بهترین غذاهای معروف و محلی دبی

3.2
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در دبی غذا چه بخوریم؟
30 اردیبهشت 1402 07:00
0

تنوع غذاهای دبی و شباهتی که با غذاهای ایرانی دارند، باعث می‌شود که گردشگران قبل از سفر به امارات، نگرانی زیادی درباره انتخاب غذا و رعایت رژیم غذایی نداشته باشند. اما نباید فراموش کنیم که اگر شکم‌گردی مهم‌ترین دلیل سفر شما به دبی است، باید زمان خرید تور دبی را با مناسبت‌ها و مراسم مختلف دبی تنظیم کنید؛ چراکه در این دوران از سال، غذاهای دبی رنگ‌وبوی دیگری دارند. در این متن قرار است سراغ غذاهای خوشمره دبی برویم و در دنیای طعم و رنگ غذاهای عربی غرق شویم.

بهترین غذاهای دبی چیست؟

به طور کلی، مجبوس، مدروبا، هریسه، خوزی، ثرید و ماهالابیا بهترین غذاهای دبی هستند و در هر نقطه از این شهر نامشان را خواهید شنید. اما نباید در این بین، از دسرهای خاص و محلی دبی غافل شویم و برای یک بار هم که شده، غذاهایی مثل کنافه و لقیمات را امتحان کنیم. اگر قرار است با تورهایی مثل تور دبی 7 شب و 8 روز به این شهر سفر کنید، قطعاً به اندازه‌ای زمان خواهید داشت که تمام این غذاها را امتحان کنید. در ادامه 12 تا از بهترین غذاهای دبی را معرفی می‌کنیم.

1. مدروبا (Madrouba)

واژه مدروبا به زبان عربی به معنای برنج کوبیده است، محتویات این غذا بعد از اینکه خوب پخته شد، کوبیده می‌شود تا شکل خمیری پیدا کند. از این رو مدروبا برای تمام سنین هضم آسانی دارد. ویژگی جالب توجه غذای مدروبا، عطر دلنشین آن است که به دلیل اضافه‌کردن ادویه‌های مرغوب خاورمیانه به ارمغان می‌آید. لازم به ذکر است، این غذا معمولاً به همراه ماهی سرو می‌شود.

  • محتیوات مدروبا: برنج، پیاز، گوجه، ماست، کره، ادویه‌جات، گوشت مرغ، سیر
  • خاستگاه مدروبا: قطر
  • حلال
1.jpg
مدروبا

2. مجبوس (Majboos)

مجبوس غذاییست که از برنج و گوشت مرغ، بره، یا میگو تشکیل شده است. درست مثل بسیاری از دستورپخت‌های ایرانی و هندی، برنج مجبوس با آب باقی‌مانده از گوشت پخته‌شده تهیه می‌شود. ادویه جاتی مثل هل و دارچین، بر عطر و طعم جادویی مجبوس می‌افزایند. همچنین سس گوجه و سیر هم به همراه این غذا سرو می‌شود.

از نظر فرهنگی، مجبوس یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای محلی دبی است. این بشقاب، پایه ثابت سفره‌های افطار و مراسم خانوادگی است و دستورپخت آن، سینه‌به‌سینه منتقل شده است. ذکر این نکته نباید فراموش شود که مجبوس در کنار خوزی، غذای ملی امارات محسوب می‌شود. به همین دلیل، امتحان کردن این غذا پیشنهاد لست سکند است.

  • ترکیبات مجبوس: برنج، گوشت مرغ، پیاز، گوجه، هویج، سیر، فلفل، هل،
  • خاستگاه مجبوس: کشورهای خلیج‌فارس (خصوصاً عربستان)
  • حلال
3.jpg
مجبوس، از غذاهای معروف دبی

3. لقیمات (Luqaimat)

لقیمات امارات، یک خوراکی سنتی است که برای مراسم مختلف سرو می‌شود و تقریباً در هر رستوران و کافه‌ای در دبی، می‌توان آن را یافت. لقیمات شباهت زیادی به بامیه ماه رمضان دارد و اتفاقاً مزه‌اش هم شیرین است. گرچه ماهیت اصلی لقیمات یک دسر خوشمزه است، اما به عنوان میان‌وعده در هر زمانی از روز سرو می‌شود. گفته می‌شود این غذا به جز دبی، در شهرهای مختلف ترکیه، یونان، مصر، عربستان سعودی و قبرس هم ریشه دارد.

