مسجد ولیعصر (عج) نامزد جشنواره جهانی معماری شد

4.5
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مسجدی مدرن و ایرانی، نامزد جشنواره‌ی جهانی معماری شد!
12 آذر 1397 09:00
39

از سال 2008 میلادی جشنواره‌ی جهانی معماری برگزار می‌‌شود. در چهار سال نخست، شهر بارسلونا میزبانی این جشنواره را بر عهده داشت و بعد از آن، چهار سال هم جشنواره‌ی جهانی معماری در سنگاپور برپا شد. در چند سال گذشته نیز این جشنواره در شهر آمستردامِ هلند برگزار می‌شود. همانطور که از نام این رویداد مشخص است، موضوع آن حول معماری می‌باشد و در آن آثار شاخص دنیا از نظر معماری بررسی می‌‌شوند.

در سال جاری، مسجد ولیعصر (عج) نامزد بخش مذهبی این جشنواره شده است. در واقع این مسجد در مراحل نهایی قرار دارد و یکی از 8 نامزد کسب جایزه‌ی این دوره محسوب می‌شود. به طور کلی امسال 535 اثر از 55 کشور مختلف در این جشنواره نامزد شدند. بد نیست بدانید که جشنواره‌ی جهانی معماری امسال 30 بخش داشت که فرهنگی، شهری، هتل‌ها، مراکز تفریحی، اداری، مدارس، حمل‌ و نقل، سازه‌های آینده، چشم‌انداز و... از مهم‌ترین آنها بودند.

اینبار مسجد حضرت ولیعصر (عج) که در تهران و چهارراه ولیعصر قرار دارد نیز در این رقابت‌ها حضور دارد و با بناهایی از کشورهای ترکیه، تایلند، پرتغال، هند، سنگاپور و بریتانیا در حال رقابت است.

مسجد ولیعصر (عج) نامزد جشنواره جهانی معماری شد

مسجد ولیعصر (عج)

نگاهی به مسجد ولیعصر (عج)

مسجد ولیعصر معماری مدرن و خاصی دارد و با تصوری که ما مسلمانان از مساجد داریم متفاوت است. این عبادتگاه هیچ‌گونه گنبد و یا گلدسته‌ای ندارد و در نگاه اول متوجه کاربری آن نخواهید شد. شکل نمای این ساختمان موج‌مانند است و معمارانش برای ساخت آن از قرآن الهام گرفته‌اند. در واقع یکی از مهم‌ترین دلایلی که مسجد ولیعصر (عج) در جشنواره‌ی جهانی معماری شرکت داده شده، شکل خاص معماری آن است.

معماران مبتکر مسجد ولیعصر، زوج خوش ذوقی با نام‌های رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونوف هستند که قبل‌تر با ساخت سینمای ملت شناخته شده بودند. معماران این بنا، مسجد ولیعصر را در فضایی به مساحت 3855 متر مربع و در 7 طبقه و 32 متر ارتفاع ساخته‌اند و آن را طوری طراحی کردند که 20 متر از ارتفاعش زیر سطح زمین است.

رضا دانشمیر و همسرش طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری گاردین در رابطه با مسجد ولیعصر (ع) چنین بیان کرده‌اند: " در طراحی بنای مسجد حضرت ولیعصر (عج) تلاش کردیم تعاملی بین نیایشگاه و ماهیت فرهنگی و ساختمان قدیمی تئاتر شهر ایجاد کنیم و هدفمان از ایجاد پروژه‌ این بود که مسجد هماهنگ با محیط اطرافش باشد. بزرگترین منبع ما در این پروژه قرآن بود و تلاش شد این مسجد با سادگی ساخته شود و فقط به خاطر ارتفاع زیاد، باشکوه و بزرگ به نظر نرسد. این مسجد در کنار پارک دانشجو و در ضلع جنوبی تئاتر شهر قرار دارد که یکی از مهمترین مراکز فرهنگی ایران است، پس ما از طریق این سازه تلاش کردیم که ارتباط بهتری با نسل جوان برقرار کنیم. "

اگر با دقت بیشتری به مسجد ولیعصر (عج) نگاه کنید، متوجه خواهید شد که دارای پنجره‌هایی کوچک و باریک است که هیچ شباهتی به مساجد سبک ایرانی ندارند. وجود چنین پنجره‌هایی چهره‌ی مسجد را شبیه به امواج کرده‌اند که برای یک عبادتگاه طرحی کاملا مدرن محسوب می‌شود. افراد بسیاری از طرح جدید این مسجد استقبال کرده‌اند و در این رابطه بیان شده است که در قرآن شکل و شمایل خاصی برای مسجد تعیین نشده و آنچه اهمیت دارد این است که مسجد جایی برای عبادت پروردگار باشد.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم تامین بودجه‌ و وجود اختلافات، مسجد ولیعصر (عج) هنوز تکمیل نشده و داخل ساختمان نیمه کاره است. قرار بود داخل این عبادتگاه تالارهای بزرگی برای نماز، مراکز فرهنگی متعدد و محل اقامت پیش‌نماز وجود داشته باشد که هنوز مشخص نیست این طرح چطور به پایان برسد. برخی بر این عقیده هستند که قرار است با اعمال تغییراتی در ساختمان این بنا، در آینده مسجد ولیعصر (عج) به یک مکان فرهنگی تغییر کاربری پیدا کند.

رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونوف

مسجد ولیعصر (عج)

نظر شما چیست؟ آیا شما با مساجد مدرن موافق هستید یا همان سبک سنتی را در ساخت مساجد می‌پسندید؟ منتظر دریافت نظراتتان هستیم.

منابع: amusingplanet.com و ایسنا

زهرا میرزایی