سفر به بوداپست

این شهر در اروپا، گردشگران را جادو می‌کند! +تصاویر

به نام خدا

زمستان سال 96 به اتفاق همسرم تصمیم گرفتیم سفر به اروپا را نیز به تجربیات سفرهای گذشته خود اضافه کنیم . با آنکه در تابستان به روسیه سفر کرده بودیم ولی اصرار داشتم حتما یک سفر به اروپا هم داشته باشیم. به دلم افتاده بود که احتمالا در سال 97 نتوانیم مسافرت خارجی داشته باشیم (که البته همینطور هم شد ). بعد از گرفتن ویزا و رزرو قطعی هتل ها و بلیطهای سفر در تاریخ 21 بهمن ، سفر خود را آغاز کردیم . سفر به مجارستان ، بخشی از سفر 16 روزه ما به اروپا بود. برای اطلاع از نحوه گرفتن ویزای شنگن میتوانید به بخش «چگونه ویزای شنگن بگیریم» مراجعه کنید .

بوداپست پایتخت کشور مجارستان است . زبان مردم این کشور مجاری و واحد پول آن ها فورینت (1EURO=321.64 FORINT) می باشد. بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده که توسط رود دانوب به دو قسمت تقسیم شده است.

از آنجایی که یکی از دوستان خوب من برای تحصیل در بوداپست زندگی می کرد ، تصمیم گرفتیم 2 روز از سفرمان را به این شهر زیبا و دیدنی اختصاص دهیم .

با هواپیمای "ویز ایر (WizzAir ) " که جزو شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت به حساب می آید ، بولونیا را به مقصد بوداپست ترک کردیم  .

در ساعت 15:20 به فرودگاه بوداپست رسیدیم . بعد از پیاده شدن و تحویل گرفتن چمدانها ، به اتفاق دوستم که برای استقبال از ما به سالن فرودگاه آمده بود ، سوار اتوبوس فرودگاه شدیم و به سمت نزدیکترین ایستگاه قطار حرکت کردیم .

سوار قطار شدیم ، ظاهر  مردم و طرز پوشش آنها با مردم  دیگر شهرهای اروپا کمی متفاوت بود . اگر فیلمهای قدیمی کشورهای اروپای شرقی را دیده باشید ، متوجه منظورم خواهید شد .

گرم صحبت با دوست قدیمی ام شدم و اصلا نفهمیدم چه زمانی به ایستگاه مرکزی شهر رسیدیم . از قطار پیاده شدیم و با یک اتوبوس دیگر به سمت منزل دوستم رفتیم . هوا به شدت سرد و سوزناک بود . بعد از رسیدن به منزل و صرف یک استکان چای گرم ، جانی دوباره گرفتیم . ترجیح دادیم زمان را از دست ندهیم . روزها بسیار کوتاه بودند و هوا خیلی زود تاریک می شد .

دوستم از قبل چند نقطه دیدنی شهر را انتخاب کرده بود تا ما در فرصت مناسب به آنجا برویم . بهتر دیدیم در ابتدا به نزدیک ترین مکانها برویم و بقیه دیدنیها را در روز دوم ببینیم .

از خانه خارج شدیم . ساختمانهای شهر بسیار قدیمی بودند و ظاهرا کسی اجازه نداشت تا به نمای بیرونی ساختمانها دست بزند و فقط می توانست در صورت لزوم ، نمای داخلی ساختمانش را تغییر دهد . در بعضی پیاده رو های شهر بوی بد فضولات سگها به شدت آزاردهنده بود .

اولین مقصد ما، فیشرمن (Fisherman's Bastion) بود . بعد از تهیه بلیط از دستگاه خودپرداز، سوار ویلاموش (تراموای شهری)  شدیم .

قیمت بلیط تک سفره 350 فورینت

قیمت بلیط 24 ساعته 1650 فورینت

قیمت بلیط ماهانه 9500 فورینت

باجه های تهیه بلیط حمل و نقل عمومی

بلیط 24 ساعته به قیمت 1650 فورینت

ویلاموش

در بوداپست هم مانند اکثر شهرهای اروپا ، هیچ کس بلیطها را چک نمی کند ولی ممکن است به طور اتفاقی هر چند وقت یک بار ، مامورین مربوطه بلیط ها را چک کنند . در صورتیکه کسی بدون بلیط سوار وسایل حمل و نقل عمومی شود ، جریمه سنگینی خواهد شد .

با راهنمایی های دوستم ، به سمت منطقه ای از تپه "بودا" که به فیشر من ( مرد ماهیگیر) معروف بود رفتیم  . هوا کاملا تاریک شده بود و بارش نم نم برف و نورپردازی های جالب ، جلوه زیبایی به بناهای این منطقه از جمله کلیسای ماتیاس داده بود . از آنجا،  کل شهر زیر پای ما بود .

کلیسای ماتیاس (Matthias Church) در محوطه فیشرمن (Fisherman's Bastion)

یادبود تریتینی مقدس (Holy Trinity Statue) روبروی کلیسای ماتیاس (Matthias Church)

فیشرمن (Fisherman's Bastion)

تندیس سنت استفان (St. Stephen Statue)

نمایی از ساختمان پارلمان و رودخانه دانوب

مجسمه هایی در محوطه  فیشرمن (Fisherman's Bastion)

مجسمه ای در محوطه فیشرمن (Fisherman's Bastion)

مجسمه آرتور (Artur Gorgey) در محوطه فیشرمن (Fisherman's Bastion)

بعد از دقایقی ، پیاده به سمت قلعه بودا  (BudaCastle)  به راه افتادیم . قلعه بودا  که در کنار رود دانوب واقع شده است، در شب  نمایی فوق العاده زیبا و دیدنی داشت . این قلعه ، قصر پادشاهان مجارستان بوده که به همین خاطر به آن قصر سلطنتی نیز گفته می شود .

قلعه بودا  (BudaCastle)

سرمای هوا بیشتر شده بود بنابراین بعد از دیدن این قلعه زیبا به خانه دوستم برگشتیم و بعد از صرف شام خوشمزه و خانگی  استراحت کردیم تا برای روز بعد آماده و سرحال باشیم .

شام خوشمزه در منزل دوست عزیزم

• روز دوم در بوداپست

در روز دوم حضورمان در بوداپست ، بعد از صرف صبحانه ، از خانه خارج شدیم تا به دیدن نقاط دیگر شهر برویم. از خیابان آندراشی (Andrassy) تا میدان قهرمان (Hősök tere ) را پیاده طی کردیم.

از خانه ترور تا میدان قهرمان در خیابان آندراشی (روی نقشه)

در طول مسیر از نمای بیرونی خانه ترور دیدن کردیم . این ساختمان یک موزه و همچنین یادبودی برای قربانیان جنایات فاشیسم و کمونیسم است.

خانه ترور (House of Terror)

خیابان آندراشی

محل فروش بلیط اتوبوس های گردشگری

اتوبوس گردشگری هاپ آن هاپ آف

به میدان قهرمان (Hősök tere ) رسیدیم . این میدان در حدود 120 سال پیش بنا شده ، اصلی ترین میدان شهر به حساب می آید . نماد میدان ، مجسمه هفت قهرمان است.

دسترسی به این میدان از طریق ایستگاه مترویی به همین نام امکان پذیر است .

میدان قهرمان (Hősök tere )

تالار هنر موزه هنرهای تجسمی و در اطراف این میدان قرار دارند.

تالار هنر (Palace of Art) در کنار میدان قهرمان (Hősök tere )

موزه هنرهای تجسمی (Museum of Fine Arts) در کنار میدان قهرمان (Hősök tere )

در پشت این میدان پارک شهر (City Park) قرار دارد که در آن مکانی به پیست پاتیناژ اختصاص داده شده بود که مردم زیادی در آنجا مشغول بازی بودند . در واقع این پیست ، بخشی از رودخانه ای است که یخ زده و مردم در زمستان از آن برای پاتیناژ استفاده می کنند .

پیست پاتیناژ پارک شهر (City Park Ice Rink)

بعد از عبور از کنار پیست پاتیناژ ، به سمت داخل پارک و  برج آپوستل رفتیم . بعد از عبور از یک پل زیبا وارد این محوطه شدیم .

ساختمانهای قدیمی و زیبای این منطقه، واقعا دیدنی بودند .

برج آپوستل (Apostle's Tower) در پارک شهر (City Park)

پارک شهر (City Park)

(Jaki Chapel) در پارک شهر (City Park)

نمایی از  قلعه (Vajdahunyad Castle) در پارک شهر (City Park)

در گوشه و کنار این شهر ، مجسمه های جالبی نصب شده بودند که دیدن بعضی از آنها انسان را به فکر فرو می برد  .

مجسمه ای در شهر

ساختمان پیست پاتیناژ (City Park Ice Rink and Boating)

بعد از دیدن پارک شهر به طرف ایستگاه مترو قهرمان (Hősök tere ) رفتیم تا از آنجا به ایستگاه (Deák Ferenc tér)  برویم.

قهرمان تا فشن.png

ایستگاه مترو قهرمان (Hősök tere ) تا ایستگاه (Deák Ferenc tér)

ایستگاه قهرمان (Hősök tere ) یکی از قدیمی ترین ایستگاههای بوداپست

ایستگاه قهرمان (Hősök tere )

پس از خارج شدن از ایستگاه (Deák Ferenc tér) تصمیم گرفتیم مقداری از پول خود را تبدیل کنیم که به پیشنهاد دوستم به صرافی کیانی که در نزدیکی بود رفتیم.

