حمل و نقل در پاریس؛ از مترو، تاکسی و اتوبوس + هزینه

5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور پاریس را با وسایل نقلیه عمومی بگردیم؟
26 آبان 1402 08:00
1

آشنایی با شیوه‌ها و وسایل حمل و نقل در پاریس، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بتوانید با استفاده از وسایل نقلیه این شهر، به نقاط گوناگون پاریس بروید و به‌راحتی بین جاذبه‌ها و دیگر قسمت‌های دیدنی و تفریحی جابه‌جا شوید. اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، هزینه حمل و نقل در پاریس کمتر می‌شود و می‌توانید بخش‌های بیشتری از شهر را ببینید و به‌آسانی تردد کنید.

در این مطلب از لست‌سکند، سعی کرده‌ایم که همه وسایل حمل و نقل در پاریس را به شما معرفی کنیم و بگوییم که بهتر است از کدام وسیله، برای رفتن به کدام قسمت شهر پاریس استفاده کنید. همچنین با بررسی مبلغ بلیط وسایل نقلیه عمومی، تا حدودی شما را از هزینه حمل و نقل در پاریس آگاه می‌کنیم.

وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس چیست؟

وسایل حمل و نقل در پاریس شامل مترو، قطارهای RER، فونیکولار، تراموا، اتوبوس، اتوبوس شب و تاکسی می‌شود. هرکدام از این وسایل، برای جابه‌جایی و رفت‌وآمد در بخش‌های مختلفی از شهر کاربردی هستند. دانستن مسافت، مسیر و نوع بلیط یا کرایه‌ای هم که می‌پردازید، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید و هزینه حمل و نقل در پاریس را تا حدودی برای خودتان تخمین بزنید. در نتیجه می‌توانید سفری بی‌دردسر داشته باشید و راحت‌تر بین قسمت‌های مختلف شهر حرکت کنید.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-trans.jpg
وسایل حمل و نقل در پاریس

انواع وسایل حمل و نقل در پاریس

با توجه به وسعت پاریس، برای رفتن به هر قسمت از این شهر، وسیله مخصوصی وجود دارد که با در نظر گرفتن هزینه و ترافیک، می‌توانید بهترین روش را برای  رفت‌وآمد انتخاب کنید. در این قسمت، با وسایل حمل و نقل در پاریس آشنا می‌شوید و درمی‌یابید که کدام وسیله برای کدام جابه‌جایی‌ها و حرکت به‌سوی کدام قسمت‌های شهر مناسب است. با استفاده از تصویر نقشه زیر، از مسیر مترو و قطارهای پاریس آگاه می‌شوید و دیگر به تهیه pdf نقشه مترو پاریس نیازی ندارید.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-map.jpg
نقشه مترو پاریس و قطارهای RER

مترو پاریس

یکی از سریع‌ترین راه‌های حمل و نقل در پاریس، استفاده از مترو است. مترو پاریس برای جابه‌جایی بین مسیرهای کوتاه و درون‌شهری، گزینه بسیار خوبی است. ازآنجایی‌که برای رسیدن قطارهای مترو پاریس، نیاز نیست که مدت‌زمان زیادی منتظر بمانید، به‌راحتی می‌توانید از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر بروید. خطوط مترو پاریس، بیش از 215 کیلومتر طول دارند و بیشتر از 300 ایستگاه مترو در این شهر وجود دارد. با توجه به این ارقام، باید بگوییم که تقریباً در هر 500 متر، یک ایستگاه مترو وجود دارد و سومین خط متروی بلند اروپا، در شهر پاریس قرار گرفته است. پاریس، شهری است که اولین خط متروی آن در سال 1900 تأسیس شد.

ایستگاه‌های مترو پاریس را معمولاً با M یا Métro یا Métropolitain نشان می‌دهند و پیدا کردن آن‌ها در سطح شهر، کار دشواری نیست. مترو پاریس از ساعت 5.5 صبح باز می‌شود و در ساعت 1 شب هم تعطیل می‌شود. برای رسیدن به آخرین قطار، بهتر است که تا ساعت 12:45 بامداد، خودتان را به ایستگاه مد نظر برسانید. البته بهتر است این نکته را هم بدانید که جمعه‌ها و شنبه‌ها، مترو پاریس تا ساعت 2 شب باز است. شما می‌توانید با هریک از 3 نوع بلیط T+ Ticket و Paris Visite و Paris Navigo از مترو پاریس استفاده کنید. کمی جلوتر در همین مطلب، این سه نوع بلیط را شرح می‌دهیم.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-metro.jpg
نمایی از ایستگاه‌های مترو پاریس

قطارهای RER پاریس

قطارهای RER (مخفف Réseau Express Régional)، مرکز شهر پاریس را به حومه و اطراف آن وصل می‌کنند. برای مثال اگر بخواهید به فرودگاه یا دیزنی لند بروید که خارج از مرکز شهر قرار گرفته‌اند، باید از این قطارها استفاده کنید. اگر بخواهیم سیستم مترو پاریس و قطارهای آن را با سیستم متروی تهران مقایسه کنیم، قطارهای RER مانند قطارهای تهران به کرج هستند. جالب اینجاست که این قطارها به دو صورت معمولی و اکسپرس یا همان سریع‌السیر تقسیم می‌شوند. قطارهای معمولی در بیشتر ایستگاه‌ها توقف دارند و در عوض، قطارهای اکسپرس فقط در تعداد مشخصی از ایستگاه‌ها می‌ایستند. به این صورت می‌توانید سریع‌تر به برخی از مقاصد برسید. فقط بهتر است که پیش از سوار شدن، حتماً از ایستگاه‌هایی که قطار در آن توقف دارد، مطلع شوید.

قطارهای RER در مجموع 5 خط دارند که به ترتیب الفبای انگلیسی از A تا E را شامل می‌شوند. طول خطوط به بیش از 587 کیلومتر می‌رسد و بیش از 250 ایستگاه در این خطوط هستند. قطارهای خط A در دیزنی لند توقف دارند که یکی از مهم‌ترین تفریحات پاریس است. قطارهای خط B در فرودگاه شارل دو گل و قطارهای خط C در نزدیکی کاخ ورسای توقف می‌کنند. با همه این‌ها، بهتر است که پیش از استفاده، از مسیر و ایستگاه‌هایی که قطارها در آن‌ها می‌ایستند، مطلع شوید و سپس حرکتتان را آغاز کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به مقصدی که می‌خواهید بروید، قیمت بلیط شما متفاوت خواهد بود.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-ERE.jpg
برخی از قطارهای RER

اتوبوس‌های پاریس

استفاده از اتوبوس پاریس، یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای حمل و نقل در پاریس است. این وسیله برای طی کردن مسافت‌های کوتاه، بسیار کاربردی است و بعضی وقت‌ها از مترو و RER هم سریع‌تر است؛ اما زمانی که ترافیک زیاد است، استفاده از مترو منطقی‌تر می‌شود. از مزیت‌های اتوبوس پاریس این است که می‌توانید جاذبه‌های شهری را هم هنگام استفاده از آن، مشاهده کنید و فاصله بین دو نقطه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بپیمایید. برای استفاده از خطوط اتوبوس، هم می‌توانید از خود ایستگاه‌ها بلیط تهیه کنید و هم می‌توانید از راننده اتوبوس بلیط بخرید. نکته اینجاست که معمولاً بلیطی که خود راننده به شما می‌فروشد، کمی گران‌تر از بلیطی است که از ایستگاه‌ها می‌خرید.

شروع کار اتوبوس‌های پاریس معمولاً از ساعت 5.5 صبح است و تا 8.5 شب ادامه دارد. البته برخی از خطوط اصلی اتوبوس‌ها تا ساعت 12.5 شب هم به فعالیتشان ادامه می‌دهند. خوب است بدانید که بعضی از اتوبوس‌ها در روزهای شنبه و تعطیلات رسمی کار نمی‌کنند. این اطلاعات را معمولاً می‌توانید از خود ایستگاه‌ها پیدا کنید. در همین ایستگاه‌ها می‌توانید زمان حدودی رسیدن اتوبوس بعدی را هم بدانید. نکته جالب دیگر درباره برخی ایستگاه‌های اتوبوس پاریس، وجود محل مخصوصی برای شارژ گوشی است.

