشار از زیبایی‌های منحصربفردی است که هرکدام در گوشه‌ای جاخوش کرده‌اند. حتی می‌توان رد این زیبایی‌ها را در معابر و خیابان‌های شهرهای مختلف هم دید و از آن لذت برد. در این مطلب با پیشنهادات شما همراه بودیم و خیابان‌هایی را از نظر گذراندیم که اغلب به جای اینکه صرفا زیبا باشند، نقش مهمی را نیز در شهر ایفا می‌کردند و یا یادگاری از سرگذشتی بودند که از سال‌ها پیش ردشان را بر دل آن‌ها بر جای گذاشته بودند، ردی که شاید هیچ‌وقت پاک نشود.

 

برای خواندن قسمت اول این مطلب روی لینک زیر کلیک کنید:

معروف ترین خیابان های ایران - قسمت اول

 

 توجه:لطفا اگر نام عکاسان تصاویری که در مطلب کار شده را می‌دانید و یا تصاویر متعلق به شماست، ما را در جریان قرار دهید تا نام شما به عنوان صاحب اثر در کنار تصاویر ثبت شود.

 

تهیه و تالیف: لست‌سکند

نسیم اسلامپور
نسیم اسلامپور