بهترین موزه های دبی؛ 15 موزه جالب و دیدنی

5
از 14 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دبی را از دریچه موزه‌هایش ببینید!
08 شهریور 1402 08:00
0

وقتی از دبی و دیدنی‌های آن صحبت می‌شود، شاید موزه های دبی دورترین گزینه در ذهنتان باشد. بیشتر افراد، دبی را شهری تفریحی و تجملاتی می‌دانند، نه شهری فرهنگی و تاریخی. گرچه وجه تجاری بودن این شهر بیش از هر چیز دیگری چشمگیر است، اما به این معنا نیست که دیدنی‌های دبی تنها در آسمان‌خراش‌ها و مراکز خریدش خلاصه می‌شود. موزه های دیدنی دبی بخشی از این شهر هستند که ممکن است از دید اغلب مسافران پنهان مانده باشد. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند با معرفی موزه های دبی، شما با چهره دیگری از این شهر آشنا خواهید شد.

موزه های دیدنی دبی کدام‌اند؟

بهترین موزه های دبی عبارت‌اند از: موزه دبی، موزه اتحاد، موزه قهوه، موزه سکه، موزه مروارید، موزه زنان بیت البنات، موزه توهمات، موزه ساروق الحدید، موزه آینده، موزه نایف، موزه شتر، موزه تاریخ سینما، خانه شیخ سعید آل مکتوم، موزه شاعر العقیلی و موزه الشندغه. در ادامه با این موزه‌ها آشنا می‌شوید و با تماشای آن‌ها در دبی، می‌توانید سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید.

راهنمای کامل سفر به دبی

موزه دبی (Dubai Museum)

معرفی موزه های دبی را از موزه‌ای آغاز می‌کنیم که در قدیمی‌ترین ساختمان شهر مستقر است. اگر دوست دارید دبی قدیم را ببینید، به موزه دبی بروید و برای لحظاتی حال‌وهوای گذشته دبی را تجربه کنید. این موزه واقع در قلعه الفهیدی است که قدمتش به سال 1787 می‌‎رسد. قلعه الفهیدی روزگاری کاخ پادشاهی، زندان و اسلحه‌خانه بوده و در سال 1971 به‌عنوان موزه دبی بازگشایی شده است.

در موزه دبی، ضمن آشنایی با زندگی مردم دبی پیش از کشف نفت در امارات، می‌توانید در تاریخ دبی عمیق شوید. صحنه‌های شبیه‌سازی‌شده از مزارع خرما، مساجد، خانه‌های تاریخی عرب‌ها، بازارها، جلوه‌هایی از صحرا و همچنین زندگی در حوالی دریا، در گالری‌های این موزه انتظار شما را می‌کشند. علاوه‌بر این‌ها، می‌توانید با تماشای ابزارهایی از سه‌هزار سال پیش از میلاد، درباره تاریخ صید مروارید در آن منطقه بیشتر بدانید. برای رسیدن به این موزه، می‌توانید به‌راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی در دبی استفاده کنید.

  • قیمت بلیط موزه دبی: برای بزرگ‌سالان 3 درهم، برای کودکان کمتر از 6 سال 1 درهم
  • ساعت بازدید از موزه دبی: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 8:30 شب. جمعه از ساعت 2:30 بعدازظهر تا 8:30 شب. شایان ذکر است که این موزه درحال‌حاضر به‌صورت موقت به‌علت بازسازی تعطیل است.
  • آدرس موزه دبی: قلعه الفهیدی

موقعیت دقیق موزه دبی

lastsecond.ir Dubai Museum 4.jpg
نمایی از داخل موزه دبی

موزه اتحاد (Etihad Museum)

اگر مشتاقید از تاریخ امارات در سال‌های پس از اکتشاف نفت بیشتر بدانید، به موزه اتحاد سری بزنید. موزه اتحاد، روایتگر روند شکل‌گیری امارات متحده عربی در سال 1971 است. این موزه با برنامه‌های تعاملی و برگزاری نمایشگاه‌های تجربه‌محور، سیر پیشرفت کشور در بازه سال‌های 1968 تا 1974 را نشان می‌دهد. یک سالن نمایشگاه، یک کتابخانه، یک مرکز آموزشی و یک رستوران، قسمت‌های تشکیل‌دهنده موزه اتحاد هستند.

موزه اتحاد سقفی منحصربه‌فرد به‌رنگ سفید و به‌شکل منحنی دارد که الهام‌گرفته‌شده از شکل قانون اساسی امارات است. این موزه هفت ستون دارد که نمادی از قلم‌هایی است که برای امضای قرارداد اتحادیه ملی از آن‌ها استفاده شده است. طراحی بنای موزه اتحاد را معماران کانادایی به نام‌های موریاما (Moriyama) و تشیما (Teshima) انجام داده‌اند. مساحت این موزه بیشتر از 25هزار متر مربع است و غرفه‌های تعاملی در آن با صدها فیلم، عکس و اسناد آرشیوی، آماده میزبانی از شما هستند.

  • قیمت بلیط موزه اتحاد: 25 درهم
  • ساعت بازدید از موزه اتحاد: همه‌روزه از 10 صبح تا 8 شب (پذیرش آخرین بلیط ساعت 7 شب)
  • آدرس موزه اتحاد: خیابان جمیرا

موقعیت دقیق موزه اتحاد

lastsecond.ir Etihad Museum.jpg
نمای بیرونی موزه اتحاد دبی

موزه قهوه (Coffee Museum)

در مسیر معرفی موزه های دبی، نوبت به معرفی موزه قهوه می‌رسد که از جاهای دیدنی دبی محسوب می‌شود. قهوه، میراث خاورمیانه، از دیرباز در فرهنگ عرب جایگاه مهمی داشته و موزه قهوه دبی نشان‌دهنده ارزشمندی این نوشیدنی محبوب در منطقه است. دیگ‌های قدیمی مخصوص دم‌آوردن قهوه، آسیاب‌های قهوه در جنگ جهانی اول و اطلاعات تاریخی ویژه قهوه، برخی از دیدنی‌های این موزه هستند. در موزه قهوه می‌توانید مجموعه‌ای از وسایل قدیمی مربوط به قهوه را تماشا کنید و بیش از پیش، با فرهنگ و تاریخ قهوه در منطقه و جهان آشنا شوید.

طبقه همکف موزه قهوه دبی، از قسمت‌هایی تشکیل شده که سنت‌های قهوه‌نوشی در فرهنگ‌های گوناگون را نمایش می‌دهند. شما در اتاق ادبیات واقع در طبقه بالای موزه، می‌توانید آثار ادبی مربوط به قهوه را ببینید. فروشگاه موزه هم در طبقه همکف قرار دارد. یادتان باشد در این موزه تماشایی، لذت نوشیدن یک فنجان قهوه اصیل را از خود دریغ نکنید.

  • قیمت بلیط موزه قهوه: 10 درهم
  • ساعت بازدید از موزه قهوه: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر
  • آدرس موزه قهوه: محله الفهیدی

موقعیت دقیق موزه قهوه

lastsecond.ir Coffee Museum 4.jpg
بخشی از داخل موزه قهوه دبی

موزه سکه (Coins Museum)

یکی دیگر از موزه های دبی در محله تاریخی الفهیدی، موزه سکه است. این موزه که در سال 2004 تأسیس شده، گنجینه‌ای از 470 سکه کمیاب در خاورمیانه است که کهن‌ترین آن‌ها به قرن هفتم مربوط می‌شود. ساختمان موزه سکه، ساختمانی با معماری سنتی است که از سنگ، مرجان، چوب صندل، گچ، برگ و تنه درختان خرما ساخته شده است. این موزه، دو طبقه و هشت اتاق دارد که در هرکدام از این اتاق‌ها به موضوعی متفاوت درخصوص سکه پرداخته می‌شود.

در موزه سکه علاوه‌بر دیدن سکه‌های متفاوتی که در زمان‌های مختلف در دبی رایج بوده‌اند و آشنایی با تاریخچه ارز امارات متحده عربی، می‌توانید ارزهایی را از دوره‌های گوناگون مربوط به مناطق مختلف جغرافیایی از جمله ترکیه و مصر تماشا کنید. اگر کنجکاوید تا اطلاعات دقیقی درباره اندازه، شکل، نوع فلز، تاریخ ضرب، نوشته و هر تصویری که ممکن است روی سکه باشد به دست آورید، می‌توانید از طریق صفحه‌های بزرگ‌نما و لمسی به این خواسته برسید. پیشنهاد می‌کنیم فرصت را غنیمت بدانید و اگر با تور دبی شهریور به این شهر سفر کردید، از این موزه بازدید کنید.

