جاهای دیدنی گرگان؛ بیش از 15 مکان دیدنی + عکس و قیمت

4
از 27 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
همه جاهای دیدنی گرگان مخصوص مسافران و گردشگران
30 فروردین 1402 07:00
1

جاهای دیدنی گرگان برخلاف تصور، غیر از جاهای طبیعی به شاخه‌های مختلف دیگری هم تقسیم می‌شود. از دوره‌های تاریخی گذشته همچون ساسانیان و قاجار که گرگان را با عنوان استرآباد می‌شناختند، تا دوره معاصر فعلی، جاذبه های گرگان پراکنده شده‌اند و فقط منحصر به یک دسته‌بندی نیستند. گرچه طبیعت در اکثر مکان های دیدنی گرگان نمود دارد، با این حال این شهر پر از دیدنی‌های متنوع است. خانه‌ها و ابنیه تاریخی، موزه‌های گوناگون و قطعاً طبیعت گرگان، مجموعه جذاب را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد که تحسین هر فردی را برمی‌انگیزد.

در این مقاله از مجله لست سکند، به معرفی جاهای دیدنی گرگان پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم که جاذبه های گردشگری گرگان را در دسته‌بندی‌های متنوع بررسی کنیم تا سفر و بازدید شما ریتم یکنواخت و خسته‌کننده‌ای نداشته باشد. اطلاعات هر یک از دیدنی های گرگان از جمله آدرس، نقشه، قیمت، شماره تلفن و موارد لازم برای تجربه یک بازدید کامل را مهیا کرده‌ایم تا کمتر نیازی به جستجوهای دیگر پیدا کنید.

ابنیه و خانه‌های تاریخی گرگان

بخشی از جاهای دیدنی گرگان، مربوط به خانه‌ها و ابنیه تاریخی‌اش می‌شود. این ابنیه در دوره‌های تاریخی مختلفی ساخته شده‌اند. برخی از آن‌ها با کاربری دفاعی به‌وجود آمده‌اند و برخی متعلق به خانواده‌ها و خاندان‌های قدیمی هستند. در این میان، ساختمان‌هایی هم وجود دارند که کاربری عمومی داشته‌اند. هر یک از این بناها را در ادامه آورده‌ایم و آن‌ها را شرح داده‌ایم تا بتوانید اطلاعات مفید و به‌دردبخوری را کسب کنید و در نهایت، بازدید باکیفیت‌تری داشته باشید.

کاخ آقا محمدخان قاجار در گرگان

کاخ آقا محمد خان از اولین بناهای دوره قاجاریه بود که به دستور همین پادشاه در گرگان ساخته شد و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری گرگان به حساب می‌آید. پیش‌تر در دوران صفویه، در محل این کاخ، ساختمان‌ها و عمارت‌های دیگری هم قرار داشتند. زمین به دستور شاهان صفوی برای احداث دولتخانه خریداری شده بود که بعدها با به حکومت رسیدن آقا محمدخان، زمین و بناها به او می‌رسند. آقا محمدخان کاخ خود را در این زمین‌ها احداث می‌کند. به‌مرور ساختمان‌های دیگر از بین می‌روند و حتی تخریب می‌شوند؛ با این حال، امروزه فقط کاخ آقا محمدخان قاجار باقی مانده است. در زمان‌های گذشته به این محل، باغ عباس‌خانی می‌گفتند.

دو ستون چوبی با سرستون‌های مقرنس از تزئیناتی هستند که همچنان با حال ناخوش باقی مانده‌اند. بر اساس مستندات تاریخی، این کاخ تزئینات مختلف، درختان مرکب و نقاشی‌های گوناگون داشته است. بنایی که امروزه مشاهده می‌کنیم، ساختمانی تغییر یافته است. امکان بازدید از این عمارت، محدود به فضای بیرونی آن می‌شود و فعلاٌ نمی‌توانید واردش شوید.

