پرستاره ترین و بهترین سرآشپزهای دنیا را بشناسید!

4.1
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
این 10 سرآشپز بهترین غذاها را در دنیا درست می‌کنند!
01 آبان 1399 08:00
0

ستاره گرفتن از نشریه میشلن بی‌شک بزرگ‌ترین افتخار در صنعت آشپزی بین‌المللی به شمار می‌رود. حتی کسانی هستند که این ستاره‌ها را «اسکار دنیای آشپزی» می‌دانند.

آشپزهای سرتاسر جهان همه زندگی‌شان را وقف این می‌کنند که به خاطر دیده شدن سطح بالای مهارتشان فقط یکی از این ستاره‌ها را دریافت کنند. ولی شمار بسیار اندکی از آن‌ها نیز هستند که حتی توانسته‌اند تعداد نسبتاً بالایی از این ستاره‌ها را به رستوران‌های خود بیفزایند.

ما در این مطلب نگاهی به پرستاره‌ترین سرآشپزهای نشریه آشپزی میشلن می‌پردازیم و به‌طور مختصر پیرامون رستوران و افتخارات آن‌ها صحبت می‌کنیم.

 

1- آلن دوکاس – 19 ستاره میشلن

آلن دوکاس که خیلی‌ها او را از بهترین سرآشپزهای دنیا می‌دانند، طی سال‌ها تلاش با احداث 36 رستوران در سرتاسر جهان یک امپراطوری ساخته است. او همچنین یکی از دو سرآشپزی است که توانسته‌ طی دوره کاری‌اش در یک بازه زمانی مشخص 21 ستاره داشته باشد و نیز نخستین کسی باشد که در سه شهر گوناگون، 3 ستاره میشلن داشته باشد.

آلن دوکاس، افزون بر شهرتی که به‌دلیل خوراک‌های درجه‌یک فرانسوی‌اش ساخه است، تنها سرآشپز در فهرست ما می‌باشد که غذایش را به فضا فرستاده است. در سال 2015، دوکاس برای فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی به دور زمین می‌چرخیدند غذا فرستاد. دوکاس این دستاوردش را چیرگی بر «آخرین مرزهای آشپزی» می‌خواند.

best-chef-in-world2.jpg

 

2- پیِر گانیِر – 14 ستاره میشلن

سرآشپز فرانسوی سرشناس دیگری به نام پیر گانیر، 40 سال از عمرش را به جمع‌آوری ستاره‌های میشلن صرف کرده است،  وینخستین ستاره‌اش را در سن 26 سالگی به دست آورد و پس ‌از آن هم دست از ستاره گیری برنداشت. نشریه میشلن می‌نویسد که این آشپز برجسته «سردمدار جنبش خوراکی های فیوژن (Fusion cuisine) است» است همچنین پیر گانیر به خاطر در هم شکستن بدیهیات آشپزی کلاسیک فرانسوی آوازه بسیاری کسب کرده است.

رستوران پرچم‌دار او به نام گانیر در خیابان بالزاک پاریس بیش از دو دهه است که توانسته است سه ستاره‌ی خود را حفظ کند که واقعاً شاهکاری در دنیای پخت‌وپز به شمار می‌رود. او در حال حاضر مسئولیت 18 رستوران و آشپزخانه در جهان را بر دوش دارد که یکی از آن‌ها رستوران اِسکِچ در منطقه میفِر شهر لندن است که از برترین رستوران‌های ستاره‌دار میشلن می‌باشد.

best-chef-in-world3.jpg

 

3- مارتین براساتِگی – 12 ستاره میشلن

در آسمان پر ستاره میشلن، سومین جایگاه به سرآشپز مارتین براساتگی می‌رسد که اکنون 12 ستاره را از آن خود کرده است و پرستاره‌ترین سرآشپز اسپانیایی شمرده می‌شود. او همچنین یکی از معدود آشپزهای جهان است که دو رستوران ستاره دار میشیلن به نام او فعالیت می‌کنند.

این سرآشپز استثنایی اهل باسک، نخستین ستاره میشلن خود را در سن 25 سالگی برای اولین رستورانش، (رستوران مارتین براساتگی) کسب نمود. این رستوران در سال 2001 سومین ستاره میشلنش را دریافت کرد و اکنون شش سال است که در فهرست 50 رستوران برتر جهان قرار دارد.