  • قیمت بلیط موزه سکه: رایگان
  • ساعت بازدید از موزه سکه: دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 3 بعدازظهر. جمعه از ساعت 8 تا 11:30 صبح
  • آدرس موزه سکه: محله الفهیدی

موقعیت دقیق موزه سکه

lastsecond.ir Coins Museum 2.jpg
موزه سکه، یکی از موزه های دبی

موزه مروارید (Pearl Museum)

موزه مروارید، از دیگر موزه های دیدنی دبی است که در یکی از بهترین محله های دبی، یعنی محله دیره قرار دارد. این موزه به همت سلطان علی بن عبدالله آل اویس، تاجر مروارید، تأسیس شده و هدف اصلی آن، کمک به حفظ تاریخ غواصان و بازرگانان مروارید است. گرچه اکنون نفت وزنه قدرت اقتصادی منطقه است، در زمان گذشته این وظیفه بر عهده مروارید بوده است. تعدادی از مرواریدهای مطرح جهان از این کشور به دست آمده است و موزه مروارید، اهمیت این گوهر را در منطقه نشان می‌دهد.

در موزه مروارید دبی می‌توانید جواهرات قیمتی را تماشا کنید و از طریق ابزارها و روش‌هایی که غواصان و ملوان‌ها برای صید مروارید استفاده می‌کردند، با زندگی آن‌ها آشنا شوید. توجه داشته باشید که:

  • ورود کودکان کمتر از 12 سال به موزه ممنوع است.
  • نباید در موزه، از نوشیدنی و غذا استفاده کنید.
  • برای ورود به موزه باید لباس پوشیده به تن داشته باشید.
  • هنگام بازدید از موزه، تلفن همراه خود را خاموش کنید یا در حالت سکوت قرار دهید.

علاوه‌بر نکات گفته‌شده، در نظر داشته باشید که پیش از بازدید از موزه، باید با ‌NBD امارات برای ورود هماهنگ کنید. زمان رزرو، دو روز پیش از زمان بازدید است و اگر تأخیر داشته باشید، بازدیدتان لغو می‌شود. برای بازدید دست‌کم باید گروهی هفت‌نفره باشید.

  • قیمت بلیط موزه مروارید: رایگان
  • ساعت بازدید از موزه مروارید: دوشنبه تا جمعه از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر. البته، درحال‌حاضر، این موزه به‌طور موقت به‌علت کرونا تعطیل است.
  • آدرس موزه مروارید: محله دیره، دفتر مرکزی NBD، طبقه پانزدهم

موقعیت دقیق موزه مروارید

lastsecond.ir Pearl Museum.jpg
موزه مروارید، یکی از موزه های دیدنی دبی

موزه زنان بیت البنات (Bait Al Banat Women's Museum)

نوبت به معرفی یکی از موزه های دبی می‌رسد که نامش گویای هویت آن است و قدمتش به دهه 1950 می‌رسد. همان‌گونه که حدس زده‌اید، موزه زنان بیت البنات جایی است برای پرداختن به جنبه‌های گوناگون زندگی زنان امارات، فعالیت‌های آنان در عرصه‌های مختلف، جایگاه زنان در خانواده، تاریخ زنان امارات، شکستن کلیشه‌ها، نمایش آثار زنان هنرمند، مرور نقش ارزنده زنان در جامعه و قدردانی از آن‌ها. هدف این موزه آشنایی با جامعه امارات به‌وسیله کاوش در زندگی زنان قدیم و امروزی با تکیه بر نقش‌های گوناگون آن‌هاست.

موزه زنان در حقیقت تصویری زنده از زنان اماراتی را در گذر سال‌ها نمایش می‌دهد و از تاریخ، سبک زندگی، ادبیات و آثار هنری آن‌ها اطلاعاتی به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. در طبقه دوم ساختمان موزه، مرکز مطالعات زنان قرار دارد که مرکزی تحقیقاتی با هدف آرشیو اسناد مطالعات زنان در امارات متحده عربی و سایر کشورهای عربی است. بخش دیگری از موزه، تالاری است ویژه پرداختن به زندگی و اشعار شاعر سرشناس عوشه بنت خلیفه، مشهور به «دختر عرب». در این تالار، ضمن آشنایی با زندگی این شاعر، از دستاوردهای شاعران زن معاصر امارات نیز آگاه می‌شوید.

