تلخ اما واقعی؛ ونیز برای زنده ماندن فقط 60 سال فرصت دارد!

4.6
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
توریستی‌ ترین شهر دنیا برای زنده ماندن فقط 60 سال فرصت دارد! +تصاویر
28 آذر 1398 08:00
0

دانشمندان هشدار داده‌اند که با افزایش سطح آب در ونیز احتمالاً این شهر به زیر آب خواهد رفت و فرصت چندانی برای نجات آن باقی نمانده است. حتی ماه گذشته در اثر طغیانی شدید، سطح آب در این شهر زیبا که به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی در یونسکو ثبت‌ شده است و مقصدی گردشگری محسوب می‌شود، بسیار افزایش یافت. ونیز بسیار در مقابل سیل آسیب‌پذیر است و امواج آب خسارات زیادی را به قایق‌ها و ساختمان‌ها وارد کرده است. با ما در لست سکند همراه باشید تا با هم ببینیم این شهر تاریخی و خاص بالأخره نجات پیدا خواهد کرد، یا خیر!

ونیز برای زنده ماندن فقط 60 سال فرصت دارد!

در اثر طغیان آب، ماه گذشته بسیاری از هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و ساختمان‌های مسکونی آسیب دیدند و موانعی که برای جلوگیری از این آسیب تدارک دیده‌ شده بود توانایی مقابله با افزایش سطح آب را نداشت. همچنین برق و تلفن بخشی از مناطق ونیز قطع شد و وضعیت سیل و سطح آب به حدی رسید که مسئولین ونیز پس از بررسی اعلام کردند؛ ونیز، طی 1200 سال گذشته فقط 6 بار تجربه چنین افزایش سطح آبی را داشته است. محققان نیز می‌گویند دلیل اصلی این افزایش سطح آب تغییرات آب و هوایی طی 30 سال گذشته بوده است.

ونیز برای زنده ماندن فقط 60 سال فرصت دارد!

همچنین موسسه‌ای خیریه برای محافظت از ونیز به وجود آمده است که خطراتی دیگر همچون پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ را برای این شهر مضر می‌داند. آن‌ها همچنین معتقدند علاوه بر آسیب‌های فیزیکی که ورود این کشتی‌ها برای ونیز به همراه دارد، اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی زیادی را نیز می‌تواند برای صنعت گردشگری آن‌ها داشته باشد. معمولاً مسافران این کشتی‌ها هزینه‌های خود شامل؛ هزینه اقامت و غذا را در کشتی می‌پردازند و درآمد گردشگری خاصی برای شهر ونیز به همراه ندارند.

ونیز برای زنده ماندن فقط 60 سال فرصت دارد!

از نظر تأثیرات محیط زیستی نیز حضور این کشتی‌ها به دلیل آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کنند می‌تواند بر کیفیت هوای شهر ونیز تأثیر منفی بگذارد. حتی حساسیت ونیز به حدی رسیده است که در اثر زیادشدن تعداد قایق‌ها و افزایش امواج آب توسط آن‌ها می‌تواند آسیب ببیند. کارشناسان اعتقاد دارند فقط چند دهه برای نجات این شهر وقت باقی‌ مانده است. آن‌ها از عددی در حدود شصت سال صحبت می‌کنند. مسئولین قصد دارند از طریق پروژه‌هایی که قرار بوده است تا سال 2011 افتتاح شوند و بنا به دلایلی تا سال 2022 به تعویق افتاده‌اند حجم آب ورودی به ونیز را کاهش دهند تا از آسیب به ساختمان‌ها جلوگیری شود، ولی کارشناسان معتقدند این کار از لحاظ طراحی محیط زیستی دچار نقص‌های بزرگی است. آن‌ها میگویند باید بر ورود افراد کنترل صورت بگیرد زیرا هرچه افراد بیشتری به این شهر بیایند، زنده ماندن اکوسیستم سخت‌تر است. در حال حاضر روزانه حدود 100.000 گردشگر از ونیز بازدید میکنند.

ونیز برای زنده ماندن فقط 60 سال فرصت دارد!

در نهایت طبق محاسباتی که کارشناسان محیط زیست و علوم آب انجام داده‌اند اگر تا شصت سال آینده فکری به حال ونیز نشود، این شهر در اثر افزایش سطح آب و افزایش تعداد گردشگر به کل نابود خواهد شد و چیزی بیش از یک روایت تاریخی از این شهر 1200 ساله باقی نخواهد ماند. به نظر شما شهری که به عنوان یکی از گردشگر‌پذیرترین شهرهای جهان شناخته می‌شود، می‌تواند ورود گردشگران را با محدودیت همراه کند؟

منابع:

excellencearts.com

newsweek.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی