غار هامپوئیل (کبوتر)، خوفناک‌ترین غار ایران

4.3
از 29 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
غار هامپوئیل (کبوتر)، خوفناک‌ترین غار ایران + تصاویر
21 آبان 1399 08:00
2

غار کبوتر یا هامپوییل یکی از غارهای عجیب و در عین حال زیبا در استان آذربایجان شرقی می‌باشد. این غار یکی از منحصربه فردترین غارهای ایران محسوب می‌شود که آثار تمدنی ۲۰۰ هزارساله را در خود پنهان کرده است. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این جاذبه تاریخی-طبیعی استان آذربایجان شرقی رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

غار هامپوئیل

عکاس: نادر مزرعه شادی

 

معرفی غار هامپوئیل یا کبوتر

غار هامپوئیل در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق مراغه قرار دارد. نزدیک‌ترین روستا به این غار، روستایی به نام تازه کند سفلی است. این غار که در میان مردم محلی به غار کبوتر مشهور می‌باشد در دامنه کوه صخره‌ای و مشرف به رودخانه‌ای پرآب به نام مردق چای قرار دارد.

همچنین در نزدیکی غار آثار تمدن ۲۰۰ هزار ساله کشف شده که باستان‌شناسان این آثار را بی‌ارتباط با غار نمی‌دانند. به گفته کارشناسان غار در حدود ۱۵۰ میلیون سال قدمت دارد. غار هومپوئیل یا غار کبوتر به دلیل طبیعت ترسناک و همچنین چاه‌های عمودی ترسناکش جزو غارهای عجیب و همچین خوفناک ایران به حساب می‌آید.

غار کبوتر

عکاس: نادر مزرعه شادی

غار کبوتر

عکس از تریپ یار

 

نام غار هامپوئیل یا غار کبوتر

همانطور که گفته شد نام غار در میان مردم محلی به غار کبوتر مشهور است. در گذشته کبوتران وحشی در سقف تالار ورود لانه داشتند و همین امر باعث شده بود که غار در میان مردم محلی به غار کبوتر مشهور باشد.

اما نام رسمی این غار، هامپوئیل می‌باشد که یک واژه باستانی و ریشه در زبان سانسکریت دارد که با گذر زمان به شکل هامپوئیل درآمده است.

هامپوئیل

عکاس: نادر مزرعه شادی

 

مشخصات غار کبوتر یا هامپوئیل

غار هامپوئیل یا کبوتر جزو غارهای فنی ایران می‌باشد که برای پیمایش آن نیاز به تجهیزات کامل غارنوردی و همچنین دانش و مهارت غارنوردی دارد. بدون تجهیزاتی مانند چراغ قوه، کپسول هوا، هد لامپ و همچنین یک راهنمای مسلط پیمایش غار تقریبا غیرممکن می‌باشد.

غار کبوتر

عکاس: نادر مزرعه شادی

غار هامپوئیل

عکاس: نادر مزرعه شادی

 

عرض دهانه غار کبوتر ۸ متر و طول و عرض میدان اول غار تقریبا ۴۰ در ۶۰ متر است. غار دارای ۸ تالار وسیع در ۵ طبقه و همچینن مسیرها و دالان‌های پیچ درپیچ عجیب و منحصربه فرد می‌باشد.

غار هامپوئیل دارای چاه‌های عمیق و مخوفی است که به صورت تنوره‌های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می‌شود. چاه‌ها عمق‌های متفاوتی دارند که در همان ابتدا ورود به تالار دوم باید بسیار احتیاط کنید زیرا چهار دهنه از چاه‌‌ها در همین قسمت قرار دارد که هر کدام از آنها به مانند لوله باریک شما را به طبقات زیرین غار می‌رساند.

غار کبوتر

عکس از تریپ یار

 

غار هامپوئیل

عکس از تریپ یار

 

کم عمق‌ترین مسیر طی شده در این تنوره‌ها و مسیرهای لوله مانند سنگی و پر پیچ و خم ۱۲ متر و طولانی‌ترین مسیر عمودی شناسایی شده ۹۸ متر است.

قسمت عجیب غار وجود صدای جریان آب در تالارهای طبقه پایین می‌باشد که هنوز سرچشمه و یا محل خروج جربان آب شناسایی نشده است.

غار کبوتر

عکس از تریپ یار

 

غار هامپوئیل

عکاس: ایوب فارابی

با عبور از دالان‌ها و مسیرها به تالارهای طبقات پایین خواهید رسید. در غار علاوه بر استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و رسوبات آهکی عجیب و خارق‌العاده ، خفاش‌ها و برکه‌‌های آب نیز دیده می‌شود که بر شگفتی این غار می‌افزاید.

هیچ کس از مساحت کلی غار اطلاع ندارد و تاکنون تنها ۲۰۰۰ متر مربع از آن شناسایی شده است. زیباترین تالار غار که تا به امروز کشف شده، تالار گسل است.

هامپوئیل غار کبوتر ایران

عکس از تریپ یار

 

سخن نهایی

غار هامپوئیل که در میان مردم محلی به غار کبوتر مشهور است یکی از غارهای فنی و خوفناک ایران می‌باشد. سقف این غار امروزه لانه صدها خفاش است و همین بر جذابیت و منحصر به فرد بودن آن می‌افزاید. پیمایش غار به صورت انفرادی بسیار خطرناک و تقریبا غیر ممکن می‌باشد برای همین اگر تصمیم به بازدید از غار دارید حتما با یک راهنمای محلی صحبت کنید و تجهیزات کامل غارنوردی را به همراه داشته باشید. اگر تجربه بازدید از غار ترسناکی را تا به حال داشته‌اید، برای ما بنویسید.

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی