10 نوع از بهترین دونات هایی که در سراسر جهان پخته می‌شوند!

4.2
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین دونات‌های جهان را در کدام کشورها می‌شود پیدا کرد؟ +تصاویر
21 آبان 1398 10:00
3

غذا هیچ‌وقت محدود به مرزها نبوده است. کارهایی مانند خوردن غذای هر کشوری حین سفر، پرواز کردن بر فراز اقیانوس‌ها و آموختن آداب‌ و رسوم غذایی کشورها مدت‌هاست که به این شکل ادامه دارد. اما هیچ غذایی مانند دونات نتوانسته مسیر خود را در میان کشورها بگشاید و این چنین جهانی شود.

تاریخچه خمیر سرخ‌ شده به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد، به‌گونه‌ای که تکه‌های فسیل‌ شده‌ی آن در مناطق اولیه آمریکا مشاهده‌ شده است. این روزها می‌توان دونات را در هر گوشه‌ و کناری یافت. در واقع شکل‌های مختلفی از خمیر سرخ‌ شده در نقاط مختلف جهان طبخ می‌شوند و همه آن را دوست دارند.

هرچند دونات‌ها در گذشته به‌ اندازه شکل امروزی ترد و کرمی نبوده‌اند. مصرف نوع اولیه آن‌ها از مدت‌ها قبل میان مردم و ملل مختلف رایج بوده است، اما پخت نوع امروزی و آمریکایی آن با حفره‌ای که در داخل آن است از قرن نوزدهم آغاز شده است.

داستان‌های مختلفی درباره دونات با حفره‌ای وسط آن وجود دارد. داستان با مادر یک کاپیتان جوان به نام جورجوری شروع می‌شود. مادر این کاپیتان همیشه برای او خمیرهای شیرین و سرخ‌ شده درست می‌کرد تا وقتی روی دریاست از آن‌ها تناول کند. وقتی کاپیتان در حال خوردن دونات‌ها بود، طوفان بزرگی رخ داد، شیرینی از دست او افتاد و لای چرخ‌های کشتی غلت خورده و دونیم شد، و ازآنجا به بعد دونات ها به شکل امروزی درآمدند.

 از این داستان که بگذریم امروزه در هیچ کجای جهان شکی در سرخ کردن این خمیر وجود ندارد. امروزه دونات های آمریکایی راه خود را به استرالیا، کامبوج و ایرلند گشوده‌اند. بهترین پنکیک‌های نیواورلئان در فرانسه نیز طرفداران فراوانی دارد. در ایستگاه‌های متروی نیویورک اسنک‌های خمیری فروخته می‌شود و خانواده‌های مکزیکی سر میزهایشان این اسنک‌ها را میل می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که این دونات ها را با چه چیزی درست کنید، چگونه سرخ کنید یا روی آنچه چیزهایی بپاشید، این دونات ها محبوبیت جهانی دارند. شاید بتوان گفت که عشق یا ریاضی زبان جهانی نیستند. زبان جهانی زبان شیرین خمیرهای سرخ‌شده محلی است.

حال در این بخش 11 نوع از بهترین دونات هایی که در سراسر جهان پخته می‌شوند را ذکر می‌کنیم.

  1. چورو (رشته‌های خمیر سرخ‌شده)، مکزیک، اسپانیا و بخش‌هایی از امریکای لاتین

چورو از شبه جزایر ایبری آغاز شد و توسط اسپانیایی‌ها به آمریکا آورده شد. حالا می‌توان این شیرینی خوشمزه را در هرجایی از جهان یافت. در اسپانیا از چورو به‌عنوان صبحانه استفاده می‌کنند در حالی‌ که در مکزیک می‌توان آن را در هر ساعتی از روز میل کرد. چورو را می‌توان در تمام خیابان‌های کالیفرنیا و ایستگاه‌های متروی شهر نیویورک هم دید.

چورو

 

  1. دم سگ آبی، کانادا

کانادا در میان کشورهای آمریکای شمالی و سراسر جهان بیشترین وسواس را نسبت به دونات دارد. کانادایی‌ها بیشترین سرانه مصرف دونات را دارا هستند و مغازه‌های دونات فروشی این کشور از هر جای دیگر جهان بیشتر است. از بهترین مغازه‌های پخت دونات می‌توان به تیم هورتونز اشاره کرد. دم سگ آبی نوع دیگری از دونات است که در آن تکه‌های مسطح شده خمیر را سرخ‌ کرده و روی آن میوه‌ها و شکلات‌های مختلف قرار می‌دهند.