  • قیمت بلیط موزه زنان بیت البنات: 20 درهم
  • ساعت بازدید از موزه زنان بیت البنات: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح تا 5:30 عصر
  • آدرس موزه زنان بیت البنات: محله دیره، بازار قدیمی طلا

موقعیت دقیق موزه زنان بیت البنات

lastsecond.ir Bait Al Banat Women
نمایی از موزه زنان بیت البنات

موزه توهمات (Museum Of Illusions)

اگر اهل ماجراجویی و هیجان هستید، بازدید از موزه توهمات را که به‌نام موزه ایلوژنز هم شناخته می‌شود، از دست ندهید. در این موزه خاص می‌توانید همه حواستان را درگیر کنید و چند ساعتی در دنیای توهم زندگی کنید. موزه توهمات جایی برای همه گروه‌های سنی است؛ فرقی نمی‌کند چندساله‌اید، در هر صورت شما در این موزه هیجان‌زده می‌شوید. حقه‌های نوری، اتاق‌های ضدجاذبه، تونل گرداب، تونل بی‌نهایت و اتاق ایمز، تعدادی از بخش‌های این موزه هستند.

آنچه در موزه توهمات درخور توجه است، این است که فعالیت مجموعه‌ای از حواس شما به اوج خود می‌رسد؛ از حس تعادل گرفته تا بینایی، همه و همه در بازدید از این موزه با نهایت توان همراه شما هستند. هنگام بازدید از این موزه، دوربین را فراموش نکنید؛ زیرا لحظات زیبا و هیجان‌انگیزی را تجربه خواهید کرد که ثبت آن‌ها غنیمت است.

  • قیمت بلیط موزه توهمات: بزرگ‌سالان 80 درهم، کودکان 5 تا 15 سال 60 درهم، خانوادگی برای دو بزرگ‌سال و دو کودک 5 تا 15 سال 225 درهم
  • ساعت بازدید از موزه توهمات: دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح تا 10 شب. جمعه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 11 شب
  • آدرس موزه توهمات: نهر دبی، منطقه السیف

موقعیت دقیق موزه توهمات

lastsecond.ir Museum Of Illusions 2.jpg
موزه توهمات، از بهترین موزه های دبی

موزه ساروق الحدید (Saruq Al-Hadid Museum)

اگر از علاقه‌مندان به باستان‌شناسی هستید، در گذر از موزه های دیدنی دبی حتماً از موزه ساروق الحدید بازدید کنید. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس‌جمهور، ساروق الحدید واقع در صحرای بزرگ ربع الخالی را در سال 2002 به‌طور اتفاقی کشف کرد. به این صورت که وقتی او در حال پرواز بر فراز منطقه بود، متوجه وجود تپه‌های غیرمعمولی شد. باستان‌شناسان از آن هنگام، برای حفاری این سایت و پی بردن به ماجرایش فعالیت می‌کنند. شواهد از قدمت بیشتر از پنج هزار سال این منطقه حکایت دارد و باستان‌شناسان معتقدند که این مکان حدود 3 هزار سال پیش در عصر آهن، مرکز ویژه فلزکاری بوده است.

موزه ساروق الحدید، محلی است برای به نمایش گذاشتن اشیای یافت‌شده از سایت ساروق الحدید. این موزه در بنایی حدود صدساله برپا شده؛ خانه‌ای دوطبقه که روزگاری متعلق به شیخ جمعه بن مکتوم آل مکتوم بوده است. این بنا نشانه‌ای از معماری سنتی دبی است و موزه ساروق الحدید در طبقه همکف آن قرار دارد.