  • آدرس کاخ آقا محمدخان قاجار: خیابان کاخ، روبه‌روی دبیرستان ایرانشهر

موقعیت دقیق کاخ آقا محمدخان قاجار روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-agha-mohammad-khan-ghajar.jpg
نمایی از کاخ آقا محمدخان قاجار، عکس از محمد محمدی

سرای باقری‌ها در گرگان

سرای باقری‌ها، یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید در آن به چگونگی گذر زندگی در دوران گذشته پی ببرید. اینکه خانواده‌ها در چه خانه‌هایی و به چه شکلی زندگی می‌کردند و روابط چطور بوده است، در این خانه تا حدودی هویداست. سرای باقری‌ها متعلق به خانواده‌ای با همین نام بوده است. سه برادر به همراه فرزندانشان در این خانه زندگی می‌کردند و با گسترش خانواده و بیشتر شدن تعداد فرزندان، خانه‌شان را در بخش‌های دیگر زمین با ساخت بناها، توسعه می‌دهند. پیشه بیشتر افراد این خانواده، تجارت بوده و بخش درخور توجهی از بازار نعلبندان گرگان در تملک خانواده باقری‌ها بوده است.

این خانواده تا چند نسل در این خانه زندگی کردند و سپس میراث فرهنگی اینجا را می‌خرند. امروزه پس از مرمت و آماده‌سازی‌های لازم، سرای باقری‌ها را به بوتیک هتل و رستوران هفت‌پیکر تبدیل کرده‌اند و پذیرای مهمانان هستند. بخش موزه رستوران، یکی از جالب‌توجه‌ترین قسمت‌های این خانه است. یکی از کارهای جذاب مجموعه هفت‌پیکر، این است که طعم‌های فراموش‌شده غذاهای ایرانی را طبق اسناد تاریخی قجری و با توجه به ذائقه امروز مردم بازسازی کرده‌اند و با آداب فرهنگ ایرانی از مهمانانشان پذیرایی می‌کنند. برگزاری تورهای مختلف هم از دیگر خدمات این مجموعه است. خانه باقری‌ها از جاهای دیدنی گرگان در شب هم محسوب می‌شود.

  • وب‌سایت سرای باقری‌ها: haftpaykar.com

  • صفحه اینستاگرام سرای باقری‌ها: haftpaykar_boutique_hotel@

  • آدرس سرای باقری‌ها: خیابان امام خمینی، خیابان آفتاب 19، خانه باقری

  • شماره تلفن سرای باقری‌ها: 01791010077

موقعیت دقیق سرای باقری‌ها روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-saraye-ghajari.jpg
نمایی از مجموعه سرای باقری‌ها و هفت پیکر

خانه شیرنگی گرگان

اینجا را با نام خانه شیرنگی‌ها هم می‌شناسند. گرگان، خانه‌های تاریخی فراوانی دارد که خانه شیرنگی، یکی از همین‌هاست. خانه در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی اول ساخته شده است. خانه شیرنگی در مرکز یک حیاط قرار گرفته و دو طبقه دارد و به تزیینات گچ‌بری، گل‌وبوته، خطوط قرآنی و هنرهایی دیگر مزین شده است. سقف بنا از سفال ساخته شده و به‌تنهایی جذاب است. دو حوض در این خانه قرار دارد که برای تأمین آب ساختمان از آن‌ها استفاده می‌کردند و در مجموع، این بخش‌ها، خانه را کامل کرده‌اند. اگر بخواهید این خانه را ببینید، باید از قبل، هماهنگی‌های لازم برای بازدید را انجام دهید.

