سفرنامه کوش آداسی (بخش اول)

سفرنامه کوش آداسی (بخش اول)

82-Kusadasi-Blog cover (01-03-18).jpg

وقتی میخواستم شروع به نوشتن این سفر نامه کنم با خودم فکر کردم که بجای یک سفر نامه روتین و معمولی،طوری بنویسم که به جای تعریف خاطرات روزانه سفرکه در هتل چه خوردم و در شهر چی خریدم،نوشته های من به گونه ای باشه که ضمن حفظ ساختار های یک سفر نامه، هر خواننده ای با خوندن اون بتونه تجسم درستی از این سفر داشته باشه و یا اگه خواست سفر مشابهی رو تجربه کنه،ازتجربیات کسب شده در این سفر نامه نهایت استفاده رو ببره،همانطوری که من از تجربیات دیگران در این سفر استفاده کردم. سعی کردم توضیحات کاملی در خصوص ارکان یک سفر (وسیله مسافرت،مکان اقامت،حمل و نقل شهری ومکان های دیدنی و...)ارائه بدم و در جاهایی که لازم بوده نکات ریز قابل توجه روگوشزد کنم.

ضمنا تا اونجایی که مقدور بوده عکس و ضمیمه های دیگه رو پیوست کردم تا شما دید بهتری از این سفرکه تو شهریور ماه 91 بهمراه خانمم و پسر 11 ساله مون انجام شد، داشته باشید. جهت کسب اطلاعات کافی در خصوص محل انتخابی سفر،گوگل ارث و گوگل مپ و سایتهای توریستی محلی و سایر سایتها بخصوص سایتهایی رو که مسافرین قبلی در اون مطلب نوشتن رو فراموش نکنین،هر چقدر که اطلاعاتتون از محل مسافرتتون بیشتر باشه،بهره و لذت بیشتری از سفرتون خواهید برد. کوش آداسی یا جزیره پرنده شهری است توریستی در غرب ترکیه،مشرف به دریای اژه و درهمسایگی جزیره ساموس یونان،با آب و هوای گرم ومرطوب تابستانی وبارانی و معتدل زمستانی.این شهر به دلیل نزدیکی به اروپای شرقی غالبا پذیرای توریستهای اروپایی بخصوص روسیه،بلغارستان و رومانی و صد البته ایران هستش.اگرچه از برخورد با توریستهایی از کشورهای دیگه مثل نروژ و بلژیک و انگلستان و اسکاتلند و... نباید خیلی متعجب شد. سواحل زیبای صخره ای وماسه ای،آفتاب دلپذیر،غذاها و شیرینی های خوشمزه،خدمات مناسب هتلها،مکانهای زیارتی مسیحیان،مناطق باستانی و تاریخی تنها بخشی از جاذبه های شهر کوش آداسی جهت جذب توریست میباشد. اگر اهل تفریحات آبی هستید یا استراحت فارغ از هر فکر و ذکر دیگری،وقت گذرانی در هتل با خدمات عالی،شبگذرانی و شب زنده داری در شهری زیبا با نورپردازی های دلربا و یا علاقمند به سایتهای تاریخی و باستان شناسی،کوش آداسی میتواند مقصد مناسبی برای شما باشد همانگونه که یکی از زیباترین و بیاد ماندنی ترین سفرهای ما در این شهر شکل گرفت. نام این شهر که به شکل نواری شمالی -جنوبی در امتداد سواحل دریای اژه واقع گردیده و ساختمانهای آن از بلندی تپه ها و دامنه های با شیب ملایم تا پای ساحل گسترده شده است، از قلعه ای با معماری دوره عثمانی برگرفته شده که امروزه با اسکله سنگی به ساحل متصل شده است.این قلعه که در قدیم جهت مقاصد نظامی و همچنین دیده بانی (بمنظور جلوگیری از هجوم دزدان دریایی)مورد استفاده قرار میگرفته در فصل مهاجرت بعنوان اقامتگاه موقت پرندگان استفاده میشود.این جزیره و قلعه به عنوان نماد کوش آداسی درکارت پستال و تابلوهای برجسته کوچک تزیینی که در فروشگاههای صنایع دستی به شما عرضه میشود قابل مشاهده است.

