سفر به دیار رضوی

اینجا طلایی‌ترین شهر ایران است! +تصاویر

بسمه تعالی

خوب بازهم یه روز خوب دیگه. به نظر من بهترین روز زندگی روزیه که آدم میخواد یه سفر جدید رو شروع کنه چون هیچی بهتر از سفر نیست و وقتی امام رضا(ع) آدم رو بطلبه که دیگه فوق العاده است.

تصویر 1و2:حرم امام رضا

می پرسید چرا؟ خوب در جواب باید بگم: دیدن کلی جای جدید، کلی اتفاقای غیر منتظره و هیجان انگیز،یادگرفتن کلی چیزای جدید،آشنایی با افراد تازه و معاشرت های چند دقیقه ای تا چند ساعته با اونها و کلی چیزای دیگه که اگر بخوام بنویسم شما قید خوندن این سفرنامه رو می زنید و این چیزیه که من دوست ندارم اتفاق بیافته چون شما که درحال خوندن این سفرنامه هستید برای من خیلی مهمید و در واقع یکی از مهمترین انگیزه های من برای نگارش این سفرنامه هستید. من از دو هفته پیش بلیط های قطار رفت و برگشت و هتل رو رزرو کردم چون نزدیک عید قربان هست و فصل تابستون و ایام سفر، صددرصد دیگه هتل و بلیط گیر نمیاوردیم که البته همون موقع هم خیلی از بلیط ها و هتل های ایده آل برای ما پر شده بود و یک مورد هم که باعث ناراحتی شد این که زمانی که تصمیم برای این سفر گرفتیم چهار نفر بودیم و لحظه آخر دو نفر از دوستان نتونستن بیان، ولی در این ایام مشهد بودن چیزی نیست که بشه ازش گذشت و منو دوستم دلمون نیومد سفر رو کنسل کنیم.

هزینه های رفت و برگشت و اقامت:

رفت:قطار شش تخته نفری 107300

اقامت:سه شب اتاق دو تخته در هتل آپارتمان قصر خورشید:267000

برگشت:قطار چهار تخته نفری :147100

هزینه اقامت و رفت و برگشت مجموعا نفری (هزینه های پیش از سفر) :387900

تصویر 3و4و5:بلیط رفت، ووچر هتل و بلیط برگشت

طبق برنامه ریزی چون حرکت قطار ساعت 13:15 هست و تخمین زدم که حدود یک ساعت و نیم راه دارم تا ایستگاه راه آهن ساعت  11:00 از منزل به مقصد ایستگاه راه آهن به راه افتادم و ساعت 12:48 به راه آهن رسیدم و به همراه رفیقم محمد بعد از چک بلیط ها به کوپه خودمون رسیدیم.قطار دقیقا راس 13:15حرکت کرد.قطار نسبتا خوبی بود شش تخته ولی تمیز و با پذیرایی نسبتا مختصر آبمیوه، بیسکویت و آبمعدنی. اوقات خوبی رو توی مسیر رفت گذروندیم.نهار مختصری هم از خونه آورده بودیم. چهارنفر هم کوپه ای اهل استان بوشهر و شهر بندری دیلم داشتیم که بعد از معاشرت باهاشون به خون گرمی و صفای اونها پی بردم و از شرایط کارشون که صید ماهی بود تعریف کردن و مارو دعوت کردن که در سفر های بعدی مهمونشون باشیم. قطار برای نماز ظهر و عصر ایستگاه ورامین و برای نماز مغرب و عشا ایستگاه سبزوار نگه داشت و بالاخره ساعت 00:30 بامداد به ایستگاه راه آهن مشهد رسیدیم.

