پیشنهاد وسوسه انگیز «موزه لوور» به وارث «سردار اسعد بختیاری»

4.5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
پیشنهاد وسوسه انگیز «موزه لوور» به وارث «سردار اسعد بختیاری» + تصاویر
05 آبان 1399 10:02
0

سام شمس‌آبادی را اغلب به عنوان مجموعه‌دار حرفه‌ای فیلاتیک ایران می‌شناسند. او در مصاحبه اخیرش با شهروند آنلاین از پیشنهاد وسوسه‌انگیز موزه لوور گفته که کمتر کسی می‌تواند آن را رد کند. با ما در این مطلب از لست سکند همراه باشید.

 

تا ۱۲ شب بیشتر وقت ندارم!

پیشنهاد وسوسه انگیز «موزه لوور» به وارث «سردار اسعد بختیاری» 

سام شمس آبادی در مصاحبه‌ی اخیرش با روزنامه شهروند در ابتدا به این موضوع اشاره داشته که یک جمله معروف همیشه با او همراه است. او می‌گوید؛ «تا ۱۲ شب بیشتر وقت ندارم». او برای توضیح این جمله مشهورش به مصاحبه‌کننده گفته: زندگی بسیار کوتاه است. امروز تا ۱۲ شب زندگی می‌کنی و بعد از ساعت ۱۲ زنگ‌‌ها به صدا در می‌آیند و تا فردا هیچ تضمینی برای زنده بودن ما وجود ندارد. بنابراین باید تلاش داشته باشیم که بهترین را زندگی کنیم و پاک‌ترین و صادق‌تریم باشیم. باید سعی کنیم تا ۱۲ شب کارنامه‌ای بی‌نظیر از خود برجای بگذاریم. تاریخ را نمی‌توان فروخت، همانطور که زمان را نمی‌شود خرید. شمس‌آبادی بارها این جمله را در میان مصاحبه خود تکرار کرده که نشان می‌دهد حرفش به یک الگوی زندگی تبدیل شده است.

 

نتیجه سردار اسعد بختیاری

اصالت سام شمس‌آبادی که این روزها در بلژیک زندگی می‌کند، به تاریخ قاجار باز می‌گردد. او یکی از نتیجه‌های سردار اسعد بختیاری است. سردار اسعد بختیاری یکی رجال سیاسی در دوران قاجار بود که در سال‌های وزیر جنگ نیز بوده است. وی شخصا فرماندهی سواران بختیاری را در فتح تهران و احیای مشروطیت را به عهده داشت.

پیشنهاد وسوسه انگیز «موزه لوور» به وارث «سردار اسعد بختیاری»

عکس از پایگاه خبری هنر

 

کلکسیون‌نر جوان اما حرفه‌ای

خانواده شمس‌ابادی در آمریکا زندگی می‌کردند. زمانی که مادرش وی را باردار بود به دانمارک برای دیدن برادرش سفر می‌کند. در این سفر مادرش مریض شد و تا زمانی که وی به دنیا بیایید در این کشور ماند. برای همین سام شمس‌آبادی متولد دانمارک می‌باشد.

اما پدرش برای دفاع از خاک ایران، در زمان جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و او تا بیست‌سالگی در ایران زندگی کرد. پدر بزرگ وی «ابراهیم شمس‌آبادی» و بردارش «حاج علی شمس‌آبادی» از بزرگترین مجموعه‌داران تمبر ایران بودند و همین موضوع باعث شده او در نه سالگی با تمبر آشنا شود. او می‌گوید بعد از مهاجرت به فرانسه به صورت تصادفی در خیابان شانزه‌لیزه کارت پستالی در میان وسایل‌های دست‌فروش خیابانی دید که عکس پدربزرگ پدرش «سردار اسعد بختیاری» بر روی آن بود. تاریخ عکس به سال ۱۹۰۹ میلادی برمی‌گشت. همین شروع داستان کلکسیون وی بود.

 

فیلاتلیک یعنی چه؟

سام شمس‌آبادی در بخشی از مصاحبه‌ش توضیح می‌دهد که معنی فیلاتلیک چیست. انواع کارت پستال، تمبر، پاکت نامه یا هر سند و کاغذی که مهر پستی داشته باشد در دنیای فیلاتلیک قرار می‌گیرد وکسی که این اقلام را جمع‌آوری کند را فیلاتلیست می‌گویند.

 

پیشنهاد وسوسه انگیز «موزه لوور» به وارث «سردار اسعد بختیاری»

عکس از کلکسیون شمس‌آبادی- پایگاه خبری هنر

 

گرگ‌های بزرگ‌تر، ماهی‌های بزرگ را می‌بلعند!

