۱۲ اثر برجسته از ترسناک‌ترین موزه دنیا، موزه ماتر فیلادلفیا

4.1
از 32 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
موزه‌ای ترسناک از امعاء و احشاء بدن افراد مشهور دنیا (+18)
12 آذر 1399 07:00
1

هشدار: این مقاله حاوی تصاویر و مطالب ناراحت‌کننده است.

​​​​​شاید باورش برای شما سخت باشد که در فیلادلفیا به دیدن موزه‌ای بروید که جزو ترسناک‌ترین موزه‌های جهان به حساب می‌آید. اگر اهل دیدن این نوع موزه‌ها هستید، موزه ماتر معروف‌ترین موزه ترسناک جهان است. این موزه در سال ۱۸۶۳ زمانی که دکتر توماس دنت ماتر مجموعه‌ شگفت‌انگیز خود را به کالج طب فیلادلفیا اهدا کرد، ایجاد شد.

موزه ماتر شامل مجموعه‌ای از ناهنجاری‌های پزشکی، مدل‌های مومی، نمونه‌های بیماری و تجهیزات پزشکی برای دانشکده پزشکان فیلادلفیا بود. امروزه این موزه شامل بیش از ۲۰ هزار نمونه است که حدودا ۱۵ درصد آن برای بازدید عموم دردسترس می‌باشد. باور کنید همین میزان کم هم برای کابوس‌های یک عمر، زیاد است. ​

موزه ماتر

این موزه در اصل برای تحقیقات پزشکی طراحی شده اما برای افرادی که حس کنجکاوری بیمارگونه‌ای دارند، می‌تواند جذاب و البته هولناک باشد. در این مطلب از لست‌سکند برخی از زیباترین مواردی که می‌توانید در این موزه مشاهده کنید، آورده شده است. اما پیش از ادامه مطمئن باشید که چیزی نخورده باشید، زیرا ممکن است دلت بخواهد غذا خود را پس بدهید.

 ​

مجموعه وسایل عجیب شوالیه جکسون (Chevalier Jackson)

شوالیه جکسون در واقع یک (otolaryngologist به دکتری گفته می‌شود که اختلالات گوش‌ها، بینی، گلو، سر و گردن را مورد مطالعه قرار می‌دهد که در زبان فارسی به متخصص گوش، حلق و بینی مشهور است) بود. شوالیه جکسون در اوایل دهه ۱۹۰۰ در کالج پزشکان فیلادلفیا کار و مطالعه می‌کرد.

او به خاطر توسعه روش‌های جدید برای خارج کردن اشیا خارجی از بدن انسان مشهور شد، مانند چیزهایی که در مجاری تنفسی بیمارانش قرار داشتند. تقریبا تمام اشیا خارجی که او در طول ۷۵ سال فعالیت پزشکی خود از گلو، مری و ریه بیمارنش خارج کرده، در موزه ماتر به نمایش گذاشته شده‌اند.  این ۲،۳۷۴ شی شامل "دکمه، سوزن، مهره، سکه، استخوان، پیچ، دندان مصنوعی و اتصال‌دهنده‌های دندان، اسباب‌بازی کوچک و بسیاری چیزهای دیگر" هستند.

شوالیه جکسون

موزه پزشکی ماتر

موزه پزشکی ماتر

 

کتاب‌هایی که با پوست انسان صحافی شده‌اند.

در موره ماتر چندین کتاب آنتروپودرمیک یا کتاب‌های که با پوست انسان صحافی شده‌اند، وجود دارد. کتابخانه تاریخی و پزشکی، در همسایگی این موزه وجود دارد که بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های آنتروپودرمیک در جهان را در اختیار دارد. در آنجا می‌توانید سه کتاب را ببینید که با پوست زنی به نام ماری لینچ (Mary Lynch) صحافی شده است. این زن از بیماری به نام تریکینوزیس (trichinosis) (انگلی که از خوک وارد بدن انسان می‌شود) مرد. در طول کالبد شکافی، بخش بزرگی از پوست ران مری نجات پیدا کرد که سه کتاب پزشکی در مورد زایمان با آن صحافی شد. ​

کتاب پوست انسان

کتاب ماری لینچ

کتاب ماری لینچ

 

کودک متولد شده بدون جمجمه

یکی از بزرگترین مجموعه‌های موجود در موزه ماتر به "نمونه‌های خیس" (wet specimens) مشهور هستند. در این مجموعه قسمت‌هایی از آناتومی انسان در شیشه‌های مملو از فرمالدئید نگهداری می‌شود.  به دلیل ماهیت شکننده ، 1300 شیشه نمایانگر هر قسمت از آناتومی انسان است و به حفظ و نگهداری آنها می‌پردازند. یک نمونه ترسناک، نوزاد متولد شده بدون جمجمه است: جنینی که نمی‌توانست خارج از رحم مادر زندگی خود را ادامه دهد.