براساتگی طی 44 سال سابقه کاری، سه رستوران ستاره دار دیگر در جزیره تنریف و شهر بارسلونا افتتاح کرده و افزون بر این سه، شش رستوران دیگر نیز در کشورهای جمهوری دومینیکا، مکزیک و کاستاریکا افتتاح نمود. این سرآشپز را اسطوره‌ای در پخت خوراک‌های سنتی باسک و یکی از مطرح‌ترین سرآشپزهای جهان می‌دانند.

best-chef-in-world4.jpg

 

4- یانیک آلِنو – 10 ستاره میشلن

یانیک آلنو هجده رستوران را در سرتاسر جهان مدیریت می‌کند. مجموعه رستوران «آلنو پاریو پاویلیون لِدویِن» او از قدیمی‌ترین رستوران‌های پاریس است که در منطقه چمپز – باغ الیزه واقع شده است. این مجموعه رستوران را می‌توان آسمانی پر از ستاره‌های میشلن دانست که سه رستوران ستاره‌دار در نشریه سال2020  میشلن ثبت کرده است. در سال جاری، پاویلیون لدوین به پرستاره‌ترین کسب‌وکار مستقل در جهان تبدیل شد.

این سرآشپز فرانسوی فقط به فکر ستاره گرفتن نیست. یانیک آلنو از سال 2013 به تحقیق و توسعه پیرامون خوراک‌های فرانسوی پرداخته و حتی جنبش آشپزی خودش را به نام خوراک مدرن یا Modern Cuisine به راه انداخته است. او در بخشی از مطالعه خود به بررسی سس‌ها پرداخته و حتی تکنیکی به نام عصاره گیری را به نام خود ثبت کرده است. یانیک باور دارد که فرایند اختراعی او همه طعم‌ها را متمرکز و عالی می‌سازد، بافتی عالی به آن‌ها می‌دهد و کیفیت پرداخت و میزان مواد معدنی آن‌ها را به حد اعلی می‌رساند.

best-chef-in-world5.jpg

 

5- آنه-سوفی پیک – 8 ستاره میشلن

بیایید کمی هم راجع به خانم‌ها حرف بزنیم! آنه سوفی پیک ستاره‌دارترین سرآشپز زن در نشریه میشلن است و پنج رستوران او جمعاً 8 ستاره ‌دارند.

این سرآشپز فرانسوی، هنگامی‌که مسئولیت رستوران خانوادگی‌شان مایسون پیک را پس از مرگ پدرش در سال 1997 به دست گرفت، هیچ آموزش رسمی‌ای در حوزه آشپزی ندیده بود. پیک پس از دریافت سه ستاره برای این رستوران، یک رستوران دیگر به نام رستوران آنه سوفی پیک باز کرد که به‌وسیله آن یاد خانواده والنسیایی‌اش را در حوزه تغذیه زنده نگه می‌دارد. طبق نوشته نشریه میشلن، این رستوران بر آن است تا آن روح سازنده و نوآورانه‌ای را که تاریخ خانواده پیک به علم تغذیه فرانسوی گره می‌زند را به تصویر بکشد.

best-chef-in-world6.jpg

 

6- گوردن رمزی – 7 ستاره میشلن

گوردن رمزی را بیشتر به خاطر ابداعات بسیار تازه غذایی و خوراک‌های بی‌مانند بریتانیایی‌اش و البته لحن تندش می‌شناسند و می‌توان ادعا کرد که او مشهورترین سرآشپز جهان است. اگرچه او تاکنون در کل دوره کاری‌اش 16 ستاره میشلن دریافت کرده است، ولی در حال حاضر فقط 7 ستاره دارد. رستوران برجسته او، رستوران گوردن رمزی در لندن، از سال 2011 تاکنون 3 ستاره داشته و بدین ترتیب تنها رستوران لندن است که توانسته است در چنین مدت طولانی هر سه‌ی آن‌ها را حفظ کند.

این سرآشپز، رستوران‌دار و کاراکتر تلویزیونی اسکاتلندی 35 رستوران را در سرتاسر جهان می‌چرخاند. او همچنین تقریباً در هر منطقه و شبکه انگلیسی‌زبانی راهش را به تلویزیون باز کرده و امپراتوری بسیار موفقی را برای خود ساخته است. در سال 2019، او به سی و پنجمین سلبریتی پردرآمد جهان در فهرست فوربز تبدیل شد. دارایی خالص گوردن رمزی در سال 2020، دویست و بیست میلیون دلار تخمین زده شده بود که بیشترش را از مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدارش مانند هلز کیچن (آشپزخانه جهنم)، کیچن نایتمرز (کابوس آشپزخانه) و استاد سرآشپز (مستر چف) کسب کرده است.

best-chef-in-world7.jpg

 

7- توماس کِلِر – 7 ستاره میشلن

توماس کِلِر شاید برترین و شناخته‌شده‌ترین سرآشپز ایالات‌متحده نباشد، ولی نمونه‌ای بسیار خیره‌کننده برای جهان بوده است. او همچنین با 7 ستاره ‌میشیلن، پر ستاره ترین سرآشپز قاره آمریکاست و تنها سرآشپز آمریکایی است که 6 ستاره از هفت ستاره‌اش را هم‌زمان دریافت کرده است.

