سد درودزن، سدی کهن در مرودشت

4.6
از 16 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
یکی از شاهکارهای مهندسی جهان با قدمتی 2400 ساله در شهر ادب و هنر!
01 اسفند 1397 08:00
0

اینبار می‌خواهیم به استان فارس برویم. در این بخش از ایرانگردی از شیراز به سمت مرودشت رفته و پس از آن وارد جاده‌ی درودزن می شویم و به سراغ یکی از جاذبه های با قدمت و شکوه سرزمین مادری می رویم، لست‌سکندی‌های عزیز همراه ما باشید تا باهم سری به این سازه‌ی کهن و حیاتی بزنیم.

سد درودزن

در زمان سلسله‌ی هخامنشی و همزمان با پادشاهی داریوش، به موجب کمبود آب در منطقه‌ی مرودشت، وی تصمیم گرفت که بر روی رودخانه‌ی کُر با همت و مهندسی ایرانیان، سدی بسازد، سدی که بقایای آن امروز هم باقی است و نه تنها بیانگر شکوه و درایت این سلسله می باشد، بلکه این سد امروز هم یکی از اصلی ترین منابع تامین آب منطقه است.

سد درودزن

رود کُر از اقلید سرچشمه گرفته و در نهایت، مسیرش به دریاچه‌ی بختگان ورود می‌کند. این رودخانه بدین جهت کُر نامیده می شود که در گذشته رشته کوه‌های زاگرس به نام کُر خوانده می‌شد و در نتیجه مهترین رودخانه این رشته کوه عظیم نام کُر را به خود گرفته است.

سد درودزن

بعدها در دوران پهلوی و در حدود سال 1351، در فاصله‌ی 3 کیلومتری بقایای سد داریوش، سدی به نام درودزن که نام روستایی در آن منطقه است بنا شد که امروزه موجب تامین آب آشامیدنی شیراز و مرودشت و آب کشاورزی کامفیروز شده و توانسته صاحب عنوان یکی از قدیمی ترین سدهای خاورمیانه شود جالب است بدانید که این جاذبه‌ی تاریخی – طبیعی در سال 1388 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سد درودزن، سدی کهن در مرودشت

سد درودزن همچون دریاچه‌ای زیبا، زیستگاه بسیاری از گونه‌های آبزیان است و حوالی‌اش منطقه‌ای دل انگیز و روح نواز برای تفرج می باشد. آیا هموطنان ما در استان فارس از این منطقه دیدن کرده‌اند؟ آیا شما از وجود چنین سد کهنی در استان فارس خبر داشتید؟

سد درودزن، سدی کهن در مرودشت

هیمیا جاودانی
هیمیا جاودانی