تصویر 6:راه آهن مشهد

برای رفتن به هتل تپسی گرفتیم که هزینش تا هتل 6500تومان شد. هتل ما یه هتل آپارتمان خوب توی بلوار شیرودی به نام قصر خورشید بود که سه شب اون برای ما با 45درصد تخفیف اسنپ تریپ مجموعا 267000تومان دراومد. هتل خیلی خوبی بود لابی و فضای شیکی داشت اتاق هم بسیار تمیز و مجهز بود و زود هم به ما تحویل دادن تنها مشکل این بود که من اتاق با دو تخت سینگل رزرو کرده بودم و اشتباهی اتاق دوتخته دبل به ما دادن که با وجود پر بودن اتاق های دیگه نشد اتاق خودمون روبه ما تحویل بدن و در عوض یه سرویس خواب رایگان به ما دادن و مسئول رسپشن هم بابت اشتباه سیستمیشون از ما عذرخواهی کرد.

تصویر7:اتاق هتل

ما که شام نخورده بودیم و فکر نمیکردیم دیگه غذا گیرمون بیاد با نا امیدی سراغ منو های رستوران های اطراف و اپلیکیشن های سفارش غذا رفتیم که در کمال نا امیدی از طریق اپلیکشن اسنپ فود فقط یه رستوران رو پیدا کردیم و سفارش دادیم.

مخارج روز اول

• تپسی از راه آهن به هتل:6500
  •  شام:56500

روز دوم در حالی شروع شد که ما هر دو انگیزه زیادی برای رفتن به حرم امام رضا(ع) رو داشتیم.ساعت 12:30به سمت حرم به راه افتادیم.از هتل ما تا حرم 20 دقیقه راه بود و نزدیک ترین ورودی حرم به اقامتگاه ما بست شهید نواب صفوی بود. به حرم رفتیم و بعد از نماز ظهر و عصر و زیارت که حس فوق العاده ای داشت چون واقعا با هیچ کلمه ای نمیشه حضور در حرم امامی که لطف کرده و مارو برای زیارت طلبیده رو توصیف کرد. بعد برای بازدید از موزه مرکزی به صحن کوثر رفتیم. این موزه چهار طبقه شامل گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه سکه، موزه تاریخ رضوی، موزه نقاشی، موزه آبزیان، موزه نجوم، گنجینه ساعت، موزه سلاح،گنجینه مدال، نگارخانه و موزه فرش هست که متاسفانه قسمت فرش تعطیل بود و ما نتونستیم از اون بازدید کنیم.

تصویر8 و 9:نگارخانه

تصویر 10 و11:گنجینه تمبر و اسکناس

تصویر 12:گنجینه سکه

تصویر13:گنجینه ساعت

تصویر14:دیوار افتخارات جهان پهلوان تختی در گنجینه مدال

تصویر15:موزه آبزیان

تصویر16:موزه نجوم

بعد هم برای خوردن نهار به یکی از رستوران های خوب لبنانی که در خیابان شیرازی نرسیده به بهجت3 به نام لیالی لبنان رفتیم که هم غذای خوبی داره هم قیمتاش به نسبت مناسب هست رفتیم.

تصویر 17 و 18:لیالی لبنان

بعد هم برای گشت و گذار خرید سوغاتی به گشت شهری پرداختیم. در نهایت هم به فروشگاه زنجیره ای آستان قدس رفتیم و مقداری ساندویچ سرد و مواد خوراکی برای وعده های غذایی خریدیم تا ازشون چه برای وعده هایی که توی هتل هستیم یا به بازدید و گشت ها رفتیم استفاده کنیم. و بعد هم شب برای استراحت به هتل اومدیم

مخارج روز دوم

• بلیط موزه مرکزی:نفری5000تومان
  • نهار(لیالی لبنان):78500تومان
  •  خرید های فروشگاه رضوی(تعدادی ساندویچ سرد و دلستر برای وعده های شام و نهار و لبنیات برای صبحانه):تومان56000

ساعت 8:30 صبح بعد از خوردن صبحانه از مشهد با اسنپ به توس رفتیم. توس از مشهد حدودا 40 کیلومتر فاصله داره و یک مجموعه شامل موزه، آرامگاه فردوسی و محوطه طبیعی مجموعه است که بسیار زییا و سرسبز هست و دارای استخر ها و آبنماهای چشم نواز متعددی هست. ما هم بعد از خرید بلیط مجموعه به بازدید از آرامگاه، موزه و گشت در محیط باغ مشغول شدیم و در نهایت از فروشگاه نماد های آرامگاه، نمادی از آرامگاه فردوسی رو به یادگار تهیه کردیم.

تصویر19 و20 :آرامگاه و محوطه باغ

تصویر 21:موزه فردوسی

انتهای باغ هم باره های به جا مانده از شهر طابران توس از جنس خشت و گل که بسیار جالب بود که توضیحات بیشتر اون در تصویر 23 هست.

تصویر 22 و 23:باره شهر طابران توس

ما متوجه شدیم که آرامگاه مهدی اخوان ثالث شاعر خوشکلام و معاصر شعر فارسی هم در همین مجموعه پشت موزه قرار داره. بعد از بازدید کامل و اقامه نماز و خوردن نهار که ساندویچ سردی بود که با خودمون آورده بودیم، به مشهد برگشتیم. در ادامه مسیر تفریحیمون به یک سینمای 6 بعدی در طبقه منفی یک تجاری امید که نزدیک بست شیخ طوسی بود رفتیم که با یک بلیط به مبلغ نفری 10000تومان یک فیلم 20 دقیقه ای و یک فیلم 5 دقیقه ای رو دیدیم که واقعا هیجان انگیز و جالب بود. بعد هم به حرم رفتیم برای زیارت که خوشبختانه با توجه به شلوغی مشهد و حرم که از بابت ایام عرفه و عید قربان بود، برای دومین بار دستمون به ضریح رسید و یک زیارت دل سیر انجام دادیم.

بعد از زیارت، با تپسی به مجموعه کوه سنگی رفتیم و لوکیشن هم نزدیک یکی از درب های ورودی جنوبی زدیم که به دریاچه نزدیک تر باشه. وقتی به نزدیکی دریاچه رسیدیم کمی تنقلات خریدیم و بعد برای سوار شدن به قایق پدالی رفتیم اما بلیطش گرون تر از انتظار ما بود. قایق پدالی دو نفره بدون سایه بان نفری 14000تومان و همون قایق با سایه بان 18000تومان اون هم برای 20 دقیقه که وقت زیادی نیست.ما متوجه شدیم که طرف دیگه دریاچه جت اسکی های شارژی با سرعت پایین هست که نسبت به این قایق ها هم جذاب تر و هم به نسبت به صرفه تر هست. خیلی جالب بود چون تا به حال جای دیگه جت اسکی شارژی ندیده بودم سرعتش هم حدودا 10 تا 15 کیلومتر بر ساعت بود.بلیطش هم نفری 20 هزارتومان بود برای مدت 10 دقیقه.

تصویر24 و 25:دریاچه و سایت اجاره جت اسکی

بعد هم از کوه سنگی از مسیر غیر متعارف و صخره ای بالا رفتیم و به تماشای مشهد و خیابان کوه سنگی از نمای شمالی که به نظر من بسیار شبیه و هم الگوی خیابان ولیعصر تهران هست و بوستان کوه سنگی،اتوبان و ساختمان های مشرف به آن از نمای جنوبی، نشستیم. بعد از غروب آفتاب به پایین کوه سنگی اومدیم.

تصویر:26 و27 و28 و29 کوهنوردی و نمای شهر و بوستان از کوه سنگی

خواستیم تا با تاکسی های همونجا بیاییم ولی کرایه ی تا مقصد مارو گفتن 25000تومان!!! بعد که اسنپ گرفتیم شد 10500تومان!!!!!

