لمس آرامش در شهرهای زیبای ترکیه

قدم در راه بی‌برگشت بگذاریم

ببینیم آسمان هر کجا آیا همین رنگ است؟

مهدی اخوان ثالث

با سلام و عرض ادب خدمت تک تک دوستان خوبم که وقت گرانبهای خود رو صرف خوندن این سفرنامه میکنن.

پاسپورت هامون که بعد از یک هفته به دستمون رسیدن

پاسپورت نشان‌دهنده هویت شما در یک کشور دیگر است زیرا تمامی مشخصات شما هم‌چون نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، محل تولد، تاریخ صدور و اعتبار پاسپورت، شماره و سریال پاسپورت و ... در آن ذکر شده است. تمامی افرادی که می‌خواهند پاسپورت یا گذرنامه دریافت کنند، باید به دفاتر مربوط به پلیس ۱۰+ مراجعه کنند و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و در نهایت پرداخت هزینه‌های صدور یا تمدید پاسپورت، برای دریافت گذرنامه اقدام کنند. تمامی پاسپورت‌های ایرانی دارای اعتباری معادل ۵ سال هستند ، تمدید پاسپورت و یا صدور پاسپورت جدید معمولاً هفت الی ده روز طول می‌کشد.

برای تمدید گذرنامه حضور شخص به همراه مدارک زیر در دفاتر پلیس+۱۰ الزامی است:

1- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی.

2- پاسپورت قبلی در صورت وجود الزامی است.

3- اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی برای آقایان

4- یک عدد عکس مخصوص پاسپورت عکس ۴*۶ با پس‌زمینه سفید. مردان در عکس گذرنامه نباید عینک، کلاه و یا زیورآلات داشته باشند. همچنین عکس خانم ها (دختر خانم‌های بالای ۶ سال)  باید با رعایت شئونات اسلامی و بدون آرایش به گونه‌ای که صورتشان کاملاً مشخص باشد.  البته در مراکز پلیس 10+ باجه های مخصوص برای گرفتن عکس بیومتریک گذرنامه وجود دارد که می توان همانجا عکس با شرایط اعلام شده گرفت. ( کودکانی که کمتر از ۶ سال سن دارند، باید به مامور صدور گذرنامه ۱ قطعه عکس تحویل بدهند. )

5- تکمیل فرم پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه ( برای خانم‌های متاهل باید اجازه محضری و کتبی از همسر خود داشته باشند)

نمونه تعهد محضری برای خروج خانم جان

هزینه های تمدید پاسپورت

هزینه های پرداخت شده بابت تمدید یک گذرنامه در دفتر پلیس 10+

از آنجایی که خانم جان دانشجوی ارشد و همچنین معلم هستن و بنده نیز کارمند هستم تعیین زمان سفر برامون سخت بودکه هم به های سیزن کشور ترکیه نخوریم و هم از شرایط و امکانات موجود در ترکیه بتونیم به خوبی استفاده کنیم در نهایت  با نگاهی به تقویم سال 1401 با خانم جان برسر بازه زمانی  7 تا 17 خرداد ماه 1401 به تفاهم رسیدیم .

تقویم خردادماه و بازه زمانی سفر ما به ترکیه

پس از تعیین بازه زمانی سفر نوبت به مشخص نمودن شهر های اقامت رسید ، با مطالعه سفرنامه های مفیدی که در سایت خوب لست سکند توسط سفر دوستان قرار داده شده تونستم اطلاعات خوبی از مقاصد تفریحی کشور ترکیه بدست بیارم که در نهایت با مشورت خانم جان شهر و روستا های زیر رو برگزیدیم:

• آلاچاتی
  • کوش آداسی
  • بدروم
  • مارماریس

این 4 مقصد نهایی سفر ما به ترکیه در بازه زمانی MAY 28 الی JUNE 07 شد ، شروع به بررسی نظرات کاربران در سایتهای تریپ ادوایزر و بوکینگ کردیم و در نهایت بر اساس نظرات کاربران و همچنین بودجه ای که برای این سفر در نظر گرفنه بودم 4 هتل زیر رو انتخاب کردیم.

هتل های انتخاب شده برای اقامت ده شب

به دلیل نداشتن کارت اعتباری بین المللی با هماهنگی پسر عموی عزیزم آقا منصور که در کانادا ساکن هستن اقدام به رزرو 4 هتل مد نظر در بازه اعلامی از طریق سایت Booking کردیم با هزینه 813$ برای 10 شب دو بزرگسال و یک کودک 4 ساله ، همینطور که تو تصویر بالا مشخص هست دو هتل Alacati kayezta hotel و Labranda Mares قابلیت پرداخت در محل رو دارن و بنده تصمیم گرفتم بعد از اقامت هزینه های اونها رو پرداخت کنم.

