بزرگترین تولیدکنندگان خوشمزه ترین خوراک 9000 ساله، کدام کشورها هستند!

5
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با بزرگترین تولید کنندگان خوشمزه ترین اکتشاف بشر، خوراکی 9000 ساله، آشنا شوید!
18 مهر 1399 08:00
0

پنیر، خوراکی که در هر کشوری فرهنگ و رسوم خاص خود را دارد و بدون شک یکی از خوشمزه ترین اکشافات در تاریخ بشریت است. تفاوتی ندارد به عنوان صبحانه سرو شود یا به به صورت آب شده روی ساندویچ، پنیرها انقدر تنوع دارند که بتوان آن را در هر وعده غذایی میل کرد.

دنیای پنیرها فرم و اشکال مختلفی دارد که می تواند، نرم، سفت، آب شده، کپک زده و هر شکل دیگری باشد. اما این خوراکی 9000 ساله در هر کشور به صورت سنتی و مخصوص به خود نیز تهیه می گردد که به نوعی امضای آن کشور محسوب می‌شود. اگر دوست دارید تا با انواع پنیرهای مختلف و بزرگترین کشورهای تولید کننده پنیر در جهان آشنا شوید این مقاله ‌خوش‌مزه را از دست ندهید.

  1. کانادا

canada-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده در سال: 519,000 تن

پنیر نیز مانند بسیاری از چیزهای دیگر در کانادا ریشه فرانسوی دارد. امروزه در کانادا بیش از 1000 نوع پنیر تولید می‌شود که با در نظر گرفتن تولید 519.000 تنی، کانادا را می‌توان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان پنیر در جهان بشمار آورد.

پنیر محبوب کانادایی‌ها، پنیرهای نیمه سفتی مانند چدار و موزارلا است که بیشترین تولید را به خود اختصاص داده است. پنیرهای محلی و خامه‌ای از دیگر پنیرهای مورد استقبال در این کشور است.

  1. ترکیه

turkey-local-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده در سال: 748,000 تن

پنیر از پرکاربردترین مواد خوراکی در ترکیه بشمار می‌رود. در ترکیه پنیر در وعده های مختلف و در انواع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوتی ندارد پنیر به صورت آب شده روی گوشت ریخته شود یا همراه نان بخشی از صبحانه باشد. پنیر در کنار شیر و ماست مهم ترین فراورده لبنی ترکیه محسوب می‌شود.

محبوب ترین نوع پنیر در ترکیه اختصاص به Beyaz peynir دارد که پنیری شبیه به پنیر فتا یونان است و علاوه بر آن کاشار از دیگر پنیرهای محبوب و چندکاربره ترک‌ها است. نوع تازه پنیر کاشار که از شیر گاو تولید شده در ساندویچ و پیتزا استفاده می‌شود و نوع دیگر آن که کاشار کهنه است شباهت زیادی به پنیر  رومانو ایتالیا دارد و به صورت رنده شده روی غذا سرو می‌شود.

  1. برزیل

brazil-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده در سال: 780.000 تن

باری دیگر اروپایی ها برای نخستین بار پنیر را به یک کشور آمریکایی آوردند. این بار پرتغالی ها  بودند که پنیر را به برزیلی‌ها معرفی کردند. پراتو در کنار موزارلا یکی از محبوب ترین پنیر های برزیل است که شباهت زیادی به پنیر گودا دارد. همچنین پنیر سنتی خامه‌ای برزیلی که Requeijão نامیده می‌شود بسیار شبیه به پنیر ریکوتا ایتالیا است.

  1. لهستان

poland-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده در سال: 874,000 تن

قدمت تولید پنیر در لهستان به 5500 سال قبل از مسیح باز می‌گردد. زمانی که پنیرها با دست ورزیده می‌شدند و چیزی شبیه به موزارلا امرزوی بودند. در لهستان بیش از 600 نوع پنیر وجود دارد که بسیاری از آن‌ها مختص به خود کشور لهستان است. از معروف ترین پنیرهای لهستان می‌توان به کوارک (Quark) که شبیه به پنیر دلمه شده کانادایی است اشاره داشت و پنیر اوسیپک (Oscypek)که یک پنیر دودی تهیه شده از شیر گوسفند است.