  • آدرس خانه شیرنگی: محله نعلبندان، جنوب امام‌زاده نور

موقعیت دقیق خانه شیرنگی روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-shirangi-housei.jpg
نمایی از خانه شیرنگی؛ عکس از ابوالفضل پویان راد

خانه دارویی

خانه دارویی یکی از خانه‌های تاریخی گرگان است که در خیابانی با همین نام قرار گرفته است. این خانه، یک بار هنگام مرمت دچار آتش‌سوزی شده است؛ اما خوشبختانه مسئولان اعلام می‌کنند که آسیبی به بنا وارد نشده است. از آنجایی که آتش‌سوزی روی سقف و موقع مرمت بوده، احیای سقف و دوباره ساختن آن بلافاصله در دستور کار مرمت‌گران قرار می‌گیرد. خانه دارویی از دو بخش مسکونی تشکیل شده که یکی مربوط به دوره پهلوی اول و دیگری مربوط به دوره قاجار است. بازدید از این خانه، تحت شرایط خاص و با انجام مکاتبات صورت می‌گیرد.

  • آدرس خانه دارویی: خیابان باغ شاه، کوچه پشت سپاه

موقعیت دقیق خانه روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-darooyi-housei.jpg
نمای خارجی از خانه دارویی؛ عکس از Navid Navidak

خانه تقوی‌ها

این خانه متعلق به خاندانی تاجر و با همین نام بوده است و بعدها به تملک میراث فرهنگی درمی‌آید. در دوره‌های مختلف، کاربری‌های متفاوتی داشته؛ زمانی مسکونی بوده، زمانی مدرسه و استفاده‌های مختلفی از آن می‌شده است. خانه تقوی‌ها، متعلق به دوره قاجار است و در آن، بناها و حیاط‌های گوناگونی هم ساخته شده است. از مصالحی که برای ساخت خانه تقوی‌ها استفاده کرده‌اند، می‌توانیم آهک، آجر، گچ، خشت خام و چوب را نام ببریم. در این خانه، بناها معمولاً دو طبقه هستند و امروزه بخشی از خانه به کافه‌ای با صفا و جذاب تبدیل شده است.

  • آدرس خانه تقوی‌ها: خیابان امام خمینی، خیابان آفتاب 15، جنب امام‌زاده نور، روبه‌روی میراث فرهنگی

  • شماره تلفن خانه تقوی‌ها: 01732222606

موقعیت دقیق خانه تقوی‌ها روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-taghaviha-house.jpg
نمایی از خانه تقوی‌ها از جاذبه های گرگان

کاروانسرای قزلق

یکی از نمونه کاروانسراهای کوهستانی، کاروانسرای قزلق است. این کاروانسرا در فاصله حدوداً 35 کیلومتری از مرکز شهر گرگان قرار دارد. با توجه به نوع ساخت و مصالح استفاده شده در این کاروانسرا، احتمالاً قدمت آن به صفویه بازمی‌گردد. قزلق را با مصالحی مثل سنگ، ملات گچ، آهک و ساروج ساخته‌اند. از نکاتی که می‌توانیم درباره این کاروانسرا بگوییم، وجود حفره‌هایی در هر حجره است که برای روشن کردن آتش در فصول سرد و گرم کردن داخل کاروانسرا از آن‌ها استفاده می‌کردند.

طرح معماری کاروانسرا سرپوشیده است و درون آن دالان و اتاق‌ها یا همان حجره‌های مختلف وجود دارد. توجه کنید که در این کاروانسرا امکان اقامت ندارید و علاوه بر این، هیچ امکانات رفاهی هم در آن وجود ندارد.

  • آدرس کاروانسرای قزلق: فاصله 35 کیلومتری جنوب شرقی گرگان

موقعیت دقیق کاروانسرای قزلق روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-ghozlogh.jpg
نمایی داخلی از کاروانسرای قزلق؛ عکس از خبرگزاری فارس، Ali Dehghan

دیوار دفاعی بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان، بعد از دیوار چین و دیوار سمیز آلمان، بزرگ‌ترین دیوار دفاعی در جهان شناخته می‌شود که در دوره ساسانیان ساخته شده است. طول این دیوار به تقریباٌ 200 کیلومتر و عرض آن به حدود 10 متر می‌رسد و از شرق دریای خزر تا شرق گلستان کشیده شده است. این دیوار را با نام‌های مختلف دیگری مثل: مار سرخ، سد اسکندر، سد پیروز، سد انوشیروان و قزل آلان می‌شناسند. طی کاوش‌های انجام شده، دیوار گرگان تماماً از آجر ساخته شده و رنگ قرمز همین آجرها سبب نام‌گذاری آن به مار سرخ شده است.