هتل های رزرو شده از طریق نرم افزار Booking

حال نوبت به خرید بلیط هواپیما رسیده بود از اونجایی که ما بودجه سفرمون محدود بود ابتدا داشتیم روی گزینه پرواز های داخلی فکر می کردیم که در حین بررسی پرواز ایرلاینهای مختلف یک پرواز مستقیم از تهران به ازمیر شرکت هواپیمایی ترکیش نظر ما رو به خودش جلب کرد البته ناگفته نماند که این پرواز توسط هواپیمایی آنادولوجت که زیرمجموعه ترکیش ایرلاین هست برگزار می شد با قیمت مناسب برای هر سه نفر به مبلغ 87.200.000 ریال از طریق اپلیکیشن عالی TURKISH AIRLINES با قابلیت پرداخت از طریق کارتهای عضو شتاب اقدام کردیم و پرواز برگشت از ازمیر به تهران با قیمت  92.369.000 ریال از یک سایت داخلی خریداری کردیم.

هفته سوم فروردین ماه بود که به دلیل حضوری شدن مدارس و اینکه رایان کوچولوی ما تا حالا مهد نرفته بود و خانم جان باید رایان رو تنها میذاشت و میرفت سرکلاس با هم تصمیم گرفتیم بریم مامان بابا رو از شهرستان بیاریم شیراز  تا از رایان مراقبت کنن تومسیر شیراز به لار بودیم و با آهنگ های زیبای معین جاده کویری به لار رو طی می کردیم ناگهان صدای دریافت یک پیامک منو برد سمت گوشی،  که  یک پیام دریافتی از سایت بود پیام رو باز کردیم خشکم زد اعلام شده بود که" پرواز شما توسط شرکت ترکیش کنسل شده است و ایمیل خود را بررسی کنید" سریعا یه جای پارک پیدا کردیم و ایمیلم رو چک کردیم ، ایمیلی با این محتوا برایم ارسال شده بود:

احتراما به اطلاع میرساند برای رزرو  UHNQHN تغییراتی از طرف شرکت هواپیمایی وجود دارد که ممکن است برنامه سفر مسافر را تحت تاثیر قرار دهد. لطفا اطلاعات پرواز زیر را بررسی کنید. در صورت تایید تغییرات، بر روی همین ایمیل تاییدیه ارسال بفرمایید. لطفا در نظر داشته باشید، مسافر میتواند یکی از شرایط غیر داوطلبانه زیر را انتخاب کند:

-  درخواست استرداد کامل بخش استفاده نشده در صورت تایید شدن از طرف شرکت هواپیمایی

-  درخواست پرواز جایگزین بدون هزینه با توجه به امکان پذیر بودن آن در چهارچوب قوانین

در صورتی که هر یک از شرایط بالا را تایید کنید، دیگر امکان استفاده از شرایط غیر داوطلبانه را نخواهید داشت و شرایط تغییر و استرداد مطابق با قوانین بلیط است. در نظر داشته باشید در صورت عدم پاسخگویی به این پیغام و گذشتن از زمان پرواز (NOSHOW (بدیهی است مسافر  دیگر امکان استفاده از شرایط غیر داوطلبانه را نخواهد داشت  و شرایط تغییر و استرداد مطابق با قوانین بلیط خواهد بود . لطفا در صورت بروز هرگونه سوال با ما در تماس باشید .

سریعا با پشتیبانی سایت تماس گرفتم یک خانم با روی گشاده مشکل من رو جویا شدن و توضیحات لازم رو به من ارایه کردن که به خاطر اینکه پرواز شما از طرف خود ترکیش لغو شده ما پرواز جایگزینی رو از طریق ایمیلتان به شما پیشنهاد دادیم در صورت بررسی و تایید میتونیم با همان هزینه پرداختی براتون اکی کنیم ازشون یه وقت بررسی خواستم و باهاشون خداحافظی کردم چون تومسیر بودم تصمیم گرفتم ادامه راه رو برم به مقصد که رسیدم پروازها رو بررسی کنم تو مسیر هزار مدل فکر و خیال اومد به ذهنم اخه ما کلی برای هماهنگ کردن این برنامه انرژی صرف کرده بودیم ، بالاخره به لار رسیدم سریعا با اپلیکیشن ترکیش ایرلاینز شروع به بررسی پروازها کردیم متاسفانه همه پروازها یک یا چندین توقف داشتن بهترین گزینه رو انتخاب کردم و ایمیلی با این مظمون به تیم پشتیبان زدم:

با سلام و احترام

با عنایت به ابطال پرواز با شماره پیگیری UHNQHN  از طرف شرکت ترکیش ، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به جایگزین نمودن پرواز با مشخصات ذیل در همان تاریخ اقدام فرمایند.

قبلا از همکاری شما صمیمانه سپاسگزارم.

پروازهای انتخاب شده مسیر برگشت

از اونجایی که یکی از اهداف ما در برگشت دیدار برادر خانمم محمود در تهران بود بلیط برگشت استانبول به تهران رو انتخاب کردیم. بعد از حدود 30 دقیقه ایمیلی از تیم پشتیبان دریافت کردیم که حاوی سه بلیط با شرایط جدید بود.