محدوده شهر

نمای شهر از قلعه کبوتر

مردمان شهر کوش آداسی که مردمانی میهمان دوست هستند از نسل مهاجرینی بودند که پس از افول رونق شهر افسوس در 3000 سال قبل در این مناطق سکنی گزیدند و سنگ بنای شهر را بنا نهادند.امروزه اقتصاد این شهر 60000 نفری که جمعیت آن در ایام توریستی تا 500 هزار نفر نیز بالغ میگردد،عمدتا بر پایه جذب توریست،ساخت کشتی و تولید محصولات کشاورزی(عمدتا پنبه-انجیر-زیتون)استوار است.با توجه به آنکه بخش عمده ای از درآمد مردم از توریست تامین میشود،در فصول غیر توریستی شهر اکثرا خالی از جنب و جوش و هتل ها اکثرا تعطیل میباشند.

برداشت پنبه و محصولات گلخانه ای

اصولا دسترسی به کوش آداسی از راه زمینی و از مبادی ورودی ترکیه،از راه دریایی(بیشتر توریستهای اروپایی)و هوایی میسر میباشد که در این بین استفاده از مسیر هوایی متداولتر است. دسترسی به کوش آداسی برای رسیدن به کوش آداسی در فصل غیر توریستی از ایران باید ازپرواز تهران-استانبول و سپس پرواز استانبول-ازمیر استفاده نمود.با توجه به آنکه کوش آداسی فاقد فرودگاه است دسترسی هوایی به آن از طریق فرودگاه ازمیر که در فاصله حدود 90 کیلومتری قرار گرفته انجام میشود.در فصول توریستی با توجه به برقراری پرواز مستقیم 3.5 ساعته از تهران به ازمیر با ایرلاین های ایرانی(ماهان و زاگرس و بعضا ایران ایر تور) و ترکیه ای(اطلس جت،ترکیش و اونور) زحمت سفر کمتر خواهد بوداما با توجه به چارتر بودن پرواز،مدت زمان سفر شما بیشتر از 6 یا 7 روز نخواهد بود.پرواز انتخابی ما هواپیمایی زاگرس بود که اگر چه ظاهر هواپیمای کوچک بوئینگ MD در مقایسه با ایرباس های سایر خطوط کمی تو ذوق میزد اما پرواز رفت و برگشت بسیار آرام و دلپذیری رو تجربه کردیم. چنانچه با تور به کوش آداسی سفر میکنید در فرودگاه عدنان مندرس (شهر کوچک نزدیک ازمیر)،تور لیدرهای شما به استقبالتان خواهند آمد و با اتوبوسهای شرکت برگزار کننده تور شما را در مدت زمان حدود 45 تا 60 دقیقه به هتلتان منتقل خواهند کرد در غیر اینصورت مجبور به تحمل کرایه تاکسی 60 یورویی بوده و یا باید به سطح شهر رفته و با اتوبوسهای بین شهری به کوش آداسی بروید که با ساک و چمدان،خود حکایت دیگری است.

شهر مندرس

هتل
جهت اقامت در کوش آداسی به هیچ وجه نگران جا نباشید،حتی در شلوغترین ماههای سال همه نوع هتل، متل،ویلا و پانیسون با رنج متفاوتی از قیمت،پذیرای شما خواهند بود.اما چنانچه از تور استفاده میکنید این انتخابها به تعدادی هتل 3 تا 5 ستاره که طرف قرارداد برگزارکننده تور هستند،محدود خواهد بود

