7 مکان و آثاری که به زودی از بین می‌روند (قسمت دوم)

4
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مکان‌ها‌ و آثار‌ مهمی که در قرن 21 از بین خواهد رفت
09 بهمن 1399 09:00
0

پیش‌تر درباره 7 جزیره‌ای که در آینده‌ای نزدیک از بین خواهند رفت صحبت کردیم و در راستای همین موضوع به 7 مکان دیگر که سر نوشت تلخی در انتظارشان است اشاره خواهیم داشت. این مناطق عمدتا به دلایل انسانی، گرمایش جهانی و حتی عوامل طبیعی هم‌اکنون نیز دست‌خوش تغییر شده‌اند.

دیوار بزرگ چین

دیوار چین که به عنوان بزرگ‌ترین سازه بشری در جهان شناخته می‌شود قدمتی بیش از 2000 سال دارد و از مهم‌ترین آثار باستانی به حساب می‌رود که  گردشگران آرزوی بازدید و قدم زدن در آن را دارند. اما در حال حاضر بیش از دو سوم این دیوار آسیب‌های جدی را متحمل شده که عمدتا به دلیل طوفان‌های شن و فرسودگی بوده است. متاسفانه این امکان وجود دارد که دیوار بزرگ چین تا 20 سال دیگر در کویر باداین جاران مفقود شده و به کلی نابود شود.

 

دیوار چین

 

شهر ونیز

باورتان می‌شود اگر بگوییم شهر استثنایی ونیز تا 80 سال دیگر در آب غرق می‌شود؟ متاسفانه اگر مشکلات گرمایش جهانی مهار نشود ونیز سال 2100 را نخواهد دید. تنها در سال 2019 سطح آب ونیز به 188 سانتی متر رسید که بیشترین مقدار در این 50 سال اخیر بوده است.  

 

 

جنگل‌های آمازون

از بین رفتن جزایر مالدیو ناراحت کننده‌است، نابودی دیوار چین نسل‌های آینده را از میراثی بزرگ محروم می‌کند اما نابودی جنگل‌ آمازون می‌تواند به قیمت جان آدمی تمام شود.

همانطور که می‌دانید آمازون بزرگ‌ترین پوشش گیاهی، بزرگ‌ترین رودخانه و متنوع ترین گونه‌های جانوری و گیاهی جهان را در خود جای داده است. بنابراین نابودی این جنگل سبب می‌شود گرمایش جهانی تا مقادیر خطرناکی افزایش پیدا کند، حداقل 20 درصد از سطح اکسیژن جهان از بین برود و هزاران پیامد دهشتناک دیگر که به طور مستقیم سبب تهدید جان انسان‌ها و میلیون‌ها جاندار دیگر می‌شود رخ دهد. اما مهم‌ترین مشکلی که آمازون را تهدید می‌کند چیست؟

به نقل از نشریه تایم قطع درختان آمازون از مهم‌ترین عواملی است که سبب می‌شود پیامد‌های خطرناک اکوسیستمی زندگی همگان را تحت شعاع قرار بدهد. قطع درختان از سالیان دراز در آمازون رواج پیدا کرده است و اگر به همین میزان امروزی نیز ادامه داشته باشد 27 درصد از آمازون تا سال 2030 به کلی نابود خواهد شد.

 

 

مجسمه ابوالهول

مجسمه ابوالهول که به عنوان یکی از عجایب 7 گانه شناخته می‌شود، از دیگر اماکن منحصر به فردی است که شاید آیندگان تنها نام و تصاویر آن را بتوانند ببینند. این مجسمه 45000 ساله به دلیل بالاروی آب‌های زیرزمینی، افزایش پس آب‌ها، فرسایش زمین، آلودگی و ... ممکن است تخریب‌هایی جدی را متحمل شود.

 

مجسمه ابوالهول

 

جنگل‌های کنگو باسین

کنگو کشوری با جنگل‌های بارانی انبوه است که بخش عظیمی از زیستگاه جانداران را تشکیل می‌دهد. به طور دقیق‌تر کنگو باسین پس از آمازون بزرگ‌ترین جنگل انبوه در جهان حساب می‌شود که بیش از 10.000 گونه گیاهی، 1.000 گونه پرنده و 400 گونه پستاندار در آن می‌زیستند. هرچند طی تحقیقات اخیر مشخص شده است که دو سوم از جنگل (که جانوران و گیاهان را نیز در بر می‌گیرد) تا سال 2100 از بین خواهد رفت. نابودی این جنگل 777.000 کیلومتر مربعی عواقبی کمتر از نابودی جنگل‌های آمازون نخواهد داشت. قطع درختان و حفاری غیرمجاز و اصولی برای استخراج نفت از مهم ترین دلایل نابودی این جنگل عنوان شده است.

 

جنگل‌های کنگو باسین

 

یخچال‌های پاتاگونیا

پاتاگونیا بدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در جهان است که همانند بسیاری از موارد این لیست، تحت تاثیر گرمایش جهانی در حال نابودی هستند. البته یخچال‌های پاتاگونیا نماینده‌ای از سایر یخچال‌های طبیعی است که در جهان وجود دارد. در یک مثال دیگر بد نیست بدانید که دو سوم از یخچال‌های موجود در رشته کوه آلپ نیز در کمتر از 100 سال آب خواهند شد. چرا که گرمایش زمین به طرز بی‌سابقه‌ای در صدد ذوب کردن این منابع مهم آب‌های شیرین است. در حال حاضر حدود 500.000 یخچال طبیعی در جهان باقی مانده.

 

 پاتاگونیا

 

جنگل‌های مادگاسکار

جنگل‌های مادگاسکار نیز همانند آمازون به دلایل آتش سوزی و قطع بی‌رویه درختان در حال نابودی است. هم‌اکنون که این متن را می‌خوانید بیش از 90 درصد جنگل‌های مادگاسکار از بین رفته است و پیش‌بینی می‌شود در ظرف 35 سال آینده این بهشت زمینی کاملا به دست بشر نابود می‌‍‌شود. 

 

 

منابع: Time و insider

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.