برای امتحان کردن این غذا در بهترین کیفیت خود، لازم نیست به دبی سفر کنید؛ چراکه در استان‌های جنوبی کشورمان هم انواع خوشمزه‌ای از این شیرینی سرو می‌شود. در آخر باید اشاره کنیم که شیرینی لقیمات، با اضافه کردن ترکیبات مختلفی مثل مربا، عسل، شیره خرما، شکلات یا حتی نارگیل ایجاد می‌شود.

  • ترکیبات مهم لقیمات: شربت شکر، بیکینگ پودر، مخمر فوری، مغزیجات، تخم‌مرغ، روغن مایع، شیره‌خرما،
  • خاستگاه لقیمات: خاورمیانه و اروپا
  • حلال
l-1.jpg
لقیمات

4. خوزی (Khuzi)

خوزی یا قوزی غذای ملی امارات است، پس قرارگرفتن آن در لیست بهترین غذاهای دبی دور از انتظار نیست. برای تهیه این غذا گوشت بره یا گوسفند را به آرامی کباب می‌کنند و در کنارش سبزیجات، ماست و انواع طعم‌دهنده قرار می‌دهند. خوزی هم از آن دسته غذاهای دبی است که در مناسبت‌هایی مثل ماه رمضان و مراسم عروسی پخته می‌شود.

  • ترکیبات غذای خوزی: برنج، گوشت کباب شده گوسفند یا بره، انواع ادویه و سبزی،
  • خاستگاه غذای خوزی: کشورهای عربی (خصوصاً امارات)
  • حلال
4.jpg
خوزی

5. هریسه (Harees)

هریسه نه تنها جزو بهترین غذاهای دبی است، بلکه در بوشهر و بسیاری از شهرهای خاورمیانه شهرت قابل توجهی دارد. هریسه هیچگاه از منوی بهترین رستوران های دبی جدا نمی‌شود؛ اما اگر در سفره‌های مردم محلی امارات دنبال این غذا باشید، باید در مراسم خاص آن‌ها حاضر شوید. درست کردن این غذای دبی زحمت و مهارت بالایی می‌خواهد و به دلیل زمان‌بر بودن فرایندش، معمولاً در مراسمی مثل عروسی و مراسم مذهبی پخته می‌شود. لازم به ذکر است که هریسه شباهت زیادی به حلیم دارد و حتی به آن «حلیم فرنگی» هم می‌گویند.

  • ترکیبات هریسه: گندم خرد شده، گوشت بره یا مرغ، پیاز
  • خاستگاه هریسه: ارمنستان و کشورهای خاورمیانه
  • حلال
هریس.jpg
هریسه

6. خوبز (Khubz)

در لیست غذاهای دبی، نان خوبز ساده‌ترین غذا است. این نان معمولاً با غذاهای محلی دبی جفت‌وجور می‌شود، با این حال، در کنار هر غذایی در این کشور می‌توان آن را پیدا کرد؛ اما ترکیبش با غذای حمص و بادمجان چیز دیگریست. همچنین خوبز برای صبحانه‌ هم گزینه خوبیست. بعضی از چایخانه‌های دبی، قسمتی را به تنور این نان اختصاص داده‌اند و در آن می‌توانید فرایند پختنش را تماشا کنید. سعی کنید این نان را از نانوایی‌ها بخرید تا طعم تازه‌اش را امتحان کنید.