یه نگاهی به پرواز رفت که از طریق اپلیکیشن TURKISH AIRLINES خریداری کرده بودم انداختم دیدم متاسفانه اون پرواز هم لغو شده به اتفاق مامان و بابا اومدیم شیراز فردا صبح رفتم دفتر ترکیش ایرلاینز در شیراز به آدرس: استان فارس، شیراز، بلوار استقلال.

دفتر نمایندگی TURKISH AIRLINES در شیراز با دکوری زیبا

شرایط براشون توضیح دادم و متصدی که یک خانم محترم و خوش برخورد بودن چندین پرواز جایگزین از تهران به ازمیر پیشنهاد دادن که نظر من پرواز شیراز استانبول ، استانبول به ازمیر بود ، اون پرواز رو برا من اکی کردن پرواز ما مستقیم از تهران به ازمیر بود اما پرواز جدید از شیراز با یک توقف در استانبول به ازمیر شد. یه جورایی احساس خوبی از این اتفاق بهم دست داده بود ، حالا من با مبلغ تقریبی 340$ این پرواز رو تهیه کرده بودم ، در نهایت پرواز ما شنبه 7 خرداد ماه ساعت 2:55 بامداد به استانبول  با طول پرواز 4ساعت و 5 دقیقه ( یعنی رسیدن به استانبول در ساعت 5:30 دقیقه به وقت محلی) بعد از 1 ساعت و 30 دقیقه یعنی ساعت 7 پرواز استانبول به ازمیر به مدت 1 ساعت و 5 دقیقه) نهایی شد.

حال نوبت به پرداخت عوارض خروج از کشور بود که با استفاده از سایت sadadpsp.ir/Tollpayment اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور کردیم که برای خروج اول به ازای هر نفر 4.000.000 ریال و خروج دوم نفری 6.000.000 ریال می بایست پرداخت می شد که ما برای سه نفر مبلغ 12.000.000 ریال عوارض خروج پرداخت کردیم.(نکته: خروج از کشور حداقل 20 دقیقه پس از پرداخت عوارض مقدور است) البته ما چون می خواستیم ارز مسافرتی بگیریم و یکی از مدارک مورد نیاز جهت اخذ ارز مسافرتی پرداخت عوارض خروج از کشور هست ما زودتر عوارض خروج رو پرداخت کردیم.

نمونه پرداخت عوارض خروج از کشور توسط درگاه شرکت سداد بانک ملی ایران

داشتیم برای فرارسیدن زمان سفر لحظه شماری می کردیم که تو اردیبهشت ماه  متاسفانه قیمت ارز شروع به بالا رفتن کرد تصمیم گرفتم اقدام به خرید ارز مسافرتی بکنم از اونجایی که طبق بخشنامه بانک مرکزی حداکثر سهمیه ارز مسافرتی برای آن‌ها که می‌خواهند به کشورهای با ویزا به صورت هوایی سفر کنند، حدود 2000 یورو، کشورهای بدون ویزا و به صورت هوایی 300 یورو و مسافرت زمینی و ریلی نیز 300 یورو خواهد بود. ارز مسافرتی تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی

• اصل و کپی گذرنامه‌ شخص: برای دریافت ارز مسافرتی حتما باید گذرنامه حداقل به مدت 6ماه اعتبار داشته باشد.
  • اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی:  دقت داشته باشید اگر بلیط خود را به صورت اینترنتی خریده‌اید ، کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ و زمان خرید روی آن نوشته شده باشد.
  • اصل و کپی کارت ملی
  • رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور
  • تکمیل فرم درخواست ارز در صرافی
  • پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی روز ارز درخواستی و تحویل رسید آن: امکان دارد صرافی‌های دولتی علاوه بر مبلغ روز ارز درخواستی، مبلغی هم به عنوان کارمزد فروش آن ارز از شما دریافت کنند. که ما در تاریخ 14010219برای 300$ معادل 77.504.100 ریال و مبلغ 108.000 ریال کارمزد پرداخت کردیم.
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر:  شماره تماس و حساب بانکی که به صرافی اعلام می‌کنید ، باید دقیقا به نام خودتان باشد و حضور شخص خریدار الزامی است.
  • ارائه اصل و کپی ویزا : البته درصورتی که قصد سفر به کشورهای نیازمند ویزا را دارید.
رسید خرید 300$ ارز مسافرتی در تاریخ 14010219

و بیمه مسافرتی با پوشش کرونا رو از نمایندگی بیمه برای هر بزرگسال به قیمت 880.800 ریال و کودک به قیمت 440.400 ریال با پوشش 10000EUR برای مدت 15 روز با مبلغ نهایی 2.202.000ریال تهیه کردیم.

حالا دیگه نوبت جمع و جور کردن وسایل سفر بود که بر اساس تحقیقاتی که کردیم چک لیست سفر تهیه شده رو اینجا ذکر می کنم امیدوارم مفید واقع بشه:

بلیط رفت و برگشت -  وچر هتل – عوارض خروج – پاسپورت و کپی آن – بیمه مسافرتی با پوشش کرونا – کرم ضد آفتاب – after sun آلوورا برای تسکین آفتاب سوختگی – کلاه لبه دار – عینک آفتابی – کفش مناسب پیاده روی و آب نوردی –  تنقلات و مقداری خوراکی –  دوربین ضد آب یا کاور ضد آب موبایل – کیف کمری –  پتومسافرتی –  چند کیسه زیپ کیپ –  قرص جوشان – چند اسباب بازی کوچک – فعال سازی رومینگ سیم کارت و درنهایت خرید سیم کارت در ترکیه

همه پیشنیازهای سفر رو فراهم کردیم ، حالا دیگه وقت سفر فرا رسیده بود و به تاریخ و ساعتی که مدتها براش لحظه شماری می کردیم رسیدیم یعنی جمعه 6 خرداد ماه 1401 ساعت 11 شب درخواست اسنپ به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز ثبت کردیم بعد از چند دقیقه یک پژو پارس سفید درخواست ما رو پذیرفت و ماهم وسایل رو برداشتیم و سه نفری رفتیم جلو درب ساختمان منتظر ایستادیم ماشین در کمترین زمان اومد و ما وسایل ها رو گذاشتیم تو صندوق عقب و سوار شدیم دل تو دلمون نبود ، من یک مقدار استرس داشتم با وجود اینکه تحقیقات زیادی کرده بودم در خصوص سفرمون حتی تمام لوکیشن ها رو Google Map ذخیره کرده بودم حتی بعضی مسیرها رو به صورت مجازی با Google Earth  قدم زده بودم اما باز ته دلم از برخی قسمتهای مبهم سفر استرس داشتم ، دل رو به دریا زدیم و با توکل بر خدا سفرمون رو شروع کردیم بعد از حدود 30 دقیقه به قسمت پروازهای خارجی فرودگاه شهید دستغیب رسیدیم.

ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شهید دستغیب شیراز

در اون شب دو پرواز خارجی برگزار میشد یکی ساعت 2:55 به مقصد استانبول توسط ترکیش و دیگری در ساعت 5:55 به مقصد دوحه قطر توسط قطر ایرویز ، ما 3 ساعت و 30 دقیقه به پروازمون مونده بود هنوز مسافر چندانی تو سالن نبودن حدود ساعت 00:30 بود که نیروهای امنیتی در ها رو باز کردن و مسافران به صف شدن ، پس از کنترل مدارک هویتی و بار وارد سالن اصلی شدیم و انجا کانتر های ترکیش ایرلاین مسافرا رو به دو بخش کردن آنهایی که مقصد نهایی شون ترکیه بود در یک صف و گروه دیگر کسانی بودن که از ترکیه به مقصد کشورهای دیگر سفر داشتن که یک گروه 15 نفره که جلو ما بودن قصد سفر به نروژ رو داشتن.

ما صفمون از هم جدا شد و از اونجایی که من از طریق اپلیکیشن ترکیش Check-in رو 24 ساعت قبل از پرواز انجام داده بودم و برای هر دو پروازمون صندلی هامون مشخص بود پاسپورت و بارمون رو که تحویل دادم سریعا کارت پرواز شیراز استانبول و استانبول به ازمیر رو به ما تحویل دادن ( به خاطر اطمینان بیشتر سوال کردیم که ایا بار رو باید در استانبول تحویل بگیریم و مجدد تحویل پرواز ازمیر بدیم ؟ که پاسخ در یافتی خیر بود و اعلام نمودن بار رو در فرودگاه ازمیر تحویل می گیرید و دیگر نگران پروسه زمان بر تحویل بار نبودیم چون عملا فاصله پرواز بعدیمون 1 ساعت و 30 دقیقه بود.) بعد از دریافت کارت پرواز منتظر موندیم حدود یک ساعت مانده بود تا فرایند کنترل گذرنامه و ثبت مهر خروج در گذرنامه انجام بشه بعد از اون اتوبوس ها اومدن و مسافرا رو تا پای هواپیما بردن همه مسافرا که سوار شدن دقیقا سر تایم پرواز انجام شد.

جلو هر صندلی یک مانیتور بود که هر کس بر اساس سلیقه ای که داشت میتونست سرگرمی مد نظر خودش رو انتخاب کنه به هر نفر هم یک هدفون دادن رایان کمی با بازی ها سرگرم شد ولی  به خاطر انرژی زیادی که فردا نیاز داشتیم پیشنهاد دادم در زمان پرواز استراحت کنیم رایان هم همکاری کرد و خدارا شکر خواب راحتی داشتیم اواسط پرواز یک پذیرایی مختصر اما خوب توسط مهمانداران ترکیش انجام شد اون رو نوش جان کردیم و مجدد به خواب ناز فرو رفتیم.