 کودک بدون جمجمه

موزه ترسناک

موزه ماتر فیلادلفیا

برخی تصاویر متعلق به بخش "نمونه‌های خیس"

مجموعه جمجمه‌های هیرتل (Hyrtl)

مجموعه جمجمه‌ها هیرتل در موزه ماتر از ۱۳۹ جمجمه انسان تشکیل شده که متعلق به کالبدشناس وینی جوزف هیرتل (Joseph Hyrtl) است. او زندگی کاری خود را به مطالعه جمعیت قفقاز در اروپا اختصاص داده بود.

 هیرتل می‌خواست تنوع در آناتومی جمجمه را به عنوان استدلالی علیه نظریه‌های ذات‌گرایانه در مورد نژاد نشان دهد. هر جمجمه بر روی دیوار نصب شده و بسیاری از آن‌ها با یادداشت‌های هیرتل در مورد سن فرد، نژاد و علت مرگ او حکاکی شده‌اند.

جمجمه‌های هیرتل

موزه ماتر فیلادلفیا

جمجمه انسان

 

کبد مشترک چانگ و انگ بونکر (Chang and Eng Bunker)

چانگ و انگ بونکر دوقلوهای به‌هم‌چسبیده تایلندی - آمریکایی بودند که در سال ۱۸۱۱ متولد شدند و در سال ۱۸۷۴ فوت کردند. آن‌ها در جناغ سینه به هم متصل بودند و کبدشان مشترک بود. با این حال، آن‌ها دو مرد کاملا بالغ و مستقل بودند. این دو در کارولینای شمالی برای خودشان زندگی و حتی با دو خواهر ازدواج کردند. چانگ ۱۱ فرزند و انگ ۱۰ فرزند داشت.

این کبد عجیب که میان آن دو مشترک بود، اکنون در موزه ماتر همانند یک مجسمه مرگ از پیکر آن‌ها به نمایش گذاشته است.

۱۲ اثر برجسته در موزه پزشکی ماتر فیلادلفیا

موزه ماتر فیلادلفیا

کبد مشترک

 

کودک دو سر

علاوه بر کبد چانگ و انگ، موزه ماتر یک مجموعه بزرگ از نمونه‌های جنینی به‌هم‌چسبیده دارد. یکی از آن‌ها که در بخش نمونه‌های خیس قرار دارد، یک نوزاد دو سر است. این کودک دو سر، که با نام "جیم و جو" (Jim and Joe) شناخته می‌شود، در یک شیشه پر از فرمالدئید در اتاق گرچن وردن (Gretchen Worden) قرار دارد. نام این اتاق به افتخار متصدی محبوب موزه ماتر که در سال ۲۰۰۴ فوت کرد، نامگذاری شده‌ است.

موزه ماتر فیلادلفیا

موزه ترسناک ماتر

موزه ترسناک

 

ستون فقرات جان ویلکس بوث

علاقمندان به تاریخ، نمونه مرد بی مهره را دوست دارند! (متوجه شدید؟) مردی که آبراهام لینکن را ترور کرد. مدت کوتاهی پس از اینکه بوث در طی تیراندازی با پلیس کشته شد، جسد او به واشنگتن فرستاده و در آنجا کالبد شکافی شد. سه مهره (‏سوم، چهارم و پنجم)‏ برای دسترسی به گلوله برداشته شدند و به دانشکده پزشکی در واشنگتن دی سی فرستاده شدند. اکنون آن مهره‌ها و قسمتی از سینه او در موزه ماتر به نمایش گذاشته شد. ​

موزه ماتر

جان ویلکس بوث

موزه ماتر

 

زن صابونی (The Soap Lady)

​​​​​نیش قبری  در سال ۱۸۷۵ باعث شد تا زن صابونی به موزه ماتر معرفی شود. بقایای عجیب جسدی که حالتی شبیه موم و صابون داشت و همین امر باعث گردید به زن صابونی مشهور شود.

