اسلوونی : سبز جذاب ، پایتخت سبز اروپا

اسلوونی

سبز جذاب ،  پایتخت سبز اروپا

مقدمه :

جمهوری اسلوونی کشوری است در جنوب اروپای مرکزی که پایتخت و بزرگ ترین شهر آن لیوبلیانا  است . کشور اسلونی با 20.273 کیلومتر مربع مساحت در مرکز قاره اروپا و در مجاورت رشته کوه آلپ قرار دارد . این کشور از غرب با ایتالیا، از شمال با اتریش ، از جنوب و جنوب شرقی با کرواسی و و از سمت شمال شرق با مجارستان هم مرز است . این کشور به عنوان یکی از کشورهای اروپایی همچنین عضوشنگن می باشد .

تصویر 2 نقشه اسلوونی

اسلوونی با مناظر متنوعی که دارد، به خودی خود یک جاذبه است و  با توجه به اینکه نیمی از این کشور را جنگل ها تشکیل داده است این کشور را پایتخت سبز اروپا نامیده اند . اسلوونی را کشف کنید ، مروارید سبز در قلب اروپا ، که بازدید کنندگان را با قله های برفی آن ، رودخانه های فیروزه ای و شهرهای ساحلی عاشقانه مجذوب خود می کند.  این سرزمین کمتر شناخته شده در ایران ، بعنوان بهشت و پایتخت سبز اروپا ، جا داردتوسط آژانسهای معتبر گردشگری بعنوان یک مقصد چشم نواز و بی بدیل به گردشگران ایرانی معرفی گردد .

اسلوونی اولین کشور در جهان است که  کاملا به عنوان یک مقصد گردشگری سبز اعلام شده است . این عنوان براساس معیارهایی تخصیص یافته ،که میزان بالای تعهد این کشور به گردشگری پایدار را نشان می دهد .

در کشور اسلوونی ، علاوه بر ویژگی های طبیعی استثنایی و ویژه، می توانید مکان هایی را کشف کنید که از میراث جهانی یونسکو بوده و همچنین داستان های غافلگیر کننده ای درباره عشق ، اشراف ، نمک و رازهای زیرزمینی بشنوید . اسلوونی ، پایتخت سبز اروپا را باید دید و شنید .

تصویر 3 دیدنی های اسلوونی

شروع سفر :

در خرداد ماه 97  بمدت یک هفته بدلیل حضور در یک دوره آموزشی توفیق دیدن کشور زیبا و سرسبز اسلوونی برایم فراهم شد  که در طی این مدت از برخی دیدنی ها و مکانهای گردشگری  سه شهر زیبای لیوبلیانا ، بلد و پوستوینا دیدن کردم. با توجه به اینکه در این ایام کشور اسلوونی هنوز سفارت مستقلی در ایران نداشت مراحل اخذ ویزای شنگن را ، سفارت اتریش که حافظ منافع این کشور بود انجام میداد و برای انجام پروسه دریافت ویزا به  مرکز تجاری پالادیوم و دفتر vfs  واقع در خیابان مقدس اردبیلی که  خدمات اخذ ویزا را  جهت برخی کشورهای اروپایی ارایه میداد  مراجعه  کردم. در حالیکه حدود دو ماه بعد در مرداد 97 که قرار بود بار دیگر به این کشور سفر کنم سفارت این کشور بصورت مستقل در تهران دایر گردیده بود و مراحل اخذ ویزا در محل سفارت اسلوونی ( کامرانیه شمالی ، خیابان شیبانی ،کوچه همایون فرخ ، پلاک 24 )  طی میشد .

مراحل اخذ ویزای شنگن :

مشابه با اکثر کشورهای حوزه شنگن مدارک درخواستی تقریبا یکسانی از ما جهت تکمیل پرونده خواسته شد که برخی از آنها در ذیل اشاره میشود. فقط با توجه به دعوتنامه آموزشی که از کشور اسلوونی داشتیم مواردی نظیر گردش بالای مالی حساب و سند مالکیت  ضرورتی نداشت. به هر حال در موعد مقرر در vfs  حاضر و مدارک رو به کانتر مورد نظر ارایه دادیم و تقریبا دو هفته بعد خوشبختانه ویزای ما صادر شد و با مراجعه به vfs  تحویل گرفتیم.

برخی ازمدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا :

1. بیمه مسافرتی
  2. کارت ملی و شناسنامه .
  3. رزرو هتل و بلیط هواپیما .
  4. سند مالکیت
  5. نامه تمکن مالی و گردش ۶ ماه آخر سپرده بانکی .
  6. فرم درخواست ویزا
  7. ۲ قطعه عکس رنگی ۶ در ۴ رنگی با پس زمینه سفید بدون روتوش .
  8. اصل پاسپورت با اعتبار حداقل ۳ ماه بیشتر از تاریخ ویزای درخواستی .
  9. کپی ویزاهای شنگن قبلی و یا ویزا کشور معتبر دیگری
  10. گواهی اشتغال به کار

اما بمنظور سفر به اسلوونی به مانند اکثر  مقاصد کشورهای اروپایی که پرواز مستقیم وجود ندارد  لازم هست که  که ابتدا به استانبول سفر کنید و سپس به لیوبلیانا پایتخت اسلوونی پرواز داشته باشید . هرچند که شما قادر هستید انتخابهای دیگری برای رسیدن به این کشور داشته باشید بطور مثال  از تهران پرواز مستقیم به اتریش یا آلمان داشته باشید و مجدد از این کشورها به اسلوونی پرواز کنید که اصولا باید مبالغ بیشتری رو جهت اخذ بلیط هواپیما  پرداخت کنید .

به هر طریق پرواز ما از تهران به استانبول ساعت 3 بامداد بود و حدود 5:30 دقیقه  صبح پرواز ما درفرودگاه آتاتورک  استانبول  به زمین نشست در حالیکه ساعت 6 عصر پرواز بعدی ما به مقصد لیوبلیانا بود . لذا به جای انتظار کسل کننده در فرودگاه به همراه دوستانم چالش حضور و گشت و گذار چند ساعته در استانبول را  به ماندن در فرودگاه ترجیح دادیم و به کمک مترو واقع در فرودگاه آتاتورک بطور مستقیم به میدان تکسیم و خیابان استقلال رفتیم. با توجه به اینکه قبلا تجربه حضور در استانبول را داشتم باتهیه کارت مترو خیلی راحت و سریع به میدان تکسیم رسیدیم و با دوستان گشت و گذاری دراین منطقه از استانبول انجام دادیم  . باتوجه به علاقه شخصی خودم به آثار تاریخی ترجیح دادم بازدیدی هر چند کوتاه از برج گالاتا در انتهای خیابان استقلال داشته باشم که قطعا تجربه مفید و جذابی بود .