پذیرایی ترکیش در مسیر شیراز استانبول

زمانی از خواب بیدار شدیم که هواپیما در حال کم کردن ارتفاع جهت فرود در فرودگاه استانبول بود ، فرودگاه استانبول به لحاظ موقعیتی در یک مکان سرسبز و زیبا بنا شده که از نمای بالا واقعا دلبری می کرد زمان فرود ما دقیقا مصادف شد با زمان طلوع خورشید که منظره بینظیری رو بوجود آور که فیلم اون رو اینجا براتون میذارم.

پس از فرود در هوا نرم افزار ترکیش رو باز کردیم از قسمت Flight status دیدم پرواز بعدیمون گیتش باز شده و باید خودمون رو به گیت F12 میرسوندیم یکی از خوبی هایی که اپلیکیشن ترکیش داره اینه که نقشه 3 فرودگاه IST , SAW ,  ADB  را نشان می داد که ما به نقشه دو فرودگاه  IST(Istanbul Airport) , ADB(Adnan Menderes Airport Izmir)  نیاز داشتیم سریعا موقعیتی که قرار بود به اونجا برسیم F12 و موقعیت کنونی رو بهش دادیم و مسیر رو به ما نشون داد به کمک نقشه و راهنمایی کادر فرودگاه خودمون رو به محل کنترل گذرنامه رسوندیم اما متاسفانه با چندین صف طولانی مواجه شدیم از کسانی که که در صف بودن با نشون دادن کارت پرواز که تایمی به پروازمون نمونده خواهش کردیم و همه با روی گشاده مارو به جلو صف هدایت کردن بعد از انجام تشریفات ورود سریعا خودمون رو به گیت F12  رسوندیم و خدا را شکر با همکاری تیم ترکیش به پرواز رسیدیم ولی تو این نیم ساعت استرس زیادی رو متحمل شدیم.

به قول خانم جان ما هنوز مغزمون بالا نیومده بود که خودمون رو تو صف سوار شدن هواپیما دیدیم تابلو رو که چک کردیم دیدیم نوشته پرواز با 25 دقیقه تاخیر انجام میشه سریع از صف خارج شدیم و در نزدیکترین سرویس بهداشتی رفتیم و آبی به سرو رویمان زدیم خانم جان تجدید آرایشی کرد و با روحیه به صف برگشتیم پرواز دوم هم خدا را شکر با کمترین مشکلی انجام شد بچه ها در زمان پرواز خواب بودن من پذیرایی رو گذاشتم تو کوله پشتی تا هرزمان گرسنه شدیم اونا رو نوش جان کنیم ، ساعت 8:40 در فرودگاه عدنان مندرس ازمیر به زمین نشستیم به قسمت تحویل بار پروازهای بین المللی رفتیم بار ها بعد از حدود 20 دقیقه روی ریل تحویل بار رویت شد و اونا رو گرفتم و پیش خانم جان و آقا رایان برگشتم الان دیگه خیالم راحت بود به بچه ها پیشنهاد دادم تا از پذیرایی هواپیما که باهامون بود استفاده کنن و برای ادامه مسیر انرژی داشته باشن.

منم از این فرصت استفاده کردم و سری به دفتر فروش بلیط ترکیش رفتم از اونجایی که فاصله دو پرواز بعدی ماهم یه چیزی حدود 1 ساعت و 35 دقیقه بود نگران جا موندن از پرواز دوم بودم خواستم تایم پرواز اول رو کمی جلوتر بیارم که خدایی نکرده تاخیر و موارد پیش بینی نشده ما رو از پرواز جا نذاره که مسوول فروش بلیط به من اعلام کرد متاسفانه امکان تغییر ساعت یک پرواز رو ندارم و باید ساعت هر دو پرواز رو عوض کنه و یه چیزی حدود 4000$ هزینه باید پرداخت کنم و در نهایت پیشنهاد داد که نگران نباشم و 1:35 تایم مناسبی هست و جای نگرانی نیست ، دل رو به دریا زدم و بدون اینکه این مسئله رو به خانم جان بگم که نگران بشه با خرید چند عدد آب میوه و اب با قیمت ماورایی مثلا هر بطری نیم لیتری آب 20 لیر پیش بچه ها برگشتم بارها رو برداشتیم و براساس نقشه فرودگاه و پرس وجو از پرسنل فرودگاه به ایستگاه هاواش رسیدیم.

برنامه زمانبندی که به دیوار نصب بود نشون میداد که سرویس بعدی 20 دقیقه دیگه میرسه دقیقا سرتایم مینی بوس اومد و من با راننده صحبت کردیم که میخواهیم بریم آلاچاتی کمکم کرد و بارامون رو گذاشت تو اتوبوس و ما سه نفر رو رسوند به یک ایستگاه دیگه و اعلام کرد که اینجا منتظر بمونید و سرویسهای آلاچاتی و چشمه میان اینجا و بدون دریافت هیچ هزینه ای خداحافظی کرد و رفت این اولین برخورد ما بود با ترکهای مهمانپذیر بود که واقعا با وجود اینکه انگلیسی به سختی صحبت می کردن ولی با تمام وجود مسافرا رو راهنمایی و کمک می کردن بعد از حدود 15 دقیقه اتوبوس به مقصد چشمه اومد و ما سوار شدیم در هر ردیف اتوبوس 4 صندلی بود خانم جان و آقا رایان کنار هم نشستن و من در همان ردیف کنار یک خانم مسن ترک زبان نشستم کمک راننده با دستگاه پوز اومد پیش مسافرا و هزینه سفر به ازای هر نفر 75 لیر اخذ کرد و ما چون کارت اعتباری نداشتیم به صورت نقدی 225 لیر برای سه نفر پرداخت کردیم.