  1. هلند

netherlands-local-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده در سال: 919.000 تن

کشور هلند به طور پیوسته در 10 سال اخیر افزایش تولید پنیر داشته است و احتمال می‌رود تا سال 2025 این رقم به 1.1 میلیون تن در سال برسد. تاریخچه تولید پنیر در هلند به 1600 سال قبل باز می گردد، بنابراین جای تعجب ندارد که چرا هلند یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پنیر در اروپا محسوب می‌شود. همچنین  به دلیل جغرافیای هلند، پنیرهای این کشور به ویژه پنیرهای تهیه شده از شیر بز و گوسفند از بهترین پنیرهای اروپایی یاد می‌شود. گودا یکی از پرمصرف‌ترین پنیرها در هلند است که حدود 50 درصد از تولیدات این صنعت را به خود اختصاص داده است.

  1. روسیه

russia-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده در سال:970.000 تن

در سال 2014 واردات محصولات لبنی از کشورهای غربی با ممنوعیت رو‌به‌رو شد و این جرقه‌ای بود تا روسیه به یکی بزرگ‌ترین تولید کنندگان این عرصه تبدیل شود. در حال حاضر تنها 3 کشور اروپایی پنیر بیشتری نسبت به روسیه تولید می‌کنند.

محبوب‌ترین پنیر روسی روسیسکی نام دارد که در کنار قیمت مناسب دارای طعم فوق العاده‌ای هست. دیگر پنیر مشهور در این کشور که قدمت 150 ساله دارد کاسترومسکوی نام  دارد که علت ایجاد آن جایگزین کردن کاسترومسکوی با پنیرهای هلندی و دانمارکی بود (از لحاظ صرفه اقتصادی).

  1. ایتالیا

italy-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده در سال:131.000 تن

سخت است که از پنیرهای رنگی و مختلف صحبت کنیم اما نام ایتالیا به اذهان خطور نکند. ایتالیا منشا و تولید کننده محبوب ترین پنیرهای جهان است که بسیاری از کشورها همانند آرژانتین از پنیرهای ایتالیایی برای تولید بومی خود الهام گرفته‌اند. موزارلا و پرولون پرمصرف ترین پنیرهای ایتالیایی هستند اما به غیر از این دو، پنیرهای آسیاگو و پارمزان نیز از شناخته شده ترین پنیرهای ایتالیایی بشمار می‌روند.

  1. فرانسه

france-local-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده در سال: 1.92 میلیون تن

در کشور فرانسه بیش از 1000 نوع پنیر مختلف تولید می‌شود که همانند ایتالیا، کشورهای زیادی از پنیرهای فرانسوی برای تولیدات بومی خود الهام گرفتند. در فرانسه به‌ازای هر 1 ثانیه 175 پوند پنیر تولید می‌شود. پنیر کاممبر، نورماندی، میمولت و کومته بخشی از پنیرهای فرانسوی هستند که از آوازه بسیاری برخوردارند.

  1. آلمان

germany-cheese.jpg

مقدار پنیر تولید شده: 2.27 میلیون تن

با پشت سر گذاشتن ایتالیا و فرانسه این کشور آلمان است که به عنوان بزرگترین تولید کننده پنیر در اروپا و دومین کشور بزرگ تولیدکننده پنیر در جهان شناخته می‌شود. حدود نیمی از پنیرهای تولید شده در آلمان وارد بخش صادرات این کشور می‌شود. پنیر در آلمان جایگاه غذایی ویژه‌ای دارد و این جایگاه در ایالت باواریا بیشتر نیز می‌شود. در ایالت نام برده بیش از 600 مدل پنیر تولید می‌شود که پنیر مونستر، امنتالر (نوعی پنیر سوئیس به سبک آلمانی) و کوارک از محبوب‌ترین‌شان هستند.

  1. ایالات متحده آمریکا

usa-cheese.jpg

 مقدار پنیر تولید شده در سال: 5.95 تن

با تولید نزدیک بر 6 میلیون تن در سال، آمریکا بزرگترین تولید کننده پنیر در جهان شناخته می‌شود. ایالت ویسکانسین و به ترتیب ایالت کالیفرنیا و آیداهو بیشترین سهم از این تولیدی را به خود اختصاص داده‌‎اند.

پنیر تولید شده در آمریکا نشات گرفته از پنیرهای برتر و پراستفاده در سرتاسر جهان است. تقاوتی ندارد که این پنیر فتای یونان باشد یا پارمزان ایتالیا، ایالات متحده آمریکا خط تولیدی گسترده ای از برترین پنیرهای جهان را در اختیار دارد.

 

منبع: farandwide.com