از نکات جالب دیگر این دیوار، تخمین ارتفاع آن است که احتمال می‌دهند حدوداً به 6 تا 10 متر می‌رسیده. گمانه‌های باستان‌شناسی، حاکی از آن است که جلوی این دیوار، یک خندق با طول 200 متر و عرض 30 متر هم وجود داشته است. کاوش 30 قلعه دفاعی، 25 قلعه‌پادگان و 150 کوره در اطراف دیوار دفاعی گرگان، از یافته‌های دیگر این جای دیدنی است. پژوهشگران احتمال می‌دهند که در طول این دیوار حدود 30 هزار سرباز مستقر بوده‌اند. علت ساخت دیوار، دفاع مقابل مهاجمان شمال ایران بوده است.

  • آدرس دیوار دفاعی بزرگ گرگان: شمال گنبد کاووس به سمت کلاله و مراوه‌تپه

موقعیت قسمتی از دیوار دفاعی گرگان روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-gorgan-waal.jpg
نمایی از دیوار دفاعی گرگان؛ عکس از A Sh

موزه‌های گرگان

محتوای هرکدام از موزه‌های گرگان، با توجه به نامی که دارند، مشخص است. اما برای اطمینان بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر، توصیه می‌کنیم که پیش از رفتن به هر یک از این موزه‌ها، اطلاعات مربوط به آن‌ها را مطالعه کنید. تقریباً قدیمی‌ترین بنایی که بین این موزه‌ها وجود دارد، مربوط به قاجار است، اما آثار این موزه‌ها به دوران قبل‌تر از قاجار هم مربوط می‌شود.

کاخ موزه گرگان

بنای کاخ موزه گرگان در زمان رضاخان پهلوی و به دستور خود او ساخته شد. در اطراف این موزه هم اداره‌ها و ساختمان‌های دولتی مختلفی ساخته شده‌اند. این بنا در اواخر دوره پهلوی به موزه تبدیل می‌شود و در حال حاضر، بخش‌های مختلفی برای بازدیدکنندگان دارد. بخش‌هایی که در آن‌ها تندیس مشاهیر ساخته شده و به نمایش درآمده‌اند و بخش اشیای موزه که از دوره‌های تاریخی مختلف، در آن اشیایی قرار داده‌اند. کاخ موزه گرگان در پارک شهر گرگان واقع شده است و پس از اینکه بازدیدتان را انجام دادید، می‌توانید در آنجا استراحت کنید. کاخ موزه گرگان، اولین موزه در قسمت شمال کشور است.

پیش از رفتن به این موزه، حتماً تماس بگیرید و از باز بودن آن مخصوصاً در روزهای تعطیل مطلع شوید. این موزه گاهی تا ساعت 17:00 هم پذیرای بازدیدکنندگان است. بنابراین اگر پیش از رفتن تماس بگیرید، بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

  • قیمت بلیط کاخ موزه گرگان: 5 هزار تومان

  • ساعات بازدید از کاخ موزه گرگان: از 08:00 تا 15:00

  • آدرس کاخ موزه گرگان: میدان ولیعصر، پارک شهر

  • شماره تلفن کاخ موزه گرگان: 01732264500

موقعیت دقیق کاخ موزه گرگان روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-gorgan-palace.jpg
نمای خارجی از کاخ موزه گرگان؛ عکس از محمودرضا مهاجرانی

موزه صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی)

بنای موزه متعلق به اواخر دوره قاجار است و در معماری آن به‌راحتی می‌توانید توازن و تقارن برقرار شده را ببینید. در ساختن این بنا از مصالح سازگار با طبیعت استفاده شده است و از بین آن‌ها می‌توانیم چوب، ملات آهکی و سفال را نام ببریم که با اقلیم گرگان کاملاً سازگار است. موقعیت قرارگیری خانه امیر لطفی در محله نعلبندان و نزدیکی مسجد جامع و بازار نعلبندان است.

