با قدیمی‌ترین رستوران‌های جهان آشنا شوید

3.4
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قدیمی‌ترین رستوران‌های جهان که همچنان زنده‌اند + تصاویر
16 بهمن 1399 08:00
1

در سالی که گذشت، شرکت نت کردیت لیستی از قدیمی‌ترین رستوران‌های فعال بعضی از کشورها تهیه و آنها را به عنوان نمونه‌های تجاری موفق معرفی کرده است. البته، لیست براساس اطلاعاتی تهیه شده که نویسندگان و تحلیلگران این سایت به آنها دسترسی داشتند و لزوما دقیق نیست. برای به دست آوردن این لیست، از وبسایت‌ها، فروم‌ها و راهنماهای خوراک استفاده شده تا قدیمی‌ترین‌های هر کشور شناسایی شوند. هدف این شرکت، بیشتر نشان دادن بیزینس‌هایی است که توانسته‌اند مدت طولانی در بازار رقابتی دوام بیاورند.

(شرکت NetCredit خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی انجام می‌دهد و دفتر مرکزی آنها در شیکاگو است. NetCredit به شرکت‌هایی که مطابق استانداردشان باشند، وام می‌دهد. بعد از دریافت وام، آنها خدمات مشاوره هم دارند که به شرکت‌ها برای رسیدن به سود و موفقیت تجاری، کمک می‌کند).

قدیمی ترین رستوران

نقشه قدیمی‌ترین رستوران‌های دنیا

بخشی از قدیمی‌ترین بیزینس‌های دنیا رستوران‌ها هستند، فقط به این دلیل که غذای خوشمزه و با کیفیت به راحتی از مد نمی‌افتند. همه جای دنیا، تعدادی غذا، با روش پخت تقریبا یکسان، برای سال‌ها طبخ و استفاده می‌شود، بدون اینکه تازگی یا طرفداران خود را از دست بدهند. به نحوی، سیر تاریخ را در غذاها هم می‌توان دید. حفظ هیچ تجارتی برای قرن‌ها کار راحتی نیست. جنگ، رکود اقتصادی و تغییر ذائقه مردم، بخشی از عواملی است که می‌تواند به راحتی، یک تجارت را به پایان برساند. برای موفقیت باید ترکیبی از موقعیت مکانی مناسب، جادوی آشپزی، بینش و شانس داشته باشید و ما رستوران‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که حتّی اگر قدیمی‌ترین نباشند، توانسته‌اند تجارت خود را برای سال‌ها حفظ کنند.

قدیمی‌ترین رستوران‌های دنیا

آمریکای شمالی

یک دزد دریایی به اسم ویلیام مایز، قدیمی‌ترین رستوران آمریکای شمالی را در سال 1673 تأسیس کرد. نام این میخانه که غذا هم سرو می‌کرد، میخانه اسب سفید (White Horse Tavern) بود و در نیوپورت قرار داشت. بعد از مرگ ویلیام، پسرش میراث او را ادامه داد؛ هم در رستوران‌داری و هم در سرقت. چندین نسل از این خانواده پرجمعیت، مدیریت میخانه را به عهده گرفته و برای 200 سال آن را سرپا نگه داشته اند.

قدیمی‌ترین رستوران آمریکای شمالی

سال 1754 در مونترآل، رستورانی به نام سنت گابریل (Auberge Saint-Gabriel) تأسیس شده و اولین رستورانی شد که مجوز سرو مشروبات الکلی را به دست آورد. در قدیمی‌ترین بخش مونترآل، ساختمانی قدیمی می‌بینیم با دیوارهای سنگی تیره و یک شومینه بزرگ. سالیان سال است که مردم برای چشیدن طعم خوراک مرغ و سس گوجه فرنگی و سبزیجاتی که روی آتش گریل شد‌ه‌اند، به این رستوران می‌آیند.

رستوران سنت گابریل

اروپا

رستوران سنت پیتر(St. Peter StiftsKulinarium) در سالزبورگِ اتریش احتمالا قدیمی‌ترین رستوران اروپا و شاید دنیا باشد. نام آن را در شعری که به 803 میلادی برمی‌گردد می‌خوانیم و احتمالا تنها رستورانی است که میزبان هر دو هنرمند، موتزارت و کلینت ایسوود بوده. سنت پیتر در گذشته میخانه‌ای بوده که غذا هم سرو می‌کرده است، اما امروز برای این رستوران غذا نسبت به مشروبات الکلی اولویت دارد.

رستوران سنت پیتر

سوبرینو دبوتین  (Sobrino de Botín) مدعّی است که طولانی‌ترین مدت فعالیّت مستمر را در اروپا دارد. رستوران را سرآشپز مشهور فرانسوی ژان بوتین در سال 1725 تأسیس کرد. مدیران این رستوران می‌گویند که تنورِ چوبی که بوتین از آن استفاده می‌کرد، همچنان سرپا است و از آن استفاده می‌شود. این رستوران هم افراد مشهوری را در تاریخ خود دیده اما جالب‌تر از همه، فرانسیسکو گویا، نقاش رمانتیکِ قرن 18 و 19 است که در جوانی در این رستوران ظرف می‌شسته است.