شروع جمع‌آوری مجموعه تمبرها و اسناد کاغذی سام شمس‌آبادی به سال ۲۰۰۲ برمی‌گردد. زمانی که بعد از خرید کارت پستال جدش بار دیگر تصویری از سردار اسعد بختیاری در یک حراجی در فرانسه چشمش را گرفت. او با در درست داشتن ۶۵ یورو به حراجی رفت و نهایتا نتوانست آن عکس را بگیرد.

می‌گوید بعد از حراجی با چهره غم‌آلود جلو در بوده که مردی نسبتا میانسال جلوش را گرفته و گفته او را در حراجی دیده و در ادامه به او گفته که تا زمانی که ماهی‌های بزرگی چون او در دریا هستند، جای برای ماهی کوچکی مانند شمس‌آبادی وجود ندارد. حرف مرد، شمس‌آبادی را بسیار ناراحت کرد. در این زمان پیرزنی متوجه ماجرا می‌شود و به او آدرس بازاری را می‌دهد و می‌گوید گرگ‌های بزرگ‌تر زودتر از هر کسی آنجا هستند، اگر می‌خواهی موفق شوی باید صبح زود به این آدرس بروی.

بازار قدیمی که دلال‌ها با کامیون‌های از لوکزامبورگ و آلمان و کشورهای مختلف بار می‌آوردند و مشتریانی که صبح زود می‌رسیدند، اجناس بهتری به دست می‌آوردند. او می‌گوید همان اقلامی که در حراجی‌ها بین ۵۰ الی ۲۰۰ یورو فروخته می‌شد در این بازار بین ۳ الی ۵ یورو قیمت داشت.

 

تفلب در بازار دلال‌ها

شمس‌آبادی می‌گوید ۲۰ سال پیش میزان تقلب در این بازار خیلی کم بود و دولت به شدت با این موضوع برخورد می‌کند. ولی برای تشخیص تمبرهای اصل باید با ذره‌بین‌های ضربدر ۳۰ آن‌ها را بررسی کرد تا رنگ و داندانه‌ها و جنسش مشخص گردد.

پیشنهاد وسوسه انگیز «موزه لوور» به وارث «سردار اسعد بختیاری»

عکس از کلکسیون شمس‌آبادی- پایگاه خبری هنر

 

خریداران کارت‌ پستال‌ها و اسناد تاریخی ایرانی

شمس‌آبادی می‌گوید تجربه به من نشان داده که مهم‌ترین خریداران کارت پستال‌ها و اسناد تاریخی ایرانی‌ها، آشوری‌ها، کلیمی‌ها و ارمنی‌های ثروتمند هستند. آنها آگاه هستند که اسناد تاریخی بسیار ارزشمند می‌باشند.

برای همین گاهی در حراجی‌ها برای دفاع از تاریخ کشورت باید با افراد بجنگی. او می‌گوید در این جنگ‌ها گاهی شکست می‌خوری مانند ده سال پیش که مهر سفارت ایران در دوره قاجار که مربوط به شهر رم ایتالیا بود را از دست دادم.

 

نگهداری اسناد تاریخی

سام شمس‌آبادی می‌‌گوید بخشی از مجموعه‌اش که در خانه هستند در جعبه‌های خیلی خاص و وکیوم شده هستند و این جعبه‌های ضد ضربه، آب، آتش و نور می‌باشند اما بسیار جعبه‌های گرانی هستند.

 پیشنهاد وسوسه انگیز «موزه لوور» به وارث «سردار اسعد بختیاری»

عکس از کلکسیون شمس‌آبادی- پایگاه خبری هنر

  

پیشنهاد موزه لوور

موزه لوور در میان مجموعه شمس‌آبادی بر روی دو مورد چشم داشت و به او پیشنهاد فروش این دو آیتم را داد. یکی از آنها مهر آقای لاورز، رئیس پستخانه و صندوق مالیه آذربایجان و دیگری یک جعبه جراحی با ۱۱۰ تکه ابزار که متعلق به پزشکی در سال ۱۸۴۰ بوده است.

پیشنهاد وسوسه انگیز «موزه لوور» به وارث «سردار اسعد بختیاری»

عکس مهر آقای لاورز

 

البته او این پیشنهاد را رد کرد و همین موضوع باعث شد که قیمتی برای این اقلام مشخص نگردد. سام شمس‌آبادی می‌گوید: جواب من منفی بود، زیرا فکر کردم نکند رنگ دلارهای خارجی مرا وسوسه کند. تاریخ را نمی‌شود فروخت همانطور که زمان را نمی‌شود خرید.

 

آیتم‌های مورد علاقه شمس‌آبادی

او در میان کلکسیونش آرشیو سردار اسعد بختیاری و بهادر پسرش، آرشیو شناسنامه، مهرها، اسناد مکتوب و اسناد وزارت جنگ در آن دوران را بسیار دوست دارد.

 

منبع: شهروند آنلاین/ اینستاگرام سام شمس‌آبادی

 

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی