آنچه سریلانکا را به مقصدی ایده‌آل برای سفر تبدیل می‌کند

4
از 4 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چرا باید به مروارید اقیانوس هند سفر کرد؟
05 اسفند 1399 07:00
0

تورهای نوروزی 1400

 سریلانکا، جزیره‌ای در جنوب شرق آسیا و اقیانوس هند است. به دلیل شکل مرواریدگونه جزیره، آن را به نام «مروارید اقیانوس هند» و «اشکی که از چشم هند چکیده» می‌شناسند. این جزیره، مقصدی است که در تمام طول سال می‌توانید از آن بازدید کنید، فقط باید مراقب باشید که منطقه‌ای از جزیره را انتخاب کنید که در فصل بارانی نیست. بهترین فصل بازدید از مناطق جنوبی و جنوب‌غربی، دسامبر و بهترین زمان بازدید از شرق و غرب جزیره، آپریل تا نوامبر است. در نتیجه، در کل سال منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا برای بازدید پیدا می‌کنید.

سریلانکا جزیره‌ای دو زبانه است، مردم هم به زبان بومی کشور یعنی سینهالا و تامیل صحبت می‌کنند، هم به انگلیسی. عمده مردم می‌توانند انگلیسی صحبت کنند، به ویژه افرادی که مشاغل مرتبط با تجارت دارند. مردم سریلانکا 70 درصد بودایی هستند، اما میان آنها هندو، مسلمان و مسیحی هم پیدا می‌کنید. واحد پول این کشور روپی است که در اسکناس‌های 10 تا 1000 روپی چاپ می‌شود. البته که بهتر است همیشه اسکناس‌های 50، 100 و 500 روپی همراه داشته باشید که خرج کردنشان راحت‌تر است.

اگر به عنوان یک کشور به سریلانکا نگاه کنید، می‌بینید با مساحتی حدود 66 هزار کیلومتر مربع، کشور بزرگی نیست. اما آنچه سریلانکا را بی‌نظیر می‌کند تنوع گردشگری آن است، هرچند که تفریحات آبی و ساحل‌های آن شهرت بیشتری دارد. در این مطلب به شما نشان می‌دهیم چرا باید به سریلانکا به عنوان مقصد بعدی سفرتان فکر کنید. به علاوه، در نظر داشته باشید که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌توانید همراه با تورهای سریلانکا، نوروز امسال را در آنجا سپری کنید.

سریلانکا
منبع عکس: NYTimes

 

سواحل

تعدادی از بهترین ساحل‌های دنیا را می‌توانید در سریلانکا پیدا کنید. اما برخلاف اکثر مقاصد ساحلی که ساحل‌های شلوغی دارند، در سریلانکا سواحل خلوت هم پیدا می‌شود و می‌توانید در آرامش از آنها لذت ببرید. مثلا ساحل تالپ برای فرار از هیاهوی جمعیت بسیار مناسب است. یا اگر به دنبال ساحلی با طبیعتی زیبا هستید حتما ماراکولیا را امتحان کنید، البته شنا در این ساحل می‌تواند خطرناک باشد. برای موج‌سواری به ساحل آروگام بروید و برای طبیعتی بکر و دست‌نخورده سواحل شمال‌شرقی جزیره را امتحان کنید. البته ساحل‌های معروف دیگری هم هستند که می‌توانید اینجا درباره آنها بخوانید.

سریلانکا
منبع عکس: Telegraph

 

تفریحات آبی

طبیعتا در یک کشور ساحلی، ورزش‌های آبی بسیاری هم وجود دارند. سایت‌های غواصی سریلانکا در دنیا نظیر ندارند. سواحل غربی کولومبو، مقصد اصلی علاقه‌مندان به غواصی هستند، البته سواحل شمالی و شرقی هم برای غواصی مناسب هستند. ورزش دیگری که بسیار پرطرفدار به حساب می‌‎آید، موج‌سواری است. آروگام و ساحل صخره‌ای بار، مقاصد مناسبی برای غواصی هستن و حتی می‌‎توانید در محدوده بار دلفین‌ها را ببینید. پارک ملی جزیره کبوتر هم جای مناسبی برای غواصی است. برای موج‌‎سواری به شهر موج‌سواری ولیگاما بروید. اگر موج‌‎سواری بلد نیستید، در ولیگاما می‌توانید آموزش ببینید و از آن لذت ببرید. رفتینگ، جت‌اسکی سواری، بادموج‌سواری و اسکی‌روی‌آب از دیگر ورزش‌های آبی مهیج در سریلانکا است.