  • قیمت بلیط موزه ساروق الحدید: بزرگ‌سالان 20 درهم، کودکان 7 تا 12 سال 10 درهم، برای افراد بیشتر از 60 سال رایگان
  • ساعت بازدید از موزه ساروق الحدید: همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها. جمعه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 5 عصر. دوشنبه‌ها تا پنجشنبه‌ها از ساعت 7:30 صبح تا 7 عصر
  • آدرس موزه ساروق الحدید: محله الشندغه

موقعیت دقیق موزه ساروق الحدید

lastsecond.ir Saruq Al-Hadid Museum.jpg
موزه ساروق الحدید، یکی از موزه های دیدنی دبی

موزه آینده (Museum of The Future)

از مشهورترین موزه های دبی، موزه آینده (MOTF) است که در 22 فوریه 2022 توسط بنیاد آینده دبی راه‌اندازی شد. این موزه که به «موزه زنده» شهرت دارد، شما را به سفر در آینده می‌برد و سیر تکامل جامعه را در دهه‌های پیش رو بررسی می‌کند. هدف موزه آینده این است که در عصر بدبینی به آینده، انسان‌ها را به آینده و پیشرفت امیدوار کند و نوری باشد در تاریکی. در بخش‌های مختلف این موزه مانند نمایشگاه‌ها، رویدادها، فیلم‌ها و نشریه‌ها خواهید دید که چگونه مشکلات زمان کنونی می‌تواند زمینه‌ساز آینده‌ای بهتر باشد.

وقتی وارد ساختمان باشکوه موزه آینده دبی می‌شوید، بازدید را از طبقه پنجم آغاز می‌کنید. بدین صورت که وارد ایستگاه فضایی شبیه‌سازی‌شده می‌شوید تا زندگی در ایستگاه فضایی در 600 کیلومتری زمین را تجربه کنید. سپس به موسسه شفا در طبقه چهارم می‌روید. در آنجا، نمایی از دبی در سال 2071 را خواهید دید. در طبقه سوم، «واحه» منتظر است تا شما را به تجربه‌ای شفابخش و اتاق حسی میهمان کند. در طبقه دوم موزه آینده، به تماشای فناوری‌های آینده‌نگر که اکنون وجود دارند، می‌روید. طبقه اول موزه با عنوان «قهرمانان آینده»، ویژه کودکان است. این محیط بازی تعاملی با طراحی بازی‌ها و مأموریت‌ها، به گسترش تخیل کودکان کمک می‌کند. لابی موزه آینده در طبقه همکف قرار دارد.

موزه آینده از نظر نمای بیرونی نیز منحصربه‌فرد است. شکل ساختمان موزه نمادین و آینده‌نگر است؛ به این صورت که ساختمان مدور موزه آینده نشانگر انسانیت است، تپه سرسبز بالای موزه به زمین اشاره دارد و محیط خالی هم نشانه‌ای از آینده ناشناخته است. در آینده‌ای نزدیک ممکن است موزه آینده به بزرگ‌ترین موزه جهان تبدیل شود. پس پیشنهاد می‌کنیم فرصت را غنیمت بدانید و از این موزه بازدید کنید. اگر قیمت بالای بلیط موزه آینده، شما را برای رفتن به این موزه دچار تردید می‌کند، می‌توانید با نکات سفر ارزان به دبی آشنا شوید تا با مدیریت هزینه‌های سفرتان، از این موزه هم دیدن کنید.

  • قیمت بلیط موزه آینده: 149 درهم
  • ساعت بازدید از موزه آینده: همه‌روزه از 9:30 صبح تا 10 شب
  • آدرس موزه آینده: بزرگ‌راه شیخ زائد

موقعیت دقیق موزه آینده

lastsecond.ir Museum of The Future.jpg
موزه آینده دبی

موزه نایف (Naif Museum)

یکی دیگر از موزه های دبی، موزه‌ای است که در آن می‌توانید تاریخچه و سیر تکامل خدمات پلیس در دبی را ببینید. این موزه در قلعه‌ای کهن قرار دارد که روزگاری محل استقرار پلیس دبی بوده است. اتاق‌های بازداشت، سلاح‌ها، نشان‌ها، مدال‌ها و لباس‌های قدیمی پلیس از دیدنی‌های این موزه هستند. با مشاهده سیر تحول لباس‌های پلیس در طول زمان، از لباس‌های سنتی به لباس‌های مدرن و چگونگی تغییر سلاح‌ها و تجهیزات، با روند توسعه نیروی پلیس دبی و سیستم قضایی این شهر آشنا خواهید شد.