مشاهده تورهای ترکیه

تصویر شماره 11 رسید هزینه اتوبوس ازمیر به آلاچاتی

در طول مسیر من سعی کردیم با این خانم بغل دستیم ارتباط برقرار کنم اما متاسفانه چون انگلیسی بلد نبودن تیرم به سنگ خورد از اونجایی که قبل از سفر سرویس رومینگ ایرانسل رو فعال کرده بودم و بسته 150 مگابایت رومینگ ویژه هفتگی رو خریداری کرده بودم از بستر اپراتور ترکسل استفاده کردم و خودم به دهکده جهانی وصل کردم و دست به دامن google translate شدم و متن هام رو به ترکی ترجمه می کردم و به همسفرم نشون میدادم و اون بنده خدا هم جوابا رو تایپ می کرد و ما تونستیم خیلی راحت با هم ارتباط برقرار کنیم.

اتوبوس در طول مسیر در Urla توقف داشت و مسافرا رو پیاده کرد از صحبتهایی که با همسفرمون داشتیم متوجه شدیم ایشون هم اولین بارشون هست که دارن به آلاچاتی سفر میکنن و به دعوت یکی از دوستانشون داشتن میرفتن آلاچاتی از ما پرسیدن شما کجا میرید و ماهم گفتیم هتل Alacati kayezta ، در نهایت حدود ساعت 11:30 بود که به ایستگاه اتوبوس آلاچاتی رسیدیم و در ایستگاه چشمه سیاحت توقف کرد. من بلافاصله مسیریابی تا هتل رو انجام دادم دیدم چیزی حدود 15 دقیقه پیاده روی داریم .

محل پیاده شدن در آلاچاتی و مسیر تا هتل Alacati Kayezta

بعد از تحویل بار میخواستیم با همسفر مهربانمان خداحافظی کنیم که  به ما گفتن پشت سر من بیایید تا مسیر رو بهتون نشون بدم بنده خدا با اون سن و سالشون و یک ساک بزرگ جلو شدن و چون خودشون هم بار اولشون بود به آلاچاتی سفر میکردن پرسون پرسون ما رو بردن تا دم در هتل ما تا قبل از رسیدن به هتل فکر می کردیم مسیرمون مشترک هست بعد متوجه شدیم که بنده خدا به خاطر ما اینهمه راه رو اومده بود کلی شرمنده و متعجب از این سطح فرهنگ و مهمانپذیری مردمان کشور همسایه مان شدیم که چقدر فرهنگ توریسم پذیری بالایی دارن و با این رفتارشون همیشه در خاطره ما موندگار شدن ، راستی که محبت ادمی را اسیر می کند کما اینکه تا زنده هستم این محبت را فراموش نمی کنم مردمان این حدود انصافا مردم دار هستند.

نمای بیرونی هتل Alacati Kayezta
نمای محوطه داخلی هتل Alacati Kayezta

روز اول در آلاچاتی

از اونجایی که روز رسیدن مابه آلاچاتی اولین روز هفته یعنی شنبه بود در کنار هتل شنبه بازار رنگارنگی بر پا بود که ما تو بازار گشتی زدیم و مقداری توت فرنگی رو به کیلویی 50 لیر خریدیم که هرچه از طعم و تازگیش بگم کم گفتم جاتون سبز تو هتل اونا رو شستیم و آقا رایان به تنهایی همه رو از پا انداخت دو لیوان آب پرتقال تازه و خنک هم تو هتل سفارش دادیم که تو اون گرمای ظهر حسابی چسبید.

شنبه بازار کنار هتل Alacati Kayezta

هر دو لیوان به قیمت 70 لیر. چون تحویل اطاق ساعت 14 بود از متصدّی خواهش کردیم که در صورت امکان زودتر اطاق رو به ما تحویل بدن و به ما اعلام کردن اطاق رو دارن تمیز میکنن و حداکثر تا ساعت 13 اطاق رو به ما تحویل میدن .بچه ها چون خسته راه بودن تو محوطه هتل به استراحت پرداختن و منم هم گشتی در شنبه بازار زدم و از این همه رنگ و تازگی لذت بردم. سر ساعت یک اطاق رو تحویل گرفتیم و من یه دوش آب سرد گرفتم و خستگی راه از تنم خارج شد.