درباره حمل و نقل با اتوبوس پاریس باید این را هم اضافه کنیم که امکان استفاده از این اتوبوس‌ها در شب هم وجود دارد و به این صورت توانسته‌اند حمل و نقل در پاریس را برای گردشگران و شهروندان این شهر، راحت کنند. اتوبوس‌های شب که با عنوان Noctilien شناخته می‌شوند و با حرف N روی اتوبوس می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید، فقط در بعضی از خطوط هستند. این اتوبوس‌ها از ساعت 12.5 شب تا 5.5 صبح مشغول خدمت‌رسانی و جابه‌جایی مسافران‌اند. زمان انتظار برای آمدن اتوبوس‌های شب پاریس، در آخر هفته‌ها بین 10 تا 15 دقیقه است و در روزهای عادی هفته، بین 10 تا 30 دقیقه است.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-bus.jpg
تعدادی از اتوبوس‌های پاریس

فونیکولار مونمارتر پاریس

محل قرارگیری کلیسای سکره کور پاریس، روی یک تپه است و برای رفتن به این کلیسا، باید نزدیک به 200 پله را طی کنید. فونیکولار مونمارتر، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با استفاده از آن، دیگر از پله‌ها با پای پیاده بالا نروید. این قطار کابلی در سال 1990 تأسیس شد و در سال‌های بعد، آن را بازسازی و نوسازی کردند. این فونیکولار، برقی است و هر سال حدود 2 میلیون نفر را از قسمت پایینی تپه به قسمت بالایی آن می‌برد و این مسیر را درمجموع در 90 ثانیه طی می‌کند.

ساعت کاری این قطار برقی از 6 صبح تا 12:45 شب است و اگر می‌خواهید سوار آن شوید و بلیط ندارید، بهتر است تا پیش از نیمه‌شب، بلیط بگیرید. پیشنهاد ما این است که یک بلیط یک‌طرفه بگیرید و فقط مسیر پایین به بالا را که طی کردنش سخت‌تر است، با فونیکولار بروید. البته شما می‌توانید از بلیط‌های Passe Navigo و Paris Visite استفاده کنید که در این صورت، حتماً فونیکولار ارزش سوارشدن را دارد.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-funikular.jpg
فونیکولار مونمارتر

تراموای پاریس

تراموا در اوایل قرن بیستم از سیستم حمل و نقل پاریس کنار رفت؛ اما در دهه 1990 دوباره از آن استفاده کردند. ترامواهای پاریس، مزایای مختلفی دارند که پاک و بدون دود بودنشان از بقیه مزایا برجسته‌تر و مهم‌تر است. البته ترامواهای پاریس برای استفاده مسافران، راحت هم هستند. با همه این توصیف‌ها، تراموا بیشتر برای حومه شهر استفاده می‌شود و گردشگرانی که می‌خواهند داخل و مرکز شهر را ببینند، استفاده چندانی از آن ندارند. ترامواهای پاریس حدود 13 خط دارد و بیش از 100 کیلومتر مسیر خط‌کشی‌شده برای آن در نظر گرفته‌اند. خوب است این نکته را هم اضافه کنیم که بیشتر از 250 ایستگاه برای تراموا وجود دارد و شما می‌توانید برخی از زیباترین روستاهای فرانسه را در حوالی بعضی از این ایستگاه‌ها جست‌وجو کنید.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-tramway.jpg
تراموا، از وسایل حمل و نقل پاریس

تاکسی‌های پاریس

بیشتر از 20 هزار تاکسی در 24 ساعت شبانه‌روز، درحال جابه‌جا کردن مسافران و گردشگران در پاریس هستند؛ اما اگر دنبال راه‌های سفر ارزان به پاریس می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌دلیل گران بودن کرایه تاکسی پاریس، به‌هیچ‌وجه سراغ این گزینه نروید. معمولاً تاکسی‌ها اتومبیل‌های معمولی هستند و روی سقفشان علامت کوچک Taxi را دارند. درون اتومبیل‌هایشان هم تاکسی‌متر وجود دارد که برحسب آن، کرایه را می‌پردازید.

توجه داشته باشید که معمولاً پیدا کردن تاکسی پاریس بعد از نیمه‌شب، کمی سخت می‌شود و احتمال این هم وجود دارد که به کرایه اضافه شود. مسئله دیگر این است که گاهی به‌دلیل چمدان‌های پرتعداد مسافر، او را سوار نمی‌کنند؛ درحالی‌که تاکسی‌ها موظف به سوار کردن مسافر هستند، حتی اگر چمدان‌هایش زیاد باشد. اگر مسیر شما سخت باشد، این احتمال وجود دارد که تاکسی‌ها شما را سوار نکنند. با در نظر گرفتن همه موارد و نکاتی که درباره تاکسی‌ها در سیستم حمل و نقل پاریس گفتیم، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا از روی نقشه، مسیر حرکت خودتان را مشخص کنید و حتی آن را به راننده نشان دهید تا شما را از مسیر مشخصی ببرد و بداند که شما از مسیر حدودی مطلع هستید.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-taxi.jpg
علامتی که اکثر تاکسی‌های پاریس دارند.

انواع بلیط برای حمل و نقل در پاریس

برای اینکه بتوانید هزینه حمل و نقل در پاریس را به‌صورت حدودی به دست آورید، بهتر است با انواع بلیط‌ها آشنا شوید. با این بلیط‌ها می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و برای رفت‌وآمد در داخل و خارج شهر، هزینه‌های کمتری بپردازید. البته یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با آن، هزینه‌هایتان را سرشکن کنید، تور اقساطی است. با این نوع تورها، فقط بخشی از کل هزینه تور را می‌پردازید و مابقی را به‌مرور پرداخت می‌کنید. در این حالت، می‌توانید هنگام سفر با خیال راحت‌تری پول خرج کنید.

بلیط تک سفره

بلیط +T که با عنوان بلیط تک‌سفره هم آن را می‌شناسند، بیشتر برای کسانی مناسب است که مدت‌زمان زیادی را در شهر پاریس نمی‌مانند و نهایت اقامتشان در این شهر، به یک روز یا کمی بیشتر محدود می‌شود. این حالت از اقامت هم بیشتر در تور اروپا رخ می‌دهد. با تهیه بلیط تی پلاس، شما می‌توانید برای مدت 90 دقیقه از وسایل نقلیه عمومی و اصلی استفاده کنید. این وسایل، شامل مترو، RER، اتوبوس، تراموا، فونیکولار و اتوبوس‌های شب می‌شود. نکته مهم برای استفاده از بلیط تی پلاس، این است که مسافران نمی‌توانند از مترو استفاده کنند و سپس اتوبوس سوار شوند.

اگر از بلیطتان برای مترو استفاده کرده‌اید، می‌توانید آن را برای RER (آن هم فقط برای قطار اکسپرس منطقه 1) هم به کار ببرید. اما اگر بلیطتان را برای استفاده از اتوبوس بخواهید، فقط می‌توانید بین خطوط مختلف اتوبوس پاریس یا تراموا (غیر از خط T4) جابه‌جا شوید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید، این است که اعتبار این بلیط فقط 90 دقیقه پس از اولین استفاده است. بلیط تک‌سفره را می‌توانید به‌صورت تکی یا 10 تایی از ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های قطارهای RER و ایستگاه‌های اتوبوس و تراموا بخرید. معمولاً هم برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های فروش بلیط استفاده کنید.

  • قیمت یک بلیط تک‌سفره یا T+ Ticket: برابر با 2.10 یورو
  • قیمت 10 بلیط تک‌سفره یا T+ Ticket: برابر با 16.90 یورو
  • قیمت 10 بلیط تک‌سفره یا T+ Ticket برای کودکان 10 سال به پایین: برابر با 8.45 یورو
lastsecond.ir-public-transport-in-paris-t+.jpg
شکل ظاهری T+ Ticket

بلیط چند سفره

اگر مدت حضور شما در پاریس بیشتر از یک روز است یا تصمیم دارید که به جاهای مختلف و متعددی بروید، بلیط Paris Visite گزینه مناسبی است. شما می‌توانید این بلیط را با اعتبار یک، دو، سه یا پنج روزه تهیه کنید و سپس برای وسایلی مثل مترو، اتوبوس، RER، تراموا، فونیکولار و اتوبوس‌های شب از آن استفاده کنید. این کاملاً بستگی به مدت اقامت شما در این شهر دارد. شروع اعتبار بلیط از نیمه‌شبِ زمانی است که بلیط را می‌خرید و تا نیمه‌شب آخرین روز اعتبار، می‌توانید از آن استفاده کنید.

یکی از مزیت‌های بلیط پاریس ویزیت، این است که برای برخی از جاذبه‌ها مثل سالن اپرا، تخفیف دارد. علاوه‌بر این، اگر تور گردش با اتوبوس یا تور کروز روی رودخانه سن را بخواهید، می‌توانید با ارائه این بلیط، آن‌ها را با تخفیف خریداری کنید. بلیط Paris Visite در دو حالت فروخته می‌شود؛ یکی برای مناطق 1 تا 3 پاریس و دیگری برای مناطق 1 تا 5 پاریس. اگر می‌خواهید فقط در مرکز شهر پاریس گشت‌وگذار کنید و در کنار جاذبه‌های شهری به بهترین رستوران های پاریس هم سری بزنید، بلیط مناطق 1 تا 3 برای شما کافی است. اما اگر می‌خواهید امکان رفت‌وآمد تا دیزنی لند و فرودگاه‌های شارل دو گل و اورلی را هم داشته باشید، باید بلیط مناطق 1 تا 5 را تهیه کنید. قیمت این بلیط با اعتبار یک‌روزه برای بزرگ‌سالان 13.55 یورو و برای کودکان 4 تا 11 سال، 6.75 یورو است. می‌توانید این بلیط را از ایستگاه‌های مترو، RER، فرودگاه و مکان‌هایی که برای اطلاعات گردشگری هستند، بخرید.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-visite.jpg
بلیط Paris Visite

بلیط طولانی مدت

این بلیط، بیشتر مناسب شهروندان پاریس است؛ اما اگر مسافرت شما به پاریس برای حدود یک هفته تا حتی یک ماه است، بلیط Passe Navigo گزینه بسیار خوبی برای استفاده از وسایل حمل و نقل در پاریس است. وسایلی که می‌توانید با این بلیط از آن‌ها استفاده کنید، مثل بلیط پاریس ویزیت است و از این نظر تفاوت چندانی با آن ندارد. مهم‌ترین وجه تمایز Passe Navigo در مدت‌زمان اعتبارش است. همچنین برخلاف Paris Visite، شما با ارائه Passe Navigo، برای بازدید از جاذبه‌های پاریس تخفیفی دریافت نمی‌کنید.

اگر می‌خواهید بیشتر در مرکز پاریس گشت‌وگذار کنید، پیشنهاد می‌کنیم که بلیط منطقه‌های 1 و 2 را تهیه کنید؛ اما اگر تصمیم دارید که به فرودگاه شارل دو گل، اورلی و دیزنی لند بروید، بهتر است که بلیط مناطق 1 تا 5 را بخرید. قیمت این بلیط، از 26.10 یورو شروع می‌شود. توجه کنید که برای کودکان هیچ تخفیفی وجود ندارد.

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-navigo.jpg
بلیط اعتباری Passe Navigo

اتوبوس و قایق توریستی پاریس

اگر نمی‌خواهید خودتان را درگیر وسایل حمل و نقل در پاریس کنید و حتی دوست ندارید که با آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید از اتوبوس‌های گردشگری و قایق‌های توریستی استفاده کنید که مجموعه‌‌ای از جاذبه‌ها را به شما نشان می‌دهند و معمولاً یک راهنمای انگلیسی‌زبان هم دارند. اینکه بخواهید کدام روش را برای گشتن در این شهر انتخاب کنید، به سلیقه شما بستگی دارد.

اتوبوس‌های گردشگری پاریس

درحال‌حاضر، تورهایی که با اتوبوس‌های گردشگری اجرا می‌شوند، 3 برگزارکننده شناخته‌شده دارند. این برگزارکننده‌ها با عنوان‌های Big Bus Paris و Open Tour و Foxity Sightseeing Tour در میان گردشگران، پرآوازه شده‌اند. تورهایی که با این اتوبوس‌ها برگزار می‌شوند، معمولاً یک راهنمای انگلیسی‌زبان دارند. در طول تور، شما می‌توانید از اتوبوس پیاده شوید و با توجه به چهارچوب‌ها و قوانین تور، بازدید انجام دهید. بهتر است قبل از تهیه تور، از همه برنامه‌ها آگاه شوید.

  • اتوبوس گردشگری Open Tour: در این تور، 3 مسیر اصلی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها مناسب‌ترین مسیر را با توجه به مقاصدی که دارد، انتخاب کنید. در خط آبی این تور، مقاصدی مثل کلیسای نوتردام، شانزه‌لیزه، موزه لوور و برج ایفل وجود دارد و در خط قرمز هم مقاصدی مانند مولن روژ و مونمارتر. زمان‌بندی و برنامه‌ها در این تور کاملاً به فصل بستگی دارد.
  • اتوبوس گردشگری Big Bus: این برگزارکننده، یکی از قدیمی‌ترین مجریان این تورهاست و هر تور آن حدود 2 ساعت طول می‌کشد. این تور، یک خط برای گردش و 11 ایستگاه دارد. با تورهای Big Bus شما می‌توانید برنامه‌تان را طوری بچینید که از دیدن پاریس در شب هم لذت ببرید. برج ایفل، طاق پیروزی، کلیسای نوتردام و سالن اپرا، ازجمله مقاصد مختلف این تور هستند.
  • اتوبوس گردشگری Foxity Sightseeing Tour: این برگزارکننده، بیشتر شبیه Big Bus عمل می‌کند و زمان برگزاری تورهایش هم به فصل بستگی دارد. همچنین باید بگوییم که شرکت Foxity، تورهای شبانه هم برگزار می‌کند.
lastsecond.ir-public-transport-in-paris-open-tour.jpg
برخی از اتوبوس‌های Open Tour

قایق‌های گردشگری پاریس

شرکت Batobus، یکی از شرکت‌هایی است که تورهایش را با قایق‌های گردشگری اجرا می‌کند. به‌این‌ترتیب، مسیر معینی را روی رودخانه سن طی می‌کند و در کنار جاهای دیدنی پاریس که معروف و مهم‌اند، می‌ایستد. حالا شما می‌توانید پیاده شوید و براساس قوانین تور، بازدیدتان را انجام دهید. از مهم‌ترین جاهایی که این قایق برای بازدیدشان توقف می‌کند، می‌توانیم به برج ایفل، موزه لوور، خیابان شانزه‌لیزه و کلیسای نوتردام اشاره کنیم. خوب است بدانید که بسیاری از بهترین هتل‌های پاریس در نزدیکی خیابان شانزه‌لیزه قرار دارد و اگر در آن‌ها اقامت داشته باشید، مسیرتان برای دیدن جاذبه‌ها بسیار کوتاه است.

بهترین هتل‌های پاریس کدام‌اند؟

lastsecond.ir-public-transport-in-paris-boat.jpg
تورهای Batobus

سفر به پاریس با تور

ازآنجایی‌که هزینه سفر به کشورهای اروپایی معمولاً بسیار زیاد است، خیلی از گردشگران ترجیح می‌دهند اولین سفر خودشان را به این کشورها با تور انجام دهند. در سفر با تور پاریس، شما مطمئن خواهید بود که از جاذبه‌‎های مهم مقصد بازدید می‌کنید؛ حتی قسمت‌هایی از شهر را می‌بینید که شاید بسیاری از گردشگرانی که خودشان به‌تنهایی به پاریس سفر کرده‌اند، آن‌ها را نشناسند. شما می‌توانید تورهای گوناگون پاریس را در سایت لست‌سکند ببینید و توری را انتخاب کنید که به خواسته‌ها و شرایط سفرتان نزدیک‌تر باشد.

سخن آخر

چه خودتان برنامه سفر به پاریس را بچینید و چه قصد داشته باشید با تور فرانسه به این شهر بروید، بهتر است از نحوه رفت‌وآمد و روش‌های حمل و نقل در پاریس، اطلاعات لازم را به دست آورید. اگر خودتان به این شهر سفر کنید، حتماً نیاز دارید از وسایل نقلیه عمومی برای جابه‌جایی استفاده کنید. اگر هم با تور به این شهر می‌روید، باز بهتر است آشنایی کلی با نحوه جابه‌جایی در شهر داشته باشید تا چنانچه قصد داشتید خارج از برنامه‌های تور، از جاذبه‌هایی دیدن کنید، با روش‌های حمل و نقل در پاریس آشنا باشید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!