روبروی ایستگاه (Deák Ferenc tér) ، صرافی کیانی در کوچه سمت راست این ساختمان قرار دارد

صرافی کیانی ، یک صرافی ایرانی در پوداپست با قیمتی مناسب که از ایرانی ها کمیسیون دریافت نمی کند

فورینت واحد پول بوداپست

سکه های فورینت

برای صرف ناهار به KFC ی که در ابتدای خیابان مد  (Fashion Street) قرار داشت رفتیم.

ناهار در KFC نزدیک ایستگاه  (Deák Ferenc tér) به قیمت 4000 فورینت برای 3 نفر

خیابان مد (Fashion Street)

مجسمه ای در خیابان مد (Fashion Street)

بعد از گشت و گذاری در خیابان مد  (Fashion Street) به سوی کلیسای سنت استفان راه افتادیم که در در کنار پارکی درختی برای یادبود مایکل جکسون دیدیم!

درخت یادبود مایکل جکسون! ( Michael Jackson Memorial Tree)

نقشه

صندوق پست قدیمی

به کلیسای سنت استفان (St. Stephen's Basilica) رسیدیم. کلیسای سنت استفان بزرگترین کلیسای شهر بوداپست است. سنت استفان نام اولین پادشاه مجارستان بود، که در داخل این کلیسا دست سنت استفان نگهداری می شود!

کلیسای سنت استفان (St. Stephen's Basilica)

در کنار این کلیسای زیبا به پیشنهاد دوستم به بستنی فروشی جالبی رفتیم. در این بستنی فروشی ، بستنی های قیفی به شکل گل  درست می شوند که قیمت آنها 1500 فورینت می باشد .

بستنی ژلارتوروزا (Gelarto Rosa)

وبسایت بستنی ژلارتوروزا (Gelarto Rosa) : gelartorosa.com/en

بعد از صرف بستنی پیاده به سمت ساختمان پارلمان رفتیم. در مسیر از پارک میدان آزادی گذشتیم که در آن بنای یادبود کشته شدگان جنگ شوروی و تندیس رونالد ریگان قرار داشت.

بنای یادبود کشته شدگان جنگ شوروی (Soviet War Memorial) در پارک میدان آزادی (Liberty Square)

محوطه اطراف میدان آزادی (Liberty Square)

تندیس رونالد ریگان (Ronald Reagan Statue)

کمی جلوتر تندیس جالب دیگری روی پل قرار داشت.

تندیس امره ناگی (Statue of Imre Nagy)

یکی از مهم ترین جاذبه های شهر بوداپست ساختمان پارلمان است که سومین پارلمان بزرگ جهان به شمار می آید ، معماری این ساختمان به سبک گوتیک جدید است .

ساختمان پارلمان (Parliament Building)

سربازان اطراف محوطه ساختمان پارلمان (Parliament Building)

نقشه

پس از دیدن ساختمان پارلمان از طریق ایستگاه مترو (Kossuth Lajos Tér) به ایستگاه مترو (Szent Gellért tér M) رفتیم تا به سیتادلا (Citadella) برویم.

در راهرو ایستگاه های  مترو با کارتن خواب هایی مواجه می شدیم که در گوشه و کنار ایستگاه خوابیده بودند.

راهرو ایستگاه مترو

از ایستگاه مترو (Szent Gellért tér M)  به طرف تپه سیتادلا (Citadella) رفتیم.

تندیس آزادی (Liberty Statue) در بالای تپه سیتادلا (Citadella)

نمایی از پل زنجیری (Chain Bridge) معروفترین پل بوداپست از بالای تپه

نمایی از پل زنجیری (Chain Bridge) از بالای تپه

تندیس استفان در تپه سیتادلا

بارش برف و باران باعث شد خیلی زود این مکان را ترک کنیم و به سمت خانه برگردیم . در مسیر بازگشت از کنار 60 جفت کفش آهنی که به عنوان یادبود یهودیان کشته شده در جنگ جهانی دوم در کنار رودخانه دانوب قرار داشت گذشتیم .

کفش های آهنی کرانه رود دانوب (Shoes on the Danube Bank)

کفش های یادبود یهودیان کشته شده در جنگ جهانی دوم است

شب آخر حضورمان در بوداپست را با شامی خوشمزه ، دستپخت دوست عزیزم ، به پایان رساندیم .  صبح روز بعد با اتوبوس رجیوجت بوداپست را به مقصد وین اتریش ترک کردیم .  به علت اینکه هزینه اقامت در هتل نداشتیم ، کل هزینه حضور ما در بوداپست در حدود 100 دلار شد . بوداپست شهر بسیار زیبا و دیدنی ایست که برای دیدن آن حداقل چند روز زمان لازم است . امیدوارم باز هم بتوانم این شهر را ببینم .

با تشکر از شما که وقت گذاشتید و این سفرنامه را مطالعه کردید .