  • قیمت بلیط موزه نایف: رایگان
  • ساعت بازدید از موزه نایف: دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 3 بعدازظهر. جمعه از ساعت 8 تا 11:30 صبح
  • آدرس موزه نایف: محله دیره

موقعیت دقیق موزه نایف

lastsecond.ir Naif Museum.jpg
نمای بیرونی موزه نایف، یکی از موزه های دبی

موزه شتر (Camel museum)

از پربازدیدترین موزه های دبی می‌توان به موزه شتر اشاره کرد. تاریخ امارات و به‌طور کلی عرب‌ها با شتر پیوند خورده است و موزه شتر در دبی، به‌زیبایی این پیوند را نمایش می‌دهد. موزه شتر به‌عنوان مهم‌ترین موزه تاریخی جهان عرب، با داشتن طیف گسترده‌ای از گونه‌های شتر و با نشان‌دادن اهمیت شتر در جهان عرب، باستان‌شناسان و گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به‌سوی خود می‌کشاند. این مکان ابتدا به‌منظور تربیت شتر و اسب دایر شد و محلی برای نگهداری آن‌ها بود؛ اما بعدها به موزه شتر تبدیل شد.

شما در موزه شتر می‌توانید گونه‌های منحصربه‌فرد شترها را برحسب نژادشان تماشا کنید. همچنین در این موزه با شرح مختصری از تاریخچه شترها، اعتبار آن‌ها در جهان عرب و نام آن‌ها در ادبیات عرب آشنا می‌شوید. از جذابیت‌های دیگر این موزه، می‌توان به بررسی دقیق اعضای بدن شتر اشاره کرد. علاوه‌بر این‌ها، شما در موزه شتر می‌توانید شترسواری کنید! در این موزه شما می‌توانید به‌صورت مجازی در صحراهای دبی شترسواری کنید که این از قسمت‌های هیجان‌انگیز بازدید شما محسوب می‌شود.

  • قیمت بلیط موزه شتر: رایگان
  • ساعت بازدید از موزه شتر: یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر
  • آدرس موزه شتر: محله الشندغه، خیابان الفهیدی

موقعیت دقیق موزه شتر

lastsecond.ir Camel museum 3.jpg
موزه شتر، از موزه های دیدنی دبی

موزه تاریخ سینما (History of Cinema Museum)

اگر از هواداران سینما هستید و به دانستن تاریخش علاقه‌مندید، موزه تاریخ سینما در دبی منتظر شماست. موزه تاریخ سینما یکی از موزه های دیدنی دبی است که در آن، کودکان و بزرگ‌سالان می‌توانند در تجربه‌ای تعاملی سفری جادویی به گذشته داشته باشند. هدف این موزه، معرفی تاریخ ماقبل سینما توسط اشیایی است که تاجری لبنانی‌بحرینی به‌نام آقای اکرم میکناس در طول 35 سال گرد آورده است.

همه وسایل موجود در موزه تاریخ سینما، اصل هستند و قدمتشان به بازه زمانی دهه 1730 تا قرن بیستم می‌رسد. این موزه، مسیر تولد و تحول سینمای مدرن را نمایش می‌دهد. موزه تاریخ سینما نه‌فقط ازنظر موضوع، بلکه از جنبه تجربه‌محور بودن نیز منحصربه‌فرد است. در این موزه، قسمت‌های تعاملی بسیاری وجود دارد که به مهمانان در هر سنی فرصت می‌دهد تا از طریق تماشا و بازی، با تاریخ تصاویر متحرک آشنا شوند.

  • قیمت بلیط موزه تاریخ سینما: بزرگ‌سالان بیشتر از 18 سال 30 درهم، کمتر از 18 سال 20 درهم
  • ساعت بازدید از موزه تاریخ سینما: همه‌روزه به‌جز جمعه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر. البته درحال‌حاضر موزه به‌دلیل بازسازی به‌طور موقت تعطیل است.
  • آدرس موزه تاریخ سینما: TECOM C، طبقه اول، MCN Hive

موقعیت دقیق موزه تاریخ سینما

lastsecond.ir History of Cinema Museum.jpg
موزه تاریخ سینما در دبی

خانه شیخ سعید آل مکتوم (House of Sheikh Saeed Al Maktoum)

