غار خفاش ، غار صد هزار ساله‌ پیش از میلاد در دهلران

4.1
از 31 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تنها غار مخوف خفاش ایران در کجا قرار دارد؟ +تصاویر
30 اردیبهشت 1398 08:00
3

غار خفاش از جمله غارهای موجود در منطقه ایلام است. این غار که جزو میراث فرهنگی استان ایلام محسوب می‌شود محل زندگی هزاران خفاش است. غار خفاش جزو معدود غارهای ایران است که محل زندگی این پرنده‌ی بدون پر است. با ما در این بخش همراه باشید تا با هم کمی بیشتر در مورد غار خفاش اطلاعات کسب کنیم.

غار خفاش دهلران

غار خفاش از غارهای استان ایلام است که در نزدیکی شهرستان دهلران قرار دارد. طول غار 255 متر، عرض آن 30 متر و ارتفاع آن 50 متر است. این غار محل زندگی هزاران خفاش است که نام خود را از ساکنان عجیب خود گرفته است. غار در سه کیلومتری شمال شرقی دهلران در دامنه‌ی کوهی ( رشته کوه دینارکوه) مشرف به دره و چشمه‌های آب گرم دهلران قرار دارد.

غار خفاش دهلران

خفاش پرنده ای است که پر ندارد و تخم گذار هم نیست. خفاش جزو پستانداران و بچه زاست. این پرنده به بچه هایش شیر می‌دهد و بعضی از انواع آنها در پرواز سرعتی به مراتب بیشتر از بسیاری از پرندگان دیگر دارند و در میان تمام ویژگی‌های این پرنده این موضوع را باید اضافه کنیم که خفاش تنها پستانداری است که پرواز می‌کند. خفاش‌ها در زمره‌ی مفیدترین و وحشتناک‌ترین و در عین حال بدنام‌ترین موجودات روی زمین می‌باشند.

غار خفاش دهلران

غار خفاش دهلران

غار خفاش دهلران

در دنیا بیش از هزار نوع خفاش وجود دارد. در غار خفاش دهلران بیش از سه هزار خفاش از هفت گونه مانند خفاش دمدار، خفاش بال پهن و دم موشی زندگی می‌کنند که باعث شده این غار فرصت بسیار مناسبی برای محققان باشد تا در مورد این پستاندار پرنده تحقیق و مطالعه کنند.

غار خفاش دهلران

غار دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی است که امروزه زیستگاه خفاش‌ها شده است. درون این غار استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوانی وجود دارد و همچنین دارای دهلیزهای متعددی است که عمق برخی از آنها به 400 متر می‌رسد.

غار خفاش دهلران

   غار خفاش دهلران

فراوانی خفاش در این غار باعث می‌شود تا در زمان غروب آفتاب همزمان با خروج این خفاش‌ها از غار که اغلب به صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالب و عجیبی برای علاقمندان به طبیعت ایجاد گردد که البته برای بعضی بسیار ترسناک هم هست. این خفاش‌ها مسیر سه کیلومتری تا شهر را طی کرده و بعد از مدتی به محل زندگی خود یعنی غار باز می‌گردند.

   غار خفاش دهلران

   غار خفاش دهلران           

مناسب‌ترین زمان برای بازدید این پدیده نادر و طبیعی فصل تابستان است. علاوه بر اینکه آب و هوای منطقه خنک و مطبوع است، امکان مشاهده پرواز خفاش‌ها نیز وجود دارد. آیا برنامه‌ای دارید که در تابستان پیش رو به این غار سری بزنید و با خفاش‌ها مواجه شوید؟

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی