لبخند سرزمین سیام مسکنی بر شوکهای ارزی (سفرنامه پاتایا)

خیره‌کننده‌ترین شهر ساحلی آسیا اینجاست! +تصاویر
07 فروردین 1398 09:00

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی

تابستان از راه رسید و فصل سفر آغاز شد اندیشه سفر کردیم خواستیم کمی از استرس و  روزمرگی خارج شده و تجدید قواکنیم خوشحال بودیم از اینکه ویزای صربستان برداشته شده و می توانیم بدون ویزا به یک کشور اروپایی سفر کنیم اما غافل از اینکه حال و روز کشورمان خوش نیست ارزش پول ملیمان مرتب در حال نزول و ارزش پول خارجی در حال صعود است !!. تور صربستان نسبتا مبلغش بالا و زمانش اندک است . با مشورت با دوستان گزینه تایلند نهایی می شود هر روز سایتهای مختلف را چک میکنم قیمت تورها رو به افزایش است ظاهرا کشورمان بر روی گسل شوک قرار داره هر روز یه شوک جدید بهمون وارد میشه یه روز عوارض خروج 3 برابر میشه !!!یه روز ارز چند برابر میشه !!! و ... خلاصه یه کاری میکنن حوصلمون سر نره !!. در لیست تورهای سفرهای برتر 8 شب تایلند از شیراز با هواپیمای قطری توجهم را جلب می کند فردا که با مدارک به دفتر آژانس میریم با پر شدن تور مواجه می شویم چاره ای نیست همانجا نشسته با مدیر با حوصله آژانس گزینه های مختلف را بررسی می کنیم سرانجام تور تایلند 5 شب پاتایا و 3 شب بانکوک را با هواپیمای قطری از تهران انتخاب می کنیم برایمان کمی سخت می شود قیمت بیشتر اتلاف وقت بیشتر و  با یک پرواز اضافه اما هواپیمائی بهتر و مدرن .

توی سایت محبوب لست سکند رفته و با توجه به نقدهای قبلی دوستان هتلهای مارک لند را در پاتایا که به ساحل نزدیکتر باشه و شیدی هوم را در بانکوک که به مراکز خرید نزدیکتر باشه انتخاب میکنم مدارکمان که شامل پاسپورت ، عکس ، کپی شناسنامه ، کپی کارت ملی و پرینت سه ماهه حساب که حداقل میانگینش 5میلیون باشه به آژانس تحویل داده و با قول مدیر آژانس که کمتر از یک هفته ویزا آماده میشود نصف مبلغ تور را پرداخت کرده و مابقی می ماند برای بعد از اخذ ویزا . منتظر می مانیم و در این مدت شروع می کنم به تحقیق درمورد تایلند جاذبه های گردشگری غذاها و .... خبر اینکه ارز مسافرتی شاید حذف شودشایع می شود استرسی دیگر را به جانمان می اندازد اما خوشبختانه ویزا زود آماده می شود . روز پنج شنبه است وبا توجه به اینکه بانکها زودتر تعطیل می کنند با تماس آژانس سریع به آنجا رفته پاسپورت را گرفته و به نزدیکترین شعبه بانک ملت رفته و با اراِئه کارت ملی ، شناسنامه ، پاسپورت ، ویزا و کپی آنها موفق به گرفتن حواله ارز می شویم و نفس راحتی می کشیم . تا زمان پرواز به تحقیقات ادامه می دهم با توجه به تجربیات قبلی و برای کاهش هزینه سفر قصد ندارم با تور جایی بروم بنابراین با توجه به  اینکه پاتایا را برای گردش و بانکوک را برای خرید در نظر گرفته ایم  نقاط دیدنی پاتایا و مراکز خرید بانکوک را روی گوگل مپ نشان می کنم  و اطلاعات سفر را تکمیل می کنم .

و اما تایلند کشوری است در جنوب شرق آسیا از شمال و شمال شرق با لاِئوس ، از شرق با کامبوج واز جنوب با مالزی و خلیج تایلند واز غرب و شمال با میانمار و دریای آندمان هم مرز است . زبان رسمی آن تایلندی و دارای واحد پول بات است . دین مردم تایلند 95%بودايی 4% مسلمان و مابقی مسیحی سیک و ... است در تایلند آزادی مذهب وجود دارد و نباید به هیچ عنوان به پادشاه و مقدسات توهین نمود و در معابد باید بدون کفش و خانمها با پوشش مناسب (شال یا روسری) وارد شد .3.JPG

اسکناس تایلندی و100 دلاری آمریکا

نام این کشور در زبان تایلندی سرزمین آزاد است و در واقع این نام برازنده کشور تایلند است زیرا تا به حال هیچ کشوری نتوانسته آن را مستعمره خود کند . تایلند از نظر زمانی 3.30 ساعت از ایران جلوتر است .

فرودگاه شیراز.PNG

بالاخره روز سفر فرا رسید چمدانهایمان را برداشته و خود را به فرودگاه شهید دستغیب شیراز می رسانیم بلیطمان برای روز چهارشنبه ساعت 21 به مقصد تهران است . استرس بعدی تاخیر پرواز ایرانی است که خوشبختانه هواپیمای شرکت سپهران بدون تاخیر از شیراز کنده شده و بعد از 1 ساعت فرودگاه مهرآباد بودیم .

4 (2).PNG

فرودگاه مهرآباد

از آنجا خود را به فرودگاه بین المللی امام خمینی رساندیم فرودگاه را شلوغ دیدیم با این شلوغی کوچک به نظر می رسید  شاید تا به حال چنین ازدحامی به خود ندیده بود . گرم بود و فاقد امکانات رفاهی . ساعاتی را استراحت نمودیم تا اینکه گیت پرواز قطر ایرویز باز شد .

فرودگاه امام خمینی

از قبل عضو باشگاه مشتریان قطر ایرویز شده بودم بنابراین کار چک این رو به صورت آنلاین انجام داده بودم که صف جداگانه و خلوتی داشت که سورپرایزی بود برای همراهانم که کلی کیف کردن . بار را تحویل داده کارت پرواز را تحویل گرفته و به باجه بانک سامان رفته و 1000یورو ارز را تحویل گرفتیم . از مزایای باشگاه مشتریان قطر ایزویز انتخاب صندلی ، انتخاب رژیم غذائی ، امکان بردن 10 کیلو بار بیشتر و نیز تخفیف 10% از بعضی از فروشگاه های فرودگاه دو حه می باشد .

اپ قطر ایرویز

ارز مسافرتی

سوار بر هواپیمای قطری  شدیم کمر بندها را بسته و خود را برای دل کندن از وطن و پروازی طولانی آماده کردیم هواپیما به قصد دوحه تیک آف کرد و بعد از حدود 1 ساعت در فرودگاه دوحه به زمین نشست 2 ساعت زمان بین دو پرواز توقف داشتیم مقداری  در فرودگاه بزرگ ، مدرن و زیبای دو حه قدم زدیم تا اینکه گیت پرواز بانکوک باز شد . در مورد فرودگاه حمد آخر سفرنامه توضیح خواهم داد .

IMG_4266 (1).JPG

فضای داخلی هواپیمای قطری

9 (2).JPG

صبحانه هواپیمای قطری

از دوحه نیز خداحافظی نمودیم  مقصد بعدی فرودگاه سوارنابومی بانکوک بود به سفر فکر می کردم و حال و هوای بانکوک و پاتایا ، آرزو می کردم هوا شرجی نباشد اما دوست داشتم باران ببارد باریدن باران حس خوبی است به آدم انرژی می دهد 6.30 ساعت مدت پرواز بود هواپیما از خدمه های خوش برخوردی برخوردار بود که به درخواستهای مسافران جوابگو بودند  پشت هر صندلی مانیتوری بود که در آن تعدادی فیلم ، کارتون و نیز اطلاعات پرواز بود که مسافران می توانستند با آن خود را سرگرم کنند .

10 (2).JPG

مانیتور هواپیمای قطری

در هواپیما دو فرم  به مسافران تحویل داده شد که مسافران تایلند باید اطلاعات شخصی خود شامل شهر مبدا و مقصد هتل و ... پر کنند یکی در زمان ورود به فرودگاه تحویل گرفته می شود و دیگری نیز توسط هتل ها روئیت می شود و در زمان خروج در فرودگاه تحویل گرفته می شود که نگه داشتن آن ضروری است . توصیه می شود که حتما با گوشی از فرم ،پاسپورت و ویزا عکس گرفته شود جهت احتیاط که در صورت گم شدن مفید خواهد بود .

11 (2).JPG

شام هواپیمای قطری

Screenshot (80).png

فرم ورود و خروج تایلند

بالاخره بعد از 6 ساعت پرواز به فرودگاه سوارنابومی رسیدیم . بانکوک از فراز آسمان شهری بزرگ و سبز بود و فرودگاه سوارنابومی نیز مانند حمد بزرگ و زیبا و مدرن . از هواپیما پیاده شدیم چمدانهایمان را برداشته فرم ورود را تحویل داده پاسپورتمان مهر ورود زده شد و به سمت درب خروجی  شماره10  که به گفته آژانس شیراز لیدر تایلندی منتظرمون هست رفتیم . بعد از خوش و بش با لیدر تایلندی که فارسی رو دست و پاشکسته حرف میزد برای هر اتاق 1 سیم کارت بهمون دادو با یک ون به سمت پاتایا فرستاد .

14 (2).JPG14.1.JPG

فرودگاه سوار نابومی

شهر بانکوک از پنجره هواپیما

شهر ساحلی و زیبای پاتایا 90 دقیقه تا بانکوک فاصله دارد . به هتل مارک لند بوتیک رسیدیم ساعت 10 شب بود و بسیار خسته بودیم . لیدر ایرانی در لابی منتظرمون بود بعد از خوش آمد گوئی در مورد تورهای مختلف و هزینه های آنها صحبت نمود و من یادداشت کردم .  من که از قبل اطلاعات کاملی از مکانهای دیدنی به دست آورده بودم با احترام به ایشان گفتم خیلی خسته ایم میریم استراحت کنیم هر کدام از تورها را خواستیم بهتون زنگ خواهیم زد . پاسپورت ، ووچر هتل و فرمی را که در هواپیما پر کرده بودیم به رسپشن تحویل داده کلید اتاقهایمان را گرفته و به اتاقمان رفتیم .

15 (2).JPG15.1 (2).JPG

ورودی هتل مارک لند

اتاقها بزرگ و جادار دارای تلویزیون ، چای ساز، مینی بار، تراس ، سینک ظرفشویی وایفای رایگان و تراس بزرگ بود. سرویس بهداشتی دارای شیلنگ و اتاق هر روز نظافت می شد و با چای نسکافه و آب معدنی و ... شارژ می شد رسپشن برای هر اتاق مبلغ 100 دلار دیپوزیت گرفت که در صورت خسارت احتمالی مسافر از آن کم نماید .، سالن اسپا ، سالن ورزشی از امکانات هتل بود . استخر روباز با ویو عالی در طبقه 5 نقطه قوت هتل بود و هتل از طبقه 10 به بالا مسکونی بود . و در مجموع 3 آسانسور داشت .

اتاقهای هتل مارک لند

دوشی گرفتیم و کمی استراحت کردیم سپس پاسپورت و پولهایمان را برداشته در سیو باکس هتل به امانت گذاشتیم و مبلغی را نیز جهت چنج کردن با خود بردیم .  به ساحل زیبای پاتایا رفتیم .  فاصله هتل تا ساحل حدود 50 قدم بود که امتیاز خوبی بود قدم زنان به انتهای آن که خیابان واکینگ استریت بود رسیدیم . خیابان ساحلی (بیچ رود ) و خیابان واکینگ استریت سوت و کور بود تعجب کردیم پس از تحقیق متوجه شدیم که سالگرد فوت پادشاه تایلند هست که از دو شب پیش تقریبا همه جا تعطیل بوده و فرداشب باز خواهند بود برگشتیم مقداری کنار ساحل قدم زدیم و از هوای خنک آنجا استفاده کردیم وبر سر برنامه فردا که دیدار از باغ استوایی نانگ نوچ بود به توافق رسیدیم . پاتایا دو خیابان اصلی بیچ رود و سکند رود دارد که موازی یکدیگر و یک طرفه هستند . مثلا اگر شما بخواهید از واکینگ استریت به سویی1(کوچه1) بیچ رود بروید باید تاکسی را سوار شده و از مسیر سکند رود اول سویی 1 پیاده شوید . که اول تمام کوچه ها از دو طرف تابلو دارد. فرمان اتومبیل تایلندیها سمت راست و رانندگیشان بر عکس ماست .

PwxKkY5idxZVUvisj5hl8ZwehoE6qoetvkx9C36B (1).jpeg

ساحل پاتایا

صبح از خواب بیدار شده لباس پوشیده به رستوران هتل در طبقه همکف رفتیم ساعت سرو صبحانه از 7 تا 10 بود

نمونه صبحانه هتل مارک لند

20.1t (4).png

مسیر نانگ نوچ گاردن از هتل

بعد از صرف صبحانه به بیچ رود رفته و با یک ون تاکسی جهت رفتن به نانگ نوچ گاردن به توافق رسیدیم راننده محترم نظرش به 500 بات بود که با چانه زنی که مهارت ما ایرانیهاست به 250 بات راضی شد به سمت نانگ نوچ راه افتادیم که نیم ساعت راه بود و پیش خود گفتیم حق راننده بیشتر بوده . به نانگ نوچ رسیدیم که با انبوهی از اتوبوسها و تاکسی هایی که گردشگران را به آنجا آورده بودند مواجه شدیم تا به حال این حجم توریست را در جایی تجربه نکرده بودیم .