یکی از پنج رستوران او یعنی رستوران سه ستاره فرنچ لاندری، به‌تازگی 25 سالگی‌اش را جشن گرفت و در دو مراسم به‌عنوان بهترین رستوران کره زمین شناخته شد. کلر که اصالتاً اهل کالیفرنیا است در آمریکا به خاطر سبک پخت‌وپز فرانسوی‌اش بسیار مشهور شده است و در فرانسه نیز نامی برای خود به هم زده است. به‌راحتی می‌توان او را یکی از بهترین و طلایی‌ترین سرآشپزهای کل قاره آمریکا دانست.

best-chef-in-world8.jpg

 

8- یوشیهیرو موراتا – 7 ستاره میشلن

این پدیده آشپزی ژاپنی که مجموعاً 7 ستاره و 4 رستوران در جهان دارد، نزدیک 50 سال است که به بهبود و ارتقای کیفیت آشپزی ژاپنی می‌پردازد. او را استاد خوراک‌های کایسکی می‌خوانند و در سال 202 جایزه مهم مشاهیر آمریکن اکسپرس را در برنامه جوایز 50 رستوران برتر جهان دریافت کرد.

موراتا سومین نسل از مالکان رستوران خانوادگی ریوتی (یک رستوران درجه‌یک ژاپنی) در شهر کیوتو است که دارای یک قرن سابقه است . وی در این رستوران با پخت خوراک سنتی کایسِکی به سبکی مدرن یاد اجدادش را گرامی می‌دارد.

موراتا که تخصص خود را به سطوح بین‌المللی وارد کرده است، اکنون توکیمِیته، یک رستوران سنتی وایگو را در محله میفِر لندن اداره می‌کند. البته گسترش یافتن امپراتوری آشپزی او به اروپا تنها نشانه موفقیت جهانی‌اش نیست. آقای هِستون بلومِنتال بریتانیایی، یکی دیگر از سرآشپزهای برجسته دنیا با شش ستاره میشلن، در سن سی‌سالگی شاگرد او بوده است و تأثیر موراتا را بر آشپزی خود بسیار چشمگیر می‌داند.

best-chef-in-world9.jpg

 

9- سِجی یاماموتو – 7 ستاره میشلن

سجی یاماموتو یکی از برجسته‌ترین سرآشپزهای قرن می‌باشد و مشهور است که وی یک مارماهی را به سی‌تی‌اسکن فرستاده تا آناتومی‌ آن را بهتر درک کند! او افزون بر انگیزه‌ای که در کسب علم آشپزی دارد، به‌خوبی می‌تواند سنت‌های مقدس آشپزی کایسِکی را با تکنیک‌های پخت‌وپز مولکولی مدرن ترکیب کند و بدین خاطر نیز آوازه بسیاری کسب کرده است.

رستوران آقای یاماموتو در توکیو به نام ریوگین مقصدی برای سایر نوابغ حوزه آشپزی جهان مانند جوئل روبوچون درامده است. رستوران او اکنون دو شعبه در خارج از کشورش نیز دارد: یکی در هنگ‌کنگ و دیگری در تایپه، که هر دو در فهرست 50 رستوران برتر آسیا قرار دارند.

سبک آشپزی او که بیش از یک دهه و نیم است در حوزه پخت‌وپز ژاپن می‌درخشد، ارزش وعده‌های غذایی ژاپن را منعکس کرده و مواد غذایی ساده را به آثار هنری تبدیل می‌کند. در سال 2019، او به‌عنوان نخستین برنده جایزه مشاهیر آمریکن اکسپرس برگزیده شد که این امر مهر تأیید است بر کوشش‌های او جهت ترکیب آشپزی مدرن با سنت‌های کلاسیک آشپزی.

best-chef-in-world10.jpg

 

10- آندرس کامینادا – 7 ستاره میشلن

آندرس کامینادا یک آشپز سوئیسی است که کارش را به‌عنوان یک سرآشپز شیرینی‌جات آغاز کرد و تاکنون چندین جایزه در حوزه آشپزی از آن خود کرده است. او در 26 سالگی به‌عنوان سرآشپز در رستوران شوس شاونشتین، یک رستوران قلعه‌ای تاریخی در کوه‌های آلپ سوئیس مشغول به کار شد که این رستوران از آن زمان تا کنون به موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای چون 3 ستاره میشیلن دست یافته است. رستوران آندرس از آن زمان تا به امروز موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای نظیر سه ستاره میشلن و 19 امتیاز گولت میلو کسب کرده است.

کامینادا دو رستوران ستاره‌ دار دیگر نیز دارد: آی‌جی‌اِن‌آی‌وی IGNIV آندرس کامینادا در استراحتگاه بزرگ بادراگاز و رستوران هتل-قصر بادروت که تنها در زمستان‌ها فعالیت می‌کند.

best-chef-in-world11.jpg

 

منبع: trulyexperiences

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.