همگی یک استراحت جانانه کردیم تا ساعت 17 ،از خواب که بیدار شدیم حسابی گرسنه بودیم آماده شدیم و رفتیم یه دوری تو آلاچاتی زیبا زدیم و در یکی از کافه های دنج نشستیم و یک پاستا برای خانم جان و آقا رایان و یک غذا به پیشنهاد خودشون که گوجه سرخ شده در روغن زیتون بود برای من به همراه یک آب سیب برای آقا رایان سفارش دادیم به قیمت 195 لیر حسابی خوشمزه بود و چسبید.

نمای داخلی اطاق Bungalow

17 (2).jpeg

17 (1).jpeg
کافه ای که در آن ناهار خوردیم

بعد از عصرونه شروع به گشت و گذار و کشف زیبایی های آلاچاتی کردیم که واقعا سرزنده و جذاب هست از این همه ذوق ، هنر ، زیبایی و سرزندگی به وجد اومده بودیم همه چیز عالی و بینظیر بود هوا ، فضا ، موسیقی و ...

یک فروشگاه صنایع دستی زیبا در آلاچاتی

19 (2).jpeg

19 (1).jpeg
نماد آلاچاتی

تا ساعت 10 شب تو کوچه پس کوچه های آلاچاتی قدم زدیم و از زیبایی های اونجا لذت بردیم چیزی که مشاهده کردیم موسیقی و آواز ، خنده و قهقهه ، جشن و پایکوبی ، زیبایی و خوش سلیقگی ، برخی جاها آرامش و سکوت و در همه جا امنیت بود. کم کمک رایان احساس خستگی می کرد و باید به هتل برمی گشتیم و برای فردا آماده می شدیم ، هرچند دلم میخواست تا خود صبح با مردم باشم و از انرژی اونها انرژی بگیرم به اتفاق خانم جان و آقا رایان به هتل برگشتیم همونجا از خانم جان قول گرفتم که صبح موقع طلوع آفتاب بزنیم بیرون و کلی عکس و فیلم خوشکل بگیریم، به محض رسیدن به تختخواب راحت و تمیز اطاق خواب چشمانمون رو سنگین کرد .

روز دوم کشف ناشناخته های آلاچاتی

با صدای آلارم گوشی ساعت 5:40 دقیقه بیدار شدیم . آقا رایان رو تنها گذاشتیم و به یاد همیشه ها دو نفری زدیم بیرون و کلی خاطره خوش از آلاچاتی ثبت کردیم و حدود ساعت 8 به اطاق برگشتیم و آقا رایان رو یواش یواش بیدار کردیم و  ساعت 9 رفتیم برای صرف صبحانه هتل ، که واقعا یک صبحانه مفصل و عالی بود.

یک صبحانه عالی در هتل Alacati Kayezta

بعد از صرف صبحانه خودمون رو حسابی کرم ضد آفتاب مالیدیم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ، تجهیزات آب بازی آقا رایان رو برداشتیم و پرسون پرسون رفتیم سمت ایستگاه دلموش و رفتیم سمت Ilica plaj با هزینه 20 لیر برای دو نفر و تا ساعت 4عصر اونجا کلی آب بازی کردیم و با ماسه های کنار ساحل آقارایان قصه ما قلعه شنی درست کرد.

مسیر هتل تا Ilica plaj

تو مسیر برگشت سری به نمایندگی ترکسل زدیم و یک سیم کارت با 20G اینرنت با قیمت 350 لیر تهیه کردیم که واقعا آنتن دهی و سرعت اینترنتش عالی بود اما قیمت سیم کارتش برای من ایرانی با درآمد ریالی گرون بود اما لازم چون هم برای مسیریابی و هم سرگرمی آقا رایان تومسیر حتما نیاز به اینترنت داشتیم.

بسته بندی سیم کارت Turkcell

وقتی به هتل برگشتیم رفتیم یه دوش آب خنک گرفتیم و یه استراحت مختصر کردیم ، ساعت 6 عصر بود که از فرط گرسنگی از خواب بیدار شدیم و بر اساس تحقیقاتی که کرده بودیم رستوران Elit Life نزدیک آسیابهای آلاچاتی رستوران خوب و با کیفیتی هست که تصمیم گرفتیم بریم آونجا یه دل سیر غذا بخوریم ، دست خانم جان و آقا رایان رو گرفتم و خرامان خرامان رفتیم سمت Elit Life  بعد از حدود 10 دقیقه به رستوران رسیدیم و 2 عدد لاهاماجون به همراه یک پیده و 2 دوغ و 2 آب معدنی سفارش دادیم به قیمت 175 لیر که واقعا کیفیتش عالی بود به خصوص لاهاما جونش حسابی حال کردیم باهاش.

مسیر هتل تا رستوران Elit Life

بعد از خوردن غذا تا پاسی از شب رو با مردم در خیابانها گذروندیم و از اونجایی که شب آخر اقامتمون توی روستای زیبای آلاچاتی بود تمام تلاشمون رو کردیم تا از لحظه به لحظه اون لذت ببریم و خاطره خوش ثبت کنیم راستش کلی عکس و  فیلم گرفتیم که با توجه به قوانین سفرنامه نویسی امکان ارسال ندارم اما پیشنهاد میکنم هر زمان شرایط براتون مهیا بود حتما چند شب در این روستای زیبا اقامت کنید و با مردم خوش ذوق و خوش مشرب بومی و توریستها وقت بگذرونید که واقعا بینظیرن ، چون بنا بود فردا صبح ساعت 10 هتل رو ترک کنیم به اطاق برگشتیم و اسباب اثاثیه رو جمع و جور کردیم و خوابیدیم تا برای فردا انرژی لازم رو داشته باشیم .

