سوئیس ‏و دانستنی هایی که غافلگیرتان می‌ کند!

4.5
از 23 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
حقایق جالب و خواندنی درباره سوئیس ‏
13 اسفند 1400 08:00
5

سوئیس کشوری کوچک با جمعیت 8.6 میلیون نفری است که در اروپای مرکزی واقع شده و با کشورهای ایتالیا، اتریش، آلمان و فرانسه همسایه است. اما آنچه موجب شهرت سوئیس شده به جمعیت و وسعت این کشور مربوط نمی‌شود. سوئیس، سرزمینی است که با لقب بهشت اروپا شناخته می‌شود یکی از زیباترین کشورهای جهان است و مناظر طبیعی بی‌بدیلی در آن دیده می‌شود.

علاوه بر آن استاندارد بالای زندگی، اقتصاد قدرتمند، امید به زندگی زیاد و صدها عامل دیگر همگی سبب شده‌اند سوئیس نه فقط برای ایرانیان بلکه برای تمام دنیا به عنوان یک کشور رویایی شناخته شود. در ادامه همراه ما باشید تا به حقایق جالب از سوئیس پی ببریم  و تا حدی متوجه شویم که چرا تورهای سوئیس تا این حد محبوب هستند. 

02.jpg

سوئیس
حقایق جالب از سوئیس 

سوئیس بی‌نقص نیست!

1. سوئیس آنقدر را هم که فکر می‌کنید کشور کامل و بی‌نقصی نبوده است. در واقع کشوری که امروزه به عنوان یگ الگو در برابری و دموکراسی شناخته می‌شود، بانوانش تا سال 1971  میلادی (1350 شمسی) حق رای نداشتند. شاید این مورد برای کشور مدرن و پیشرفته‌ای چون سوئیس عجیب باشد، اما پس از اتمام جنگ جهانی اول که بسیاری از کشورهای غربی حق رای را برای زنان آزاد کردند، سوئیس از این اقدام خودداری کرد و جزو آخرین کشورهای غربی بود که به زنان حق رای و مشارکت داد. 

 

اعتراض زنان در سوئیس
اعتراض زنان در سوئیس

سوئیس، کشوری مهاجرپذیر

2. سوئیس یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای جهان است. طبق آخرین آمارهای جمع آوری شده بیش از 25 درصد ساکین سوئیس را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. غالب مهاجرانی که در سوئیس زندگی می‌کنند از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا و پرتغال به سوئیس مهاجرت کردند. 

سوئیس، کشوری گران!

3. سوئیس یکی از گران‌ترین کشورهای جهان است. شهر مهم این کشور، زوریخ به عنوان یکی از گران قیمت‌ترین شهرهای جهان  شناخته می‌شود و میانگین قیمت اجاره یک ملک 3 خوابه در این شهر ماهانه 2.330 دلار است. البته از آنجایی که میانگین درآمد سالانه سوئیسی‌ها بیش از 100.000 دلار است معضل خاصی تلقی نمی‌شود!

 

شهر زوریخ سوئیس
عکس شهر زوریخ سوئیس

سوئیس و کیفیت زندگی

4. امید مردم به زندگی در سوئیس خوب است! یکی از مشهورترین حقایقی که درباره سوئیس وجود دارد کیفیت عالی زندگی و امید زیاد مردم به زندگی است. به طور دقیق‌تر، آغاز میان‌ سالی‌ در سوئیس از 43 سالگی آغاز می‌شود و در حال حاضر پس از ژاپن بیشترین نرخ امید به زندگی در جهان به سوئیسی‌ها تعلق می‌گیرد.

سوئیس با مناظر نفسگیر

5. بی‌دلیل سوئیس را بهشت اروپا نمی‌خوانند! سوئیس میزبان تعداد بی‌شماری کوه است که ارتفاعشان بالغ بر 3000 متر است. معروف‌ترین و بلند‌ترین کوه سوئیس هم ماترهورن است که 4478 متر ارتفاع دارد و نوعی نماد سوئیس هم محسوب می‌شود. از نظر داشتن جنگل و منابع طبیعی سوئیس یک کشور شاخص شناخته می‌شود و دست کم 18 پارک ملی و 1500 دریاچه در سوئیس وجود دارد.

 

پارک ملی سوئیس
عکس پارک ملی سوئیس

سوئیس کشور تناسب اندام!

6. در سوئیس حتی اندام‌ها به اندازه است! طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سوئیسی‌ها کم‌ترین میزان چاقی در کل قاره اروپا را دارند و تنها 17.5 درصد از جمعیت کشور دچار چاقی (نه اضافه وزن) هستند.