در این موزه، بخش‌های مختلفی مثل کارگاه‌های مسگری، آهنگری، بافندگی، خراطی و حصیربافی وجود دارند. همچنین می‌توانید بخشی از زندگی روستایی مردم را مشاهده کنید و بهتر با آن آشنا شوید. یکی از اهداف این موزه، حفظ، نگهداری و معرفی آثار هنری، صنایع دستی و سبک زندگی مردم است.

  • قیمت بلیط موزه صنایع دستی: 4 هزار تومان

  • آدرس موزه صنایع دستی: خیابان امام خمینی، خیابان لاله 8

  • شماره تلفن صنایع دستی: 01732226950

موقعیت دقیق موزه صنایع دستی روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-amir-latifi-house.jpg
خانه امیر لطیفی یا موزه صنایع دستی گرگان؛ عکس از خبرگزاری ایسنا، Hadise Pasandi

موزه باستان شناسی گرگان

این موزه در سال 1355 و ابتدا با عنوان موزه سنگ قبر شروع به فعالیت کرد. این سنگ قبرها که همچنان هم می‌توانید آن‌ها را ببینید، قدمت زیادی دارند و در نوع خود جالب توجه هستند. بعدها در سال 1367 اشیاء دیگری هم به این موزه اضافه شدند که عمده آن‌ها اشیاء باستان‌شناسی بودند. در حال حاضر در این موزه، تاریخ و تمدن مردم دشت گرگان از هزار سال پیش تاکنون به نمایش درآمده است.

  • قیمت بلیط موزه باستان شناسی: 4 هزار تومان
  • آدرس موزه باستان شناسی: خیابان شهدا، نبش چهارراه شهدا، کنار امام‌زاده عبدالله

  • شماره تلفن باستان شناسی: 01732627200

موقعیت دقیق موزه باستان شناسی روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-archeology.jpg
موزه باستان شناسی گرگان؛ عکس از Mina Ghodsi

موزه سنگ و گوهر آمتیست گرگان

محتوای غنی این موزه، آن را به یکی از موزه‌های متفاوت گرگان تبدیل کرده است. در موزه سنگ و گوهر آمتیست شما می‌توانید نمونه‌های نادری از سنگ‌ها، کانی‌ها، گوهرها و فسیل‌ها را ببینید. این سنگ‌ها و در کل آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه، از قسمت‌های مختلف ایران و جهان گردآوری شده‌اند. یکی از آثار بسیار برجسته این موزه، یک شهاب‌سنگ چندمیلیاردساله است و علاوه بر آن، فسیلی که مربوط به دوره ژوراسیک است، از دیگر نمونه آثار این موزه است.

از اهداف بانیان این موزه، توسعه علم زمین‌شناسی است. در موزه، دوره‌های مختلف گوهرشناسی و گوهرتراشی برگزار می‌شود که گواهی بر هدف توسعه علم زمین‌شناسی است. این کلاس‌ها به صورت تئوری و عملی برگزار می‌شوند. فارغ از بخش‌های مختلف و فعالیت‌هایی که نام بردیم، موزه بخش فروشگاه هم دارد.

