مجسمه آزادی آمریکا و نکات جالبی درباره آن + عکس

4.2
از 48 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مجسمه آزادی آمریکا و نکات جالبی که باید بدانید
31 خرداد 1403 08:00
0

مجسمه آزادی، جاذبه‌ای شناخته‌شده است. اگر قرار باشد در هر کشور یک اثر را به‌عنوان نماد انتخاب کنیم، در آمریکا قطعاً مجسمه آزادی انتخاب می‌شود. این مجسمه غول‌پیکر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نیویورک است که سالانه 40 میلیون بازدیدکننده دارد. به همین دلیل، در این مطلب از لست‌سکند این مجسمه مشهور را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم.

مجسمه آزادی کجاست؟

مجسمه آزادی در ایالات متحده آمریکا، شهر نیویورک، بخش منهتن و در جزیره لیبرتی واقع در خلیج نیویورک قرار دارد.

  • ساعت بازدید از مجسمه آمریکا: همه‌روزه از 9 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط مجسمه آزادی آمریکا: 25 دلار
  • آدرس مجسمه آزادی آمریکا: نیویورک، بخش منهتن، خلیج نیویورک، جزیره لیبرتی

موقعیت دقیق مجمسه آزادی آمریکا روی نقشه

04.jpg

زن مجسمه آزادی کیست؟

به‌طور دقیق نمی‌توان گفت که زن مجسمه آزادی کیست؛ اما این‌طور گفته می‌شود که این مجسمه از الهه آزادی رومی یعنی لبرتاس الگوبرداری شده است. به‌طور کلی شکل و شمایل این مجسمه شبیه الهه‌های اساطیری است. اگر تجربه سفر با تور خارجی به کشورهایی مثل ایتالیا یا یونان را داشته باشید، مجسمه‌های مختلفی را با این شکل دیده‌اید.

statueofliberty1.jpg
یکی از آثار شبیه به مجسمه آزادی آمریکا

مشخصات کلی مجسمه آزادی آمریکا

این مجسمه 46 متری، روی پایه‌ای قرار گرفته و 225 تن وزن دارد. آسانسور برای رسیدن به خود مجسمه، شما را تا انتهای پایه می‌برد. بعد از آن می‌توانید با پلکان مارپیچ تا تاج مجسمه بروید و از ارتفاع 90 متری، نیویورک و منهتن را ببینید. این مجسمه ارزشمند، در سال 1924 در لیست میراث ملی آمریکا و در سال 1984 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

بزرگ‌ترین مجسمه‌های جهان کدام‌اند؟

feacher of statue of liberty.jpg
مشخصات برج آزادی آمریکا

نام کامل مجسمه آزادی

نام کامل این مجسمه، «آزادی، در جهان روشنگری می‌کند» است و محصول مشترک فرانسه و آمریکا محسوب می‌شود. این مجسمه که شروع دموکراسی در آمریکا را گرامی می‌دارد، در جزیره‌ای به‌نام بودلو (Bodloe) قرار گرفته؛ اما به‌دنبال شهرت مجسمه، به «آزادی» تغییر نام داد. در ادامه، بیشتر با تاریخچه مجسمه آزادی و حقایق جالب آن آشنا خواهید شد.

مجسمه آزادی
عکس مجسمه آزادی آمریکا 

طراح مجسمه آزادی آمریکا کیست؟

در دهه 1860 که جنگ داخلی آمریکا به پایان می‌رسد، تاریخ‌شناس فرانسوی به‌نام «ادوارد د لابولیه» پیشنهاد ساخت این مجسمه را مطرح می‌کند. فرانسه می‌خواست از این طریق به آمریکا، بابت رسیدن به دموکراسی تبریک بگوید. در نهایت، مجسمه‌ساز معروف به‌نام «فردریک آگوست بارتولدی» که به مجسمه‌های عظیم‌الجثه‌اش شهرت داشت، برای این کار انتخاب می‌شود.

Frédéric Auguste Bartholdi.jpg
فردریک آگوست بارتولدی، طراح مجسمه آزادی آمریکا

مجسمه آزادی برای تکریم استقلال و تحکیم روابط

قرار بود هم‌زمان با صدسالگی بیانیه استقلال ایالت متحده آمریکا، در سال 1876 از مجسمه آزادی رونمایی شود. ساخت مجسمه با فرانسه و ساخت پایه‌ مجسمه، با آمریکا بود. به‌این‌ترتیب، علاوه‌بر تکریم آزادی و دموکراسی، دو کشور روابط دوستانه‌شان را جشن می‌گرفتند. البته به‌دلیل هزینه زیاد تولید، این پروژه تا سال 1875 آغاز نشد.

liberty statue america in france.jpg
نمونه‌ای دیگر از مجسمه آزادی در پاریس

درخواست کمک از مردم برای ساخت مجمسه آزادی!

آمریکا برای تأمین بودجه لازم برای ساختن مجسمه آزادی، دست به دامان کمک‌های مردمی شد. «جوزف پولیتزر» خبرنگار نامی آمریکایی که جایزه پولیتزر را به افتخار او نام‌گذاری کردند، در روزنامه «The World»، مردم را به همکاری دعوت کرد. در نهایت، بودجه لازم برای ساخت‌وساز به دست آمد و در نهایت «ریچارد موریس هانت» شروع به طراحی ساخت پایه مجسمه کرد. پایه مجسمه آزادی در محوطه قلعه‌ای به‌جامانده از جنگ جهانی ساخته شد. البته، این بخش نظامی در سال 1937 جمع شد و کل محیط به مجسمه اختصاص داده شد.

تاریخچه مجسمه آزادی
عکس مجسمه آزادی آمریکا هنگام ساخت

جنس مجسمه آزادی از چیست؟

مجسمه آزادی از مس ساخته شده است. هنرمندان توانمند فرانسوی، بدون استفاده از ماشین‌آلات و به‌صورت کاملاً دستی، قطعات را شکل داده و به فرم دل‌خواه درآورده‌اند. به‌علاوه، مجسمه چهارچوبی آهنی دارد که قطعات مسی روی آن سوار هستند. برای ساخت این چهارچوب آهنی از مهندسان بزرگ فرانسوی مثل Viollet le Duc و Alexandre Eiffel دعوت به همکاری شد.

verdadero-color-estatua-libertad.jpg
مجسمه آزادی در گذر زمان

طراح برج ایفل دست‌به‌کار شد

انتخاب فردی به‌نام ایفل برای طراحی این سازه، تصادفی نیست. ایفل، در واقع همان طراحی است که برج معروف پاریس را طراحی کرد. طبیعی است که برای پروژه‌ای به این ابعاد از کسی استفاده کنند که سابقه طراحی‌های بزرگی داشته باشد. این مجسمه، به سازه‌ای مستحکم نیاز داشت که هم بتواند وزن آن را تحمل کند، هم در برابر شرایط آب‌وهوایی و بادهای قوی شهر نیویورک مقاوم باشد. به همین علت وظیفه ساخت این سازه به الکساندر ایفل واگذار شد. او مسئولیت طراحی و ساخت سازه فلزی داخلی مجسمه آزادی را بر عهده داشت. این سازه فلزی که از آهن ساخته شده بود، پشتیبانی لازم برای نگه‌داشتن پوسته مسی مجسمه را فراهم می‌کرد و اجازه می‌داد تا مجسمه با وجود ارتفاع و وزن زیاد، استحکام و پایداری لازم را داشته باشد.

Alexandre Eiffel & Eiffel Tower & Liberty Statue.jpg.jpg
الکساندر ایفل، طراح اسکلت آهنی داخل مجسمه آزادی آمریکا

نماد آزادی و دموکراسی، راهی آمریکا می‌شود

سرانجام در سال 1885، مجسمه تکمیل و آماده ارسال شد. فرانسوی‌ها، شاهکار هنر و معماری‌شان را در قالب 355 قطعه، راهی آمریکا کردند؛ هرچند این سازه، چندین ماه تا رونمایی فاصله داشت. ارسال قطعات به آمریکا، یک بخش و سر هم کردن آن در جزیره بودلو، بخش دیگر ماجرا بود. در نهایت، پس از چندین ماه تلاش، این بانوی باشکوه با ابهت تمام بر پایه‌اش ایستاد.

با مجسمه‌های معروف دنیا آشنا شوید

مجسمه آزادی آمریکا
عکس مجسمه آزادی آمریکا

مجسمه آزادی، الهه‌ای اساطیری یا دهقانی مصری؟

در کنار ارزش هنری مجسمه آزادی، همواره این سؤال مطرح است که چگونه طراح به چنین تصویری از آزادی رسید. از دیرباز، اهمیت دادن به ارزش‌های والا، رایج بوده است. الهه‌ها و خدایان، تجسم همین ارزش‌ها هستند و بسیاری از آن‌ها تجسمی زنانه دارند؛ اما آنچه درباره بانوی آزادی با آن مواجه هستیم، متفاوت است.

مجسمه در حالت کنونی، یادآور الهه‌های یونانی است. بانویی که تاج بر سر دارد، با دست راستش مشعلی را بالا گرفته و در دست چپش لوحی دارد که تاریخ بیانیه استقلال آمریکا، بر آن حک شده است. روی پایه و جلوی پای مجسمه، زنجیری شکسته می‌بینیم که به گفته برخی، نشان از رهایی آمریکا از چنگال اروپا و به گفته برخی دیگر، نشان بزرگداشت پایان برده‌داری در آمریکاست. این ویژگی‌ها، در کنار لباسی لَخت و چین‌خورده که روی یک شانه جمع شده، ذهنیت ما را به‌سمت الهه‌های یونانی و رومی می‌برد.

نمی‌توانیم منکر تأثیر هنر مجسمه‌سازی یونانی در ساخت این مجسمه شویم؛ اما از طراحی‌های اولیه آن متوجه می‌شویم که بارتولدی 30 سال قبل از مطرح شدن این پروژه، روی طرحی مشابه با آن کار می‌کرده است. بارتولدی، با الهام از دختری مصری که دهقان بوده، مجسمه‌ای طراحی می‌کند که مشابه مجسمه آزادی نیویورک است. البته، طراحی اولیه با آنچه امروز می‌بینیم، متفاوت است. درهرحال، ایده اولیه، قرار دادن این مجسمه در مصر بود. بارتولدی، طرح خود را «مصر نور را به آسیا می‌برد» نامید و از سوژه‌ای استفاده کرد که همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. احتمالاً به‌دلیل هزینه زیاد، این پروژه قبل از جدی شدن متوقف می‌شود. چندین سال بعد با تغییری در لباس و اضافه کردن یک مشعل در دست مجسمه، طرح برای آمریکا ساخته می‌شود.

 مجسمه آزادی نیویورک
زنجیر گسسته‌شده، نشانی از آزادی و شکست استبداد

20 نکته جالب درباره مجسمه آزادی آمریکا

1. به‌دلیل کمبود بودجه، ساخت مجسمه آزادی آمریکا 10 سال بیشتر طول کشید.

2. دفتری که مهاجران هنگام ورود به آمریکا به آن مراجعه می‌کردند، در جزیره‌ای نزدیک به جزیره آزادی بود. مهاجران با دیدن مجسمه آزادی نیویورک می‌فهمیدند که به سلامت به آمریکا رسیده‌اند و به همین دلیل به این مجسمه حس خاصی داشتند.

3. برج آزادی از سال 1984 تا 1986 به دستور رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده یعنی رونالد ریگان برای بازسازی بسته شد. حتی بازسازی مجسمه، مشترک انجام شد و فرانسه هم در آن شرکت کرد.

4. بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر، جزیره آزادی به مدت 100 روز بسته شد. بعد از 100 روز، رفت‌وآمد به جزیره مجاز اعلام شد؛ اما بازدید از خود مجسمه تا سال 2004 امکان‌پذیر نبود.

5. مشعل مجسمه، از طلای 24 عیار ساخته شده است و نمونه اصلی، امروز در موزه جزیره نگهداری می‌شود.

6. درست مانند تاج، مشعل هم تراسی برای بازدید دارد که پلکان آن در بازوی مجسمه است. از سال 1886 تا 1916، بازدیدکنندگان می‌توانستند وارد مشعل شوند، اما به‌دلیل مسائل امنیتی، دسترسی به مشعل ممنوع شد.

7. بسیاری فکر می‌کنند که مجسمه آزادی، بسیار بزرگ‌ است؛ درصورتی‌که این تندیس حدود 194 متر از مجسمه اتحاد، بلندترین مجسمه دنیا، کوچک‌تر است.

8. تاج برج آزادی آمریکا، هفت لبه دارد که به هفت قاره و اقیانوس جهان اشاره می‌کند.

9. گردشگران برای رسیدن به تاج برج آزادی آمریکا باید از 354 پله بالا بروند. 

10. در تاج مجسمه آزادی، 25 پنجره وجود دارد. 

11. ساخت مجسمه آزادی، پانصد هزار دلار هزینه داشت.

12. امروزه هزینه ساخت مجسمه آزادی را 10 میلیون دلار تخمین زده‌اند.

13. لوحی که در دست مجسمه آزادی آمریکا قرار دارد، نماد عقدنامه استقلال آمریکاست که در ژوئیه سال 1776 به امضا رسید. 

14. ازآنجایی‌که برج آزادی آمریکا عملکردی مشابه فانوس دریایی داشت، در ابتدا مسئولیت آن را به هیئت فانوس دریایی آمریکا سپردند؛ اما در سال 1901، مسئولیتش به واحد جنگ سپرده شد و در سال 1923 زیرمجموعه پارک ملی منطقه قرار گرفت.

15. طبق ادعای وبسایت نشنال جئوگرافی، گویا طراح این مجسمه یعنی بارتولدی، از مادرش برای طراحی این مجسمه به‌عنوان الگو استفاده کرده است.

16. تصور می‌شود تابه‌حال 600 مرتبه، صاعقه به برج آزادی آمریکا اصابت کرده باشد.

17. این مجسمه بر اثر اکسیده شدن صفحات مسی‌اش به‌رنگ سبز درآمده است.

18. سایز پای این مجسمه را 879 تخمین زده‌اند.

19. برخی از نقاط برج آزادی آمریکا، می‌تواند تا چند اینچ در باد تکان بخورد.

20. ازآنجایی‌که مهاجران زیادی از طریق نیویورک به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، این مجسمه تبدیل به نمادی از مهاجرت شد.

نیویورک سیتی کجاست؟

مجسمه آزادی
عکس مجسمه آزادی آمریکا

سخن آخر

در این مطلب، با نکاتی درباره مجسمه آزادی آمریکا آشنا شدید و دانستید که مجسمه آزادی در کدام کشور است. مجسمه آزادی، اثری ارزشمند و شاهکاری بی‌نظیر است و علاوه‌بر زیبایی، نماد مفهومی است که برای انسان مدرن بسیار اهمیت دارد. دموکراسی و آزادی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آمریکایی‌هاست و آن‌ها همیشه به داشتن کشوری با دموکراسی افتخار می‌کنند. اگر چیزی این آزادی را تهدید کند، با واکنش شدید آن‌ها روبه‌رو می‌شود و مجسمه آزادی که این مفهوم را تکریم می‌کند، بهترین نماد برای مردم این کشور است.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.