سریلانکا
منبع عکس: Booksurfcamps

 

فستیوال‌ها

سریلانکا فستیوال‌های بسیاری دارد، که به جز فستیوال سال نو، عمدتا ریشه آئینی دارند. سال نو در آپریل است و مردم پایان فصل درو و جمع‌آوری محصولات را جشن می‎‌گیرند. جالب اینجاست که سریلانکایی‌ها مانند ما خانه‌تکانی می‌کنند و مانند مسیحیان خانه‌هایشان را تزئین می‌کنند. فستیوال دیگر این جزیره، جشن بودایی وِساک است که در ماه می برگزار شده و تولد، روشنگری و مرگ بودا را تجلیل می‌کند. فستیوال بودایی دیگر پِزن است که ورود باورهای بودایی به سریلانکا را جشن می‌گیرد و در ماه جون برگزار می‌شود. اما یکی از جالب‌ترین فستیوال‌های سریلانکا، جشن دندان است که به افتخار دندان به جا مانده از بودا برگزار می‌شود. سایر ادیان هم جشن‌هایی دارند مانند جشن دیپاوالی که متعلق به هندو است و درست مانند یلدای ما، جشن پیروزی نور بر تاریکی است. یا جشن کاتاراگاما که یادآوری است به پیمان هندوها برای یافتن دانش.  

سریلانکا
منبع عکس: Silverwingslanka

 

معابد بودایی

از آنجایی که 70 درصد مردم در سریلانکا بودایی هستند، طبیعتاً معابد بسیاری در این جزیره پیدا می‌کنید. البته توجه داشته باشید که به دلیل تقدسی که بودا دارد، تتو با طرح بودا، بالارفتن از مجسمه‌ها، سوار مجسمه شدن و حتی بوسیدن آن‌ها توهین‌آمیز است.

مهم‌ترین معبد سریلانکا معبد دندان است، یعنی معبدی که دندان بودا در آن نگهداری می‌شود و مرکز اصلی جشن دندان. هرروز حوالی عصر و به مدت یک ساعت، مراسمی در این معبد برگزار می‌شود. پس اگر قصد بازدید از آن را دارید، طوری برنامه‌ریزی کنید که به مراسم عصرگاه برسید.

معبد جذاب بعدی، معبد غاریِ دامبُلا است. برای رسیدن به این معبد باید به دل کوه بزنید و از شیب تندی بالا بروید، اما وقتی به مقصد برسید، بزرگترین معبد سنگی سریلانکا جلوی چشمان شما است. در این معبدِ 2000 متر مربعی 157 مجسمه بودا وجود دارد.

معابد بودایی
منبع عکس: Lakpura
سریلانکا
منبع عکس: Tripoto

مقصد بعدی شما می‌تواند شهر مقدس آنوراداپورا باشد که شهری معنوی برای سینهالی‌های بودایی است. اگر طرفدار محوطه‌های باستانی هستید، حتما از دیدن این شهر لذت می‌برید. این محوطه بزرگ، قدمت زیادی دارد و در نتیجه در بخش‌های مختلف ویرانی‌هایی دارد. اما یک راهنمای خوب می‌تواند شما را با تاریخی جذاب و شگفت‌‌‌آور محوطه و درخت مقدس آشنا کند.  

