جسد مومیایی مرموز یزد ثبت ملی شد

3.9
از 17 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جسد مومیایی مرموز ایرانی از آن کیست؟ +تصاویر
05 آذر 1399 11:15
0

طبق گزارش‌هایی رسیده مومیایی مرموز یزد که در اواخر دهه ۷۰ همزمان با تأسیس موزه تاریخ پزشکی در سال‌های ۷۸ یا ۷۹ این مومیایی به موزه منتقل شد که توسط سازمان میراث فرهنگی رونمایی شد. این مومیایی متعلق به زنی تقریباً ۶۵ ساله است که بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش در اطراف شهر یزد دفن شده و به دلیل شرایط خاص، یعنی آب و هوای خشک و نمک زیاد منطقه به همان حالت باقی مانده در اصطلاح به صورت طبیعی مومیایی شده است.»

مومیایی یزد

این مومیایی در بخش دیرین انسان شناسی موزه قرار دارد از این جهت که آناتومی و متریال یک مومیایی را به خوبی نشان می‌دهد. در این بخش مجموعه کاملی را از بقایای انسانی داریم مثل ۳۰ جمجمه ۵ هزار ساله از شهر سوخته زابل به همراه چند جمجمه، استخوان و بقایای انسانی از مسجد کبود تبریز و یک اسکلت کامل بدن از شهر سوخته. این مومیایی در این میان چنین مجموعه‌ای قرار گرفته تا تاکید کننده آن باشد که ما در هیچیک از ادیان مان اعتقادی به نگهداشت بدن انسان نداشته‌ایم و این جسد اگر باقی مانده به صورت طبیعی مومیایی شده است.

مومیایی یزد

در تمام طول ۲۰ سالی که این مومیایی با چنین اهمیتی در موزه تاریخ پزشکی ایران خوابیده، هیچ وقت هیچ کسی نه از دانشگاه تهران و نه از سوی متولیان میراث فرهنگی در کشور درباره این مومیایی آزمایشی، تحقیق و پژوهشی انجام نداده تا با آزمایش‌های مخصوص باستان شناسی به چرایی فوت، سن دقیق‌تر، نوع غذا، پوشش و … پاسخ دهند

مومیایی یزد

ازآنجایی که  این مومیایی که در یزد پیدا شد  با جست و جو های انجام شده  مشخص شده تعدادی سارق قبری را در مجموعه شهدای فهرج کنده اند در زمانی پیدا شدن مومیایی رئیس وقت آثار باستانی به محل رفته و می‌بیند جسد درون قبر به طرز عجیبی سالم مانده حتی ابرو و جزئیات صورتش مشخص است. جسد را دفن کردند ولی همان شب دزدان دوباره قبر را کندند و جسد را بردند ولی بعداً حین حمل جسد دستگیر شدند و آن را به موزه‌ای در تهران منتقل کردند.

مومیایی یزد

مومیایی یزد