ویدیوی 1 برج گالاتا

تصویر4 برج گالاتا و میدان تکسیم ( استانبول)

با توجه به اینکه خرید سوغات یکی از بهترین قسمتهای سفر هست و با علم به اینکه هزینه خرید پوشاک در ترکیه به مراتب  پایین تر از کشورهای حوزه شنگن هست من هم از این فرصت برای خرید مقداری پوشاک برای خانواده ام اقدام کردم که قطعا هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر بود هم اینکه در اسلوونی دغدغه کمتری جهت زمان گذاشتن برای این امر داشته باشم و بیشتر زمانم رو صرف لذت بردن از طبیعت و دیدنی های این کشور کنم .

صرف ناهار و قدم زدن در خیابان استقلال و مشاهده جنب و جوش مردم و حضور گروه های  مختلف موسیقی  خیابانی هم  واقعا لذت بخش و خاطره انگیز  بود .

ویدیوی 2 موسیقی خیابانی استانبول

در نهایت بازگشتن به فرودگاه جهت ادامه سفر و پرواز به سمت اسلوونی  ادامه برنامه کاری بود که در سفر نیم روزه به استانبول انجام دادیم .

حضور در فرودگاه و ادامه مسیر با پرواز ترکیش ایرلاین به سمت  لیوبلیانا در حالی صورت پذیرفت که زمان تقریبی این پرواز  از استانبول حدود دو ساعت بود و حدود ساعت 8 شب در فرودگاه شهر  لیوبلیانا   به نام خوزه پوکنیک  ( LJUBLJANA JOZE PUCNIK ) به زمین نشستیم . با توجه به اینکه ساعت این کشور 2:30 از ایران عقب تر بود ، خوشبختانه در ساعات روشن عصر به فرودگاه این شهر رسیدیم .

تصویر5 – فرودگاه لیوبلیانا

فرودگاه به نسبت کوچک و تمیزی که بیشتر از هر چیزی سرسبزی و طبیعت زیبا و جنگل های اطراف فرودگاه در بدو ورود ،  چشم هر بیننده ای رو نوازش میداد. با توجه به هماهنگی های قبلی ، سرویس جهت انتقال به هتل در فرودگاه منتظر ما بود . کما اینکه خدمات تاکسی یا ون در فرودگاه برای عموم افراد وجود داشت.  مسیر تقریبا 20 کیلومتری از فرودگاه تا هتل محل اقامت ما بنام هتل  radisson blu  که از معروفترین هتل های زنجیره ای دنیا با بیش از 1200 هتل در سراسر جهان است، در حدود 15 الی 20 دقیقه طول کشید که سرسبزی و چشم نوازی مسیر و عدم وجود ترافیک در طول این مسیرحرف اول را میزد .

شهر لیوبلیانا :  ( ljubljana )

یکی از بهترین مکانهای بازدید و گردشگری در اسلوونی ، پایتخت آن ،شهر  لیوبلیانا است. لیوبلیانا نقطه شروع خوبی برای عاشق شدن با ویژگی های ویژه اسلوونی می باشد. پایتخت، که نام آن به زبان اسلوونیایی محبوب به نظر می رسد، با  چهره فرهنگی و هنر شهری میزبان جشنواره ها و رویدادهای بسیاری می باشد . نام این شهر با مردابی که در آن قدیمی ترین چرخ جهان کشف شد، پیوسته است.

اگرچه لیوبلیانا بسیار کوچکتر از اکثر پایتخت های اروپایی است ، اما جذابیت بی نظیری دارد که باعث می شود ارزش حداقل یکبار دیدن را پیدا کند. لیوبلیانا از جذابیت و تاریخ غنی ای برخوردار است که به زمانی در حدود 2000سال پیش از میلاد باز می گردد.  پس از وقوع زلزله در سال 1511 ، آنرا به سبک باروك ، بازسازی كردند كه بیشتر تحت تأثیرمعماری ونیزی بود. در پی وقوع یک زمین لرزه دیگر در سال 1895 ، این شهر بار دیگر بار به سبک وین و اتریشی بازسازی شد. این شهر دارای جاذبه های متعددی می باشد که در ادامه مهمترین این مکانها را بررسی می کنیم .

تصویر 6–لیوبلیانا

تصویر 7– دیدنیهای لیوبلیانا

1-  شهر قدیمی :  ( OLD TOWN )

در حوالی تپه شیب دار ، که قلعه لیوبلیانا بر روی آن قرار گرفته است و رودخانه  لوبلیانیکا  [1]واقع شده است ، شهر قدیمی این شهر مکان جالبی برای گشت و گذار و کشف تجربه های جدید است . با ساختمان های قرون وسطایی که به خوبی حفظ شده  وآثار تاریخی زیبای این منطقه نظیرکلیساها ، شما  به اعماق تاریخ  سفر خواهید کرد  . در حالی که بسیاری از ساختمانهای رنگارنگ شهر قدیمی ، قهوه خانه ها ، رستوران ها ، کافه ها و مغازه ها وجود دارند با  یک احساس دوست داشتنی و دلپذیر نسبت به آن ، می توانید به راحتی روزهای متوالی را در فضای زنده و جذاب این منطقه بگذرانید و از تماشای مناظر بسیارزیبای آن لذت ببرید. . همچنین می توانید قلعه ها و میادین قرون وسطایی را در شهر قدیمی مشاهده کنید ، دیوارهای اصلی شهر رومی را ببینید یا در پارک محبوب تیوولی استراحت کنید.

تصویر 8 – شهر قدیمی ( لیوبلیانا )

کوچه ها و خیابانهای سنگفرش شده در کنار کلیساهای تاریخی و کافه های شلوغ و حضور پرشور مردم دراین منطقه حس ناب زندگی  و شاد بودن را به هر رهگذری هدیه میدهد . کافیست یکبار تجربه حضور در این قسمت از شهر را داشته باشید تا مدتها خاطره این سفر،  روح و روان شما را به آرامش  برساند .

مکانهای دیدنی نظیر بازار مرکزی  ، انواع پل های دیدنی ، کلیساهای قدیمی ، قلعه لیوبلیانا و بسیاری دیگراز اماکن تاریخی و زیبا  درشهر قدیمی ،  خیلی دور از دسترس شما نیستند . از نکات برجسته این منطقه نزدیکی آن به اکثر مکانهای دیدنی شهر میباشد بطوریکه با پای پیاده میتوانید از اکثر این نقاط دیدنی بازدید نمایید .

تصویر 9 – تابلوی راهنما ( لیوبلیانا )

2  میدان پریشرن  Prešeren Square  )

میدان پرشیرن[2] ،  میدان مرکزی در لیوبلیانا ، پایتخت اسلوونی است  که به واسطه وجود مجسمه برنزی شاعر نامدار  و ملی اسلوونی متعلق به قرن 19  این دیار فرانس پریشرن ، به این عنوان نامگذاری گردیده است . این میدان  با ساختمان های زیبایی که دارای طیف زیبایی از سبک های معماری هستند، مربع اصلی در لیوبلیانا است. این محل بخشی از منطقه پیاده راه شهر قدیمی و یک نقطه مهم ملاقات است،  اینجاست جاییست که رویدادهای فرهنگی یا جشنواره ها ، کارناوال ها، کنسرت ها ، رویدادهای ورزشی، سیاسی و اعتراضی در آنجا برگزار می شود .