  • ترکیبات نان خوبز: آرد گندم
  • خاستگاه نان خوبز: کشورهای عربی
  • حلال
A-guide-to-making-regag-bread-_17d1e73e68e_original-ratio.jpg
خوبز

7. ثرید (Thereed)

بی‌سبب نیست که بسیاری از گردشگران غربی، فرهنگ غذایی تمام کشورهای خاورمیانه را یکی می‌دانند. ثرید هم یکی دیگر از غذاهای دبی است که بر قوت این ایده می‌افزاید. این غذا شباهت بسیار زیادی به آبگوشت ایرانی دارد؛ اما نمی‌توان این دو را کاملاً یکی دانست. به لطف سبزیجاتی که در کنار ثرید سرو می‌شود، غنی از ویتامین است. ثرید یکی از قدیمی‌ترین غذاهای دبی در این لیست است که از هزاران سال پیش تاکنون، در برنامه غذایی مردم دبی و خاورمیانه دیده می‌شود. درست مثل سایر غذاهای محلی دبی، این غذا هم در ماه رمضان طرفداراش زیاد است.

  • ترکیبات نان ثرید: گوشت، نخود، گوجه، سیب‌زمینی، هویج، لوبیا
  • خاستگاه نان ثرید: خاورمیانه (خصوصاً عربستان و قطر)
  • حلال
ترید.jpg
ثرید

8. ماهالابیا (Mahalabiya)

ماهالابیا هم از دسرهای محبوب ماه رمضان است. محتویات ماهالابیا بسیار ساده، سالم و صد البته مقوی است. در میان مواد این غذا، طعم و عطر گلاب و پسته بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند. اگر موقع انتخاب غذا در دبی، دنبال یک خوردنی جذاب برای کودکان هستید، از انتخاب ماهالابیا پشیمان نخواهید شد. از آنجایی که در فصل بهار، گلاب‌ تازه به دبی می‌رسد، خرید تور دبی خرداد، بهترین فرصت برای امتحان کردن این غذا است.

فراموش نکنید که ماهالابیا یکی از غذاهای خیابانی دبی هم هست؛ به شرطی که در زمان‌های خاصی مثل ماه رمضان به امارات سفر کنید. ماهالابیا در کشورهای مختلف عربی انواع گوناگونی دارد، اما گفته می‌شود که در قرن هفتم میلادی، یک سرآشپز ایرانی با این غذا از یک فرمانروای عرب پذیرایی کرد و درپی آن دستورپخت ماهالابیا وارد دنیای اعراب شد.

  • محتویات ماهالابیا: شیر، گلاب، مغز پسته، گلاب و انواع ادویه
  • خاستگاه ماهالابیا: ایران
  • حلال
ماهالا.jpg
ماهالابیا، از بهترین غذاهای معروف دبی

9. سمبوسه (Samboosa)

سمبوسه در بین غذاهای معروف دبی و بسیاری از کشورهای جهان جا خوش کرده است. این غذا را می‌توانید در فهرست بهترین غذاهای هند و غرب آفریقا هم پیدا کنید. اما نباید فراموش کنیم که سمبوسه وارد هر کشوری که شد، تغییراتی در محتویاتش صورت گرفت. اگر سفر به دبی را به ماه رمضان موکول کنید، بازار سمبوسه امارات را داغ‌ خواهید یافت. بد نیست اشاره کنیم که این دسته از غذاهای خیابانی دبی، شباهت زیادی به سمبوسه ایرانی دارند.

سمبوسه غذاییست که سریع آماده می‌شود و ضمن اینکه در هر نقطه‌ای از شهر آن را پیدا می‌کنید، قیمت ارزانی هم دارد. بنابراین کسانی که هزینه سفر به دبی برایشان مهم است، این غذا یک گزینه مناسب به شمار می‌رود. حال که بحث هزینه پیش آمد، بد نیست اشاره کنیم که با انتخاب تورهای اقساطی دبی، می‌توانید هزینه‌های بیشتری را برای خرید غذا و تماشای شهر کنار بگذارید.