درپاتایا برای حمل و نقل می توان از وانتهای روبازی که به توک توک مشهورند یا تاکسی استفاده کرد در پشت توک توکها زنگی است که هنگام رسیدن به مقصد باید آن را فشار داد کرایه آنها در مسیر سکند رود و بیچ رود 10 بات است وبرای مسیرهای طولانی تر می توان آنها را دربست کرد و حتما قبل از سوار شدن سر کرایه توافق نمود  .

باغ استوایی نانگ نوچ

ورودی باغ 500 بات بود اما با توجه به بلیطی که راننده تاکسی بهمون داده بود 400 بات گرفتن که البته پورسانتی نیز به راننده تعلق می گرفت .

با ورود به باغ متوجه زیبایی خیره کننده آن شدیم . گلها، درختان ، کاکتوسها ، بن سای های گلدار و مجسمه های انواع جانوران و حشرات به شکل هنرمندانه ای چشم را نوازش می دادند .

نیز دایناسورهای بزرگ در باغ قرار داشت که با حرکت دادن سر صدای آنها در محیط منتشر می شد .

دایناسور باغ نانگ نوچ

در قسمتی از باغ در سالنی ماشینهای اسپورت و موتور سیکلت هایی به نمایش گذاشته شده بود که به نوبه خود جالب بودند .

40.2.JPG0To0cdAlDPHaUqlyCXBpVs6YdxTyLX4utlnCjbJA.jpg3dCMmsAQPTwawUKqjaWuDOlHpE3lAw5jz4luDkoG.jpg

نمایشگاه ماشنهای اسپورت نانگ نوچ

در قسمت دیگری از باغ سنگ هایی به سبک استون هنج قرار داشتند که زیبایی خاصی داشتند .

استون هنج نانگ نوچ

قسمت باغ فرانسوی با طراحی زیبا و منظم به مانند یک قالی بسیار زیبا زیباترین قسمت باغ بود .

باغ فرانسوی

در باغ مجموعه اقامتی ، استخر نیز رستوران و کافی شاپ موجود بود .  فیل سواری ، نمایش فیلها و رقص و مراسم سنتی تایلند از دیگر سرگرمی هایی بود که با پرداخت مبلغی دیگر قابل استفاده بود .  قابل ذکر است که در مسیر باغ فلوتینگ مارکت و یکی از پارکهای آبی پاتایا قرار دارد که می توان با تنظیم زمان یکی از آنها را نیز در برنامه گنجاند  . بعد از 4 ساعت گشت و گذار از نانگ نوچ گاردن زیبا خداحافظی کرده و با یک تاکسی به سمت هتل روانه شدیم در رستورانی نزدیک به هتل ناهار خورده به هتل رفتیم مقداری خوابیدیم که سخت نیاز داشتیم .

استخر هتل

بعد از خواب وسایل شنا را برداشته و به استخر هتل در طبقه 5 رفتیم که البته در این طبقه سالن ورزشی نیز موجود بود مقداری شنا کردیم و از آنجا به تماشای شهر و دریا نشستیم . سپس به اتاق برگشته و با خوردن نسکافه و بسکویت و تجدید قوا هتل را قدم زنان به قصد مرکز خرید سنترال فستیوال و و اکینگ استریت ترک کردیم که خیابان واکینگ کمی بعد از سنترال فستیوال بود  فاصله هتل تا واکینگ حدود 10دقیقه بود .

مسیر سنترال فستیوال از هتل

yP8Qu0Tr1PuAlyJwzAhjUgQ282HBhqlHx5PEdTv7.jpgWBb15PCCpDiC4kNlfzLgX6iLhhjz9OFljBwZ7kaW.jpg

سنترال فستیوال (عکس از اینترنت)

سنترال فستیوال یک مرکز خرید بزرگ و چند طبقه با برندهای مختلف پوشاک و ....بود و البته گران . واکینگ استریت معروف نیز خیابانی شلوغ و زنده با موزیک های کر کننده .این خیابان در شب هنگام عبور و مرور وسایل نقلیه ممنوع است و مختص پیاده روی است و در انتهای آن اسکله پاتایا قرار دارد  . به ساحل برگشتیم و برنامه فردا را که رفتن به واتر پارک و فلوتینگ مارکت (بازار روی اب) بود تدارک دیدیم .

ساحل پاتایا از تراس هتل

صبح روز بعد پس از صرف صبحانه کوله پشتی هایمان را برداشته وبا یک تاکسی به ساحل جامتین و واتر پارک رفتیم

لازم به ذکر است که روز اول به تعداد روزها ژتون های صبحانه داده شد که باید به رستوران ارائه می دادیم .

مسیر پاتایا پارک از هتل

این مکان تفریحی هم پارک بود هم پارک آبی هزینه ورودی آن 10بات بود و 120بات برای اجاره کمد می گرفتند که در هنگام خروج 100 بات پس می دادند .

پاتایا پارک

خود پارک آبی امکانات زیادی نداشت اما دارای ترن هوایی ، تله کابین و زیپ لاین بود و از امتیاز این پارک آبی امکان رفتن به دریا بود که می شد از شنا در دریا نیز بهره برد . زیپ لاین آن بسیار هیجان انگیز بود و شاید ترسناک . ارتفاع برج زیپ لاین 240متری برای عاشقان هیجان عالی بود بلیط زیپ لاین 400 بات بود با یک نوشیدنی در بالای برج و البته می توان با پرداخت 200 بات به بالای برج رفت از نوشیدنی رایگان کافی شاپ برج استفاده کرد و به تماشای شهر نشست که یک ویوی پانورامای عالی از شهر ارائه می داد .

واتر پارک

بعد از 3 ساعت تفریح در پارک با دربست کردن یک تاکسی به بازار شناور رفتیم . بازار شناور بازاری است که درآن مغازه هایی چوبی برروی آب قرار دارند و نیز قایقهایی که روی آب شناورند و به فروشندگی می پردازند  خیلی گرسنه بودیم در رستوران بازار ناهار را صرف نمودیم .

زیپ لاین

مسیر بازار شناور از هتل

فلوتینگ مارکت (بازار شناور )

در مغازه ها اجناسی مانند مجسمه ، صنایع دستی و ... برای فروش وجود دارند و در قایقها نیز میوه های تازه غذاهای سنتی و ...

بازار شناور

از فلوتینگ مارکت به هتل برگشته و به خوابی خوش فرو رفتیم جهت رفع خستگی و تجدید قوا .

عکس هتل از بیچ رود و توک توک مقابل آن

دکه اکسچنج (صرافی)

شب هنگام راه نایت بازار را با پای پیاده در پیش گرفتیم . مقداری خرید کردیم و به گشت و گذار پرداختیم . در فرودگاه معمولا نرخ تبدیل ارز به صرفه نیست بنابراین از اکسچنج های سطح شهر که به وفور یافت می شوند استفاده می کردیم که معمولا اکسچنجهای زردرنگ نرخ بهتری داشتند و کپی پاسپورت را هم می خواستند .

مسیر نایت بازار از هتل

غذاهای دریایی و خوراک حشرات

نایت بازار

نمی شه نشستن در ساحل و قدم زدن و استفاده از طبیعت و هوای خوب اون را یک شب نادیده گرفت از نایت بازار با وجود خستگی به ساحل رفته و گوش به امواج سپردیم و چشم به دریا دوختیم و استراحت کردیم .  سپس ماساژ تایلندی را نیز تجربه کردیم که به مدت 1 ساعت 300 بات بود که برای ریلکس شدن و رفع خستگی بسیار عالی است و از مواردی است که حتما باید در تایلند تجربه کرد . به هتل برگشتیم و برای روز بعد برنامه ریزی کردیم .  به لیدر تماس گرفتیم و برای برنامه فردا که گشت رایگان شهری بود هماهنگ کردیم .

صبح روز بعد قبل از ساعت 10 خود را به لابی رسانده منتظر می مانیم تا به گشت شهری برویم . مینی بوس که بقیه همراهان را سوار کرده دنبالمان می آید . مینی بوس راه افتاده مسیری طولانی را پشت سر می گذارد به بالای تپه ای می رسد پیاده می شویم مجسمه طلائی رنگ بزرگی مقابلمان می بینیم .

بیگ بودا و مجسمه های اطراف آن

پله های زیادی برای رسیدن به بیگ بودا باید طی شوند . دو طرف پله ها دو مار طلائی بزرگ وجود دارد . در انتهای پله ها فروشگاهی از مجسمه های بودا و دیگر صنایع دستی جهت فروش و کمک به معبد وجود دارد . در محوطه بودا باید کفشهایمان را درآوریم به احترام بودا این کار را می کنیم . مجسمه ای است به طول 18 متر بزرگ ، زیبا و با عظمت .در اطراف آن 7 مجسمه کوچک دیگر قرار دارد و در فضای پشت بودای بزرگ میزی سنگی که روی آن سکه های زیادی ریخته بود که توریستها و تایلندیها سعی در ایستاده نگه داشتن آنها می کردن با دیدن این صحنه یادم به عقاید خودمان افتاد که در امام زاده ای سنگی گرد و کوچکتر از توپ فوتبال بود و مردم می گفتند هر کس بتواند با یک دست آن را بردارد امام زاده کمک می کند تا به آرزویش برسد .

ویو شهر پاتایا از تپه بیگ بودا

تپه بیگ بودا مشرف به شهر بود و منظره خوبی از شهر ارائه می داد از آنجا به بازار جواهر میرویم ابتدا لیدر در مورد جواهرات گرانقیمت آنجا  وتابلوهائی که  از سنگهای قیمتی ساخته شده توضیحاتی دادند .  در سالن جواهر فروشی بیشتر مروارید و نقره برای فروش بود و همچنین صابونهای معطر ، لوازم آرایشی و کیف و کفش .

بازار جواهرات

سپس به مزرعه زنبورها رفتیم ابتدا با شربت عسل پذیرائی شدیم و شخصی ایرانی در مورد عسل و خواص درمانی آن نیز چگونگی تشخیص عسل خالص از تقلبی توضیحاتی دادند که خوب و جالب بود .  در قسمت فروش فراورده های عسل نظیر قطره ،ویکس ،عسل و ... موجود بود که تعدادی ویکس خریداری نمودیم که کیفیت خوبی داشتند .

مزرعه زنبورها

مینی بوس مسافران را به هتلهایشان رساند . در رستورانی ناهار را خورده و در هتل استراحت کردیم و بعد از آن به بازار جواهر دیگری که وصفش را شنیده بودیم رفتیم . این بازار دیدنی تر بود ابتدا در یک قطاری شبیه قطار پارکها سوار شدیم و در طول مسیر آدمکهایی مراحل استخراج و ساخت سنگها را به نمایش می گذاشتند و بلندگو به فارسی توضیح می داد . در سالنی استادان به تراش سنگهای قیمتی و ساخت جواهرات مشغول بودند . سالن فروش نیز بزرگ با طلا و جواهرات زیبا و البته گران .

بازار طلا و جواهرات

به هتل برگشتیم وسایل شنا را برداشته مقداری شنا کردیم و به تماشای دریا نشستیم و لذت بردیم و شب نیز خیابان گردی و کشف خیابانها و دیدنیهای پاتایا .

برنامه روز بعد رفتن به جزیره مرجان (کولارن) بود . قرار بر این بود که جزیره را هم خودمان بدون تور بریم اما نظر   جمع رفتن با تور ایرانی بود با لیدر هماهنگ کردیم و قراربود ساعت 10در لابی منتظر ماشین باشیم و توصیه لیدر این بود که صبحانه نخورید چون ممکن است با شکم پر که وارد کشتی می شوید حالتان بد شود اما ما که از صبحانه خوشمزه هتل نمی توانستیم بگذریم صبحانه را خورده و در لابی نشستیم ماشین آمد بقیه مسافران هم سوار شدند و راهی اسکله پاتایا(پاتایا پیر) شدیم .

مسیثر اسکله پاتایا پیر از هتل

اسکله پاتا پیر

سواار کشتی شدیم و کشتی با موسیقی ایرانی راهی جزیره شد صبحانه آماده شد و ما خوشحال از اینکه صبحانه را خورده ایم بعد از طی مسافتی به اسکله پاراسلینگ رسیدیم هر کدام از افراد به نوبت یک بار سوار شدند که بسیار هیجان انگیز بود ، سوار بر بالن بر فراز خلیج تایلند حس دلپذیری داشت .