تعدادی ازهتلهای طرف قرارداد آژانسهای ایرانی روی نقشه هوایی شهر

حتما قبل از انتخاب هتل به اندازه کافی در موردش تحقیق کنین چرا که با توجه به خدمات هتل ها در کوش آداسی که اکثرا اتاق بهمراه صبحانه-نهار-شام-آبمیوه هستش بیشتر وقت شما در هتل سپری خواهد شدواگر از هتلتون راضی نباشید لذت چندانی از مسافرتتون نخواهید برد،فراموش نکنید شما آمده اید که استراحت کنید و آرامش داشته باشید و بهای قابل توجهی هم برای آن پرداخته اید،پس سعی کنید هتلی رو انتخاب کنید که با سلیقه شما شما همخوانی داشته باشه.برای اینکار میتونید از سایت خود هتلها استفاده کنین و چنانچه هتلی رو پسندید اونوقت به سایتهای معتبری که منعکس کننده نظرات مسافرین قبلی هستش رجوع کنید و اشکالاتی روکه احیانا به هتل گرفتن بررسی کنین و محاسنش رو مد نظر قرار بدین،سایتهای معتبر زیادی هستند که در اون مسافرین به هتلهاشون نمره میدن و عکسهایی از محاسن و معایب هتل رو تو سایت قرار میدن.من خودم از سایت Tripadvisor استفاده کردم و هتل سانتا ماریا رو بنا به دلایل زیادی انتخاب کردم و جمع سه نفره ما از این انتخاب بی نهایت رضایت داشتیم و هتلمون درست همونطوری بود که ما میخواستیم،محیطی دنج و آرامش بخش با سرویس دهی عالی وکارکنان مسئولیت پذیر واتاقهای تمیز که هر روز هم تمیز ومرتب میشد .

در کوش آداسی اکثر هتلهای 4 ستاره و 5 ستاره خدمات all و uall ارائه میدن یعنی صبحانه ،نهار،شام، آبمیوه و میان وعده (تو uall این خدمات 24ساعته ارائه میشه) و هتلهای 3 ستاره H.B هستند یعنی صبحانه و اکثرا شام.البته هستن هتلهایی که برای پاره ای خدمات معمولی مثلا آب معدنی پول اضافه میگیرن (به نظرات کاربران سایت معرفی شده مراجعه شود)اما در هتل منتخب ما بدون هیچ مشکلی هر چقدر که خواسته باشید میتونستید از تمام خدمات بالا بهره ببرین.

تزئینات میز نهار و شام

تنوع غذایی هتل هم به اندازه ای بودکه همه نوع سلیقه ای رو جوابگو بود،از انواع املت، تخم مرغ و سوسیس ،انواع مربا،پنیر،میوه،شربت،شیرینی،پن کیک و...برای صبحانه و برنج ،مرغ ،کتلت ،خوراک لوبیا و سبزیجات آب پز شده،ماهی سرخ شده و کبابی،همبرگر و پیده وانواع زیتون خام و پرورده و میوه و دسر مختلف برای نهار و کوبیده،جوجه کباب،ماهی کبابی،دنرکباب و باز هم دسر و شیرینی و میوه تازه و....برای شام.برای شام هم میز ها رو کنار استخر میچیدن که شام خوردن تو اون محیط خودش صفایی داشت:

آبمیوه هم از صبح تا 12 شب یکسره به هر میزان که میخواستی در دسترس بود و میان وعده هم تا 5 عصر،و من با اطمینان میتونم بگم که هیچکس در این هتل حتی یک لحظه هم گرسنه نمی موند.

اگر گشتی تو شهربزنین ونیم نگاهی به منوهای رستورانهای خیابان ساحلی آتاتورک داشته باشین و قیمت غدا های منو رو با منوی سه وعده غذای رستوران مقایسه کنین،حدود کار دستتون میاد که چرا این تیپ هتلها طرفدار زیادی پیدا کرده و چقدر برای مسافرین مقرون به صرفه است :

سفرنامه کوش آداسی

اکثر این هتلها تیم تفریح و سرگرمی ( Animation team) اختصاصی دارن که روزها با فعالیتهای ورزشی مختلف و شبها با برنامه های شاد و مفرح برای شما و کودکانتون،اوقات خوشی روفراهم میکنند وحتما یک برنامه به شب ترکی اختصاص داره که بیشتر معرفی فرهنگ کشور ترکیه است با رقص و آواز های محلی. تو هتل حتی اگه فقط چند کلمه ترکی بلد باشین و بکار ببندین کلی جلو افتادین و بیشتر از قبل تحویلتون میگیرن،انعام دادن رو فراموش نکنین،با پرداخت انعام در حدود 1 تا 5 لیر از خدمات فوق العاده بیشتری بهرمند خواهید شد اما مطمئنا هرگز در ازای خدمات از شما انعام خواسته نخواهد شد(حداقل در هتل ما که اینگونه بود)

هنر رو ملاحظه کنید،با روتختی و ملحفه تخت پسرم براش یه قایق که دل امواج رو شکافته درست کردن

اکثر هتلها جهت نگهداری اشیا قیمتی به صندوق امانات داخل اتاق مجهز هستن که در بعضی هتلها مجانی (مثل هتل ما) و در بعضی هتلها با پرداخت پول قابل استفاده است.دمپایی،مسواک و خمیردندان معمولا جزو خدمات هتل نیست و بهتره همراهتون داشته باشین.استفاده از خدمات ماساژ،تلفن،لباسشویی و اتوکشی در هتلها بسیارگران بوده و مقرون بصرفه نیست،اینترنت مجانی در لابی هتلها همیشه برقراره اما اگه بخواین تو اتاق استفاده کنین معمولا با هزینه جداگانه امکان پذیره.

حمام ترکی هتل

توجه داشته باشین که سیم کارت ایرانسل و همراه اول تو کوش آداسی فعال هستند اما هزینه های متعلقه بسیار بالاست.مثلا ایرانسل برای هر دقیقه مکالمه حدود 4هزاروپانصد و هر پیام کوتاه 550 تومان از حساب شما کم میکنه.اگه اهل مکالمه زیاد هستین بهتره از سیم کارتهای محلی اونجا استفاده کنین که حدود 40 لیر براتون هزینه داره و میتونین فعال شده اش رو از تور لیدرتون بخواین اما اگه درحد مکالمه چند دقیقه ای وچند تا پیام کوتاه باشه،شارژ ده هزارتومانی ایرانسل کفایت میکنه. در هتل قبل از هر کاری یه دروری تو هتل بزنین و با قسمتهای مختلف اون خوب آشنا بشین،برنامه روزانه هتل رو بگیرین و از ساعات سرو غذا و میان وعده،تفریحات ورزشی و برنامه های شبانه و.. مطلع بشین این میتونه به شما تو برنامه ریزی تورهای روزانه کمک کنه و فراموش نکنین که آشنایی با سایر توریستها و یافتن دوستانی جدید با فرهنگ متفاوت چقدر میتونه لذتبخش باشه. حمل و نقل شهری چه هتل شما تو خارج شهر باشه و چه تو حومه شهر و چه داخل شهر باز هم جهت دسترسی به مناطق دیدنی و توریستی نیازمند حمل و نقل شهری هستید.درکوش آداسی که ازترافیک و شلوغی و دود خبری نیست، چنانچه بخواهید از تاکسی استفاده نمایید هزینه بسیار گزافی رو باید متحمل شوید.مثلا مسیرهای 7یا 8 کیلومتری حدود 40 یورو براتون هزینه خواهد داشت و در هیچ حالتی کرایه شما کمتر از 20 یورو نخواهد بود(ورودیه تاکسی) اما جای نگرانی وجود ندارد،چاره کار استفاده از ونهای مسافرکش 10 نفره است که به دلموش معروفند و هر ون باشماره ای از یک تا 6 مشخص شده که هر شماره به مسیر خاصی اختصاص داره.

تصور ون های تهران رو از سرتون بیرون کنین،در مدت کمتر از 5 دقیقه شما میتونین سوار ون مسیر دلخواهتون بشین و با پرداخت حداکثر 2.75 لیر به مقصد برسین بدون هیچ ترافیکی، مسیر ون ها وکرایه هر مسیر هم تو تابلویی داخل ون مشخص شده فقط یادتون باشه که به محض سوار شدن باید کرایه رو پرداخت کنین.

سفرنامه کوش آداسی

بهتره تمامی 6 خط رو امتحان کنین اینجوری با هزینه کمی بخش عمده ای از شهر رو سیاحت میکنین.مرکز اصلی این ونها تو میدان سوکه تو مرکز شهر واقع شده و تا ساعت 12 شب به شما خدمات میدن .با این ون ها حتی میتونین به مرکز خرید سوکه که بیرون شهر سوکه هست برین(2 کورس ون )اما معمولا تورهای شما تور مرکز خرید رو ارائه میکنن. کلا سعی کنین هر توری رو که رزرو میکنین شامل رفت و برگشت به هتل باشه که تو هزینه هاتون صرفه جویی بشه.

