مسجد دانگان، عبادتگاهی که در ساختش از هیچ میخی استفاده نشده!

4.6
از 16 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در ساخت این مسجد عجیب، از هیچ میخی استفاده نشده است! +تصاویر
29 آبان 1398 10:00
1

در ساخت این عبادتگاه مسلمانان چینی تنها از قطعات درهم‌تنیده استفاده‌ شده و هیچ میخی بکار نرفته است.این مسجد خیره‌کننده یک شگفتی معماری است که در ساخت آن از هیچ میخی استفاده‌ نشده است. مسجد دانگان توسط دانگانی‌ها - مسلمانان چینی، که در دهه 1800 از آزار و شکنجه گریختند و به قرقیزستان آمدند - ساخته‌ شده است.

مسجد دانگان، عبادتگاهی که در ساختش از هیچ میخی استفاده نشده

شهر قراکول (Karakol) در ساحل جنوب شرقی دریاچه ایسیک کول (Issyk-Kul) در قرقیزستان (Kyrgyzstan) واقع‌ شده است. این شهر در سال 1869 به‌عنوان یک ایستگاه نظامی روسیه تأسیس شد و با گذشت زمان رشد یافت و به چهارمین شهر بزرگ کشور تبدیل شد. قراکول به دلیل داشتن پیست اسکی در زمستان و دریاچه‌های زیبا و مکان‌هایی برای پیاده‌روی در تابستان خیلی زود به یک مقصد محبوب در تمام طول سال تبدیل شد.

در دهه 1800، گروهی از مسلمانان چینی - معروف به دانگان - از ناآرامی‌های سیاسی در چین گریختند و به قراکول رسیدند. ورود دانگان‌ها به قراکول جامعه آن‌ها را متنوع کرد و عناصر سنت و معماری چینی را به فرهنگ آن‌ها وارد کرد.

در سال 1904، مردی دانگانی به نام ابراهیم آجی (Ibrahim Aji) مأمور ساخت ساختمان مسجدی شد که سرانجام به نام گروه قومی دانگان نام‌گذاری شد. ابراهیم آجی، چو سو (Chou Seu)، معمار اهل پکن، و بیست استاد حکاکی چینی را برای ساختن مسجدی بر اساس این دو دستورالعمل اصلی انتخاب کرد: این طرح باید مطابق با سنت معماری چینی باشد، و باید بدون میخ ساخته می‌شد.

این الزامات منجر به ساخت مسجدی شد که در آن شیوه‌های ابتکاری حکاکی و نصب هر قطعه ساختمان به نمایش گذاشته‌ شده است. ساخت این مسجد که توسط 42 ستون اصلی در بالای یک قاب چوبی سه لایه نگه‌ داشته شده است، شش سال به طول انجامید.

مسجد دانگان، عبادتگاهی که در ساختش از هیچ میخی استفاده نشده

نتیجه این کار مسجدی شد که معماری آن به‌طور چشمگیری شبیه به یک معبد بودائی چینی است، که همین موضوع، خود گواهی بر جامعه پیش از اسلام دانگان است. در این بنا رنگ آبی غالب است، اما عناصر زرد و قرمز نیز در آن برجسته‌اند. این رنگ‌ها در سنت دانگان بسیار نمادین هستند. در طول حاشیه مسجد دانگان، ستون‌ها با تصاویر رنگی از گیاهان و میوه‌ها تزئین شده‌اند. تمام‌رنگ‌های استفاده‌ شده در نمای این مسجد بیانگر تفکرات فرهنگی و دینی دانگان‌ها می‌باشد که بر این اساس رنگ قرمز محافظ انسان در مقابل ارواح شرور، زرد نماد ثروت و رفاه و سبز به ‌مفهوم سعادت دانسته می‌شود.

مسجد دانگان از پاک‌سازی سیاسی جماهیر شوروی (Soviet purges)، که هشت مسجد دیگر در قراکول را نابود کرد در امان ماند اما این بنا بین سال‌های 1929 و 1947 به‌ عنوان یک انبار تغییر کاربری داد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، مسجد دانگان به جامعه دانگان بازگردانده شد و این امر باعث تضمین نگهداری این ساختمان تا به امروز شده است. مسجد دانگان اکنون تنها نمونه معماری چینی در قراکول است و یک بنای تاریخی ثبت‌ شده است که طبق قانون قرقیزستان محافظت می‌شود.

مسجد دانگان، عبادتگاهی که در ساختش از هیچ میخی استفاده نشده

چیزهایی که لازم است قبل از رفتن به قراکول بدانید:

زنان می‌توانند در ورودی مسجد خلعت (لباس گشاد و بلند) تهیه کنند تا در طول روز بتوانند لباس معمولی خود را بپوشند. یک‌راه متداول و مقرون‌به‌صرفه برای سفر در اطراف قرقیزستان، حمل‌ونقل عمومی است که به‌طور محلی به مارشروتکا (marshrutka در زبان روسی به معنای مینی‌بوس می‌باشد) معروف است. مارشروتکاها تقریباً همانند اتوبوس استاندارد دارای مسیرهایی تعیین‌شده هستند که در طول این مسیر مسافران را سوار و پیاده می‌کند.

پایتخت بیشکک (Bishkek) بهترین راه برای رسیدن به قراکول است که می‌توان از مارشروتکاها استفاده کرد (پنج‌تا شش ساعت سفر) یا با پرواز به آنجا رسید. نزدیک‌ترین فرودگاه در این منطقه فرودگاه تامچی (Tamchy) در نزدیکی دریاچه ایسیک کول است. در قراکول، مسجد دانگان با فاصله شش دقیقه پیاده‌روی از مرکز شهر در خیابان بکتنووا (Bektenova) قرار دارد.

مسجد دانگان، عبادتگاهی که در ساختش از هیچ میخی استفاده نشده

مسجد دانگان، عبادتگاهی که در ساختش از هیچ میخی استفاده نشده

منبع: atlasobscura.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.