در تأثیر منفی و مخربی که انسانها روی محیطزیست گذاشتهاند، هیچ شکی نیست. در نتیجه همین تأثیر منفی هم هست که کشورها کوشیدهاند با وضع قوانین، از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری کنند. در سال 1335 هجری شمسی، برای اولین بار در ایران، مجموعهای از
غذاها بخش مهمی از فرهنگ یک کشور هستند و درست مانند هر پدیده فرهنگی دیگری در گیر و دار مرزهای سیاسی نیستند. هیچ فرهنگی محدود به مرزهای سیاسی و جغرافیایی یک کشور نیست، مادامی که ارتباطی وجود دارد، تأثیرپذیری فرهنگی هم هست. در مورد روابط
سیزده به در، یکی از آن مراسمی است که خیلی مورد توجه تاریخدانان و روایتگران تاریخی نبوده، در حالی که درباره سایر مراسم نوروزی، به تفصیل نوشته شده است. اکثر منابع و اسنادی که به آن اشاره میکنند، عمری یک یا دو سدهای دارند. به
غارها، یکی از شگفتیهای طبیعی دنیا هستند که سالانه تعداد زیادی بازدیدکننده دارند. غار محوطه خالی شدهای است که در زیرزمین یا داخل کوهها بر اساس عوامل طبیعی یا دخالت انسانی به وجود آمده است و مدخلی به دنیای بیرون دارد. اما جدا از اهمیت
ترسیدن حسی است که همه ما تجربهاش کردهایم. یک واکنش طبیعی که از ما در مقابل خطراتی که با آن مواجه میشویم حفاظت میکند. هنگام ترس، بدن آدرنالین ترشح میکند و آدرنالین، ضربان قلب و جریان خون را افزایش میدهد. این شرایط در تصمیمگیری سریع
احتمالا نام گردشگری ماجراجویانه یا Adventure Tourism به گوش شما خورده است. «انجمن تجاری سفرهای ماجراجویانه»، آن را سفری تعریف میکند که شامل فعالیّت فیزیکی، انتقال فرهنگ یا ارتباط با طبیعت است. به عبارت دیگر، گردشگری ماجراجویانه یعنی ارتباط گرفتن با یک فرهنگ جدید و
همه ما مطمئنا میدانیم که خطر و آسیبی که انسانها به سایر موجودات زنده وارد میکنند و همچنان در حال وارد کردن هستند، قابل قیاس با ضررهایی که حیوانات به انسانها رساندهاند نیست. اما اگر بخواهیم به آمار دسته دوم بپردازیم، باید بدانیم که کم
سوغاتی آوردن، یکی از سنتهای کهن ایرانیان است. سنتی که زمان شروعش مشخص نیست، اما در اشعاری که به حمله مغولان و حکومت ایلخانان باز میگردد اشارههایی به آن شده. سوغات با هدیه و تحفه فرق دارد، هر چند گاهی از واژه تحفه هم برای
لباسهای سنتی(محلی) یکی از زیباترین جلوهگاههای فرهنگ ملل مختلف است. از رنگ و نقش گرفته تا طرح و اندازه، همگی نشانی از باورهای یک جامعه و روندی دارند که مردمان آن در طول سالها طی کردهاند. به هر منطقه و کشوری که سفر کنیم، لباسها
زعفران گرانترین ادویه دنیا است و از کلالههای گلِ Crocus sativus به دست میآید. این گیاه، در طبیعت رشد نمیکند و نمونه جنگلی ندارد. ساخت آن نتیجه دخالت و نبوغ انسان بوده و زعفران بدون دخالت انسان قابلیت رشد بیشتر و مجدد ندارد. برداشت آن
پاسخ به سوالِ خرافات چیست؟ کار سادهای نیست. هیچ تعریف مشخص و تائید شدهای برای آن وجود ندارد. شاید بتوان آن را حرکتی نامید که از جهل، ترس از ناشناختهها، باور به شانس و جادو یا تفسیر اشتباه علت و معلول نشأت میگیرد. هرچه که
تِکیه یا تَکیه فضایی است برای برگزاری مراسم عزاداری، اجرای نمایشهایی مانند تعزیه و شبیهخوانی و گردهمایی اهالی تصوف و درویشان. تاریخ استفاده از تکیه احتمالا به اواخر دوره صفوی باز میگردد. برای اشاره به این فضا گاهی از واژه حسینیه هم استفاده میشود. تکیه
خرافات، اعتقاد به مسائل غیرواقعی و گاه مضحک است که نشان از تأثیر نیروهای ماورایی بر زندگی مادی انسان دارد. حتما با این واژه آشنایی دارید و حتما کسانی را میشناسید که خرافاتی به حساب میآورید، اما آیا تا به حال به این فکر کردید
شاید اروپاییان و آمریکاییها چای را نوشیدنی انگلیسی بدانند، اما این نوشیدنی خوشطعم از آسیا آمده است و تاریخچهاش با افسانهها و اسطورههای بسیاری در هم آمیخته. چای چگونه کشف شد؟ درست مانند هر پدیده مشابهی، بسیار سخت است که بگوییم چای چه زمانی و به چه
فرهنگ هر قوم و منطقهای، تا حد زیادی با خوراک و غذاهای آن منطقه گره خورده است. به هر منطقهای که سفر کنید، با انواعی از غذاهای محلی روبهرو میشوید که نشانگر سبک زندگی مردم و فرهنگشان هستند. تعدادی از این غذاها به مرور زمان
به نظر میرسد از زمان حکومت مادها تا اواخر قرن شانزدهم میلادی، همواره مهاجرینی از سرزمینی که امروز با نام ارمنستان میشناسیم، به ایران آمدهاند. این مهاجرتها گاهی موقت و گاهی دائم بوده است. تا قبل از قرن هفدهم میلادی، با اینکه مهاجران سعی میکردند
یزد شهری است که آن را به بافت قدیمیاش میشناسیم، به معماری زیبایی که در دنیای مدرن امروزی، نمونه آن را کمتر میبینیم، به فهادانی که همچنان در دل این دنیای مدرن میتپد. البته به دلیل همین بافت سنتی و زیباییهای آن است که یزد
احتمالا شما هم با دیدن این کاشیکاریهای رنگارنگ و زیبا تعجب کردهاید که این بنای پر آب و رنگ کجاست؟ این بنای هنرمندانه و پر قصه، جایی در بافت قدیمی کرمانشاه قرار دارد که امروز میخواهیم به کاشیهای پر داستانش بپردازیم. تکیه معاون الملک را به
به نظر میرسد کمک کردن به یک غریبه، بیشتر از یک کار خوب باشد. براساس تحقیقاتی که موسسه گالوپ انجام داده، تمایلِ افرادِ یک جامعه به کمک کردن، یکی از شاخصههای شرایط اقتصادی مثبت، وضعیت تولید ناخالص ملی و بیکاریهای طولانیمدت و سایر عوامل مانند
مرگ و هر چیزی که رنجی را بر بشر تحمیل کند، همواره با حسی از ترس همراه است. این حس حتّی به مکانها و اتفاقات مرتبط با عامل ترس هم منتقل میشود. بنابراین وقتی حادثهای تراژیک و مرگبار در نقطهای اتفاق افتد، شما همان حسی