بهترین موزه های استانبول برای بازدید + آدرس و قیمت

4.7
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کدام موزه استانبول برای بازدید جذاب‌تر است؟
21 آبان 1401 08:00
0

ترکیه با داشتن سواحل دیدنی، هتل و ریزوت‌های لوکس برای بسیاری از مسافران یک مقصد گردشگری ایده‌آل محسوب می‌شود. امّا در این بین، تاریخ غنی این کشور نیز درصد مهمی از آمار توریسم ترکیه را به خود اختصاص می‌دهد. در میان شهرهای تاریخی ترکیه، استانبول جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا علاوه بر تاریخ پر فراز و نشیب، موزه های استانبول نیز در هیچ‌جای ترکیه مثل و مانند ندارند.

چه با تور استانبول سفر کنید و چه سفرتان شخصی باشد، به راحتی می‌توانید از بهترین موزه های استانبول بازدید کنید. در این موزه‌ها گنجینه‌هایی مملو از اطلاعات مفید درباره تاریخ و نحوه شکل‌گیری ترکیه امروزی در دسترس است. کافیست یک استانبول کارت داشته باشید و مسیر موزه ها را بررسی کنید و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، با کمترین هزینه به بازدید از موزه های استانبول بپردازید. در این متن از مجله لست سکند می‌خواهیم معروفترین و بهترین موزه های استانبول را معرفی کنیم که هنگام سفر برای بازدید چندتا از آنها برنامه‌ریزی کنید.

11.jpg

10. موزه پرا (Pera Museum)

موزه های استانبول به بیش از 80 عدد می‌رسند. اما اگر قرار باشد به دیدن تعداد مشخصی از آن‌ها بروید، باید موزه پرا را در یکی از 10 اولویت نخست خود بگذارید.معمولا در فصل‌های سرد که گردش در فضاهای باز کمی دشوار می‌شود، موزه های استانبول گزینه مناسبی برای مسافران است. پس اگر در فصل‌های سرد مثل تور استانبول آذر سفر کردید، از بازدید موزه های متنوعش غافل نشوید.

موزه پرا دارای مجموعه دائمی و نمایشگاه موقتی است که غالب آثار آن را عکس‌، نقاشی و پرتره‌های مختلف تشکیل می‌دهند. بسیاری از آثار موزه پرا قدمتی بین قرن‌های 17 تا 20 میلادی دارند. در این موزه دست کم 17 هزار اثر وجود دارد.  

  • ساعت بازدید از موزه پرا: 10:00 تا 19:00
  • قیمت بلیط موزه پرا: 25 لیر
  • آدرس موزه پرا: منطقه بی‌اغلو، خیابان مشروطیت

 موقعیت موزه پرا در استانبول

موزه پرا
موزه پرا یکی از خاص ترین موزه های استانبول

9. موزه ساکیب سابانچی (Sakip Sabancı Museum)

ساکیب سابانچی یک خیر برجسته در ترکیه است که مؤسسات اجتماعی بسیاری را بنیان‌گذاری کرده و علاوه بر تمام این‌ها، او یکی از پر و پا قرص‌ترین طرفداران هنر در ترکیه بوده است. از این‌رو، پس از مرگ ساکیب سابانچی، از کلکسیون‌هایش در موزه های استانبول استفاده شد. این آثار اغلب شامل انواع نقاشی‌، مجسمه و خطاطی‌های زیبا می‌شوند.

موزه خصوصی ساکیپ سابانچی برخلاف سایر موزه ‌های استانبول که در این فهرست جمع‌آوری شده‌اند، شناخته شده نیست، اما کلکسیون و حتی محیط داخلی آن ارزش دیده شدن دارد. در موزه ساکیپ سابانچی استانبول غالبا آثار متعلق به دوران حکومت عثمانی نگه‌داری می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این موزه دسترسی آسان به آن است.

  •  ساعت بازدید موزه ساکیپ سابانچی: 10:00 تا 18:00
  • قیمت بلیط وزه ساکیپ سابانچی: 60 لیر
  • آدرس موزه ساکیپ سابانچی: شرق منطقه امیرگان استانبول، خیابان سکیب سابانچی

موقعیت موزه ساکیب سابانچی در نقشه

موزه ساکیپ سابانچی
موزه ساکیپ سابانجی از موزه های معروف استانبول

8. موزه هنر مدرن استانبول (Istanbul Museum of Modern Art)

قرار نیست که در موزه های معروف استانبول فقط به دنبال آثار باستانی و تاریخی باشید، زیرا این مراکز تنوع قابل توجهی دارند. در موزه هنر مدرن استانبول که از بهترین موزه های استانبول است، فقط کارهای هنری جدید (پس از قرن بیستم) به نمایش گذاشته می‌شود. در حال حاضر، موزه هنر مدرن به دلیل بازسازی موقعیتش تعطیل است و انتظار می‌رود تا پایان سال 2022 مجدداً شروع به کار کند.