ویدیوی 3 – فستیوال موسیقی خیابانی

این میدان بسیار جادار است و از طرف جنوب آن با رودخانه لیوبلیانکا هم مرز است و ازطرفی در مجاورت پل سه گانه و کلیسای شگفت انگیز فرانسیس میباشد . این میدان در سال 2007 بازسازی شد.

تصویر 10-  میدان پریشرن

3 پل سه گانه  ( Triple Bridge)

یکی از جاذبه های مهم شهر که به نام پل سه گانه شناخته می شود، جایی است که سه پل زیبا از رودخانه، درست در کنار یکدیگر قرار دارد . این پل که بر روی رودخانه لیوبلیانیکا واقع شده میدان پریشنر را به شهر قدیمی وصل می کند. در واقع دو پل عابر پیاده در سال 1930 برای تکمیل پل اصلی اضافه شده است، که صرفاً برای ترافیک جاده ای منظور شده است.

در هر صورت،  زمانی که در این شهر هستید دیدن این پل ها را نباید فراموش کرد که ویژگی های طراحی زیبای آن باعث ایجاد عکس های عالی و خاطره انگیز می شود.

تصویر 11 – پل سه گانه ( لیوبلیانا )

4 کلیسای فرانسیسکن ( Franciscan  church )

کلیسای فرانسوی صورتی که در میدان پریشرن واقع شده است بین سالهای 1646 و 1660 ساخته شده است  و یکی از بهترین جاذبه های تفریحی لیوبلیانا است . رنگ قرمز -  نارنجی آن نمادی از نظم رهبانیت فرانسیسکن است. فضای داخلی تیره با نمای بیرونی روشن کلیسا که اغلب سمبولی از لوبلیانا است، کاملاً در تضاد است. محراب اصلی باروک توسط مجسمه ساز فرانچسکو روبا اجرا شد. بسیاری از نقاشی های اصلی نقاشی های دیواری در اثر شکستگی در سقف ناشی از زلزله لوبلیانا در سال 1895 ویران شد.

تصویر 12-  کلیسای فرانسیسکن

از سال 2008 ، این کلیسا به عنوان یک اثر فرهنگی با اهمیت ملی اسلوونی محافظت می شود کلیسای فرانسیسکن روزانه باز است و پذیرش  آن رایگان است. این یک کلیسای فعال است، بنابراین هنگام بازدید، به نمازگزاران احترام بگذارید .

خیابان ها از کلیه جهات از کلیسای فرانسیسکن به مناطق مختلف شهر منتهی می شوند. از پل جالب سه گانه به سمت جنوب عبور کرده و شهر قدیمی لیوبلیانا را کشف کنید. از شهربازی و کلیسای جامع سنت نیکلاس دیدن کنید از پل های زیبای اژدها و عشاق دیدن کنید یا سوار پیکره کوهستانی شوید و تا قلعه لیوبلیانا را قدم بزنید و قصر قرون وسطایی را ازنزدیک مشاهده کنید .

تصویر 13-  کلیسای فرانسیسکن

5 قلعه لیوبلیانا  ( Ljubljana castle )

قلعه لیوبلیانا یک مجموعه قلعه است که در بالای تپه مرکز شهر لیوبلیانا ، پایتخت اسلوونی قرار دارد. این قلعه نقطه عطف اصلی شهر است. در ابتدا این قلعه قرون وسطایی ، احتمالاً در قرن یازدهم ساخته شده و در قرن دوازدهم بازسازی شده است  و این طرح فعلی خود را با یک تعمیرات اساسی تقریباً کامل در قرن 15 به دست آورده است، در حالی که بیشتر ساختمانها مربوط به قرن شانزدهم و هفدهم است.

این قلعه در ابتدا یک ساختار دفاعی بوده و از اوایل قرن نوزدهم برای اهداف مختلف دیگری استفاده می شد و امروزه به عنوان یک مکان بزرگ فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر 14 -  قلعه لیوبلیانا

بر بلندای قلعه زیباترین منظره های لیوبلیانا را میتوان مشاهده کرد. برای رفتن به قلعه شما میتوانید پیاده یا با گرفتن یک تراموا به راحتی به قلعه دسترسی داشته باشید . در مسیر پیاده روی شما از کنار ساختمان های قدیمی، کافه های شلوغ و گروههای موسیقی مسیررسیدن به قلعه را می پیمایید که این پیاده روی لذت دیدن این مکان  را دو چندان میکند. انتهای مسیر کمی شیب دارد که شاید برای افراد مسن کمی سخت بنظر آید حال آنکه در صورت عدم علاقه به پیاده روی میتوانید با خرید بلیط تراموا از کف خیابان به بالای قلعه برسید در حالیکه همزمان از مناظر زیبای شهر لذت میبرید .

قیمت بلیط ورودی قلعه به همراه تراموا و راهنمای گردشگری صوتی برای افراد بالای 18 سال مبلغ 13 یورو  و افراد زیر 18 سال مبلغ 10 یورو میباشد  که البته بازدید مجازی قلعه از طریق عینک های سه بعدی شامل قیمت این بلیط میگردد . ساعات بازدید قلعه هم از 10 صبح الی 18 عصر میباشد .

ویدیوی 4 -  قلعه لیولیانا

کافه و رستوران در حیاط قلعه مکان مناسبی  برای استراحت و لذت بردن از یک فنجان قهوه یا طعم غذای سنتی است. قلعه لیوبلیانا همچنین میزبان چندین نمایشگاه دائمی است و تورهایی  با راهنمایی را ارائه می دهد .

تصویر 15 – قلعه لیوبلیانا

6 - پل اژدها  ( Dragon Bridge )

این بنا در آغاز قرن بیستم ساخته شد. به عنوان یکی از بهترین نمونه های پل های بتونی مسلح وبه سبک معماری وین ساخته  شده است. پل اژدها ، به دلیل چهار اژدهای جذاب که در انتهای آن قرار دارند از مشهورترین پل های این شهر است.  اگرچه بقیه پل چندان چشمگیر به نظر نمی رسد. ساخت آن در سال 1901 به دلیل دستاوردهای فنی جدیدی که به نمایش گذاشت، در واقع به عنوان یک موفقیت بزرگ اعلام شد. با یکی از بزرگترین طاق های زمان خود، یکی از اولین پل های بتونی در اطراف اسلوونی بود.

همانطور که اکنون می دانیم، مجسمه های اژدهای باشکوه آن به نمادی از لیوبلیانا بدل شدند. پل اژدها  مکانی بسیار محبوب برای گرفتن عکس یادگاری برای گردشگران هست. افسانه ای وجود دارد که جیسون بنیانگذار لیوبلیانا بود و او و آرگوناوت ها اژدها را به قتل رساندند. که آن اژدها یکی از چهار مجسمه اژدها در پل فعلی است.  طبق افسانه های محلی، وقتی یک دوشیزه از روی پل عبور می کند، اژدها دم خود را می چرخاند. برخی از افراد محلی به دلیل ماهیت آتشین آن، این ساختار را به "مادر شوهر" تعبیر کرده اند .

