راهنمای صفر تا صد سفر زمینی به وان ترکیه ۱۴۰۲ + قیمت‌ها

3.6
از 23 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفر زمینی به وان ترکیه چگونه است و چه هزینه ای دارد؟
04 مهر 1402 08:00
5

اگر قرار باشد یک سفر زمینی به وان داشته باشید، بدون راهنمای سفر زمینی به وان، کارتان دشوار می‌شود. هم‌زمان با افزایش قیمت سفرهای هوایی به کشور ترکیه و مقاصد توریستی مهم آن، این شهر جذاب و کمترشناخته‌شده در نزدیکی مرزهای کشورمان ایران، مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سفر قرار گرفته است؛ به‌طوری که حتی بسیاری از «مرزنشینان»، این شهر را برای سفرهای یک یا دو روزه‌شان انتخاب می‌کنند و بسیاری از ساکنان شهرهای دیگر ایران نیز این مقصد را در لیست سفرهایشان دارند.

با توجه‌ به اینکه اکنون وان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر برای ایرانیان در کشور ترکیه محسوب می‌شود و می‌توان گفت بیشتر گردشگران این شهر، ایرانیانی هستند که با تور وان به‌صورت زمینی یا با ماشین شخصی به آن سفر می‌کنند. تصمیم بر آن داریم که در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند راهنمای صفر تا صد سفر زمینی به وان را در اختیارتان قرار دهیم.

سفر زمینی به وان.jpg

وان کجاست و چرا باید به آن سفر کرد؟

وان شهری عمدتاً کردنشین در شرق استان وان ترکیه است. این شهر در ساحل شرقی دریاچه وان قرار گرفته و به‌عنوان یک منطقه شهری بزرگ، تاریخ بسیار غنی دارد. این شهر مدرن در فاصله 5 کیلومتری از ساحل دریاچه افسانه‌ای وان واقع شده است. وان را به‌دلیل زیبایی و مناظر طبیعی اطرافش اغلب «مروارید شرق» می‌نامند. یک ضرب‌المثل قدیمی ارمنی به همین معنا نیز وجود دارد که می‌گوید: «وان در این دنیا، بهشت آخرت». این عبارت در ترکی به‌صورت «Dünyada Van ،ahirette iman» یا «وان برای این دنیا، ایمان برای آخرت» اندکی تغییر یافته است.

لیست جاهای دیدنی وان ترکیه

همان‌طور که می‌دانید، برای سفر به کشور ترکیه، نیاز به گرفتن ویزا و پرداخت هزینه‌هایش ندارید و به همین دلیل، سفر به این شهر، یکی از آسان‌ترین سفرها برای ما ایرانیان است. ضمن اینکه وان، مقصدی بسیار عالی برای افرادی است که علاقه‌مند به خرید و گشت‌و‌گذار در مراکز و خیابان‌های مخصوص به این کار هستند. حراجی های وان، یکی از عوامل جذب گردشگر، به‌خصوص از ایران محسوب می‌شوند و یکی از بهترین فرصت‌های خرید را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. این شهر شرقی ترکیه، مملو از مغازه‌های مدرن، پاساژهای بزرگ و رستوران‌ها و کافه‌های متنوع است. در بهترین رستوران های وان می‌توانید طعم غذاهای محلی ترکی را بچشید و در خیابان‌های سرزنده آن تا پاسی از شب قدم بزنید. به‌طورکلی وان شهری است که در آن هرگز بدون برنامه نخواهید ماند.

شاید حتی مهم‌ترین نکته‌ای که باعث می‌شود افراد به سفر زمینی به وان ترغیب شوند، نزدیکی این شهر به مرزهای ایران باشد. شما در سفر زمینی به وان نیازی ندارید تا مدت طولانی در مسیر بمانید. فاصله شهر وان از مرز رازی حدود 100 کیلومتر است و بدون درنظرگرفتن مدتی که در مرز منتظر می‌مانید، کمتر از 2 ساعت در راه خواهید ماند.

lastsecond.ir-road-trip-guide-to-van.jpg
دریاچه وان و مناظر اطراف آن

انواع سفر زمینی به وان ترکیه

همان‌طور که می‌دانید، سفر هوایی به دلیل ماهیتش، همیشه یکی از گران‌ترین راه‌های سفر است و بسیاری از افراد به دلیل محدودیت در بودجه سفر، این شیوه را حذف کرده‌اند و سعی بر آن دارند تا در حد ممکن، سفرهای خود را به‌صورت زمینی انجام دهند. در مورد وان اما کمی موضوع متفاوت‌تر است. برای سفر به وان، پروازی از ایران وجود ندارد یا در اوقات خاصی به‌صورت محدود برقرار است؛ بنابراین، تنها راه سفر به این شهر زیبا از طریق زمینی است. البته مسیر زمینی کمی هم زمان‌بر است، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که هزینه‌ های سفر زمینی به وان بسیار اقتصادی و معقول‌تر از سفر به برخی از مقاصد داخلی ایران است. در این قسمت از راهنمای سفر زمینی به وان، به بررسی شیوه‌های سفر می‌پردازیم که به‌صورت کلی به سه شکل زیر است:

  • سفر به وان با تورهای زمینی و با استفاده از اتوبوس و ون: متداول‌ترین شیوه سفر به وان، رزرو تور از طریق آژانس‌های گردشگری یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی یعنی اتوبوس یا تاکسی و ون است.
  • سفر به وان با ماشین شخصی: این شیوه مخصوص کسانی است که علاقه‌مند به سفرهای زمینی هستند و از برنامه خاصی پیروی نمی‌کنند. این سبک مسافران، ترجیح می‌دهند در طول سفر از وسیله نقلیه خود استفاده کنند یا به شهرهای اطراف هم سفر کنند. البته باید خاطرنشان کرد که این شیوه، یکی از سخت‌ترین گزینه‌های موجود برای سفر به وان است.
  • سفر به وان از طریق قطار: این روش یکی از زمان‌برترین و البته لذت‌بخش‌ترین روش‌های سفر به وان است. سفر با قطار به وان به‌طور مستقیم، تا پیش از کرونا برگزار می‌شد؛ اما اکنون و به‌صورت موقت، از دسترس مسافران خارج است.
lastsecond.ir-road-trip-guide-to-van 1.jpg
سفر با اتوبوس، یکی از شیوه های سفر زمینی به وان ترکیه

بهترین مرز برای رفتن به وان کدام مرز است؟ 

ایران سه مرز مشترک با کشور ترکیه دارد که از طریق آن‌ها می‌توان وارد خاک این کشور شد. این سه مرز شامل بازرگان، سرو و رازی هستند. هر کدام از این مرزها، فاصله متفاوتی با شهر وان دارند که در مطلب فاصله وان با شهرهای ایران کاملاً به آن پرداخیتم و در این بخش از راهنمای سفر زمینی به وان هم، مختصر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • سفر زمینی به وان ترکیه از طریق مرز رازی-کاپیکوی در خوی: این مرز در آذربایجان غربی و شهر خوی واقع شده است و پرترددترین، نزدیک‌ترین و بهترین مرز زمینی وان به شمار می‌آید.
  • سفر زمینی به وان ترکیه از طریق مرز بازرگان-گوربولاغ در ماکو: مرز بازرگان، مرزی 24 ساعته است و برخلاف مرز رازی، علاوه‌بر خودروهای شخصی، امکان عبور ترانزیت‌ها نیز از آن وجود دارد. به همین دلیل، ممکن است این مرز کمی شلوغ‌تر از مرز رازی باشد. فاصله مرز بازرگان تا شهر وان ترکیه حدود 206 کیلومتر است، یعنی با عبور از این مرز، مسافران با طی زمان تقریبی 2 ساعت و پنجاه دقیقه به شهر وان خواهند رسید.
  • سفر زمینی به وان ترکیه از طریق مرز سرو-اسندره در شهر ارومیه: این مرز نیز به‌صورت 24 ساعته فعال است و البته به دلیل موقعیت مکانی‌اش برای کسانی که از استان‌های جنوبی ایران قصد سفر زمینی به وان ترکیه را دارند، مناسب‌تر است. فاصله وان از این مرز در حدود 228 کیلومتر است و مسافران با طی زمانی 3 ساعته به وان می‌رسند.
lastsecond.ir-road-trip-guide-to-van (2).jpg
مرز رازی-کاپیکوی در خوی

سفر زمینی به وان ترکیه با تورهای زمینی

اکنون به دلیل اینکه اغلب مسافران شهر وان از روش رزرو تورهای وان برای سفر به این شهر اقدام می‌کنند، قصد داریم این روش را در ابتدا بررسی کنیم و اطلاعاتی را در مورد آن در اختیارتان قرار دهیم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، تور وان ترکیه معمولاً از مرز رازی انجام می‌شوند و این مرز، اصلی‌ترین و بهترین مرز زمینی وان است.

نحوه و هزینه سفر زمینی به وان ترکیه از تهران

اگر شما از شهر تهران به سمت شهر وان برای استفاده از تور ترکیه سفر می‌کنید، باید خودتان را به ترمینال غرب (آزادی) تهران برسانید. در این پایانه اتوبوس‌های تهران - خوی در انتظار شما خواهند بود. حرکت این اتوبوس‌ها معمولاً شب‌ها حدوداً بین ساعات 7 تا 8 شب از تهران به سمت خوی است. شما بابت سوار شدن به این اتوبوس‌ها مبلغی نخواهید پرداخت و بلیط آن‌ها در زمان رزرو تور از طریق آژانس گردشگری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

فاصله شهر تهران تا خوی حدود 780 کیلومتر است و طی کردن این مسیر حدود 12 ساعت طول می‌کشد. از ترمینال خوی به‌وسیله ون یا تاکسی با صرف زمانی حدود 1 ساعت و 15 دقیقه به مرز رازی - کاپیکوی خواهید رسید و پس از آن با ارائه مدارک، پرداخت عوارض خروج و بررسی‌های لازم، از مرز رد خواهید شد. باید به این نکته توجه داشته باشید که معمولاً مجریان تورها همان ون یا تاکسی را برای ادامه سفر شما از مرز تا وان در نظر می‌گیرند که در ترمینال خوی سوار آن شدید و این ماشین‌ها نیاز به تعویض پلاک و انجام مراحل مربوط دارند؛ بنابراین، باتوجه‌به شلوغی مرز در زمان‌های خاص، ممکن است حدود 2 تا 4 ساعت معطل شوید.

پس از انجام مراحل و خروج از مرز رازی، شما وارد خاک ترکیه خواهید شد. در این زمان با اعلام خروج ون یا تاکسی تور مربوط، به سمت شهر وان حرکت خواهید کرد. طی کردن این مسیر، حدود 1 ساعت و 30 دقیقه زمان خواهد برد. ون‌ها با توجه به تعداد مسافران در مقابل هتل‌های وان توقف خواهند کرد. تمام هزینه‌ های سفر زمینی به وان شما مانند هزینه بلیط اتوبوس رفت‌وبرگشت، هزینه اقامت و هزینه ترانسفر از خوی به وان و برعکس در قیمت تور شما محاسبه خواهد شد و نیازی نیست مبلغی را برای این موارد به‌صورت جداگانه پرداخت کنید.

lastsecond.ir-road-trip-guide-to-van (4).jpg
مرز رازی - کاپیکوی، بهترین مرز زمینی وان

نحوه و هزینه سفر زمینی به وان ترکیه از تبریز

مسافرانی که با تور وان از تبریز به این شهر سفر می‌کنند، از طریق اتوبوس که به‌صورت روزانه در ساعت 7 صبح از تبریز به سمت خوی حرکت می‌کند خود را به خوی، سپس با ون یا تاکسی، به مرز می‌رسانند و باقی مراحل، مانند سفر با تور وان از تهران است. قیمت این تور نسبت به تورهایی که مبدأ آن‌ها تهران است، کمی اقتصادی‌تر درمی‌آید، اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که نرخ تورها چه از مبدأ تهران و چه از مبدأ تبریز، بسیار به زمان سفر، مدت اقامت و نوع هتل وابسته است. چنانچه تمایل داشته باشید در بهترین هتل‌‎های وان، چه از نظر کیفیت و چه از نظر موقعیت اقامت کنید، طبیعتا هزینه سفر زمینی به وان برای شما افزایش خواهد یافت.

lastsecond.ir-road-trip-guide-to-van (3).jpg
مسیر خوی تا مرز رازی 

سفر زمینی به وان ترکیه با اتوبوس و وسایل نقیله عمومی مانند ون و تاکسی

اگر سفر شما همراه با تور نیست و فقط با اتوبوس و وسایل حمل‌ونقل عمومی خود را به مرز می‌رسانید، برای تهیه بلیط اتوبوس تهران‌خوی باید هزینه‌ای معادل 250 هزار تومان بپردازید. از ترمینال به وسیله ون یا تاکسی با پرداخت هزینه‌ای متغیر حدود 100 هزار تومان، خود را به مرز برسانید و سپس بعد از رسیدن به مرز، مراحل عبور از گیت بازرسی انجام می‌شود. هزینه ون از مرز رازی تا وان 120 لیر ترکیه است و پس از پرداخت آن با استفاده از ون‌های ترکی که در محوطه پارکینگ کاپیکوی وجود دارند، می‌توانید خودتان را به شهر وان و هتل محل اقامت‌تان برسانید. این روش، سریع‌ترین راه سفر زمینی به شهر وان ترکیه است. 

18281372_388.jpg
مرز رازی، نزدیک‌ترین مرز زمینی وان

مدارک لازم برای سفر زمینی به وان 

قاعدتاً وقتی از راهنمای سفر زمینی به وان صحبت می‌کنیم باید به مدارکی که برای این سفر نیاز دارید هم اشاره کنیم. اگر شما قصد سفر با تور یا به‌صورت شخصی با وسایل نقلیه عمومی دارید، مدارکی که باید در سفر به همراه داشته باشید چندان تفاوتی با سفرهای هوایی به سایر نقاط ترکیه ندارد. مهم‌ترین چیزی که باید با خودتان به همراه ببرید، پاسپورت‌تان است. شاید ترکیه برای سفر نیازی به ویزا نداشته باشد؛ اما برای رفتن به آنجا پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. تنها مدرک دیگری که باید در این سفر به همراه داشته باشید، رسید پرداخت عوارض خروج از کشورتان است؛ با در دست‌داشتن این دو به‌سادگی می‌توانید از مرزهای ایران به سمت ترکیه خارج شوید.

پاس ایرانی.jpg
نمونه گذرنامه ایرانی

سفر به وان ترکیه به‌وسیله ماشین شخصی

این روش از سفر به وان، یکی از هزینه‌برترین و سخت‌ترین روش‌ها است؛ هرچند پس از طی این مراحل و پرداخت هزینه‌های آن، اختیار سفر به دست خودتان است و رفت‌وآمد در شهر و اطراف آن ساده‌تر خواهد شد؛ اما مراحلی که باید قبل از مراجعه به مرز طی کنید و همچنین مشکلات قیمت سوخت در خاک ترکیه، کار را کمی سخت‌تر می‌کند. برای سفر با ماشین شخصی به وان، نیاز دارید مراحل زیر را برای خودروی خود انجام دهید:

  • کاپوتاژ خودرو: یکی از مهم‌ترین مراحل برای سفر با خودرو شخصی به وان، دریافت کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور برای خودروی شخصی است. برای دریافت کاپوتاژ خودرو باید به اداره گمرک مراجعه کنید؛ مراحل اخذ آن نیز به‌صورت مفصل در مطلب جهانگردی با خودرو شخصی توضیح داده شده است.
  • اخذ گواهینامه و پلاک بین‌المللی: برای این مرحله پس از کاپوتاژ خودرو باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید و با طی مراحل اداری آن، گواهینامه یک یا سه ساله بین‌المللی دریافت کنید. سپس، با ارائه گواهینامه و کاپوتاژ، پلاک بین‌المللی را دریافت خواهید کرد.

  • اخذ بیمه شخص ثالث ترکی خودرو: برای سفر با ماشین شخصی در خاک ترکیه، مانند کشورمان ایران نیاز به اخذ بیمه دارید. این بیمه را می‌توانید در شعب بیمه و همچنین مرز، دریافت کنید که معمولاً تا 90 روز اعتبار دارد. هزینه بیمه خودرو با توجه به مدت اقامت در ترکیه و نوع خودرو که عوامل تعیین‌کننده ریسک خودرو هستند، محاسبه می‌شود.

راهنمای سفر به وان

lastsecond.ir-road-trip-guide-to-van55.jpg
عبور خودروهای شخصی از مرز رازی

 محدودیت بار در سفر زمینی به وان 

تفاوتی ندارد که شما با چه وسیله‌ای سفر می‌کنید،‌ زمانی که می‌خواهید از کشور خارج شوید، باید بدانید که شما برای به همراه داشتن بار محدودیت دارید. البته این محدودیت صرفاً مربوط به میزان بار شما نیست و حتی بسیاری از کشورها مواردی را به‌عنوان اقلام ممنوعه می‌شناسند و ممکن است همراه‌داشتن آن‌ها برای مسافران موجب دردسر شود.

برای سفر زمینی به وان، شما می‌توانید ۲۰ کیلوگرم بار ببرید و ازآنجایی‌که این شهر یک مقصد مشهور برای خرید محسوب می‌شود، بهتر است خیلی کمتر از این میزان را به همراه خود ببرید تا هنگام بازگشت مجبور نشوید از آوردن خریدهایتان صرف‌نظر کنید.

 چند نکته درباره سفر زمینی به وان

وان همیشه جذابیت‌های خودش را برای مسافران دارد؛ اما دانستن برخی از نکات می‌تواند به تصمیم‌گیری ما برای یک سفر عاقلانه کمک کند؛ بنابراین در این بخش از راهنمای سفر زمینی به وان، به سراغ چند نکته مهم و کاربردی در سفر زمینی می‌رویم:

  • این نکته را در نظر بگیرید که مسیر تهران تا خوی و سپس مرز تا وان را احتمالاً در اتوبوس خواهید بود، بنابراین به‌همراه داشتن یک بالشت مسافرتی کمک زیادی به شما برای تحمل ساعت‌های طولانی در جاده می‌کند.
  • هرچند که شهر وان و پاساژهایش در تمام طول سال برای مسافران جذاب است؛ اما از این نکته غافل نشویم که رانندگی در جاده‌های یخ‌زده و هوای برفی خطرناک است! بنابراین سفر در بهار و تابستان به نظر عاقلانه‌تر می‌آید.
  • حتی اگر شده تنها چند کلمه ترکی یاد بگیرید! بلد بودن کلمات پرکاربرد می‌تواند شما را از سختی‌های زیادی خلاص کند.
Van,_Turkey_-_a_view_of_the_city.jpg
شهر وان از مقاصد محبوب ایرانی‌ها برای سفر

خرید تور وان 

برای سفر به وان، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما ساده‌ترین روش، تهیه بلیط تور آن است. خوشبختانه در تمام طول سال شما می‌توانید با قیمت متعارفی تورهایی به مقصد وان را تهیه کنید. برای پیداکردن تور مناسب بهتر است پکیج‌های مختلف آژانس‌ها را چه از نظر قیمت و چه از نظر هتلی که به شما پیشنهاد می‌دهند، مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. برای این کار می‌توانید از صفحه تور وان لست‌سکند استفاده کنید و با فیلترهای مختلف مانند قیمت و زمان، مناسب‌ترین تور را برای خودتان انتخاب کنید.

سخن آخر 

به‌طور کلی شهر وان، یک مقصد خوب برای سفری زمینی است؛ زیرا از راه‌های مختلف می‌توان سفری مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه را در این شهر تجربه کرد. هزینه های سفر زمینی به وان یکی از موارد مهمی است که بیشتر گردشگران این شهر، آن را در انتخابشان مدنظر قرار می‌دهند. در این راهنمای سفر زمینی به وان، به این روش‌ها و همچنین هزینه‌ای که برای شما در پی خواهند داشت، اشاره کردیم. سفر زمینی به وان ترکیه از آن تجربه‌هایی است که بعد از بازگشت، همیشه در ذهنتان خواهد ماند و شاید به تکرار آن نیز بیندیشید. اگر به سفرهای جاده‌ای علاقه‌مندید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا سفر به وان را در اولویت‌های خود قرار دهید. 

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!