در این موزه مجموعه‌ای از گالری‌ نقاشی، هنرهای مفهومی و... دیده می‌شوند که برخی از آن‌ها به صورت دائمی به نمایش گذاشته شده‌اند و برخی از آن تنها برای مدت زمان خاص یا مناسبتی در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. با گذشت حدود بیست سال از عمر این موزه، روزبه‌روز به طرفدارانی که از آن دیدن می‌کنند، اضافه می‌شود. 

  •  ساعت بازدید از موزه هنر مدرن استانبول: 10:00 تا 18:00 (پنجشنبه‌ها 10:00 تا 20:00 و دوشنبه‌ها تعطیل است)
  • قیمت بلیط موزه هنر مدرن استانبول: 72 لیر
  • آدرس موزه هند مدرن استانبول: منطقه بی‌اغلو، خیابان مشروطیت
موزه هنر مدرن
موزه هنر مدرن استانبول از بهترین موزه های استانبول

7. کاخ موزه دولما باغچه (Dolmabahçe Palace)

از نظر بسیاری از گردشگران کاخ دولماباغچه در لیست بهترین موزه های استانبول رتبه تخست را دارد. کاخ دولماباغچه به دستور سلطان مجید یکم ساخته شد تا در آن زندگی کند. پیش از آن پادشاهان عثمانی در کاخ توپکاپی زندگی می‌کردند اما سلطان مجید خواهان یک قصر لوکس‌تر و مدرن‌تری بود که همانند کاخ‌های پادشاهان اروپایی باشد.

این کاخ بیش از 50 هزار شیء تاریخی و ارزشمند را در خود جای داده است، اما اگر کاخ دولما باغچه‌ را خالی از تمام نمایشگاه‌هایش کنیم، بنای زیبای آن ارزش ساعت‌ها بازدید را دارد. برای ساخت این مجموعه حیرت انگیز بیش از 13 سال زمان صرف شد تا بزرگ‌ترین کاخ ترکیه حاصل شود. وسعت 45 هزارمتری این مجموعه آن‌ را در لیست بزرگ‌ترین موزه‌های ترکیه قرار داده است. البته این کاخ جزو بهترین جاهای دیدنی استانبول هم محسوب می‌شود.

  •  ساعت بازدید از کاخ موزه دولما باغچه: 9:00 تا 18:00 (فروش بلیط تا ساعت 17:00)
  • قیمت بلیط کاخ موزه دولما باغچه: بازدید کامل 300 لیر
  • آدرس کاخ موزه دولما باغچه: جنوب منطقه بشیکتاش، خیابان دولماباغچه

بهترین جاهای دیدنی استانبول را بشناسید

موقعیت کاخ موزه دولما باغچه

دولماباغچه
کاخ دولماباغچه از بهترین موزه های استابول

6. موزه کارییه (Kariye Museum)

پس از فتح استانبول (قسطنطنیه) توسط عثمانی‌ها، کلیساهای مختلفی تبدیل به مسجد شدند یا تغییر کاربری دادند. یکی از آن‌ها کلیسای کورا بود که پس از فتح استانبول به مسجد کارییه تبدیل شد. بنابراین گردشگران در این مکان که امروزه به عنوان یک موزه شناخته می‌شود، می‌توانند تلفیق عناصر معماری اسلامی و اروپایی را در یک قاب مشاهده کنند.

موزه کارییه از موزه های معروف استانبول است که دلیل نقاشی‌ و موزاییک کاری‌های زیبایش شهرت دارد. لازم به ذکر است که به دلیل قدمت بالای این ساختمان، در سال 2020 دستور بازسازی آن صادر شد و در حال حاضر هیچ اطلاعات دقیقی از زمان بازگشایی آن وجود ندارد. گفته می‌شود که نام این موزه نیز به «مسجد کارییه» تغییر خواهد کرد. اطلاعات زیر نیز برای دوران قبل از بازسازی موزه کارییه است.

  • ساعت بازدید از موزه کارییه: فعلا تعطیل
  • قیمت بلیط موزه کارییه: 65 لیر (پس از بازسازی ممکن است رایگان شود)
  • آدرس موزه کارییه: قسمت شمالی منطقه فاتح، خیابان کارییه کامی

موقعیت موزه کارییه در استانبول

موزه کارییه
مسجد کارییه از موزه های معروف استانبول

5. موزه باستان‌شناسی استانبول (ISTANBUL ARCHAEOLOGICAL MUSEUM)

موزه باستان‌شناسی استانبول که در سال 1891 میلادی ساخته شد متشکل از 3 موزه و ساختمان مجزا از هم می‌شود. این بخش‌ها عبارتند از: موزه باستان‌شناسی (در ساختمان اصلی)، موزه شرق باستان و موزه هنر اسلامی. موزه باستان‌شناسی که از بهترین موزه های استانبول محسوب می‌شود دارای بیش از 1 میلیون آثار با ارزش و باستانی است که منشاء تعداد قابل توجهی از آن‌ها از مصر، بیزانس، روم باستان و سایر کشورهای اطراف است؛ حتی مقبره اسکندر مقدونی را هم می‌توانید در ساختمان اصلی موزه باستان شناسی استانبول مشاهده کنید.

موزه باستان شناسی استانبول در نزدیکی کاخ موزه توپکاپی ساخته شده و پیشنهاد می‌شود در یک روز به هر دو این موزه‌ها سر بزنید. لازم به ذکر است که موزه باستان‌شناسی استانبول از آن دسته از موزه‌هاست که با موزه کارت استانبول به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. 

  • ساعت بازدید از موزه باستان‌شناسی استانبول: 9:00 تا 19:00
  • قیمت بلیط موزه باستان‌شناسی استانبول: 100 لیر
  • آدرس موزه باستان‌شناسی استانبول: جنوب شرقی منطقه فاتح، جنب پارک گولهانه

موقعیت موزه باستان شناسی استانبول

موزه های استانبول
موزه باستان شناسی از معروف ترین موزه های استانبول

4. کاخ توپکاپی (Topkapi Palace Museum)

دیدن کاخ موزه توکاپی حتی برای کسانی که علاقه‌ای به موزه‌گردی و بازدید از موزه های استانبول ندارند، توصیه می‌شود. کاخ توپکاپی استانبول که در سال 1985 به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد، خود به تنهایی و بدون در نظر گرفتن آثار فرهنگی و باستانی که داخلش نگهداری می‌شود از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ترکیه به‌شمار می‌رود. زیرا کاخ توپکاپی به غیر از معماری فوق العاده و آثارش، محل فرمانروایی پادشاهان عثمانی بوده و از لحاظ تاریخی نیز حائز اهمیت است.

کاخ توپکاپی که امروزه به عنوان یکی از بهترین موزه های استانبول شناخته می‌شود در سال 1478 میلادی ساخته شد و به عنوان دومین کاخ فرمانروایی عثمانی‌ها در استانبول لقب گرفت. از سلطان محمد دوم تا سلطان عبدالمجید این کاخ محل سکونت 25 پادشاه عثمانی بوده است. کاخ توپکاپی نیز موزه کارت استانبول را تحت پوشش قرار می‌دهد و برای کاهش قیمت بلیط می‌توانید از آن استفاده کنید.

  •  ساعت بازدید از کاخ توپکاپی: تابستان‌ها 9:00 تا 18:00 و زمستان‌ها 9:0 تا 16:45
  • قیمت بلیط کاخ توپکاپی: 320 لیر
  • آدرس کاخ توپکاپی: منطقه فاتح، محله کانکورتاران

موقعیت کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی
کاخ توپکاپی از معروف ترین موزه های استانبول 
What-is-Museum-Card.jpg
موزه کارت استانبول 

3. موزه رحمی کوچ استانبول (Istanbul Rahmi M. Koc Museum)

موزه رحمی کوچ از نظر تنوع نمایشگاه‌هایش در بین تمام موزه‌های استانبول بی‌نظیر است. این موزه نحوه پیشرفت حمل‌ونقل، فناوری، ارتباطات و صنعت در ترکیه را به نمایش می‌گذارد و حدود 14 هزار شیء مختلف را دربرمی‌گیرد که شامل ماشین‌های قدیمی، زیردریایی‌های جنگ جهانی دوم، رایانه‌های از رده خارج، قطارهای قدیمی و... می‌شود.