  • قیمت بلیط موزه سنگ و گوهر آمتیست: 10 هزار تومان

  • ساعات بازدید از موزه سنگ و گوهر آمتیست: از 09:00 تا 13:00 و از 16:00 تا 20:00 غیر از روزهای تعطیل

  • آدرس موزه سنگ و گوهر آمتیست: خیابان ولیعصر، نبش خیابان عدالت 33، مجتمع قیاسی، طبقه دوم

  • شماره تلفن موزه سنگ و گوهر آمتیست: 01732336750

موقعیت دقیق موزه آمتیست روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-amethyst.jpg
نمایی از موزه سنگ و گوهر آمتیست

مساجد و مدارس گرگان

مساجد و مدارسی که در گرگان هستند، تاریخ این شهر را به‌خوبی نمایش می‌دهند. با وجود مستندات و سبک معماری این ساختمان‌ها، اطلاعات خوبی از قدمت و حکمرانان این خطه به‌دست می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به کسب اطلاعات از سبک معماری بناهای تاریخی و کاربرد آن‌ها علاقه دارید، حتماً به مدارس و مساجد گرگان سر بزنید.

مدرسه عمادیه گرگان

اگر بدانید که مدرسه عمادیه یکی از قدیمی‌ترین مدرسه‌های کشور است، احتمالاً اینجا را یکی از اصلی‌ترین مکان های دیدنی گرگان به حساب بیاورید. ساخت مدرسه عمادیه، بر اساس مستندات تاریخی، مربوط به اواخر دوره تیموریان است. مصالح به‌کار رفته در این ساختمان، شامل آجر، خشت، سفال، سنگ و چوب است. با وارد شدن به این مدرسه می‌توانید آجرکاری‌های زیبا و طاق‌های جناغی و هلالی‌اش را ببینید و لذت ببرید. یک حوض هم در مرکز حیاط قرار دارد که فضا را دل‌نشین‌تر می‌کند.

مدرسه در طول عمری که داشته، چندین‌بار مرمت می‌شود. امروزه از این مدرسه به‌عنوان حوزه علمیه استفاده می‌شود و درون آن طلاب به فراگیری محتوای درسی مشغولند. گفتنی است که در این مدرسه، بزرگانی چون ملاصدرا، میرداماد و نام‌آورانی دیگر هم تحصیل کرده‌اند. برای بازدید از این مدرسه، تنها راه شما هماهنگی با مسئولین خود مدرسه یا حوزه علمیه است.

  • آدرس مدرسه عمادیه: محله درب نو، خیابان امام خمینی

موقعیت دقیق مدرسه عمادیه روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-emadieh.jpg
نمایی از حیاط مدرسه عمادیه گرگان

مسجد جامع گرگان

تقریباً درون هر شهر، یک مسجد جامع وجود دارد. گرگان هم از این قاعده مستثنی نیست و مسجد جامع گرگان یکی از ابنیه قدیمی در این شهر است. با توجه به معماری و تزئینات و فرم بنا، این مسجد مربوط به دوره سلجوقی است. طبق منابع تاریخی، تنها بخشی که از دوران سلجوقی باقی مانده، مناره آجری‌اش است. مسجد جامع گرگان در دوره‌های تاریخی مختلفی مثل افشاریه، قاجاریه و پهلوی، مرمت و بازسازی شده است. در این باره می‌توانیم به کتیبه‌های باقی‌مانده از دوران مختلف اشاره کنیم. از جمله تزیینات این بنا، آجرکاری، کاشی‌کاری و خطوط کوفی است که آن را متمایزتر می‌کنند. با توجه به محراب و جهت آن، احتمالاً مسجد جامع گرگان از ابتدا برای سنی‌ها بوده است.