پاراسل

کشتی به سمت جزیره راه افتاد ناهار که شامل برنج ،ماهی ، نوشابه و سالاد بود را صرف کردیم . به ساحل  سامه  رسیدیم . ساحلی زیبا دارای رستوران ، کافی شاپ ، چتر ، صندوق امانات ، سوپر مارکت و دوش حمام و مملو از توریست های اروپایی و یک ساحل مناسب برای شنا . مقداری شنا کردیم. بعضی سراغ بنانا سواری رفتند ، بعضی غواصی و ما نیز موتور سواری را انتخاب کردیم .

جزیره کولارن

موتوری را برای مدت یک ساعت به مبلغ 300 بات اجاره کرده و به کشف جزیره پرداختیم . به ساحل نابان رفتیم و بعد از گشت و گذار برگشتیم که واقعا لذت بخش بود .

موتور سواری در جزیره

مسافران سواربر کشتی  شدند و جزیره را به قصد پاتایا ترک کردیم .

هزینه تور 1100 بات بود که شامل ترانسفر رفت و برگشت از هتل ، صبحانه ، ناهار ، نوشیدنی ، کف پارتی و پاراسل رایگان بود.

اگر مستقل به جزیره می رفتیم بلیط کشتی 30 بات بود و کشتیها از 6.30 صبح هر نیم ساعت به جزیره می رفتند مدت زمان 45 دقیقه که البته با قایق زودتر می شود .

ساحل پاتایا

به هتل رفتیم و مقداری استراحت کردیم واقعا خسته بودیم اما شب آخر نیز قدم زدن در ساحل را از دست ندادیم شب را به صبح رساندیم و بعد از صرف صبحانه با هتل تسویه کرده پول و مدارکمان را گرفته و از پاتایا خداحافطی کرده و راهی بانکوک شدیم . در مسیر از جاده و  طییعت لذت بردیم بعد از 90 دقیقه به بانکوک رسیدیم جلوی هتل شیدی هوم ‍‍پیاده شدیم . مدارکمان را به رسپشن هتل نشان داده کلید اتاقمان را گرفته و به اتاق رفتیم . هتل در منطقه ماکاسان بانکوک و در قلب تجاری بانکوک قرار دارد .

هتل شیدی هوم

اتاقها نسبتا کوچک دارای یخچال ، سیستم تهویه ، وایفای رایگان ، سیو باکس درون کمد، رستوران  و حمام و سرویس بهداشتی نسبتا کوچک بود . از امتیازات هتل وجود مدیر داخلی ایرانی بود که راهنمای خوبی برای مسافران می باشد .نیز به مراکز تجاری نظیر واترگیت ، پالادیوم ، پلاتینیوم ،پراتونم و بازارهای شبانه بسیار نزدیک بود .

نمونه صبحانه هتل شیدی هوم

در بانکوک وسایل حمل و نقل  شامل توک توک ، تاکسی ، اتوبوس و مترو می باشد که توک توکهای بانکوک موتورهای سه چرخه هستند .

خیابانی در بانکوک

برخورد کارکنان هتل خوب و تنوع صبحانه  رستوران نیز خوب و با کیفیت بود .  دو روز و سه شب بانکوک بودیم اما اشتهای همراهان به خرید اجازه نداد به مراکز دیدنی بانکوک هم سری بزنیم بنابراین این کار را به وقت دیگری موکول کردیم .

پاساژ ام بی کی

توک توک بانکوک

واما در مورد مردم  تایلند باید بگویم که مردمی صبور هستند و رفتاری گرم وصمیمی دارند و مهمان نوازی آنها باعث می شود که آدم به سفر دوباره به این کشور اشتیاق داشته باشد . در واقع تایلندیها با هدیه کردن لبخند به توریستها  روش جذب توریست و پول دراوردن از این راه را یاد گرفته اند به همین خاطر سالیانه میلیونها توریست راهی این کشور می شود .مردم تایلند اهل دست دادن نیستند بنابراین در ملاقات با آنها در دست دادن پیش قدم نشوید .

آبمیوه های طبیعی

نام این کشور در زبان تایلندی سرزمین آزاد است در واقع این نام برازنده این کشور است زیرا تا به حال هیچ کشوری نتوانسته آن را مستعمره خود کند . نام قبلی آن سیام است . بهترین فصل برای سفر به تایلند بین ماه های نوامبر تا فوریه هست ( نیمه دوم آبان تا نیمه اول اسفند ) به دلیل کمی گرما و بارشهایی که لذت سفر را دو چندان می کنند .