معابد بودایی سریلانکا
منبع عکس: Srilankatravelinfo

 

میراث جهانی

سریلانکا، هشت میراث ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو دارد که عبارتند از: محوطه تاریخی و شهر باستانی پولونارووا، شهر باستانی سیریگیریا، ارتفاعات مرکزی سریلانکا، شهر باستانی و قلعه گالی، معبد غاری دامبلا، شهر مقدس آنوراداپورا، شهر مقدر کندی و ذخیره‌گاه جنگلی سیناراجا.

سریلانکا
منبع عکس: Wikipedia

 

حیات‌وحش

اگر در سفرتان به سریلانکا سراغ فیل‌ها نروید، بخش مهمی از جذابیت‌های جزیره را از دست داده‌اید. اگر به دنبال دیدن فیل‌ها در محیط طبیعی زندگیشان هستید، باید به پارک ملی اوداوالاو بروید. اما اگر دنبال ارتباط نزدیک‌تری هستید، می‌خواهید فیل‌سواری کنید یا به آنها دست بزنید و غذا دهید، باید به پرورشگاه‌های فیل در سطح جزیره مراجعه کنید.

حیات وحش سریلانکا
منبع عکس: Mongbay

حیوان دیگری که نمی‌خواهید از دست بدهید، پلنگ است. هرچند که دیدن این گونه نادر و بسیار زیبا، از دیدن فیل‌ها سخت‌تر است. پلنگ‌ها در سریلانکا پادشاهی می‌کنند، چرا که حیوانات درنده دیگر مانند شیر و ببر در این جزیره وجود ندارد. برای دیدن آنها بهتر است به پارک ملی یالا بروید.

حیوانات سریلانکا
منبع عکس: Srilankasafari

و در نهایت نهنگ آبی، بزرگترین حیوان دنیا. سریلانکا بزرگترین شانس شما برای دیدن این حیوان عظیم‌الجثه است. اگر دیدن نهنگ آبی برای شما مهم است، حتما سفر خود را بین ماه جون تا نوامبر انجام دهید و  به سواحل شمال‌شرقی جزیره بروید.  

تفریحات سریلانکا
منبع عکس: Voguelankatravel

البته این جزیره جانوران جذاب دیگری هم دارد. مثلا، لاک‌پشت دریایی، خرس لبدار، گوزن سمبر و چشم‌گرد قرمز.

سریلانکا
منبع عکس: Srilankasafari

 

خرید

درست است که طبیعت و تاریخ سریلانکا جاذبه اصلی جزیره است، اما دلیل بر این نیست که در سفرتان زمانی را برای پرسه در فروشگاه‌‌ها و خرید در نظر نگیرید. لیستی از بهترین مراکز خرید سریلانکا را می‌بینید:

  • فروشگاه اودل در کلومبو: در این فروشگاه محصولاتی از برند اودل و سایر برندها پیدا می‌کنید.
  • مرکز خرید آرکِید: مجموعه‌ای از برندهای بین‌المللی را در این مرکز خرید پیدا می‌کنید و در طبقه بالای آن یک سینما قرار دارد.
  • کَندی سیتی سنتر: تنها مرکز خرید منطقه کندی در 5 طبقه. تعدادی از معروف‌ترین برندهای دنیا در این مرکز به فروش می‌رسد.
  • فروشگاه سوغات Barefoot: یکی از بهترین مقاصد برای خرید سوغات و وسایل دست‌ساز .
  • بلوار کرسکات: فروشگاه محصولات بومی که ارزان‌قیمت‌تر از فروشگاه‌های قبلی است.
سریلانکا
منبع عکس: Lakpura

سریلانکا مقصدی است که می‌تواند برای همه جذاب باشد. چه طرفدار طبیعت و پیاده‌روی باشید، چه به تاریخ علاق‌مند باشید، چه به دنبال یک سفر آرامش‌بخش و استراحت در ساحل‌ها باشید، در هر حال سریلانکا می‌تواند شما را راضی کند. بنابراین، اگر برای سفرهای آتی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، حتما سریلانکا را هم در نظر بگیرید.

 

تالیف: لست سکند