رستوران سوبرینو دبوتین

خاورمیانه و آسیای مرکزی

از سال 1840، نسل‌به‌نسل از خانواده آفیونکاراهیسار، رستوران آشچی باچاکسیز (Aşçı Bacaksız) را مدیریت کردند. قبل از این که وارد رستوران شوید و روی صندلی‌هایی که شاید صد سال قدمت دارند بنشینید، حتما یکی از اعضای این خانواده به شما خوش‌آمد می‌گوید. کباب بره، غذای مخصوص این رستوران است و آماده کردنش 3 روز طول می‌کشد.

رستوران آشچی باچاکسیز

سال 1953، ادموند برکت، رستورانی برای سرویس‌دهی به کارگران و کارمندان یک شرکت اتومبیل‌سازی باز کرد. دیری نگذشت که به جز کارمندان کارخانه، افراد دیگر هم به رستوران علاقه نشان دادند. نام رستوران در سال 1987 از الغانم مس به میس الغانم تغییر کرد. امروز این رستوران قدیمی‌ترین رستوران کویت است و نوادگان ادموند آن را اداره می‌کنند.

قدیمی‌ترین رستوران کویت

آمریکای جنوبی

لاپورتا فالسا (La Puerta Falsa) در بوگوتا قرار دارد. در بهترین حالت حدود 20 نفر را می‌توانید در این رستوران جا دهید. قدیمی‌ترین رستوران کلمبیا در سال 1816 ساخته شده و قرار بوده فقط غذای بیرون‌بر ارائه کند. معروف‌ترین غذای این رستوران تامالسِ آن است.

قدیمی‌ترین رستوران کلمبیا

قدیمی‌ترین رستوران آرژانتین در بوینس آیرس است و ال ایمپارسیال نام دارد. مؤسسین رستوران نام ال ایمپارسیال یا بی‌طرف را برای رستوران انتخاب کردند به امید اینکه فضا را از سیاست و مذهب دور کنند. آنها امیدوار بودند افراد با گرایشات و باورهای مختلف به رستوران آنها آمده و از غذای دلچسب لذت ببرند. این رستوران سال 1860 باز شد و غذای معرفش مرغ آب پز و شراب کارلون بود.

قدیمی‌ترین رستوران آرژانتین

آفریقا

قدیمی‌ترین رستورانی که کارشناسان نت کردیت در آفریقا پیدا کردند در کشور تونس است و ال مرابط نام دارد. سال 1630، یکی از وزرای تونس دستور ساخت یک مسجد و این رستوران را صادر کرد. رستوران در یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر و نزدیک به بازار پررفت و آمد و تاریخی جامع الزیتونه قرار دارد.

یکی از نیروهای استعمارگر انگلیسی به نام توماس هارتلی، در آفریقای جنوبی رستوانی ساخت. این رستوران که در سال 1832 ساخته شده، به دلیل مهمان‌نوازی سارا، همسر توماس هارتلی به سرعت شهرت پیدا کرد. بعد از مرگ هارتلی، سارا مدیریت رستوران را به عهده گرفت و میراث همسرش را ادامه داد. نام رستوران را با الهام از رستوران‌های انگلیسی Pig & Whistle گذاشتند. از همان گذشته تا به امروز در این رستوران غذاهای انگلیسی فروخته می‌شود.

قدیمی‌ترین رستوران آفریقا

 

قدیمی‌ترین رستوران آفریقا

آسیا

رستورانی در نانجینگِ چین (Ma Yu Ching Bucket Chicken House) در سال 1153 ساخته شده و عنوان قدیمی‌ترین رستوران این کشور را می‌گیرد. مؤسس آن، ما یو چینگ بود و سالیان بعد این رستوران به ما یورن رسید. صاحب جدید سعی کرد میراث گذشته را زنده کند و توانست سس مخصوص یوچینگ را دوباره تهیه کند.

هونکه اواریا (Honke Owariya) یک شیرینی فروشی در کیوتو ژاپن بود که از 1465 فعالیت خود را آغاز کرده بود. شیرینی فروشی از 1700 به نودل‌فروشی تبدیل شد. قبل از این تاریخ، طبخ نودل تخصص راهبان بودایی بود، اما با زیاد شدن تقاضا و ناتوانی راهبان در سرویس‌دهی، صاحبان هونکه اواریا تصمیم گرفتن وارد این بازار شوند.

رستوران نانجینگ چین

رستوران نانجینگ چین

مطلبی که مطالعه کردید، تعدادی از قدیمی‌ترین رستوران‌های دنیا را معرفی کرده است. البته، همانطور که کارشناسان نت‌کردیت اذغان کردند، گردآوری این مطالب از منابع اینترنتی بوده و ممکن است با بررسی بیشتر، رستوران‌های قدیمی‌تری هم پیدا شود. به نظر شما قدیمی‌ترین رستوران ایران کجاست؟

 

منبع: NetCredit