تل، قلعه تاریخی عیلامیان در خوزستان

4.1
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
میراث عیلامیان و نابودی آن در جنگ جهانی دوم! +تصاویر
22 مرداد 1398 08:00
0

در شهر تاریخی قلعه تل در شمال استان خوزستان حد فاصل شهرستان‌های باغملک و ایذه در مسیر شاهی استان فارس و خوزستان، قلعه‎ای تاریخی به همین نام قرار دارد که حدودا در سال 1790 میلادی ساخته شده است. این قلعه را محمد تقی‌خان چهارلنگ بختیاری بنا کرده است که هم زمان با حکومت فتحعلی شاه قاجار بود. در این مطلب قصد داریم تا شما را این قلعه‎ی تاریخی و ماجراهایی که داشته، آشنا کنیم، پس همراهمان باشید.

قلعه تل

از زمان جنگ جهانی دوم و در سال 1320 بنای قلعه تل رو‌ به ویرانی نهاد. پس از تبانی خوانین هفت لنگ و چهار لنگ علیه حکومت مرکزی رضاخان، نظامیان دولت به اشغال قلعه پرداختند و با هواپیماهای جنگی ساخت آلمان، بخش‌هایی از اراضی اطراف قلعه را بمباران کردند.

قلعه تل

این قلعه به علت قرار گرفتن در دشتی حاصلخیز و نزدیکی با نواحی کوهستانی و راه‌های ارتباطی شوش، ایذه، شهرکرد و اصفهان، همواره مورد توجه قرار داشته است. قلعه تل روی یک زیگورات‌ عیلامی ساخته شده است و موقعیت ممتاز نظامی آن بر فراز تپه ضمن تامین دید کافی آن بر راه‌های منشعب از چهار جهت، همواره مورد استفاده جنگجویان محلی قرار می‌گرفت.

قلعه تل

قلعه یک بنای خشتی و گلی است که برج‌ها و بعضی قسمت‌های حصار بندها و شاید سقف آب‌انبارها و طاق‌های آن آجری بوده و به شکل دژ‌های نظامی قدیم ساخته شده و دارای چهار برج مدور مجوف بوده است. آجرهای بنا قدمتی پیش از اوایل دوره قاجار یا زند ندارد و سنگ قلوه‌های به‌کار رفته در بنا، نشان از تعلق به معماری دوره زند است و می‌توان آن را با قلعه‌های کریمخانی در فارس مقایسه کرد. امیدواریم اگر به آثار تاریخی علاقه دارید، حتما از این قلعه باستانی دیدن کنید و البته در حفظ و نگهداری از آن نیز کوشا باشید.

قلعه تل

قلعه تل

قلعه تل

قلعه تل

قلعه تل