اگر مشتاقید با خانه اجدادی حاکمان دبی آشنا شوید و سبک زندگی آن‌ها را در ده‌ها سال پیش ببینید، به خانه شیخ سعید آل مکتوم بروید. این خانه که اکنون در شمار موزه های دبی است، از سال 1912 تا سال 1958 محل زندگی شیخ سعید آل مکتوم، پدربزرگ حاکم دبی یعنی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم بوده است. قدمت بنای این خانه به سال 1896 می‌رسد و آنچه اکنون می‌بینید، حاصل چندین بار گسترش و بازسازی آن است. این خانه سه حیاط، سی اتاق و چهار بادگیر دارد.

خاندان آل مکتوم که خاندان حاکم دبی هستند، تا سال 1958 در این خانه زندگی می‌کردند. شیخ سعید آل مکتوم آخرین حاکمی بود که در این خانه زیست. پس از آنکه خانواده او به خانه‌ای جدید نقل‌مکان کردند، این خانه به موزه تبدیل شد. اگر کنجکاوید از زندگی حاکمان دبی و روند تغییر زندگی خانواده سلطنتی بیشتر بدانید، در این موزه می‌توانید عکس‌های قدیمی خانواده سلطنتی، مجموعه‌ای از جواهرات، سکه‌ها و تمبرها را ببینید و تا حدودی به کنجکاوی‌تان پاسخ دهید. شاید گمان کنید فرصت شما در دبی آن‌قدر محدود است که زمانی برای بازدید از موزه‌ها باقی نمی‌ماند؛ اما این‌طور نیست و اگر با تور دبی 5 شب و 6 روز به این شهر سفر کنید، زمان کافی برای بازدید از اغلب این موزه‌ها را خواهید داشت.

  • قیمت بلیط خانه شیخ سعید آل مکتوم: 15 درهم
  • ساعت بازدید از خانه شیخ سعید آل مکتوم: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 8:30 شب. جمعه از ساعت 3 بعدازظهر تا 8:30 شب
  • آدرس خانه شیخ سعید آل مکتوم: محله الشندغه

موقعیت دقیق خانه شیخ سعید آل مکتوم

lastsecond.ir House of Sheikh Saeed Al Maktoum.jpg
نمایی از خانه شیخ سعید آل مکتوم

موزه شاعر العقیلی (Museum of the Poet Al Oqaili)

در مسیر بازدید از بهترین موزه های دبی، می‌توانید از موزه‌ای دیدن کنید که روزگاری خانه «مبارک بن حمد بن مبارک المنعه العقیلی» شاعر سعودی‌الاصل بوده است. ساختمان این موزه دوطبقه است و بیش از 187 متر مربع وسعت دارد. این بنا که به‌زیبایی توسط اداره فرهنگ و هنر دبی بازسازی شده است، یک حیاط دارد.

محیط موزه شاعر العقیلی به 9 بال اصلی تقسیم می‌شود که هرکدام به موضوعی اختصاص دارند. زندگی العقیلی، شعر شیوای او، شعر نبطی او، مکاتبه‌های او، زندگی فرهنگی و اجتماعی‌اش، نسخه‌های خطی‌اش، مجلس او، بازسازی‌های خانه او و نوشته‌های دیگران درباره او، این 9 بخش را تشکیل می‌دهند. شما ضمن بازدید از موزه و قسمت‌های مختلفش، می‌توانید مجموعه‌ای از آثار این شاعر بزرگ عرب را که برخی از آن‌ها به خط خودش نوشته شده است، بخوانید.

  • قیمت بلیط موزه شاعر العقیلی: رایگان
  • ساعت بازدید از موزه شاعر العقیلی: دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 3 بعدازظهر. جمعه از ساعت 8 تا 11:30 صبح
  • آدرس موزه شاعر العقیلی: محله الرأس، منطقه دیره

موقعیت دقیق موزه شاعر العقیلی

lastsecond.ir Museum of the Poet Al Oqaili.jpg
موزه شاعر العقیلی، از موزه های دبی

موزه الشندغه (Al Shindagha Museum)

این موزه که به خانه عطر نیز مشهور است، از موزه های دبی است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در موزه الشندغه به استقبال روایت‌هایی از گذشته دبی و سنت‌های ارزشمند امارات می‌روید. این موزه با قرار گرفتن در یکی از محله‌های قدیمی دبی، زندگی جدید را به زندگی پرهیاهوی گذشته پیوند زده است. در این موزه، می‌توانید با نحوه تأثیر تجارت دریایی بر معیشت خانواده‌های اماراتی و همچنین روش‌های تربیتی خانواده‌های اماراتی آشنا شوید.