روز سوم خداحافظ آلاچاتی سلام کوش آداسی

صبح ساعت 6:40 دقیقه طبق عادت همیشگی از خواب بیدار شدم و دوری در هتل و خیابانها زدم تا ساعت 8:30 ، به هتل برگشتم و نفیس گلی و آقا رایان رو بیدار کردم تا آماده صرف صبحانه بشیم ، رفتیم صبحانه رو به اتفاق خانواده میل کردیم و به سراغ رسپشن هتل رفتم و تسویه حساب هتل و Check out رو ظرف 15 دقیقه انجام دادم ، وسایلها رو برداشتیم و به سمت Alacati Carsisi رفتیم به خیال اینکه میتونیم با سرویس ساعت 11 به ازمیر بریم اما متاسفانه همه سرویسها پر بود و ما برای سرویس ساعت 12:30 دو عدد بلیط تهیه کردیم به قیمت هرنفر 60 لیر، این اتفاق یک درس خوب به من دادکه از قبل بلیط ها رو تهیه کنیم تا دچار چنین بهم ریختگی برنامه سفر نشیم.

بلیط آلاچاتی به اتوگار ازمیر

ما فرصت رو غنیمت شمردیم و تو خیابونهای آلاچاتی به گردش پرداختیم تا ساعت 12 و بستنی و آب میوه خریدیم هر بستنی به قیمت 30 لیر و آب میوه قوطی هر کدام 8 لیر ، سر ساعت 12:25 دقیقه اتوبوس چشمه به ازمیر اومد و ما سوار شدیم در طول مسیر استراحت کردیم و نزدیک به ازمیر از خواب بیدار شدیم از مسافرایی که توی اتوبوس بودن راجع به نحوه رفتن به کوش آداسی پرسیدم که دو نفرشون به خاطر عدم تسلط به زبان انگلیسی نتونستن جواب بدن اما یک دختر خانم حدودا 20 ساله به صورت دست و پا شکسته ما رو راهنمایی کرد و از اینکه تونسته بود ما رو برای راهنمایی کنه به وجد اومده بود.

ساعت 13:45 رسیدیم به اتوگار ازمیر سریعا خودم رو به دفتر فروش بلیط شرکت پاموککاله Pamukkale رساندم و برای ساعت 14 برای دو نفر بلیط به قیمت 140 لیر تهیه کردم و سریعا نزد بچه ها برگشتم و بدو بدو خودمون رو به جایگاه 12 رساندیم و ساکها رو گذاشتیم تو ماشین و سر جایمان مستقر شدیم یک احساس آرامش عجیبی بهمون دست داد اتوبوس خنک بود و صندلی ها حسابی جادار و با امکانات کامل جلو هر نفر یک Lcd بود برای تماشای فیلم و بازی ، یک آن به خودم اومد دیدم کوله پشتیم تو اتوبوس قبلی جاگذاشتم به راننده اعلام کردم چون زمانی به حرکت نمانده بود ، سریعا خودم را به مکان توقف اتوبوس قبلی که طبقه بالای اتوگار بود رساندم خدا را شکر اتوبوس و کوله پشتی هر دو سر جای خود بودند ، کوله را برداشته و سریعا به جایگاه 12 برگشتم اتوبوس در حال حرکت بود که سوار شدم ، خانم جان رنگش زرد شده بود از استرس جاموندن من ، ولی بعدش کلی با هم خندیدیم .

بلیط اتوبوس ازمیر به کوش آداسی شرکت پاموککاله Pamukkale

شرکت اتوبوسرانی پاموککاله Pamukkale خیلی منظم ، با اتوبوسهای تمیز و نو با پذیرایی خوب در طول سفر ، که ما در تمام سفر با اتوبوسهای این شرکت سفرمون رو انجام دادیم ، ساعت 15:20 به اتوگار کوش آداسی رسیدیم ساکها رو تحویل گرفتیم و به سمت ایستگاه تاکسی رفتیم و یک تاکسی به مقصد هتل Le Bleu گرفتیم به محض ورود به تاکسی راننده تاکسی ، تاکسی متر رو روشن کرد و با عدد 11 لیر شروع شد مسر 3.2Km رو با مبلغ 55 لیر رفتیم ، من مدام چشمم به تاکسی متر بود در حال توقف هم مبلغ افزایش پیدا می کرد ،از اونجا که ترکیه حمل و نقل عمومی خوبی داره با قیمت مناسب ترجیح من به استفاده از حمل و نقل عمومی بود اما دو بار مجبور به استفاده از تاکسی با قیمت بالا شدیم.