یکی از کلکسیون‌های محبوب این موزه، قسمت اسباب‌بازی‌های قدیمی آن است که برای کودکان گردشگران قطعا جذاب خواهد بود؛ ضمن اینکه اگر به دنیای علوم نیز علاقه‌مند باشید، وسایل آزمایشگاهی و انواع مختلفی از ابزار دانشمندان را مشاهده خواهید کرد. وسعت این موزه حدود 27 هزار متر مربع است، بنابراین از اینکه زمان کافی برای بازدید از آن‌را دارید، اطمینان حاصل کنید.

  • ساعت بازدید از موزه رحمی کوچ استانبول: 10:00 تا 17:30
  • قیمت بلیط موزه رحمی کوچ استانبول: 120 لیر
  • آدرس موزه رحمی کوچ استانبول: منطقه بی‌اغلو، خیابان هاسکوی، خیابان پیری پاشا

موقعیت موزه رحمی کوچ در استانبول

موزه ماشین کاراکوی.jpg
ماشین‌های موزه رحمی کوچ استانبول 

2. موزه هنرهای ترکی اسلامی (Museum of Turkish and Islamic Arts)

موزه هنرهای ترکی‌اسلامی در کاخ قدیمی ابراهیم پاشا ساخته شده و سال تأسیس آن به به سال 1913 باز می‌گردد. اگر هوس یک گشت و گذار اساسی در بهترین مراکز فرهنگی‌تاریخی ترکیه را دارید، این مجموعه بهترین گزینه پیش‌روی شما است، زیرا اولین کلکسیونی را دارد که از تمام هنرهای اسلامی ترکیه جمع‌آوری شده است. تعداد اشیاء نمایشگاه‌های این موزه به بیش از 40 هزار مورد می‌رسد و شامل انواع منبت‌کاری، کار با فلز، فرش‌های قدیمی و مجسمه‌های سنگی می‌شود.

  • ساعت بازدید از موزه هنرهای ترکی‌اسلامی: 9:00 تا 18:30
  • قیمت بلیط موزه هنرهای ترکی‌اسلامی: 100 لیر
  • آدرس موزه هنرهای ترکی‌اسلامی: منطقه سلطان احمد، خیابان آت میدانی، خیابان بین بیر دیرِک

موقعیت موزه هنرهای ترکی‌اسلامی

turkish-and-islamic-art.jpg
ساختمان موزه هنرهای ترکی‌اسلامی
موزه هنرهای اسلامی.jpg
نمایشگاه موزه هنرهای ترکی‌اسلامی

1. موزه پانوراما 1453 استانبول (Panorama 1453 History Museum)

سال 1453 میلادی، یکی از مهم‌ترین سال‌های تاریخ ترکیه است. در آن سال، سلطان محمد فاتح با نیروهای بیزانسی مقابله کرد تا بر قسطنطنیه چیره شود. آخرین موزه‌ای که در این متن معرفی می‌کنیم، آثار مهمی از آن دوره دارد. نقاشی‌های این موزه به قدری صحنه‌های جنگ را با جزئیات ترسیم می‌کند که گردشگران را به دنیای جنگ می‌کشاند. همچنین ادوات جنگی قدیمی مثل شمشیر، توپ و... نیز از آثار مهم این موزه هستند. 

  • ساعت بازدید از موزه پانوراما: 8:00 تا 18:30 
  • قیمت بلیط موزه پانوراما: 15 لیر
  • آدرس موزه پانوراما: محله مرکزفِندی، پارک فرهنگی توپکاپی 

موقعیت موزه پانوراما در استانبول

panoramic-area.jpg
فضای موزه پانوراما 1453
Panorama-1453-History-Museum.jpg
موزه پانوراما 1453

کلام آخر

در این متن به معرفی بهترین موزه‌ های استانبول پرداختیم و شما را با 7 موزه استانبول آشنا کردیم. اما با توجه به هزینه ورودی موزه های استانبول ممکن است بازدید از تمامی آن‌ها کمی هزینه بر باشد. در این صورت به شما پیشنهاد می‌دهیم که اگر عاشق موزه گردی هستید، در استانبول اقدام به تهیه «میوزیم پس» (Museum pass) استانبول کنید و با هزنیه‌ کمتری بتوانید از معروف ترین موزه های استانبول بازدید کنید. همچنین بازدید از همه این موزه ها زمان زیادی از شما می‌گیرد و لازم است اقامت طولانی‌تری مثل تور استانبول ۷ شب و ۸ روز داشته باشید.

 

 تألیف: تیم تحریریه لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.