دم سگ آبی

 

  1. پتز د نونز، فرانسه

پتز د نونز یعنی "تکه‌های پف‌کرده راهبه". این تکه‌های کوچک خمیری از ترکیب آرد، کره، شیر، تخم‌مرغ و مقداری شکر تهیه می‌شوند. سپس خمیرها را به شکل توپی کوچک درآورده و در روغن سرخ‌ کرده و روی آن خاک قند می‌پاشند. راز نام این نوع دونات هنوز مشخص نیست، پس زیاد به آن فکر نکنید.

پتز د نونز

 

  1. پفنکوچن برلینی، آلمان

در آلمان تکه‌های خمیری سرخ‌شده مانند شیرینی که فاقد سوراخی در وسط آن هستند به شکل ساده‌تر "برلینی‌ها" نامیده می‌شود. این دونات ها همان دونات های ژله‌ای همیشگی اما با نامی متفاوت‌اند که با کرم، شکلات یا تکه‌های میوه پر می‌شوند. فقط هنگام خوردن آن‌ها حواستان باشد، برلینی‌ها گاهی داخل این دونات ها را بجای یک‌ چیز شیرین با خردل پر می‌کنند.

پفنکوچن برلینی

 

  1. زپول، ایتالیا

زپول مانند دونات های توپر است که روی آن خامه قرار می‌دهند. داخل این خمیر سرخ‌شده را می‌توانید با کاستارد، مربا یا هر چیز دیگری که دوست دارید پر کنید. در ایتالیا مواد داخل دونات به‌ جایی که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. در برخی از مناطق داخل آن را با یک‌ چیز شیرین مثل ریکوتای مخلوط شده با شکر پر می‌کنند و در قسمت‌های دیگر داخل آن گلابی می‌گذارند.

زپول

 

  1. آن- دونات، ژاپن

وقتی صحبت از مصرف و فروش دونات باشد می‌توان ژاپن را با کانادا هم‌تراز دانست. یکی از انواع معروف دونات که در این کشور دیده می‌شود، آن-دونات نام دارد، که خمیری سرخ‌شده است که داخل آن را با خمیر لوبیای قرمز پر می‌کنند. می‌توان این دونات را در شعبات "مستر دونات" یافت که فعالیت خود را از سال 1983 آغاز کرده است.

آن- دونات، ژاپن

 

  1. اولیبولن، هلند

اسنک خمیری سرخ‌شده هلندی‌ها اولیبولن نام دارد. معنی این کلمه یعنی حباب‌های روغنی که به‌عنوان غذای زمستانی مشهور هلندی‌ها چیزی فراتر از نامی است که به آن اختصاص داده‌اند. این حباب‌های خمیری سرخ‌شده را با خاک قند می‌پوشانند و در جشن سال نو آن را میل می‌کنند.

اولیبولن

 

  1. سل روتی، نپال

سل روتی شکل دیگری از دونات است که در نپال پخته می‌شود. این دونات های حلقه‌ای معمولاً در جشن‌های هندو و مراسم میل می‌شوند. چیزی که سل روتی را از مابقی دونات های این لیست جدا می‌کند، استفاده از آرد برنج بجای آرد گندم در آن است.

سل روتی

 

  1. بالوشاهی، هند

بالوشاهی هندی‌ها حاوی حلقه‌های آرد است که در کره سرخ‌شده و سپس داخل شیره شکر فرو می‌روند. این دونات بسیار خوشمزه و ترد است.

بالوشاهی

 

  1. پیکارونز، پرو

در پخت پیکارون ها بجای آرد از کدو مسما و سیب‌زمینی شیرین استفاده می‌شود. این دونات ها را می‌توان در خیابان بجای اسنک یا دسر بعد از شام میل کرد. روی آن‌ها را معمولاً با شیره‌ای شیرین بنام چانکاکا می‌پوشانند که از چغندرقند تصفیه نشده تهیه‌ شده است.

پیکارونز

می‌دانستید این همه دونات در اقصی نقاط دنیا وجود دارد؟ طرفدار پیراشکی و دونات هستید؟

 منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.