فصل 2 قسمت 3 ؛ سفر به هائیتی و دومینیکن، از جهنم تا بهشت با امید غلامعلی‌پور

3.6
از 13 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ماجرای سفر امید به جنگ و آشوب داخلی در آمریکای مرکزی
15 فروردین 1400 10:05
8

پادکست رادیو ماجرا

در سومین قسمت از فصل دوم رادیو ماجرا، همراه شما عزیزان هستیم تا با یک قسمت متفاوت دیگر، مهمان روزهای بهاری شما باشیم. در قسمت سوم رادیو ماجرا، آقای امید غلامعلی‌پور روایت تأمل برانگیزی از دو کشور هائیتی و جمهوری دومینیکن بیان می‌کند. کشورهایی که در مجاورت همدیگر قرار دارند، امّا زندگی در آن‌ها از زمین تا آسمان متفاوت است.

یک جزیره، دو جهان متفاوت

حدود 5 قرن پیش، کریستوف کلمب در سال 1492 میلادی، جزیره بزرگی در قلب دریای کارائیب کشف کرد که آن را هیسپانیولا نامید. این جزیره بزرگ که وسعتی نزدیک به استان یزد دارد، نخستین مستعمره اسپانیا در قاره آمریکا به شمار می‌رفت. امّا، زمانی که ناحیه غربی این جزیره، هائیتی تحت استعمارگری فرانسوی‌ها قرار گرفت و ناحیه شرقی آن، جمهوری دومینیکن مستعمره اسپانیا باقی ماند، جزیره هیسپانیولا به تنها وجه اشتراک این دو کشور تبدیل شد.

تفاوت و جدایی که در این دو کشور وجود دارد، تنها در فرهنگ و زبان ساکنان آن‌ها خلاصه نمی‌شود. جمهوری دومینیکن نسبت به هائیتی از هر لحاظ توسعه یافته‌تر است. از میزان تحصیلات، نرخ بیکاری و اقتصاد گرفته تا امنیت، بهداشت و امید به زندگی که در هائیتی با اختلاف محسوسی نسبت به همسایه‌اش کم‌تر و بدتر است. 

امید غلامعلی پور؛ راویتگر قسمت سوم فصل دوم رادیو ماجرا

در قسمت سوم رادیو ماجرا، دعوت کرد‌ه‌ایم از آقای امید غلامعلی پور که ماجرای جذاب خودش را از سفر به جمهوری دومینیکن و هائیتی روایت کند. آقای غلامعلی پور، مهندس عمران و جهانگرد با سابقه‌ای‌ است که از 18 سال پیش تا کنون، به بیش از 95 کشور مختلف سفر کرده است. سفرهای آقای غلامپور در اکثر اوقات دارای 3 ویژگی منحصر به فرد است: نخست، برای اینکه چالش و جذابیت بیشتری چاشنی سفرهایش شود، نسبت به جاذبه‌های توریستی مقصد آینده خود، تحقیق خاصی نمی‌کند. دوم، مقاصدی برای او جذابیت بیشتری دارند که ناشناخته و کم‌تر دیده شده باشند و در آخر اینکه، سفرهای این جهانگرد ایرانی، کلکسیونی از اتفاقات عجیب و غیرمعمول است که در روایت «سفر به هائیتی و دومینیکن، از جهنم تا بهشت» نیز این موضوع به وضوح دیده می‌شود.

 

برای دانلود این پادکست و سایر قسمت‌ها، می‌توانید به تلگرام رادیو ماجرا بپیوندید  

 

پادکست چیست ؟

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.