به گفته متخصصان، اجساد با چربی بالا مستعد این وضعیت شیمیایی نادر هستند. بعد از مرگ، طی یک سری واکنش‌های شیمیایی بدن در یک پوشش مومی از چربی شکسته به نام آدیپویر(Adipocere) حفظ می‌شود. دانشمندان در موزه ماتر معتقدند که زن صابونی در دهه ۱۸۰۰ درگذشته است.

 جسد او از یک قبرستان محلی که در حال بازسازی و مرمت بود، از خاک بیرون آورده شد و جوزف لیدی (Joseph Leidy)، استاد آناتومی دانشگاه فیلادلفیا، شانس مطالعه بر روی این پدیده غیر معمول را بدست آورد.

زن صابونی موزه ماتر

زن صابونی موزه ماتر

موزه ترسناک

 

تومور فک رئیس جمهور گروور کلیولند (Grover Cleveland)

یکی دیگر از نمونه‌های عجیب از مجموعه‌ نمونه‌های خیس، تومور بزرگی است که در سال ۱۸۹۳ از فک رئیس‌جمهور وقت گروور کلیولند خارج کردند.

 با وجود آشفتگی مالی در این کشور، کلیولند نمی‌خواست مردم آمریکا را بیش از این ناراحت کند، بنابراین وی عمل جراحی خود را روی یک قایق انجام داد و به مردم گفت که دندانش را کشیده است. خوشبختانه تومور خوش‌خیم بود، اما کلیولند را با تغییر شکل قابل‌توجهی روبرو کرد.

رئیس جمهور گروور کلیولند

تومور

۱۲ اثر برجسته در موزه پزشکی ماتر فیلادلفیا

 

اسکلت هری ایستلک (Harry Eastlack)

​ هری ایستلک، متولد 1933، از یک بیماری بسیار نادر معروف به fibrodysplasia ossificans progressiva یا FOP رنج می برد. در این بیماری مکانیسم ترمیم در استخوان‌های بدن بیش از حد کار می‌کند، بنابراین عضله و سایر بافت‌ها را به استخوان تبدیل می‌کند. زمانی که ایستاک در سال ۱۹۷۳ فوت کرد، درست قبل از تولد چهل‌سالگی، بدنش خشک شده بود و به سختی می‌توانست لب‌هایش را تکان دهد تا حرف بزند. اسکلت غیر معمول و عجیب او در موزه ماتر به نمایش گذاشته شده‌است.

موزه ترسناک

موزه ترسناک فیلادلفیا

موزه پزشکی

 

دیوار چشم (The Eye Wall)

اگر در طول بازدید از موزه ماتر، احساس می‌کنید که تحت نظر بوده‌اید، باید بگوییم اینجا دلیل خوبی برای این حس شما وجود دارد.

در طبقه پایین موزه، ۴۰ چشم بر روی جایی که به عنوان دیوار چشم شناخته می‌شود، نصب شد‌ه‌اند. اگر چه این چشم‌ها کپی‌های مومی هستند اما دیدن ‌آنها بر روی دیوار که به بیننده‌ها زل زده‌اند، بسیار وحشتناک است. این نمونه‌ها شامل شرایط پزشکی وحشتناک و واقعی مثل سرطان چشم، ورم، کیست و قانقاریا هستند!

دیوار چشم

دیوار چشم موزه ماتر

چشم انسان

 

تخمدانی به اندازه توپ فوتبال

اگر دیوار چشم و نوزاد بدون جمجمه برای به تعویق انداختن ناهار شما کافی نبودند، یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های خیس موزه، یک تخمدان سرطانی به اندازه توپ فوتبال است. به اندازه کافی برای رزرو این موزه عجیب به شما انگیزه دادیم؟ به نظر ما که کافی بود. ​

موزه ماتر فیلادلفیا

موزه ترسناک ماتر

موزه پزشکی ماتر

عکس‌های از بخش‌های مختلف موزه

 

تور مجازی با راهنمای موزه ماتر

 

 

منبع: the-line-up

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی