کشف برج جمجمه‌ آزتک‌ها در مکزیک

3.8
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کشف برجی از جمجمه انسان‌ها + تصاویر
28 آذر 1399 08:00
0

به نقل از نشریه گاردین 3 سال پیش در 2017 برجی در نزدیکی تمپلو مایور، یکی از اصلی ترین معابد آزتک‌ها در تنوچتیتلان (شهر امروزی نیو مکزیکو وپایتخت آزتک‌ها در گذشته) یافت شد که در آن 650 جمجمه، درون ملاتی از آهک به صورت استوانه‌ایقرار گرفته بود.

اکنون در سال 2020 تحقیقات بیشتر پیرامون معبد تمپلو مایور موجب کشف 119 جمجمه دیگر در همان برج شد که بر خلاف کاوش‌های سال 2017، علاوه بر زنان و کودکان، جمجمه مردان نیز دیده می‌شد. پیشبینی می‌شود این برج در بین سال‌های 1486 تا 1502 توسط ازتک‌ها ایجاد شده باشد.

119 جمجمه کشف شده متعلق به بخش شرقی این برج بود که به صورت یک حفره در بخش زیرین آن قرار گرفته بود. سال‌های پیش، بخش شمالی برج کاوش شد که در نتیجه آن، جمجمه‌های بیشتری یافت شده بود.

هرچند در هر دو کشفیات سال 2020 و 2017 جمجمه‌ها به صورت Huey Tzompantli که نوعی آرایش خاص از چینش جمجمه است استفاده شده بود. 

 

جمجمه

برج جمجمه‌

 

چرا آزتک‌ها چنین برجی را ساختند ؟

در این برج، کاوشگران توقع کشف جمجمه مردان جنگجو و جوانی را داشتند که پس از تسخیر شهر هرنان کورتس در سال 1521 کشته شده و سر آن‌ها در دیوارهای این برج قرار گرفته باشد. چرا که ازتک‌ها بر این باور بودند که ساخت یک برج از جمجمه سربازان موجب رعب و وحشت اسپانیایی‌ها می‌شود. در واقع جمجمه جنگجویان متعلق به سربازان اسپانیایی می‌شد که به عنوان اسیر جنگی توسط آزتک‌ها زندانی شده بودند. آزتک‌ها با ساخت این بنا، هشداری از عواقب حمله کردن به تنوچتیتلان به اسپانیایی‌ها دادند. هرچند در سال 1521 اسپانیایی‌ها موفق به فتح آن شدند. 

اما وجود جمجه زنان و کودکان فرضیه جدیدی را ایجاد کرد. رائول باررا، باستان شناس این منطقه بر این گمان بود که جمجمه زنان و کودکان در این قلعه می‌تواند برای مراسم‌ مذهبی باشد که جهت پیشکش به خدایان صورت می‌گرفت.

 

جمجمه

آلاخاندرا فرائوست، وزیر فرهنگ مکزیک اذعان داشت: معبد «تمپلو مایور»کماکان به شگفت‌زده کردن ما ادامه می‌دهد. بدون شک کشفیات صورت گرفته در این منطقه از تحسین‌برانگیزترین اقدامات باستان شناسان در سال‌های اخیر این کشور به شمار می‌رود.

البته ساختن یک برج به وسیله جمجمه انسان‌ها تنها توسط آزتک‌ها انجام نشده و شواهدی برای این دست از اماکن وجود دارد. برج جمجمه‌ای صربستان یکی از دردناک ترین آن‌ها است که یک فرماندار ترک برای پاسخ به شورش صرب‌ها، سر از تن سربازان جدا کرد و برجی از جمجمه‌های آنان ساخت.

 

منبع: theguardian

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.