دانستنی‌هایی درباره سلامت آب و غذا هنگام سفر به چین

4.7
از 3 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چرا ممکن است در سفر به چین، جان سالم به در نبرید؟
31 شهریور 1397 12:00
0

اگر نسبت به تمیزی چیزهای مختلف در سفرتان حساس هستید و بزودی سفری به چین را در برنامه‌ی سفرهایتان دارید، بد نیست تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. برقراری تعادل میان محتاط بودن در رابطه با چیزی که می‌خورید و لذت از سفرتان به کشور چین بسیار سخت است. ازیک‌طرف، پاک کردن تمامی ظروف با استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده ممکن نیست و از طرف دیگر عدم توجه به این‌همه کثیفی و درنهایت مبتلا شدن به مسمومیت غذایی و از بین رفتن لذت سفر به همراه بر باد رفتن هزینه‌هایی که در این رابطه کرده‌اید نیز موردی نیست که به‌راحتی بشود آن را نادیده گرفت.

بااین‌حال، جای نگرانی نیست و با خواندن این راهنمایی‌های مفید می‌توانید برای لذت بردن از سفر به کشور چین آماده شوید.

آب آشامیدنی در هتل‌ها

در اکثر هتل‌ها برای آشامیدن و همچنین مسواک زدن به شما آب‌معدنی رایگان می‌دهند. در هتل‌های بزرگ‌تر، توالت‌ها به علامتی مجهز هستند که در زیر آن نوشته شده است که « آب شیر قابل آشامیدن نیست» اما در صورت نبود این علامت تصور نکنید که آب شیر قابل آشامیدن است. در هیچ جای چین استفاده از آب شیر بدون جوشاندن آن صحیح نیست.

آب آشامیدنی

آب آشامیدنی در رستوران‌ها

بیشتر رستوران‌ها در منوی خود آب تمیز در بطری را قرار داده‌اند. در برخی از موارد، خریدن آب آشامیدنی در رستوران‌ها بسیار گران تمام می‌شود. بااین ‌وجود، راه‌هایی برای درخواست آب آشامیدنی رایگان از رستورانی که قصد غذا خوردن در آن را دارید وجود دارد که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

آب آشامیدنی

نحوه سفارش آب آشامیدنی در رستوران‌های چینی

نیازی به نگرانی نیست زیرا در بیشتر موارد، آب مورد استفاده در رستوران‌ها همان آب پاکیزه‌ی بسته‌بندی است.

  • عبارت bing shui که تلفظ آن بینگ شووی است، به معنای آب با یخ است.
  • عبارت kai shui که تلفظ آن کای شووی است، به معنای آب جوش است که به صورت داغ سرو می‌شود.
  • عبارت he shui که تلفظ آن هی شووی است، به معنای آب آشامیدنی است که به صورت داغ یا گرم سرو می‌شود زیرا چینی‌ها بر این باورند که آشامیدن آب سرد ناسالم است.

آب آشامیدنی در مکان‌های عمومی

یافتن آب آشامیدنی بطری در مکان‌های عمومی در کشور چین چندان سخت نیست. در هرجایی از این کشور، فروشگاه‌هایی وجود دارند و اگر نتوانستید یکی از آن‌ها را بیابید، می‌توانید به آب‌خوری‌هایی که در شهر تعبیه‌شده‌اند مراجعه کنید. در فروشگاه‌های بزرگ، شما برندهای آب آشامیدنی نظیر Evian و دیگر برندهای وارداتی را نیز می‌یابید اما ارزان‌ترین گزینه برای شما خرید بطری‌های آب آشامیدنی تولید چین است. حتی برخی از شرکت‌های بین‌المللی مانند کوکاکولا وارد عمل شده‌اند و تشکیلاتی برای آشامیدنی کردن آب در چین دارند. بااین‌حال اگر از یک فروشنده‌ی مشکوک خرید می‌کنید، مطمئن شوید که در بطری به صورت درست بسته شده است و از خرید بطری‌های بازشده یا مشکوک خودداری کنید.

آب آشامیدنی

هشدارهای عمومی خوردن غذا

مشکل مسمومیت با غذا در کشور چین باید بسیار جدی گرفته شود و حتی خوردن غذا در رستوران‌های لوکس و بوفه‌ی هتل‌های چند ستاره هم شما را از این مسمومیت در امان نگه نمی‌دارد. به صورت کلی گفته می‌شود که از خوردن غذاهای مانده، پخته نشده، غیر تازه یا غذایی که در آب تصفیه نشده شسته و پخته شده است خودداری کنید. مسلما شما همیشه شرایط تهیه غذایی که مصرف می‌کنید را نمی‌دانید پس بهتر است برای درک بهتر این وضع به خواندن این مطلب ادامه دهید.

آب آشامیدنی

غذا خوردن در خیابان

غذاهای خیابانی یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های مثال‌زدنی کشور چین است و تأسف‌برانگیز است اگر به خاطر ترس از بیماری این غذاها را امتحان نکنید! بهتر است بدانید غذاهای خیابانی به‌طورمعمول تازه‌ترین‌ها هستند. فروشندگان آن‌ها را در زمان انتظار شما و به صورت بسیار سریعی آماده می‌کنند، پس نباید نگران زمان آماده شدن این غذاها باشید. در بسیاری از مراکز فروش غذاهای خیابانی صفی طویل از مردمی را مشاهده می‌کنید که برای خرید میان وعده‌ها آمده‌اند و همین امر نیز نشان از آن دارد که تمیزی و سلامت غذای این فروشنده تضمین شده است. با این‌ وجود بهتر است در فصل تابستان از خوردن میان وعده‌های گوشتی خیابانی و دیگر مواد خام در این کشور دوری کنید اما خوردن پن کیک و موارد سرخ‌کردنی گزینه‌ای مناسب است.

غذا در چین

غذا خوردن در رستوران‌ها

چینی‌ها بر این باورند که مواد غذایی تازه بهترین گزینه است و به ‌این ‌ترتیب گاهی با پیش‌خدمتی مواجه می‌شوید که با یک کیسه پلاستیک متحرک به سمت شما می‌آید. محتوی این کیسه درواقع ماهی‌ است که سفارش داده‌اید بنابراین شما می‌توانید این ماهی را قبل از رسیدن به میز خود درحالی ‌که در سس لوبیای سیاه پخته شده است ببینید و از تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید.

بااین‌حال این امر در تمامی رستوران‌ها و تمامی سفارش‌ها اتفاق نمی‌افتد اما در قانون کلی رستوران‌ها آمده است که از این توصیه‌ها پیروی کنند.

غذا در چین

سخن پایانی

اگر ازجمله افرادی هستید که نسبت به غذایی که می‌خورید نهایت توجه را دارید، هنوز هم می‌توانید از خوردن و آشامیدن در چین لذت ببرید. چون رستوران‌های موردپسند خارجی‌ها در چین، غذاهای بسیار خوش‌مزه‌ای سرو می‌کنند و شما غذاها و طعم‌هایی را تجربه خواهید کرد که هیچ جای دیگری جز چین، نمی‌توانید آن‌ها را بچشید. ضمنا، خیالتان راحت باشد که در صورت رعایت موارد بالا سفر بسیار لذت بخشی به کشور چین خواهید داشت و ایمن خواهید بود.

منبع: tripsavvy.com