تصویر 16 –  پل اژدها

7- پل قصابها ( Butcher’s  Bridge  )

ایده اولیه برای ساختن این  پل در دهه 1930 توسط معمارمعروف خوزه پلشنک بیان شد. طبق برنامه های او، این پل قرار بود تحت پوشش قرار گیرد و بخشی از بازار مرکزی لیوبلیانا بود. با این حال ، به دلیل شروع جنگ جهانی دوم ، این پل هرگز ساخته نشد. در سال 2009 ، مدیریت شهری ساخت پل فعلی را آغاز کرد که 2.9 میلیون یورو هزینه داشت و سال بعد به اتمام رسید. رونمایی این پل  در 10 ژوئیه 2010 انجام شد . پل قصاب ها یک پیاده رویی است که از رودخانه لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی عبور می کند. فاصله این مکان از پل اژدها فقط 2 دقیقه پیاده روی دارد . این پل مدرن که بسیار ساده تر از طرح اولیه است، از یک راه پله در ورودی سمت چپ خود ، یک کمربند شیشه ای در طرفین و دو حصار با سیم های فولادی تشکیل شده است.

تصویر 17 -  پل قصاب ( عشاق )

اندکی پس از افتتاح پل، قفل های زوج های عاشق، شروع به ظهور در سیم های فولادی کردند و نمادی از اعلامیه های عشق ابدی، پدیده ای مشابه آنچه در سایر شهرهای اروپا دیده میشد گردید .

همچنین برخی از مجسمه ها بر روی پل وجود دارد. بزرگترین مجسمه های موجود در این پل ، چهره هایی از اساطیر یونان باستان و مسیحی/ یهودی را نشان می دهد . یکی از مجسمه ها شرح آدم و حوا ، شرمنده و تبعید شده از بهشت​​، پس از اینكه مار را وادار كردند از درخت دانش خوب و شر بچشند می باشد.

تصویر 18 – پل قصاب ( مجسمه اساطیر یونانی)

8- بازار مرکزی  ( Central Market )

بازار مرکزی این شهر که بین پل اژدها و قصاب ها در سواحل رودخانه لیوبلیانیتا قرار دارد توسط ژوزه پلینک در سال 1931 طراحی شده است . مکان بازار ، در سمت راست منحنی رودخانه لیوبلیانکا امتداد یافته است. بازار و میدان وودنیک  که در آن واقع شده ، آثار فرهنگی با اهمیت ملی هستند.این بازار  مکان شلوغی است که بازدید از آن بسیار جالب است. بازار در فضای باز دارای یک مجموعه خیره کننده از غرفه های مختلف برای بازدید شماست که برخی از بخش ها ، میوه و سبزیجات را به فروش می رسانند و برخی دیگر گوشت ، پنیر ، شیرینی و بستنی .

ویدیوی5 بازار مرکزی

با دیدن بازار علاوه بر این که در فضای پر جنب و جوش قرار می گیرید، میتوانید از برخی غرفه ها که میان وعده های خوشمزه ای را به فروش می رسانند.  در صورت نیاز به تجدید قوا و  قبل از دیدن بقیه لیوبلیانا، خوراک خوشمزه ای تهیه کرده و میل نمایید .

محصولات صنایع دستی نیز در بازار به فروش می رسد. این بازار مکانی بسیار مناسب برای تهیه سوغاتی است و همه روزه به جز یکشنبه ها باز است.  این بازار دارای اقلامی نظیر گل، بازار ماهی و میوه خشک و غرفه های نانوایی ، لبنیات و گوشت است.

تصویر 19-  ( بازار مرکزی )

9 فواره روبا ( Robba Fountain )

فواره  روبا ، که در مقابل تالار شهر لیوبلیانا در میدان شهر[3] ، در لیوبلیانا ، پایتخت اسلوونی ایستاده است، در ابتدا در سال 1751 توسط مجسمه ساز ایتالیایی فرانچسکو ربا [4] ساخته شد و یکی از نمادهای برجسته در سطح شهر است.

این چشمه از سه چهره مذکر با کوزه تشکیل شده است ، که چند سال پس از ایجاد چشمه بوجود آمد تا ظاهراً نماینده خدایان سه رودخانه کارنیولا باشد یعنی لیوبلیانایکا ، ساوا  و کرکا ، و بعداً همچنین نماینده خدایان سه سرزمینی کارنیولا: کارنیولای بالا ، کارنیولای پایین و کارنیولامرکزی .

پله هایی که تا فواره منتهی می شوند ، کوه های کارنیول را نشان می دهند. استخر آب شکل یک پوسته دارد. در مرکز چشمه، هرمی ایستاده به ارتفاع 10 متر قرار دارد. قسمت مجسمه های چشمه از سنگ مرمر ساخته شده است و استخر از سنگ آهک محلی ساخته شده است .

تصویر 20 -  فواره روبا

پس از آنكه اسلوونی استقلال خود را از یوگسلاوی اعلام كرد، چشمه روبا توسط رودی اوپانزل روی اسكناس 5 هزار ی اسلوونیایی به تصویر كشیده شد. از دسامبر 1993 تا زمان معرفی یورو در ژانویه 2007 این پول در گردش بود. همچنین از سال 2001 ، این چشمه به عنوان یک اثر فرهنگی با اهمیت ملی محافظت می شود. این فواره در فاصله 2 الی 3 دقیقه پیاده روی  ازمیدان پریشنر می باشد. این مکان نیز از پربازدیدترین و جذاب ترین مکانهای دیدنی در لیوبلیانا می باشد . پس دیدن این مکان را از دست ندهید .

10 - کلیسای سنت جیمز  (  St . james church )

کلیسای زرد سنت جیمز که بین سالهای 1613 و 1615 ساخته شده است، بین رودخانه، تپه قلعه و جاده اصلی در امتداد لبه جنوبی مرکز شهر واقع شده است. ستون سنت مری در سال 1682 برپا شده است.

میدان جلوی كلیسا یكی دیگر از مکانهایی است كه در لیوبلیانا توسط معمارمعروف خوزه پلنیک  اسلوونیایی ، طراحی شده است. این کلیسا کمی از مرکز شهر دور هست هر چند که علاقمندان به پیاده روی با 15 الی 20 دقیقه پیاده روی از میدان پریشنر در مرکز شهر میتوانند خود را به این مکان برسانند .

من شخصا با کرایه کردن دوچرخه و رکاب زدن در امتداد رودخانه زیبای لیوبلینکا ، مختصری با خیابانها و مسیر زیبای مرکز شهر تا کلیسا آشنا شدم و همچنین لذت دوچرخه سواری در شهر را تجربه کردم .