  • آدرس مسجد جامع گرگان: خیابان امام خمینی، جنب بازار نعلبندان

موقعیت دقیق مسجد جامع گرگان روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-majed-jame.jpg
مسجد جامع گرگان؛ عکس از Mojtaba Aldaghe

امامزاده روشن‌آباد

امامزاده روشن‌آباد، با قدمت چند صدساله خود، از جاهای دیدنی امامزاده روشن آباد محسوب می‌شود. تاریخ ساخت این امامزاده، به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما پژوهشگران احتمال ساخت آن را در قرن 9 می‌دهند. امامزاده روشن‌آباد در فاصله بین گرگان و کردکوی قرار گرفته است و در شهر گرگان نیست. با این حال اگر به تاریخ علاقه دارید و بازدید از مکان‌های باستانی را دوست دارید، حتماً به این امامزاده بروید. البته پیش‌تر باید بدانید که این مکان دیدنی در گرگان، روزهای پنج‌شنبه و جمعه کمی شلوغ است. امامزاده در باغی مشجر و یک قبرستان قرار دارد.

  • آدرس امامزاده روشن‌آباد: فاصله 15 کیلومتری جاده گرگان به مازندران، روستای روشن‌آباد

موقعیت دقیق امامزاده روشن آباد روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-roshan-abad.jpg
نمایی از امامزاده روشن آباد؛ عکس از Faezeh Kaboli

طبیعت و جنگل‌های گرگان

از هرچه بگذریم، از طبیعت بکر و سرسبز گرگان نمی‌توانیم چشم‌پوشی کنیم. استان‌ها و شهرهای شمالی ایران، بیشتر برای سرسبزی و طبیعتی که دارند، برای گردشگران جذاب هستند. دست‌نخورده بودن و ویژگی‌های طبیعی منحصربه‌فرد جاهای دیدنی گرگان در شاخه طبیعی، دیدنی های گرگان را برای اکثر مردم تبدیل به یک مقصد کرده است. از همین رو نباید طبیعت جاهای دیدنی گرگان در بهار و فصول دیگری مانند پاییز را فراموش کنید.

جنگل النگدره

النگدره از بکرترین جاهای دیدنی گرگان است و برای گردشگران، جذابیت‌های فراوانی دارد. وسعت این پارک جنگلی، حدود 158 هکتار است و با طبیعتی که دارد، برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بسیار مناسب است. جنگل النگدره در مسیر ناهارخوران قرار گرفته و برای طبیعت‌گردی گزینه بسیار خوبی است. النگدره معمولاً هوای خنک‌تری نسبت به شهر دارد و پوشش گیاهی‌اش بسیار متنوع است.

برای این مکان دیدنی، امکانات رفاهی هم در نظر گرفته‌اند و سرویس بهداشتی، پارک کودک، نمازخانه، محلی برای کمپینگ و مواردی از این قبیل، نمونه‌هایی از این امکانات هستند. برای اینکه زیبایی‌های النگدره را بیشتر لمس کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در فصل‌های پاییز و زمستان به این جنگل سفر کنید.جنگل النگدره از جاهای دیدنی گرگان در زمستان هم به‌حساب می‌آید، با این تفاوت که وسایل سفر به این نقطه باید کاملاً حسلب شده بررسی و انتخاب شوند.

  • آدرس جنگل النگدره: فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهارخوران

موقعیت دقیق جنگل النگدره روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-alangdare.jpg
نمایی از جنگل النگدره؛ عکس خبرگزاری تسنیم، Mostafa Hassanzadeh

پارک جنگلی ناهارخوران

این پارک جنگلی، قدمتی نزدیک به 40 میلیون سال دارد. عنوان ناهارخوران از روایتی می‌آید که شرح و تفسیر همین نام است. طبق این روایت‌ها، زمانی که زائران مکه و مشهد از این منطقه عبور می‌کردند، مردم با ولیمه دادن از زائران پذیرایی می‌کردند. از همین رو نام اینجا را ناهارخوران گذاشته‌اند. پارک جنگلی ناهارخوران با فاصله از شهر گرگان قرار داشته؛ اما با گذر زمان و توسعه شهر، این فاصله کم شده و به جایی رسیده که امروز می‌گویند تقریباً زمان زیادی برای رسیدن به آن نیاز ندارید و با وسایل نقلیه عمومی هم می‌توانید به آنجا برسید.