بسیار بعید است کسی در جهان به عطرها علاقه‌مند نباشد. خانه عطر که بخشی از موزه الشندغه را تشکیل می‌دهد، همان جایی است که افراد بسیاری با شنیدن نامش، مشتاق‌اند تا آنجا را از نزدیک ببیند و در دنیای بی‌نظیر رایحه‌ها غرق شوند. در خانه عطر با میراثی به‌نام عطر و نقش آن در تاریخ امارات آشنا می‌شوید و می‌توانید از طریق عطرها به شناخت فرهنگ امارات نزدیک شوید. از دیگر جذابیت‌های خانه عطر، آشنایی با داستان‌هایی است که از تأثیر عطر بر تجارت در امارات سخن می‌گویند.

  • قیمت بلیط موزه الشندغه: 50 درهم
  • ساعت بازدید از موزه الشندغه: همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 8 شب
  • آدرس موزه الشندغه: محله الشندغه

موقعیت دقیق موزه الشندغه

lastsecond.ir Al Shindagha Museum 2.jpg
موزه الشندغه، یکی از بهترین موزه های دبی

سفر به دبی با تور

سفر با وجود شیرینی‌ها و تجربه‌های تازه‌ای که خلق می‌کند، دغدغه‌هایی نیز به همراه دارد که علاوه‌بر صرف هزینه، موجب صرف زمان طولانی و انرژی فراوان می‌شود. دغدغه‌هایی مثل خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل، می‌تواند ساعت‌ها ذهن شما را درگیر کند و جز خستگی ذهنی، نتیجه‌ای نداشته باشد. شما می‌توانید با خرید تور دبی لست‌سکند با مقایسه تورها و جزئیات تور، در زمان کوتاه‌تری مقدمات سفر خود را فراهم کنید و ضمن مدیریت هزینه‌های سفر، انرژی خود را برای گشت‌وگذار در سفر حفظ کنید.

سخن آخر

موزه های دبی گرچه ممکن است در اولویت برنامه‌های سفر شما نباشد، اما بازدید از آن‌ها و آشنایی با فرهنگ و تاریخ امارات، دید خوبی برای معاشرت با مردم این سرزمین به شما می‌دهد. علاوه‌بر این، موزه‌گردی و آشنایی با جاذبه‌های فرهنگی جهان عرب، سفر شما را غنی‌تر می‌کند. در این مطلب، کوشیدیم تا با معرفی بهترین موزه های دبی، مسیر شما را هموارتر کنیم. اگر برای سفر به دبی، به‌دنبال توری هستید که از نظر مدت اقامت، دستتان را برای گشت‌وگذار در شهر و بازدید از موزه های دیدنی دبی باز بگذارد، می‌توانید با بررسی قیمت تور دبی 7 شب و 8 روز به این گزینه فکر کنید. اگر شما از موزه های دبی دیدن کرده‌اید، مشتاقیم تا نظرتان را با ما و کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید.

شیما جایز
شیما جایز

در روزگار مشغله‌ها و شتاب‌زدگی‌ها، در آغوش کلمات پناه گرفته‌ام. کارشناسی‌ارشد ادبیات فارسی خوانده‌ام و سال‌هاست به شعر دچارم. سفر را دوست دارم و در پی آنم تا کلمه‌ها را به سفرها پیوند بزنم. نوشتن، همهٔ دارایی من در سفر زندگی است. آن را در چمدانم می‌گذارم و این‌گونه حتی روزهایی که در سفر نیستم، باز هم در سفرم. معتقدم که مرهمی اگر برای دردهای مشترک وجود داشته باشد، جز نوشتن نیست. و نوشتن مگر چیزی است جز یک‌جان‌شدن با کلمات؟

مرا در خنده‌های عمیق، ابرها، رودها و کلمات جست‌وجو کنید.