برای شام رفتیم دوباره به رستوارن لیالی لبنان چون واقعا غذای فوق العاده ای داره و از بعلبکی و صحن کنتاکیش نمیشه گذشت ولی این بار بیرون بر گرفتیم تا ببریم هتل بزنیم بر بدن (به به). بعد از خوردن یه شام عالی با اون حجم از خستگی دیدن یه فیلم عالی و بعد هم خواب میتونه بهترین انتخاب باشه.

مخارج روز سوم

• شام(بعلبکی 49500 و کنتاکی31500):مجموعا 81000تومان
  •  تپسی تا هتل:11500تومان

روز چهارم(روز پایانی)

روز چهارم ساعت 9 صبح از خواب بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه و جمع آوری وسایل و تحویل اون به پذیرش هتل اتاق رو تحویل دادیم.ما حرکت قطارمون ساعت 18:35 بود به همین دلیل وسایل رو به هتل امانت دادیم تا بتونیم تا زمان رفتن به سمت راه آهن به زیارت و گشت اطراف حرم برسیم.

ابتدا رفتیم برای انجام باقیمانده برنامه ریزی های ابتدای سفرمون  که خرید سوغات و رفتن به پاتوقمون برای خوردن بستنی که همیشه با اکیپمون می رفتیم. این پاتوق ما با اینکه تابلو نداره ولی از خودشون پرسیدیم گفتن اسمش معدن ویتامینه خیلی جای دنج و درجه یکیه که جاش هم اطراف بازار رضا هست که علاوه بر طعم خوب بستنی هاش برخلاف بستنی فروشی های اطراف حرم که جای نشستن خوبی ندارن اینجا طبقه بالای مغازه جای دنج و خنکی برای نشستن و صرف بستنی دارن.

تصویر30: بستنی فروشی

ساعت 15:30 کارمون تموم شد و برای اقامه نماز و زیارت راهی حرم شدیم.

خیلی شرایط سختی بود چون باید در روز عرفه دقیقا وسط دعای عرفه حرم رو ترک می کردیم و برای گرفتن وسایل به هتل و بعد هم راهی راه آهن می شدیم. حرم خیلی شلوغ بود در هیچکدوم از صحن ها و رواق ها نمیشد جای نشستن پیدا کرد تا بعد از بیست دقیقه تونستیم در رواق امام خمینی جا پیدا کنیم. ساعت 17:00 دقیقا میدونستیم که وقت رفتنه ولی دل کندن از امام رضا خیلی سخته.

تصویر 31 و 32:حال و هوای حرم امام رضا(ع) در روز عرفه

بعد درخواست از آقا امام رضا برای دعوت دوباره از باب الرضا از حرم خارج شدیم و اسنپ دو مسیره گرفتیم. مسیر اول هتل و مسیر دوم راه آهن.

به راه آهن که رسیدیم بعد از انتظار نیم ساعته بعد از چک بلیط ها وارد قطار شدیم.واگن تقریبا نویی بود که مانیتور و پذیرایی مفصل تری نسبت به قطار رفت داشت.

تصویر33:کوپه قطار برگشت

ساعت 20:30 قطار برای نماز مغرب و عشا نیشابور نگه داشت.مسیر برگشت بیشتر به گوش دادن موسیقی و خواب گذشت و ساعت 5:50 به تهران رسیدیم و در اونجا بود که سفرمون به پایان رسید.

در انتها باید عرض کنم قصد داشتم نکاتی رو در رابطه با سفر مشهد خدمتتون بگم اما در واقع سفر مشهد شرایطی هست که همه ما ایرانی ها از کودکی بارها درکش کردیم و پدیده غریبی نیست پس تنها به عرض همین نکته بسنده میکنم که هروقت برای رسیدن به مشهد در راه قرار گرفتید یعنی دعوت شدید پس بدون هرگونه نگرانی به دلی آرام و قلب مطمئن از سفرتون لذت ببرید و مطمئن باشید که براتون برنامه های ویژه ای دارن و شک نکنید قراره کلی بهتون خوش بگذره.