روز جهانی گردشگری مبارک، با تاریخچه این رویداد بزرگ بیشتر آشنا شویم!

5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
روز جهانی گردشگری و تاریخچه پرماجرای آن!
06 مهر 1399 14:00
0

tourism-day.jpg

از سال 1980 میلادی، سازمان جهانی گردشگریUNWTO تاریخ 27 سپتامبر را روز جهانی گردشگری نامید. این تاریخ مصادف با روزی است که اساسنامه سازمان جهانی گردشگری در تاریخ 1970 به تصویب رسید. هدف از گرامیداشت این روز افزایش آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن تأثیرات آن بر ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

علاوه بر گرامیداشت، در 27 سپتامبر سازمان جهانی گردشگری شعاری مرتبط با این موضوع را مطرح می‌کند و همچنین میزبانی این روز به‌عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان ملل انجام می‌گیرد. در بخش زیر شعار و میزبان‌های 10 سال اخیر را می‌توانید ملاحظه کنید.

2010: "گردشگری و تنوع زیستی" به میزبانی چین

2011: "اتصال فرهنگ‌ها " به میزبانی مصر

2012: " گردشگری و انرژی پایدار " به میزبانی اسپانیا

2013: " گردشگری و آب، حفاظت از آینده‌ی مشترک" به میزبانی مالدیو

2014: " گردشگری و توسعه‌ی جامعه" به میزبانی مکزیک

2015: " یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت" به میزبانی بورکینافاسو

2016: " گردشگری برای همه، ترویج دسترسی جهانی" به میزبانی تایلند

2017: " گردشگری پایدار، ابزاری برای توسعه " به میزبانی قطر

2018: " گردشگری و تحول دیجیتالی" به میزبانی پنوم پن

2019: " گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه " به میزبانی هند

 

شعار روز جهانی گردشگری 2020: توسعه مناطق روستایی

هر ساله در این تاریخ، سازمان جهانی گردشگری شعاری به مناسبت روز جهانی گردشگری اعلام می‌کند که در سال 2020 این شعار "گردشگری و توسعه مناطق روستایی" نام گرفت. انتخاب این شعار از سوی سازمان ملل اهمیت بالای مناطق روستایی را بار دیگر در این صنعت یادآوری کرد. بسیاری از این مناطق روستایی به دلیل آداب و فرهنگ مخصوص به خود و جاذبه‌های توریستی متنوع مقصد بسیاری از گردشگرانی هستند که از کلان شهرها به آن سفر می کنند.  بنابراین کمک به ترویج گردشگری از مهم‌ترین تحولاتی خواهد بود که توسعه مناطق روستایی می‌تواند به همراه داشته باشد.

rural-life-style.jpg

یکی دیگر از اهداف اصلی این شعار در سال 2020 ایجاد موقعیت‌های شغلی در مناطق روستایی و کم‌درآمد با محوریت توریسم است که امری غیرممکن نخواهد بود. سالانه تعداد بسیاری از گردشگران به مناطق روستایی سفر می‌کنند که با بهره‌گیری درست از منابع و امکانات هر منطقه امکان توسعه توریسم و ایجاد مشاغل کاری مرتبط با این صنعت وجود خواهد داشت. در حال حاضر 1.8 میلیارد جوان از سرتاسر جهان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که احتمال  بیکار ماندن آن‌ها 3 برابر جوانانی خواهد بود که در مناطق توسعه‌یافته زندگی می‌کنند.

chile-easter-tourism.jpg

 

میزبان روز جهانی گردشگری 2020

سالانه روز جهانی گردشگری به میزبانی یکی از کشورهای دنیا برگزار می‌شود که در امسال برای نخستین بار  در چهلمین سالگرد خود در اقدامی بی‌سابقه توسط چندین کشور  انجام شد. کشورهای میزبان روز جهانی گردشگری 2020 عبارت‌اند از: آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و شیلی.

Rio-de-Janeiro-tourism.jpg

 

روز جهانی گردشگری زیر سایه کرونا

متأسفانه علی‌رقم سال‌های گذاشته که 6 مهر روز تشویق به گردشگری محسوب می‌شد امسال در سایه ویروس کرونا کمرنگ شده است. در سال جاری ویروس کرونا در بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف تأثیر منفی گذاشت که بدون تردید یکی از آن‌ها صنعت گردشگری بوده است. این صنعت در تمامی کشورهای جهان آسیب‌دیده است و سبب معضلات بسیاری از جمله تعدیل نیرو و ورشکستگی در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری نظیر هتلداری، تور، آژانس‌های هواپیمایی و ... شده است. در دنیا هم‌اکنون 100 تا 200 میلیون موقعیت شغلی مرتبط با صنعت توریسم به دلیل پاندمی ویروس کرونا در خطر است.

 

تهیه و تالیف: لست‌سکند