مراکز خرید
بطور کلی کوش آداسی محل مناسبی برای خرید نیست،به دلیل وجود توریستهای اروپایی و استفاده از واحد پولی یورو،قیمتها اکثرا بالاست و در اکثر فروشگاههای داخل شهربخصوص گراند بازار، شما دو سری قیمت رو مشاهده خواهیدکردیکی به یورو برای توریستهای اروپایی و دیگری به لیر برای سایر توریستها.برای خرید ازمیر معمولا مناسبتر است . اگر پرواز برگشت شما شبانه انجام میپذیرد پس تور ازمیر احتمالا جزو تعهدات برگزارکننده تورمیباشد چون شما ناچارید اتاق را در ساعت 12 ظهر تحویل دهید وبرای سپری شدن زمان باقی مانده تا ساعت پروازتان، با این تور در شهر ازمیر مشغول گشت زنی و احتمالا خریدخواهید بود در غیر اینصورت با صرف هزینه حدود 35 دلار از تور مشترک شرکت های ارائه دهنده تور،از تور خرید ازمیرمیتوانید استفاده کنید(هزینه تاکسی هم 90 یورو). البته شاید هم مثل ما یک روز اقامت تو کوش آداسی رو فدای تور خرید نکنید اما از اونجایی که ما ایرانی هستیم و عشق خرید و همرا بردن سوغاتی،میتونین از تورمراکز خرید سوکه،که بیرون شهر کوچک سوکه قرار دارن، استفاده کنین که با تاکسی 60 یوروست اما استفاده از تور مجری تورما، حدود 10 دلار برای هر نفر هزینه برداشت که با احتساب 2 میسر دلموش رفت و 2 مسیر برگشت وکرایه این چهار مسیر،قیمت مناسبی بود.

نماهایی از شهر کوچک سوکه

معتبر ترین این مراکز،مرکز خرید ماوی(بمعنی آبی) و مرکز خرید کالینز هستند که در اون شما ازبرندهای معتبری مثل نایک،آدیداس،بنتون و .... میتونید خرید کنید.مرکز خرید کالینزالبته به مراتب بزرگتربوده و انتخابهای بیشتری خواهید داشت ،مارکهای معروف و غیر معروف،تخفیف های بعضا مناسب،هایپر مارکت،قهوه استارباکس،ساندویچ مک دونالد و... مختص این مرکز خرید میباشند. در مرکز خرید ماوی مواظب زدگی و لک لباسها باشید وحتما لیر به اندازه کافی همراه داشته باشید چون در صورت ارائه یورو و دلار،نرخ تبدیل کاملا به ضرر شما خواهد بود.برای تبدیل پول از صرافی های مجاز و دولتی داخل شهر استفاده کنین که در محدوده کاروانسرا و بازار میتونید چند تایی از این صرافی ها رو پیدا کنید.توجه داشته باشین که شما در شهر بیشتر به لیر (بجز مرکز خرید چرم ،خرید تور ویا تاکسی) نیاز خواهید داشت. هرلیر در زمان حضور ما در ترکیه تقریبا 1390 تومان معامله میشد.

مرکز خرید کالینز

یک مرکز خرید هم تو مسیر کوش آداسی به سلجوق هستش به اسم فیوژن که احتمالا درتور رایگان شهری روز اولتون شمار رو به اونجا خواهند برد که قیمتهاش کمی گرونه اما اگه بگردین احتمالا جنس خوب با قیمت مناسب هم گیر میاد.البته من بیشتر ایرانی ها رو اونجا در حال خرید دمپایی دیدم(چون تو هتل دمپایی نمیدادن)

FUSION OUTLET

هر چهارشنبه در شهر،چهارشنبه بازار برگزار میشه و تو این بازار اجناس با قیمت مناسب رو میشه پیدا کرد هرچند که به دلیل روز پروازمون(چهرشنبه رفت و برگشت) ما این بازار رو از دست دادیم. در داخل شهر و در محدوده کاروانسرای محمد پاشا و خیابان کمال اریکان بازار قدیم و جدید کوش آداسی قرار گرفته که در اون صنایع دستی،پوشاک،چرم اصل و غیر اصل و... با قیمتهای بعضا گران ارائه میشه بنحوی که قیمت از یک مغازه تا دو تا مغازه اونطرف تر با هم کلی فرق دارن،به چرب زبونی فروشنده و احتمالا چند کلمه فارسی که حفظ کردن و به شما تحویل میدن توجه نکنین،چونه یادتون نره،میشه تا یک سوم قیمت هم،کالایی رو چونه زد وخریداری کرد.

محدوده بازار قدیم و جدید

بازار پشت کاروانسرا

اگه قصد خرید شکلات و تنقلات رو دارید فروشگاه میگروس در خیابان ساحلی و نزدیک اسکله شمالی مکان مناسبی برای این خرید شما خواهد بود.

محل فروشگاه میگروس

برای خرید محصولات چرمی لازم نیست کاری صورت دهید،برگزار کننده های تور حتما در تور رایگان شهری شما این بازدید را گنجانده اند. در آنجا اول از شما با چای سرد پذیرایی خواهد شد سپس چند شو لباس اجرا خواهد شد و نهایتا شما را به سالن فروش خواهند برد که مطابق انتظار، قیمتها بسیار بالاست اما اگر قصد خرید دارید چانه بزنید و مطمئن باشید تخفیف حتی تا 60 درصد قیمت اتیکت هم امکان پذیر است. مناطق گردشگری و تورهای شهری کوش آداسی قبلا اشاره کردم اهل هر گونه تفریحی که باشید در کوش آداسی به شما خوش خواهد گذشت سفرهای دریایی،مناطق تاریخی،گردش درکوهپایه های اطراف با جیپ،اسب سواری،شنا و غواصی،پارک آبی،ماهیگیری،خرید و شبگردی در شهر،همگی در انتظار شماست البته با صرف هزینه . شاید شما هم کسانی را بشناسید که کل مسافرتشان فقط در هتل سپری شده و با چمدانی از خرید بازگشته اند، تصور کنید اگر در بازگشت بخواهند سفرنامه ای را به یادگار داشته باشند یا آلبوم عکسی و یا خاطراتی از سفر برای تعریف کردن به دوستان و آشنایان،چه خواهند گفت؟وقتی با تحمل هزینه هنگفت به این مکان زیبا سفر کرده اید حیف است که با صرف هزینه نه چندان قابل توجه، از این همه تفریحات چشم پوشی کرد.حتما هم لازم نسیت همه تورهایی را که ارائه میشود را انتخاب نمایید،میتوان با برنامه ریزی و صد البته نگاه به بودجه همراهتان،بهترین انتخابها را داشت.

در ادامه توضیحات مختصری از مکانهای دیدنی شهر و تورهایی را که به شما عرضه خواهد شد،ارائه میکنم:
درشهر و در شمالی ترین نقطه خیابان ساحلی آتاتورک و پشت بیمارستان شهر،تپه عشاق قرارگرفته که دید بسیار مناسبی به شهر و خط ساحلی دارد و مکان بسیار مناسبی جهت گرفتن عکس های کارت پستالی و یادگاری.شما با استفاده از دلموش های شماره 1 میتوانید به این محل برسید.

سفرنامه کوش آداسی

در ادامه خیابان آتاتورک به سمت جنوب و نزدیکیهای اسکله شمالی فروشگاه میگروس در انتظار شماست و در ضلع مقابل رستورانهای بیشمار و پر زرق و برق شما را به محیطی زیبا دعوت میکنند که تماشا و یا سپری کردن زمان در آنها خالی از لطف نیست.

خیابان ساحلی

مجسمه کبوتر(کبوتر نماد شهر کوش آداسی)

سفرنامه کوش آداسی

درخیابان ساحلی با پرداخت 1 لیر میتوان از این دوربینها برای دیدن مناظر اطراف استفاده کرد

بافت فرش دستبافت در بازار قدیم

نویسنده : سعید-ر

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.