تصویر 21- کلیسای سنت جیمز

تصویر 22- کلیسای سنت جیمز

11 -  کلیسای جامع لیوبلیانا   (   Ljubljana Cathedral   )

کلیسای جامع لوبلیانا ، که به طور رسمی کلیسای سنت نیکلاس نامیده می شود،  کلیسای جامع در لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی است. در ابتدا ، کلیسای جامع لیوبلیانا یک کلیسای گوتیک بود. سنت نیکولاس یکی از بهترین مکان های بازدید در لیوبلیانا برای کمی آرامش در وسط شهر است.

تصویر 23-  کلیسای جامع ( کلیسای سنت نیکلاس )

تزئیناتی در داخل و خارج ، قبل از ورود، به درهای اصلی نگاهی بیندازید. آثار هنری تاریخ مردم اسلوونیایی را از دوران باستان تا زمان فعلی به تصویر می کشد. داخلی کلیسای جامع سنت نیکولاس لوبلیانا باروک ایتالیایی است و شامل مجسمه ها و نقاشی های دیواری سقفی است.

در داخل بسیاری از تزئینات باروک اصلی با نقاشی های دیواری نقاشی شده است. از دیگر تزئینات قابل توجه در کلیسای جامع می توان به فرشتگان محراب توسط برادران پائولو و جوزپه گروپلی در سمت راست سوله  به سال  میلادی1711  و توسط فرانچسکو روبا در سمت چپ به سال 1745 میلادی اشاره کرد. فاصله این کلیسا از میدان پریشنر فقط 3 دقیقه پیاده روی  دارد.

تصویر 24-  کلیسای جامع ( کلیسای سنت نیکلاس )

12 -  نقشه گردشگری شهر لیوبلیانا

یکی  از بزرگترین مزایای شهر لیوبلیانا ، نزدیکی اماکن تاریخی و فرهنگی این شهر هست . همانطور که در نقشه گردشگری پایین مشاهده میکنید اکثر جاذبه های این شهر در فاصله کوتاه از هم قرار گرفته اند بطوریکه میتوان همگی را با پای پیاده و در مدت زمان کوتاهی بازدید کرد .

تصویر 25-  نقشه گردشگری شهر لیوبلیانا

13 - رودخانه لیوبلیانکا  و قایق سواری   (  ljubljanica  river )

همانطور که در مرکز شهر از اماکن و جاذبه های دیدنی بازدید میکنید رودخانه لیوبلیانکا همواره با جذبه و زیبایی بی بدلیش محل مناسبی برای رفع خستگی و تماشای زیباییهایش میباشد .این رودخانه بطول 41 کیلومتر بوده و به بعد از طی مسافتی به رودخانه ساوا ملحق می گردد .

پل های زیبای سه گانه، اژدها ، قصاب ، کوبلر و  ... همگی بر روی این رودخانه زیبا ساخته شده اند تا زیبایی آن را دو چندان کند. اما یکی از تفریحات جذاب و جالب لیوبلیانا سوار شدن بر روی قایق ها و کشتی های تفریحی است که در  مسیر رودخانه حرکت می کنند و نمای زیبای جدیدی از شهر را به مخاطب نشان میدهد .

تصویر 26-  قایق سواری در رودخانه لیوبلیانکا

جهت سوارشدن به این قایق های تفریحی شما به نزدیکی پل سه گانه محل حضور این قایق ها باید مراجعه نمایید . در فصول گرم سال ساعات پذیرش مسافر از 10 صبح تا 21 شب و در فصول سرد سال این زمان محدودتر و اکثرا از 11 صبح  الی 18 عصر می باشد . قیمت تقریبی بلیط برای نوجوانان زیر 14 سال 5 یورو و بزرگسالان 10 یورو می باشد.

در طی مسیر رودخانه  اول ،  می توانید از منظره قلعه لوبلیانا ، برخی از سفارتخانه ها و سواحل رودخانه  لذت ببرید. با نزدیک شدن به شهر قدیمی ، شما منظره ای باشکوه از پل کوبلر ، کلیسای فرانسیسکن ،  پل سه قلو ، بازار و خانه های جذاب باروک دارید. در داخل قایق  شما نمایی ویژه از پل های جدید مانند پل قصاب دریافت می کنید  و دوباره به پل معروف اژدها می چرخیم . از نکات مهم این رودخانه این است که بدانیم شنا کردن در آن ممنوع می باشد .

تصویر 27-  رودخانه لیوبلیانکا

14 - هتل محل اقامت  ( ردیسون بلو )

محل اقامت ما در طی یک هفته ای که در اسلوونی بودیم هتل 4ستاره تاپ ردیسون بلو بود . این هتل شامل امکانات قابل قبول متعددی نظیر سالن ورزشی ، سالن جلسات و کنفرانس و سالن غذاخوری شیک و منوی غذاهای متنوع در وعده های مختلف بود .

تصویر  28 -  هتل ردیسون بلو

محل هتل با مرکز گردشگری شهرتقریبا 4 کیلومتر فاصله داشت و لذا برای رفتن به مرکز شهر باید نسبت به گرفتن تاکسی یا آژانس اقدام میکردید که اکثرا این کار را پذیرش هتل برای ما انجام میداد . هزینه تقریبی انتقال به مرکز شهر بین 6 تا 10 یورو متغیر بود و چانه زنی در این قیمت بی تاثیر نبود. اما از نکات جالب مکان هتل نزدیکی این هتل به یکی ازبزرگترین مراکز خرید لیوبلیانا بنام سیتی پارک بود که با 2 دقیقه پیاده روی به آنجا میرسیدیم و تقریبا شعبه ای ازاکثر برندهای معروف دنیا در این مرکز خرید حضور داشتند . از دیگر نکات جالب آن نزدیکی سینما و استخر عمومی به هتل میتوان اشاره کرد . همچنین مغازه های اغذیه فروشی وفست فودی که درنزدیکی هتل بودند .

تصویر  29 -  فواصل برخی اماکن از هتل ردیسون بلو

15- نکات مهم در سفر به لیوبلیانا  :

در طی سفر به لیوبلیانا برخی نکات بنظرم مهم و جالب رسید که دانستن این موارد در سفر به این شهر  قطعا به بهتر و دلچسب شدن سفرشما کمک خواهد کرد .

• با توجه به وجود اکثر مکانهای دیدنی در مرکز شهر ، پیشنهاد میکنم محل هتل را در این قسمت شهر انتخاب کنید تا هم در هزینه هایی نظیر جابجایی و حمل ونقل صرفه جویی بشود هم زمان بیشتری را بمنظور حضور در منطقه گردشگری و قلب تپنده شهر از دست ندهید  .
  • بهترین زمان جهت سفر به این کشور تقریبا از ابتدای خرداد ماه تا اواخر شهریور هست. دراین زمان بارش باران کمتر خواهد بود هر چند که احتمالا از این نعمت بی بهره نخواهید ماند. همچنین بیشتر فستیوال های فرهنگی و گردشگری در این بازه زمانی برگزار می گردد.
  • لذت دوچرخه سواری در این شهر را از دست ندهید چرا که بدون شک یکی از بهترین تجربیات شما در طی سفرتان خواهد بود . کیوسک های اجاره دوچرخه که با کپی گذرنامه، دوچرخه را به شما کرایه میدهند را میتوان در مناطق گردشگری مشاهده کرد و یا از کیوسک های اطلاع رسانی گردشگری آدرس گرفت. هزینه تقربیی اجاره این دوچرخه ها هم از 3 تا 7 یورو بسته به مدت زمان دوچرخه سواری متغیر می باشد. بد نیست بدانید یکی از دلایل انتخاب اسلوونی بعنوان پایتخت سبز  اروپا استفاده وافر مردم این کشور از دوچرخه جهت رفت و آمد می باشد.
  • تجربه حضور در سینما و دیدن فیلم های روز دنیا نیز میتواند چالش جذاب دیگری باشد که در طی سفر میتوانید داشته باشید. قیمت تقریبی بلیط فیلم 4 یورو می باشد .
  • صرف میان وعده و وعده های غذایی در کافه های موجود در بافت قدیمی و مرکز شهر ، همزمان با شنیدن و دیدن اجرای موزیک توسط گروه های موسیقی یکی دیگر از فرصت های لذتبخش در این سفر برای شما خواهد بود بنابراین خساست را کنار گذاشته و از سفرتان لذت ببرید .
  • اگر قصد دیدن از شهر زیبای ونیز را دارید تردید نکنید . فاصله 240 کیلومتری بین لیوبلیانا تا ونیز را با گرفتن بلیط اتوبوس و صرف زمان تقریبا 3 ساعته حتما امتحان کنید. قیمت بلیط اتوبوس از نوع اقتصادی تقریبا 15 یورو و از نوع ویژه تقریبا 18 یورو خواهد بود .برای انتخاب بیشتر می توانید به سایت ذیل مراجعه نمایید .

• شخصا از دسرهای خوشمزه هتل ، بیشتر از غذاهایی که در رستوران هتل برای مهمانان سرو  میشد  استقبال می کردم و لذت می بردم. بنابراین پیشنهاد میکنم در صورت سفر به اسلوونی تست دسرهای خوشمزه این کشور را فراموش نکنید .
  • دانش بالای زبان انگلیسی حتی در نوجوانان این کشور به هر فردی کمک میکند تا در صورت لزوم، یافتن آدرس و هر کمک دیگری را به راحتی درخواست و کمک مقتضی را دریافت کند .

تصویر 30 – سینما و استند بازیگران معروف

تصویر 31 – دوچرخه سواری

تصویر 32 – دوچرخه سواری

تصویر 33 – کافه های خیابانی

تصویر 34 دسر و غذای هتل

شهر بلد  (bled )

قرن ها ، شهر بلد و دریاچه بلد ، که دارای تنها جزیره اسلوونی است ، افرادی را که به دنبال زیبایی خارق العاده هستند ، جذب می کند. از قلعه ای که در بالای دریاچه روی یک صخره قرار دارد، می توانید از زیباترین منظره دریاچه ، جزیره آن و قله های اطراف آلپ لذت ببرید.

شما قادر خواهید بود از تجربه یک قلعه منحصر به فرد لذت ببرید. با  15 دقیقه پیاده روی به قلعه بلد صعود کنید که قدمت آن به قرن 17 میلادی باز می گردد. در رستوران ها و کافه های قلعه شاهکارهای آشپزی ساخته شده توسط سرآشپزهای درجه یک دنیا را تجربه خواهید کرد. همچنین در بهشت زیر آلپ نمایی از دریاچه زیبای بلد خواهید داشت .

ویدیوی 6 -  دریاچه بلد

دریاچه سبز زمرد بزرگ نیست  و می توان در یک بعد از ظهر پیاده روی محیط را انجام داد. آنچه مقصد را بسیار جذاب می کند جزیره کوچکی در وسط دریاچه است که محل کلیسای قرن هفدهم است.   قایق های سنتی به نام پلنتا[5] بازدید کنندگان را به دیدن جزیره و کلیسا می برد همچنین ممکن است بخواهید سوار اسب ها در سواحل دریاچه شوید ، یک قایق را اجاره کنید تا آب را گشت و گذار کنید و یا با کرایه دوچرخه تجربه گشت و گذار در این مکان رویایی را دو چندان نمایید .

ویدیوی 7 قایق سواری در دریاچه بلد

این قلعه یکی از زیباترین مکان های عروسی در اروپا به حساب می آید و بسیاری از زوج ها آغاز زندگی شان را در این مکان تجربه میکنند .

تصویر 35 – دریاچه بلد

اما برای سفر به این بهشت زیبا از لیوبلیانا مسافتی تقریبا 60 کیلومتری را باید طی کنید که تقریبا 35 دقیقه زمان آن طول خواهد کشید . شهر بلد در شمال کشور اسلوونی و هم مرز با کشور اتریش قرار دارد. فاصله مرز اتریش تا شهر بلد با خودرو نزدیک به 10 دقیقه می باشد. من به همراه دوستانم جهت یک تور نیم روزه با یکدستگاه مینی بوس که برای بردن  ما به شهر بلد هماهنگ شده بود این مسیر را طی کردیم .

تصویر 36 – نقشه  مسیر لیوبلیانا به  بلد

اما در حین سفر به این دریاچه زیبا دانستن نکات ذیل میتواند مفید باشد :

• تجربه سوار شدن بر روی قایق های محلی بنام پلنتا را از دست ندهید . این قایق ها همگی به کمک پارو در آب شناور هستند و بمنظور جلوگیری از آسیب طبیعت هیچگونه قایق موتوری در این مکان وجود ندارد.
  • از کلیسای درون جزیره دیدن کنید و همچنین گشتی در این جزیره کوچک و زیبا داشته باشید . قیمت بلیط ورودی کلیسا 5 یورو می باشد . همچنین از سمت  دیگر جزیزه شما می توانید با پیمودن نزدیک به 99پله به دریاچه و محل سوار شدن قایق ها دیدن کنید .
  • قیمت قایق سواری در جزیره تقریبا 15 یورو می باشد .
  • لذت دوچرخه سواری در اطراف جزیره را از دست ندهید . قیمت تقریبی کرایه دوچرخه در بلد تقریبا بین 5 تا 7 یورو می باشد .
  • از قلعه بالای تپه دیدن کنید . نمایی که از بالای تپه مشاهده میکنید قطعا ارزش پیاده روی به این مکان را خواهد داشت . از نکات جالب قلعه ارایه تخفیف بلیط ورودی برای دانشجویان و دانش آموزان است بطوریکه بلیط 9.5 یورویی برای ورود به قلعه برای دانشجویان 6.5 یورو و برای افراد زیر 14 سال 4.5 یورو محاسبه می گردد . جالبتر اینکه یکی از دوستان همسفرم با کارت دانشجویی ایرانی  که به فرمت انگلیسی هم نبود، متصدی فروش بلیط را قانع کرد تا تخفیف ذکر شده را دریافت کند .
  • شما میتوانید با یک سفر نیم روزه، زیباییهای این بهشت زیر آلپ را دیدن کنید. هرچند که توصیه میکنم یک شب اقامت در کنار دریاچه بلد را حتما تجربه نمایید.
  • جزبره داخل دریاچه دارای 99 پله سنگی است. امروزه هنوز  رسمی در این منطقه  زنده است که اگر یک زوج بخواهد در کلیسای جزیره ازدواج کند  داماد باید عروس را در هر 99  پله بالا ببرد .

تصویر 37 – دریاچه بلد

تصویر 38 – قلعه بلد

تصویر 39 – دریاچه بلد

تصویر 40 – کلیسای جزیره بلد

تصویر 41 –  راه پله 99 تایی کلیسای  دریاچه بلد

تصویر 42 –قایق سواری در دریاچه بلد

تصویر 43 –  قایق سواری در دریاچه بلد

شهر پوستوینا  ( postojna )

پوستوینا یک شهر نسبتاً کوچک در جنوب غربی اسلوونی است اما برای مسافرانی که به سمت جاذبه های منحصر به فرد و مناظر طبیعی  علاقمند می باشند ، یک مقصد کاملاً دیدنی است. پوستوینا به دلیل سیستم غاری گسترده خود شناخته شده است. غارهایی که  دارای اتاق ها، راهروها و گالری های حیرت انگیز است که برخی از آنها دارای سقفی نزدیک به 50 متر ارتفاع می باشند . حتی یک تور قطار وجود دارد که شما را به بخش هایی از سیستم غار منتقل می کند و سپس می توانید برخی از بخش های جالب محیط زیرزمینی را طی کنید. در ذیل شما را با مهم ترین دیدنیهای این شهر آشنا خواهم کرد. لازم به ذکر است بدلیل محدودیت زمانی و سفر نیم روزه ما به این شهرزیبا فقط فرصت دیدن از غاراعجاب انگیز پوستوینا مقدور گردید .

تصویر 44 –  نقشه مکانهای دیدنی پوستوینا

تصویر 45 -   دیدنیهای پوستوینا

ویدیوی 8- دیدنیهای پوستوینا

1 - پارک غار پوستوینا (postonja cave park)

بخشی از شکوه و جلالهای طبیعی اسلوونی در زیر زمینی پنهان شده است، در دنیای فوق العاده ای زیر زمینی. پارک غار پوستوینا گوشه جادویی از دنیای کارست است که به طور ایده آل در محل اتصال جاده های منتهی به کرواسی، ایتالیا ، مجارستان و اتریش واقع شده است و در 46 کیلومتری پایتخت اسلوونی ، لیوبلیانا قرار دارد.

تصویر 46 – نقشه فاصله ریلی پوستوینا از شهرهای مهم

غار پوستوینا به طول 24 کیلومتری مکانی است که شما می توانید به صورت حضوری با نوزادان اژدها ملاقات کنید، مکانی که موجودات باورنکردنی در آن زندگی می کنند بنام  ماهی انسان[6]. دلیل این نامگذاری رنگ پوست گوشتی آن می باشد که توسط افراد محلی به آن "ماهی انسان" گفته می شود.

در سال 1819 زمانی که  این غار به عنوان یک مقصد توریستی به طور رسمی شناخته شد، برای بازدید عموم باز شد. نورپردازی برقی غار در سال 1884 اضافه شد . در سال 1872 ، ریل های غار به همراه اولین قطار غار برای گردشگران گذاشته شد.  بطوریکه در ابتدا ، این قطار توسط خود راهنماها رانده می شدند .

تصویر 47-  محوطه ورودی غار پوستوینا

در 200 سالی که این غار برای گردشگران گشوده شده است ، ویژگی های زیبای آن توسط بیش از 38 میلیون نفر دیده شده است. پیشنهاد میشود تا دو ساعت زمان جهت بازدید از غار در نظر گرفته شود .

ویدیوی 9 غار پوستوینا

جالب است بدانید در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای اشغالگر آلمانی از غار برای ذخیره نزدیک به 1000 بشکه سوخت هواپیما استفاده کردند که در آوریل 1944 توسط پارتیزانهای اسلوونیایی نابود شدند. این آتش سوزی به مدت هفت روز طول کشید و بخش بزرگی از غار را ویران کرد و ورودی را سیاه کرد . در طول جنگ جهانی اول ، اسیران جنگی روسی مجبور به ساختن پلی در فراز شکاف بزرگی در داخل غار شدند که اکنون قابل بازدید می باشد .

توصیه میکنم لباس گرم جهت ورود به غار همراه داشته باشید چرا که هوای داخل غار خنک بوده و با توجه به مدت زمان زیادی که در غار به سر میبرید سردتان نشود .

آدرس وبسایت غار پوستوینا:    www.postojnska-jama.eu/en

تصویر 48 – غار پوستوینا

تصویر 49 -  غار پوستوینا

ویدیوی 10 – غار پارک پوستوینا

2 - قلعه پردجاما (predjama castle)

در شمال پوستوینا  قلعه قرون وسطایی است که در کنار یک غار ساخته شده است وجود دارد. در این قلعه بسیار نزدیک به غار می توانید در مورد افسانه ی شوالیه دزد بی باک مطالبی را  بشنوید و لذت ببرید.

از اعماق جادویی غار پوستوینا راهی دنیای پری شوالیه ها شوید. قلعه پردجاما یکی دیگر از جاذبه های دیدنی پارک غار پوستوینا  است . یک معجزه واقعی قرون وسطایی ، که 800 سال در وسط یک مکان صخره ای قرار گرفته است . موقعیت بی نظیر آن ، آن را به یکی از ده قلعه جذاب جهان تبدیل کرده است.

تصویر 50 – قلعه پردجاما

3- اتاق سری هتل پوستوینا (The secret rooms of hotel jama)

در صورت حضور در پوستوینا شما همچنین می توانید از اتاق سری هتل پوستوینا  که احتمالا در جنگ جهانی استفاده میگردیده و همچنین از  نمایشگاه غار کارست که بزرگترین نمایشگاه غار دنیا می باشد دیدن فرمایید .

آدرس هتل :   Address:Jamska cesta 30, Postojna 6230 Slovenia

تصویر 51 – هتل جاما ( پوستوینا )

4- وایواریوم (vivarium)

بازدید از وایواریوم یا همان محل نگهداری جانواران زیر زمینی  از دیگر مکانهای زیبا جهت بازدید میتواند باشد .

غار پوستوینا مهد غار شناسی دنیا است زیرا بیش از 150 گونه از حیوانات ساکن در غارها  در آنجا نگهداری میگردند. از آنجا که دیدن این همه موجود زنده در بازدید از یک غار تقریبا غیرممکن است ، می توانید آنها را در وایواریوم[7] که یک باغ وحش زیرزمینی بسیار زیبا و جذاب می باشد  ملاقات کنید.

تصویر 52 – وایواریوم

اما قیمت بلیط غار پوستوینا برای هر فرد 25.8 یورو می باشد . در حالیکه اگر بلیط غار پوستوینا و قلعه پردجاما را با هم خریداری کنید  مبلغ بلیط 35.7 یورو خواهد بود . البته از مزایای خرید بلیط این دو جاذبه با هم، اختصاص شاتل مجانی برای انتقال شما از غار به سمت قلعه می باشد که تقریبا 9 کیلومتر با غار فاصله دارد .

اما انتخاب دیگری نیز وجود دارد و آن خرید بلیط غار پوستوینا و قلعه پردجاما و وایواریوم که محل نگهداری برخی موجودات زنده زیر زمینی است به مبلغ 37.9 یورو می باشد. بلیط تکی برای قلعه پردجاما مبلغ 13.8 یورو و برای ویواریوم مبلغ 9.9 یورو میباشد که به نظر خرید بلیط کامل به مبلغ 37.9 یورو بسیار به صرفه تر از خرید بلیط تکی برای بازدید هر کدام از این مکانهای دیدنی می باشد . که ستاره بدون تردید در میان آنها پروتئوس است. پروتئوس یک سمندر آبزی است، تنها گونه های بطور انحصاری غارنوردی که در اروپا یافت می شوند. برخلاف اکثر دوزیستان، کاملاً آبزی است. بطوریکه در زیر آب می خورد، می خوابد و زیر آب پرورش می یابد .

انتخاب وسیله نقلیه سفر :

برای رفتن از لیوبلیانا به پوستوینا شما به 4 طریق میتوانید سفر کنید . ازطریق قطار ، اتوبوس ، تاکسی و ماشین های کرایه ای که هر کدام معایب و مزایای خود را دارد .

هزینه های تقریبی و مدت زمان سفر برای وسایل نقلیه ذکر شده بدین شرح است :

هزینه اتوبوس بین 5 تا7 یورو و مدت زمان تقریبی 45 دقیقه

هزینه مینی بوس بین 5 تا 8 یورو و مدت زمان تقریبی 1 ساعت

هزینه انوبوس vip بین 8 تا 17 یورو و مدت زمان تقریبی 45 دقیقه

هزینه قطار بین 5 تا 14 یورو و مدت زمان تقریبی 1:30 دقیقه

هزینه تاکسی بین 70 تا 100 یورو و مدت زمان تقریبی 40 دقیقه

اما همانطور که در تصویر زیر خواهیم دید خطوط ریلی موجود در اسلوونی میتواند شما را به مقاصد دیگر در کشورهای همسایه هدایت کند. بطور مثال شما میتوانید به شهر وین دراتریش، ونیز در ایتالیا ، زاگرب در کروواسی و یا سایر مقاصد سفر نمایید که شهر پوستوینا در مرکز این خطوط ریلی میتواند شما را به مقاصد مورد نظر هدایت کند . بطور مثال شما با طی کردن 200 کیلومتر از پوستوینا به ونیز خواهید رسید .

جدول زمانی حرکت وسایل نقلیه از ایستگاه اتوبوس پوستوینا در طول هفته :

POSTOJNA CENTRAL BUS STATION – LJUBLJANA AP MONDAY TO FRIDAY

06.05, 06:30, 07:25, 08:52, 09:10, 09:50, 11:10, 11:57, 12:05, 13:55, 14:10, 15:10, 15:30, 16:05, 16:10, 17:56, 18:10, 20:50, 21:07

SATURDAY 07:20, 09:50, 14:10, 14:30, 16:05, 16:10, 17:56, 21:07

SUNDAY 07:20, 09:50, 14:10, 14:30, 16:00, 16:05, 17:56, 18:10, 20:45, 21:07

آدرس وبسایت برخی شرکت های حمل و نقل جهت  جابجایی در طول سفر :

شرکت حمل و نقل  نوماگو                                                           https://tickets.intercity.nomago.eu/web/search

شرکت حمل و نقل اریوا                                                                                              https://arriva.si/en

شرکت حمل و نقل   ای پی ام اس                                                                              https://www.apms.si

ایستگاه اتوبوس لیوبلیانا                                                                                https://www.ap-ljubljana.si/en

سوغاتی های اسلوونی  :

اما خرید سوغاتی قطعا یکی از بهترین قسمتهای هر سفر هست . در اسلوونی صنایع دستی  نظیر صنایع چوبی بعنوان سوغاتی ، دارای تنوع و مقبولیت زیادی در بین گردشگران می باشند. مواردی دیگری  نظیر صابونهای دست ساز و محصولات شیشه ای و کریستال هم طرفداران خاص خود را دارا می باشند. با خرید المان اژدها که معرف اسلوونی می باشد شما میتوانید خاطرات سفر را تا سالها در منزل خود حفظ کنید.

تصویر 53 – سوغاتی های اسلوونی

تصویر 54 – سوغاتی های اسلوونی

تصویر 55 – سوغاتی های اسلوونی55.jpg

تصویر 56 – سوغاتی های اسلوونی

تصویر 57 – سوغاتی های اسلوونی57.jpg

سخن پایانی :

همیشه سفر کنید و با خاطرات شیرین سفرتان زندگی کنید . باور کنید حتی بعد از گذشت یکسال و نیم از سفرم به اسلوونی در هنگام نگارش این سفرنامه ، گویی دوباره به این کشور سفر کردم و تجربیاتی جدید کسب کردم . به واقع  جهت ارایه اطلاعات درست به مخاطبین گرامی مجبور به جستجوی  دقیق اطلاعات مختلف درباره اماکن دیدنی این کشور شدم که باعث آشنایی بیشتر من با دیدنیهای این کشور زیبا  گردید و  واقعا لذت سفری مجازی و خیالی را برایم تداعی نمود .

از طرفی  با توجه به اینکه خودم از علاقمندان سفر و گردشگری و بویژه از علاقمندان و مخاطبین سایت وزین لست سکند هستم، به دلیل عدم وجود سفرنامه ای جامع  درباره اسلوونی در سایتهای مختلف و همچنین سایت لست سکند، مصمم شدم تا تجربیات سفر یک هفته ای خودم را در اختیار دوستان و مخاطبین عزیز سایت لست سکند قرار دهم  و خلاء عدم وجود سفرنامه در جلوی نام اسلوونی در سایت وزین لست سکند را پر نمایم .

قطعا سفرنامه بنده خالی از اشکال نیست اما تلاش حقیر معرفی برخی از زیباییهای این کشور زیبا ، تا حد توان بوده و امیدوارم تلاش بنده مورد قبول مخاطبین گرانقدر باشد .

توضیحات : منبع تصاویر شماره 10، 11 ، 14 ، 28 ، 35 ، 45 ، 49 ،  50  و 52  اینترنت می باشد .

تصویر 58 – اسلوونی زیبا

پانوشت :

[1] -  (  ljubljanica  river )

[2]  -  Prešeren

3 –  ( town square  )

4 -  (  Francesco Robba )