نخستین کشتی وایکینگ ها پس از صد سال از خاک نروژ بیرون کشیده شد!

4.8
از 16 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
نخستین کشتی وایکینگ ها پس از صد سال، از خاک، بیرون کشیده شد! +تصاویر
14 مرداد 1399 07:00
5

باستان‌شناسان در کشور نروژ به‌تازگی کار بیرون ‌آوردن یک کشتی وایکینگی از زمین را آغاز کرده‌اند و این نخستین بار است که طی صد سال گذشته چنین مأموریتی را انجام می‌دهند. در سال 2018، سازمان تحقیقات میراث فرهنگی نروژ (NIKU) با استفاده از رادار زیرزمینی توانست موقعیت چند بلندخانه و دست‌کم یک کشتی وایکینگی به نام کشتی ژِلِستاد را کشف کند.

اکنون دارند این کشتی را از زمینی که مدت‌ها در آن دفن شده بود، بیرون می‌آورند. طبق گزارش فاکس نیوز Fox News، این کشتی حدود 20 متر طول دارد و نزدیک یک تپه خاک‌سپاری و تنها حدود 5 متر زیر سطح زمین پیدا شد.

نروژ پس از صدسال، کار بیرون‌آوری نخستین کشتی عظیم‌الجثه وایکینگی را آغاز می‌کند

کشتی وایکینگی!

شِنوت پوسکه، رئیس سازمان NIKU و کارشناس کشتی‌های باستانی، سخنانی را درباره این حفاری بیان کرد که طی آن‌ها می‌گوید این کشتی در وضعیت بدی قرار دارد و برخی از الوارهایش پوسیده و کنده شده‌اند و این فرصتی را برای سازمان فراهم آورد که هر چه می‌تواند از این یافته اطلاعات جمع‌آوری کند. تنها مدت کمی پس از کشف، باستان شناسان برآورد کردند که احتمالاً تاریخ این کشتی به اوایل دوره وایکینگ‌ها برمی‌گردد. اگرچه در سال‌های گذشته بقایای کشتی‌های بسیاری کشف شده است، ولی تنها شمار اندکی از بقایای مربوط به اوایل این دوره، در شرایط تقریباً محافظت ‌شده‌ای بوده‌اند. کشتی اوسبِرگ، که یکی دیگر از همین چند کشتی اندک است، صد سال پیش یافت شد.

نروژ پس از صدسال، کار بیرون‌آوری نخستین کشتی عظیم‌الجثه وایکینگی را آغاز می‌کند

رادار ژئوفیزیکی خطوط کشتی وایکینگ را زیر زمین آشکار کرد.

موزه تاریخ فرهنگی دانشگاه اوسلو اکنون مسئولیت این حفاری که قرار است پنج ماه طول بکشد را بر عهده گرفته است. پوسکه می‌گوید این حفاری برای دسته‌های گوناگون مردم از باستان‌شناسان تا شهروندانی که به تاریخ و میراث خود علاقه‌مندند بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. بررسی‌های بعدی نیز نشان دادند که قدمت کشتی برابر با همان مقداری است که در ارزیابی‌های نخستین برآورد شده بود.

شوربختانه، به‌جز پوسیدگی برخی از الوارها، بخش‌هایی از کشتی نیز به رشد شدید قارچ دچار شده‌ است که احتمالاً دلیلش کودهای مورداستفاده در منطقه بوده است. شرایط خاک و آسیب‌های قبلی وارده بر این کشتی باستانی از عواملی بودند که مسئولان را به تسریع در امر حفاری واداشتند.

نروژ پس از صدسال، کار بیرون‌آوری نخستین کشتی عظیم‌الجثه وایکینگی را آغاز می‌کند

عملیات حفاری کشتی وایکینگ گوکستاد. تپه گوکستاد، 1880

از آنجایی‌که اتصالات اولیه این کشتی وایکینگ دیگر محکم و برقرار نیستند، موزه بیرون آوردن آن را به سر هم کردن یک جورچین تشبیه کرده است؛ آن‌ها این کار را ذره به ذره پیش می‌برند. تاکنون توانسته‌اند رویه‌ی خاک را با ماشین حفاری بردارند و برای پیدا کردن تکه‌های کشتی آن را وارسی و غربال کنند. هنگامی‌که همه خاک برای یافتن تکه‌ها غربال شد، آن‌ها نخست نیمه پایینی آن را کم‌کم برمی‌دارند و سپس به سراغ نیمه بالایی بقایا و در آخر میانه کشتی می‌روند؛ میانه‌ای که باور دارند ممکن است یک گورستان سرپوشیده باشد.

نروژ پس از صدسال، کار بیرون‌آوری نخستین کشتی عظیم‌الجثه وایکینگی را آغاز می‌کند

کشتی اوزِبِزگ (موزه کشتی وایکینگ، نروژ)

در سال‌های اخیر چند یافته وایکنیگی جالب دیگر نیز یافت شده است. برای مثال، سال پیش یک قایق دوقلوی عجیب وایکنیگی کشف شد. در آن مورد، باستان شناسان ابتدا قبر قایقی یک زن قرن نوزدهمی را یافتند که تعدادی جواهرات، قیچی و یک دوک و چند وسیله دیگر نیز به همراهش بود. سپس متوجه شدند که به‌جای دفن کردن این زن در قایق خودش، او را در یک قبر قایقی بزرگ دیگر که حدود یک قرن پیش از آن خاک شده بود دفن کرده بودند. قبر قدیمی‌تر نیز به مردی متعلق بوده است که با سپر، نیزه و شمشیرش به خاک سپرده شده بود.

اواخر قرن نوزدهم میلادی، قبر یک جنگجو در سوئد کشف شد. همیشه فکر می‌کردند که جنسیت این جنگجو مرد بوده است. ولی در سال2017 آنالیز دی‌ان‌ای نشان داد که او در واقع زن است و با وجود جنسیتش و در آن بازه زمانی، مطمئناً جنگجو نبوده است، بلکه یکی از اشراف بوده که به همراه ابزار زیردستانش به خاک سپرده شده است. در قبر او بیست‌ و پنج تیر که برای سوراخ کردن زره طراحی شده بودند، تعدادی نیزه و یک شمشیر وجود داشت. دو اسب نیز همراه با او دفن شده بودند که نشان دهنده مقام بالای اجتماعی‌اش می‌باشد.

چند مورد دیگر از مصنوعات وایکینگی نیز به‌تازگی در منطقه اسکاندیناوی کشف شده‌اند که از آن جمله می‌توان به «چکش تور» در کشور ایسلند و یک شمشیر 1500 ساله در یکی از دریاچه‌های سوئد در سال 2018، و نیز یک گنجینه بزرگ نقره که گویا متعلق به یکی از حاکم‌های وایکینگی یک جزیره کوچک در دریای بالتیک بوده است اشاره کرد. یک گنج وایکینگی نیز در سال 2014 در اسکاتلند کشف شد. این گنج که به آن «گنج گالُوِی» می‌گویند به‌عنوان غنی‌ترین مخزن گنج وایکنیگی در جزایر بریتانیا شناخته شده است.

هر کشف جدید نه‌ تنها ما را بیش‌ از پیش شگفت‌زده می‌کند، بلکه دیدمان را درباره فرهنگی که امروزه توجه همه مردم اروپا و آمریکای شمالی را به خود جلب کرده است گسترده‌تر و کامل‌تر می‌سازد.

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.