تایلند به سرزمین فیلهای سفید نیز شهرت دارد و رنگ سفید تنها برای نشان دادن پاکی تایلند مورد استفاده قرار می گیرد . برنچ علاوه بر این که غذای اصلی تایلندی ها به شمار می آید مقدس نیز شمرده می شود و باقی گذاشتن برنج در بشقاب کفر آمیز به شمار می رود . چند سال پیش بر روی دیواررستوران هتل کریستال پالاس دیدم که تنها با زبان فارسی نوشته بود  (لطفا به اندازه نیازتان غذا سر میز ببرید ) و این بیانگیر این است که بعضی از هم وطنان عزیزمان غذا رو حیف و میل می کنند و این پسنندیده نیست چرا که هر کدام از ماها که به یک کشور خارجی سفر میکنیم نماینده فرهنگ و تمدن کشرمان هستیم .

نمونه غذای تایلندی

در این چند روز توانستیم چند تا از دیدنیهای پاتایا رو ببینیم اما پاتایا جاذبه های متعدد دیگری دارد که : شوی آلکازار، مینی سیام ، خانه مقدس حقیقت ، پارک سنگهای میلیون ساله ، موزه هنر ، کوه بودا و ... است که شاید زمان دیگری موفق به دیدن آنها شدیم .

میوه های تایلندی

میو های استوایی متعدد و شامل موز ، آناناس ، رامبوتان ، دراگون ، جک فروت ، نارگیل ، لونگان ، منگوستین ، انبه ، دوریان و ... می باشد که منگوستین بسیار خوشمزه است دوریان هم مزه خوبی دارد اما به سبب بوی خاصی که دارد بردن آن در هتل ممنوع است . در زمان ورودمان به تایلند هر بات 250 تومان بود و روزهای آخر 300 تومان . امان از وضع نابسامان مملکت !!!!

در مدت  سفرمان در این کشور دوست داشتنی تماما هوا ابری بود بنابراین از شرجی و گرمای هوا خبری نبود که این باعث شد از سفرمان واقعا لذت ببریم . سفرمان به روز اخر رسید مدارکمان را از هتل گرفته وبا دربست کردن یک تاکسی به مبلغ 300 بات  راهی فرودگاه سوارنابومی شدیم فرم خروج را تحویل دادیم پاسپورتمان مهر خروج خورد و سوار بر هواپیمای قطر ایر ویز شدیم و 6.30 ساعت بعد فرودگاه حمد بودیم  .

11 (2).JPG

لوازم مورد نیاز سفر تایلند: زیر انداز جهت شب نشینی کنار دریا ، کلاه ، عینک آفتابی ، کرم ضد آفتاب ، لوسیون آلوورا برای رفع آفتاب سوختگی ، دم پایی ، کوله پشتی ، فلش مموری ،دوربین ، مایو ، کپی پاسپورت و ویزا و داروهایی مانند قرص مسکن و ضد اسهال.

خرس زردرنگ فرودگاه دوحه

فرودگاه دوحه

فرودگاه دوحه فرودگاهی بزرگ و مدرن که برای هواپیماهای پهن پیکر طراحی شده و در زمره بهترین فرودگاه های دنیا به شمار می آید دارای امکانات رفاهی زیادی است که مسافران در پروازهای طولانی در فاصله بین دو پرواز می توانند خود را سرگرم کنند و راحت باشند . وایفای رایگان ، استخر ، هتل حتی برای چند ساعت ، محوطه بازی کودکان ، صندلیهای خوابیده راحتی ، رستوران ، اتاق سیگار ، کافی شاپ و فروشگاه های متعدد با برندهای مختلف .

اثر هنری خرس لامپی زرد رنگ که نماد فرودگاه دوحه می باشد از جنس برنز بوده وزنی بالغ بر 20تن دارد به ارزش 6.8میلیون دلار که متعلق خاندان سلطنتی است . با دیدن فرودگاه دوحه و مقایسه آن با فرودگاه های کشورمان چاره ای جز افسوس خوردن نداشتیم . با تیک آف هواپیما از فرودگاه دوحه و لندینگ در فرودگاه امام خمینی سفرمان به انتها رسید و با کوله باری از خاطرات خوش و تجربه بیشتر و آرزو برای سفرهای بهترو بیشتر راهی خانه هایمان شدیم .

آسمان تهران از پنجره هواپیما

در پایان از دوستانی که حوصله به خرج داده و این سفرنامه را خوانده اند ممنونم و از کم و کاستیها عذرخواهی کرده و از اینکه با انتقاد و راهنمائیتان باعث می شوید سفرنامه بعدی را بهتر و کاملتر بنویسم سپاسگزارم . سفرهای خوشی را برای همه شما آرزو میکنم .