تجهیزات لازم برای غارنوردی و نکات ضروری در بازدید از غار

4.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بدون این تجهیزات و رعایت نکات مهم، غارنوردی نکنید!
12 مرداد 1400 10:00
0

شاید در نگاه اول وقتی اسم غارنوردی بیاید، یاد غاری مثل علیصدر بیفتید که مسیر بازدید دارد و به راحتی قابل بازدید هستند؛ امّا غارها انواع مختلفی دارند. کسانی که به صورت حرفه‌ای غارنوردی می‌کنند معمولا با تجهیزات سفر می‌کنند زیرا ممکن است بدون تجهیزات و مهارت لازم جانشان به خطر بیفتد.

 در این مطلب، وسایل و تجهیزات لازم غارنوردی و نکات مهم در بازدید از غارها را مرور می‌کنیم زیرا فضای ناشناخته و طبیعی غارها اگر با آگاهی و مهارت کافی مورد بازدید قرار نگیرند باعث خطر می‌شوند. بهتر است با مهارت و تجربه کافی غارنوردی کنیم یا اگر مهارت لازم را نداریم، گروه‌های حرفه‌ای و باتجربه را برای غارنوردی انتخاب کنیم.

01 copy 7.jpg

وسایل لازم در بازدید ار غار

  1. لازم است پیش از بازدید اطلاعات مناسبی از غار و زمان مناسب بازدید آن داشته باشیم. همچنین دانستن مدّت زمانی که طول می‌کشد از غار بازدید کنیم به ما کمک می‌کند آب و غذای کافی برای خود و همراهانمان برداریم.

  2. میوه‌های آبدار مانند پرتقال و نارنگی به همراه داشته باشیم.

  3. کفش کوه

  4. پوشیدن لباس‌های کهنه و دست دوم؛ زیرا در نتیجه تماس با کف و دیواره‌های غار لباس کثیف و ممکن است خراب شود.

  5. کاسکت یا کلاه پشمی

  6. جعبه کامل کمک‌های اولیه

  7. چراغ قوه و هدلمپ

  8. چراغ توری کوچک یا فانوس

  9. بسته نخ محکم برای نخ‌کشی مسیر

  10. توری و کپسول اضافی برای چراغ توری، نفت اضافی برای فانوس و قوه و لامپ اضافی برای چراغ قوه.

  11. وسایل فنّی مثل میخ، کارابین و طناب برای غارهایی که در آ‌نها چاه و پرتگاه وجود دارد.

  12. کبریت به تعداد دو عدد برای هر نفر

  13. کوله‌پشتی کوچک برای حمل بار

  14. نقشه مسیر و نقشه درون غار

  15. هانرس، دستگاه فرود، شانت، یومار، کرول و پنتین

  16. نردبان فلزی برای صعود یا فرود در چاه‌ها

  17. چکش و طناب غارنوردی

  18. قطب نما یا دستگاه A3 Disto 

 میزان استفاده از تجهیزات نامبرده با توجه به نوع غار متفاوت است. پیش از بازدید، کسب اطلاعات درباره غار مورد نظر به انتخاب وسایل مناسب هم کمک می‌کند زیرا برداشتن تجهیزات اضافی که به کارتان نمی‌آید باعث سنگین شدن بارتان می‌شود و خودش عاملی برای سخت شدن بازدیدتان می‌شود.

غارنوردی
عکس از ایلنا
غارنوردی
عکس از بام نیوز

نکات مهم در بازدید از غار

رعایت نکات مهم در بازدید از غار به اندازه تجهیزات اهمیت دارد زیرا گاهی با فراموش کردن نکات ساده، جان خود یا همراهانمان را ممکن است به خطر بیندازیم. بنابراین، این نکات را جدی بگیرید:

  •  از ریختن هرگونه باقیمانده غذا، پوست میوه، کپسول خالی گاز و سایر زباله‌ها خودداری کنیم زیرا این کار هم باعث نازیبا کردن فضای غار می‌شود و هم اینکه وجود مواد غذایی و زباله‌ها درون فضایی با ویژگی‌های غار که تاریک و مرطوب است، باعث ایجاد کپک و رشد باکتری‌ها می‌شود.

  • غارسنگ‌ها و اجزای غار طی هزاران سال در غارها ایجاد شده‌اند و نباید آنها را با دست بکنیم و حتّی از دست زدن به آنها باید خودداری کنیم.

  • پیش از ورود به غار اطلاعات لازم را به دست بیاوریم و تجهیزات لازم را با خودمان همراه داشته باشیم.

  • دهانه بیشتر غارهای ایران در نقاط پرت کوهستانی و دور از دید است. بعد از رسیدن به آخرین روستای سر راه غار، باید نشانی دقیق را از اهالی روستا بپرسیم و از راهنماییشان استفاده کنیم.

  • بهتر است اهالی روستا را در جریان بازدیدمان و زمانی که طول می‌کشد، بگذاریم که در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه، بتوانند به کمک ما بیایند.

  • بعد از رسیدن به دهانه غار و روشن کردن چراغ‌ها، سرپرست گروه حرکتش را از از چپ یا در جهت حرکت عقربه‌های ساعت شروع می‌کند و نفر آخر سرنخ محکم پلاستیکی را به سنگی در دهانه غار می‌بندد. هر چه گروه جلو می‌رود مسیر را نخ‌کشی می‌کند. موقع ورود به هر دهلیز هم نخ‌ها را کشیده و موقع برگشت جمع می‌کنیم و جلوی دهلیز را علامت می‌گذاریم که بدانیم از آن بازدید کردیم.

  •  موقع بازگشت از غار لازم است نخی که کشیدیم را جمع کنیم و در همان مسیر به سمت دهانه غار حرکت کنیم. از مزایای نخ‌کشی این است که موقع برگشت به خاطر شباهتی که بین تالارها و دهلیزها هست، غارنوردان ورودی غار را گم نمی‌کنند.

  • از نخ‌کشی دیگران به هیچ وجه استفاده نمی‌کنیم چون ممکن است در میانه مسیر پاره شده باشد یا گروه قبلی بازدیدش ناتمام مانده باشد، بنابراین ممکن است باعث سردرگمی بازدید شود.

غارنوردی
عکس از خبرگزاری مهر

تألیف: لست سکند

 

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.