  • محتیوات مهم سمبوسه دبی: نان، سبزیجات، گوشت، پنیر، سیب‌زمینی
  • خاستگاه سمبوسه دبی: خاورمیانه
  • حلال
DSC_0974.jpg
سمبوسه

10. کنافه (Knafeh)

مردم امارات، کنافه را ملکه دسرهای این کشور می‌دانند؛ اما این دسر محبوب در ترکیه، فلسطین، ایران و کشورهای بسیار دیگری هم پخته می‌شود. اصلی‌ترین محتویات کنافه عبارت است از رشته‌هایی که با آرد سمولینا تهیه شده‌اند، اما سایر محتویات آن به نوع کنافه و کشورش بستگی دارد. در دبی، کنافه را با محتویاتی مثل پنیر، گلاب، مغزیجات و خامه پر می‌کنند.

  • محتویات کنافه: رشته‌های تهیه شده از آرد سمولینا، پسته، زعفران، گلاب، خامه، پنیر، شکر، آب
  • خاستگاه کنافه: فلسطین
  • حلال
کنافه.jpg
کنافه‌ای که با پنیر پیتزا درست شده 

11. فلافل (Falafel)

هر کسی که در خاورمیانه زندگی کند، با نام فلافل خوب آشناست. فلافل یکی از بهترین غذاهای خیابانی دبی است که برای آماده شدنش، کافیست چند دقیقه منتظر غوطه ور شدن گوله‌های نخودی در روغن بمانید. با توجه به قیمت غذا در دبی، فلافل یک غذای ارزان در دبی محسوب می‌شود که اتفاقاً اگر شرایط آشپزی داشته باشید، می‌توانید در سوپرمارکت‌های این شهر فلافل بسته‌ای بخرید و خودتان آن را آماده کنید.

  • محتویات فلافل: نخود، سبزیجات، ترشی، گوجه، پیاز
  • خاستگاه فلافل: خاورمیانه (گفته می‌شود اولین محل پخت این غذا در مصر بوده است)
  • حلال
Falafel-restaurants-in-Dubai-D-18-05-1024x640.jpg
فلافل دبی

12. شیش تاوک (Shish Tawouk Sandwich)

باز هم می‌رویم سراغ یک غذای ارزان در دبی. شیش تاوک یکی از بهترین و محبوب‌ترین ساندویچ‌های امارات است که محلی‌ها برایش سرودست می‌شکنند؛ اما در بین بسیاری از توریست‌ها عموماً ناشناخته است. اگر اهل غذای خیابانی و ارزان باشید، در دبی حداقل یکبار نام این غذا به گوشتان می‌خورد.

  • محتویات شیش تاوک: گوشت مرغ، سیر، ادویه، خیارشور و انواع سبزیجات
  • خاستگاه شیش تاوک: ترکیه (دوران عثمانی)
  • حلال
Shish-Taouk-Sandwich-1000x600.jpg
شیش تاوک و مخلفات همراهش

سفر به دبی با تور

اگر در حال جمع‌آوری اطلاعات برای سفر به دبی هستید و دنبال تور می‌گردید، یک راهش این است که وارد بخش تورهای لست‌سکند شوید و از آن‌جا انواع تورهای دبی را ببینید و با هم مقایسه کنید. در نهایت، توری که انتخاب می‌کنید را می‌توانید راحت تهیه کنید. اگر هم تور مدنظرتان را پیدا نکنید، می‌توانید شرایطی که می‌خواهید را در سفرساز ثبت کنید تا در اسرع وقت تور مدنظرتان را پیدا کنیم.

سخن آخر

با خواندن این مطلب احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که غذاهای دبی شباهت زیادی به غذای ایران و سایر کشورهای خاورمیانه دارند. شرکت در فستیوال‌ های دبی، فرصت خوبی برای شکم‌گردی در این شهر است؛ زیرا هنر آشپزی اعراب امارات، در مراسم و مناسبت‌هایشان به اوج می‌رسد. اگر سفر به دبی را تجربه کرده‌اید، می‌توانید نظرتان درباره غذای این شهر را در قسمت نظرات با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.