پایتخت کشور سوئیس

7. پایتخت این کشور شهر برن است! شاید معرفی کردن پایتخت کشور یک دانستنی جالب محسوب نشود، اما مطمئن باشید بسیاری از اطرافیانتان از این موضوع آگاه نیستند! شاید اگر زوریخ، پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر سوئیس پایتخت این کشور بود کار منطقی‌تری به نظر می‌رسید؛ اما به دلیل اینکه تمام قدرت کشور در یک نقطه متمرکز نشود برن به عنوان پایتخت سوئیس انتخاب شده است.  

 

برن سوئیس
عکس شهر برن سوئیس

سوئیس و تنوع زبانی!

8. در سوئیس 4 زبان رسمی وجود دارد. در این کشور چهار زبان فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند که میزان استفاده از آن‌ها به ترتیب 20.4 درصد، 64 درصد، 4.5 و 1 درصد است. 

سوئیس کشور پر اسلحه امّا امن

9. در سوئیس مثل نقل و نبات اسلحه پیدا می‌شود! میان کشورهای صنعتی، ساکنین سوئیس بیشترین نرخ مالکیت اسلحه را دارند. اما برخلاف این واقعیت، سوئیس یکی از کشورهایی در جهان است که کمترین میزان جرم در آن رخ می‌دهد. دلیل اینکه در بسیاری از خانه‌های سوئیس سلاح گرم وجود دارد به قانون سربازی این کشور مرتبط است. در سوئیس سربازی برای مردان اجباری و برای زنان اختیاری است و تمام کسانی که دوران خدمت خود را به اتمام می‌رسانند سلاح گرم داده می‌شود. در واقع سربازان پس از اتمام سربازی سلاح‌های خود را بدون گلوله به خانه‌هایشان می‌برند. 

 

ارتش سوئیس
ارتش سوئیس

تنها شهر دو ملیتی جهان در سوئیس

10. یکی از شهرهای آلمان با نام بوسینگن آم هوکرهین کاملا در سوئیس قرار گرفته است! جالب است بدانید شهر نام برده از نظر اقتصادی متعلق به سوئیس، اما از نظر سیاسی متعلق به آلمان است. تمامی متولدین این شهر هم دو ملیتی هستند و آلمانی - سوئیسی محسوب می‌شوند. حتما پیشنهاد می‌کنیم مطلب بوسینگن آم هوکرهین، تنها شهر دو ملیتی جهان را مطالعه کنید و از حقایق اعجاب انگیز این شهر لذت ببرید!

سوئیس و رضایت حیات وحش

11. حتی حیوانات هم از زندگی در سوئیس رضایت دارند! از آنجایی که خوکچه‌های هندی به تنهایی حساس هستند، در سوئیس ممنوع است که فقط یکی از آن‌ها را به سرپرستی قبول کنید. اگر کسی بخواهد از خوکچه هندی نگهداری کند حتما باید آنها را به صورت جفت تهیه کند. علاوه بر خوکچه هندی، در سوئیس برای نگهداری سگ باید سالانه مالیات پرداخت شود. صاحبان سگ‌ها نیز باید دوره‌هایی را بگذرانند تا صلاحیت آن‌ها برای نگهداری از سگ تائید شود.

 

قانون جالب سوئیس برای حیوانات
قانون جالب سوئیس برای حیوانات

سوئیس کشوری بی‌طرف

12. در سال 2003 سوئیس 31 سرباز را به افغانستان فرستاد و این اولین دخالت نظامی این کشور بعد از 188 سال بود. باید بدانید سوئیس از جمله بی‌طرف‌ترین کشورهای جهان است و همین موجب شده این کشور میزبان سازمان‌های بین المللی، از جمله صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی و یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل باشد.

طولانی‌ترین تونل جهان در سوئیس

13. طولانی ترین تونل جهان به طول 57 کیلومتر از زیر کوه‌های آلپ می‌گذرد و سوئیس را به ایتالیا متصل می‌کند. ساخت این تونل که گوتهارد نام دارد 17 سال طول کشیده است.

گوتهار
گوتهارد، بزرگ ترین تونل جهان

سخن آخر 

در این مطلب به 13 حقیقت و دانستنی جالب از سوئیس پرداختیم که احتمالا تا الان از آن‌ها مطلع نبودید. جالب است بدانید طبق نظر سنجی مردمی که با مشارکت 56 هزار نفر در لست سکند برگزار شد، سوئیس به عنوان رویایی‌تررین مقصد خارجی سفر برای ایرانیان  شناخته شد و حتی از کشورهایی مثل برزیل، آمریکا، کره جنوبی و ایتالیا نیز نزد ایرانیان محبوب‌تر است. بدون‌ تردید سوئیس یکی از  کامل‌ترین کشورهای جهان است که از جنبه‌های متعددی توسعه یافته است، از جمله جاذبه‌های طبیعی بکر آن که شاید در جهان بی‌مانند باشد. به نظر شما چرا کشور کوچکی مثل سوئیس که وسعتش حتی از استان خوزستان هم کمتر است به این حجم از محبوبیت، شهرت و توسعه دست پیدا کرده است؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

منبع: studyinginswitzerland

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.