ابتدای پارک جنگلی نهارخوران، شیب تندی دارد، اما با طی کردن آن، شیب ملایم و تقریباً یکنواخت می‌شود که برای عبور از آن دیگر چندان مشکل ندارید. فراموش نکنید که هرچه به ارتفاع بالاتری بروید، هوا سردتر می‌شود. پس لباس و کفش مناسب همراهتان ببرید. اینجا منطقه‌ای چشم‌نواز برای طبیعت‌دوستان است. در پارک جنگلی ناهارخوران می‌توانید گونه‌های گیاهی مختلفی مثل ممرز، بلوط، گیلاس وحشی، درختچه تمشک و گیاهان دیگری را ببینید. در کنار گونه‌های گیاهی، حیواناتی چون گراز، شاهین، شغال، گنجشک و نمونه‌هایی دیگر هم وجود دارند که دیدن آن‌ها بستگی به شانس خوب یا بد شما دارد!

  • آدرس پارک جنگلی ناهارخوران: فاصله 8 کیلومتری جنوب گرگان

موقعیت دقیق پارک جنگلی ناهارخوران روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgannaharkhoran.jpg
جنگل زیبای ناهارخوران؛ عکس از Aammiinn11

دریاچه توشن

توشن نام روستایی در جنوب گرگان است که مناظر بکر و زیبایی دارد. در این منطقه دریاچه‌ای با همین نام وجود دارد که درون آن ماهی‌های بسیاری وجود دارند و یکی از فعالیت‌هایی که می‌توانید در اینجا انجام دهید، ماهیگیری است. البته باید لوازم مناسب این فعالیت را همراهتان ببرید. به سبب آب این منطقه، کشاورزی در توشن، یکی از کارهای اصلی بومیان است که این امر مناظر دیدنی و زیبایی را در آن به‌وجود آورده. در اطراف دریاچه توشن جنگل‌های زیبایی وجود دارد و امکان کمپ کردن هم هست. بهترین موقع برای سفر به این نقطه، فصل بهار و پاییز است.

  • آدرس دریاچه توشن: جنوب روستای توشن، در فاصله 5 کیلومتری از گرگان

موقعیت دقیق دریاچه توشن روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-tooshan-lake.jpg
دریاچه توشن از جاهای دیدنی گرگان

آبشار رنگو

آبشار رنگو شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است. ارتفاع این آبشار کم است و بستری نیم‌دایره‌ای دارد. برای رسیدن به این آبشار باید از مسیر پر درختی عبور کنید که کمک گرفتن از یک راهنما می‌تواند بسیار یاری‌دهنده باشد. در مسیر، جاذبه‌های دیگری هم وجود دارند و امکان کمپ کردن در فضاهایی به‌خصوص را دارید. آبشار رنگو در شرق ناهارخوران قرار گرفته است و هوای نسبتاً خنک‌تری از شهر دارد.

  • آدرس آبشار رنگو: فاصله 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل رنگو

موقعیت دقیق چشمه رنگو روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-rengo.jpg
نمایی از آبشار رنگو گرگان

سخن آخر

جاهای دیدنی گرگان کم و فقط منحصر به طبیعتش نیستند. ما سعی کردیم که جاهای دیدنی گرگان را با آدرس بنویسیم تا راحت‌تر آن‌ها را پیدا کنید و دسترسی بهتری داشته باشید. ابنیه تاریخی، موزه‌ها، ساختمان‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی، همه و همه بخشی از جاهای دیدنی گرگان را تشکیل می‌دهند که سبب جذاب‌تر شدن این شهر برای گرشگران می‌شوند. شما کدام یک از جاهای دیدنی گرگان را برای بازدید پیشنهاد می‌دهید؟

 

تالیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!