آیا ماهی قرمز هفت سین عامل انتقال کرونا است؟

5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آیا ماهی قرمز سفره هفت سین عامل انتقال کرونا است؟! +برخی نظرات مسئولین و کارشناسان
01 فروردین 1399 08:00
0

به آخرین روز‌های سال 98 نزدیک می‌شویم و احتمالا با وجود ویروس کرونا به عنوان مهمان آخر سال کشورمان، شما هم ترجیح داده‌اید در قرنطینه خانگی بمانید و ریسک خرید‌های معمول آخر سال را در مقابل احتمال ابتلاء به این بیماری همه گیر و خطرناک به جان نخرید. با این وجود عده‌ای از هم وطنان هنگام خرید‌های ضروری خود قصد دارند ماهی قرمز را نیز برای تکمیل سفره نوروزی به عنوان یکی از آیین‌هایی عید نوروز خریداری نمایند. در این مطلب لست سکند قصد داریم با بهره گیری از مطالب بعضی از صاحب نظران کمی در باره احتمال آلودگی ماهی های قرمز به ویروس کرونا صحبت کنیم، پس همراه ما باشید. البته موضوع دیگری که در رابطه با خرید ماهی قرمز مطرح است، مباحث محیط زیستی است که در این مطلب به آن پرداخته نخواهد شد.

ماهی قرمز هفت سین عامل انتقال کروناست؟

در سفره هفت سین ما ایرانی‌ها؛ سنجد، سمنو، سرکه، سیر، سماق، سکه، سیب، سبزه و ماهی قرمز راه خود را باز کرده‌اند و به گفته برخی از افراد، ماهی قرمز نماد جریان زندگی و سرزندگی است. همچنین مدتی است که شایعاتی مبنی بر اینکه ماهی‌های قرمز زینتی به بعضی دلایل مثل احتمال واردات از کشور چین، به کرونا مبتلا هستند، منتشر شده است و خرید و فروش آن‌ها برای جامعه و خانواده خطرناک است. طبق گفته حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: « واردات هر گونه موجود زنده از چین به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع شده است و ماهی قرمز‌های شب عید واراداتی نیستند و در ایران پرورش می‌یابند، اما از آنجایی که بسیاری ماهی قرمز شب عید را ماهی چینی می‌شناسند، در نتیجه این برداشت اشتباه موجب انتشار این چنین خبری شده است.»

ماهی قرمز هفت سین عامل انتقال کروناست؟

از طرفی علیرضا رحمانی رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران ضمن رد این شایعات  و با بیان اینکه ماهی قرمز کاملا تولید داخل است، گفت: «اخیرا در فضای مجازی شایعاتی پخش شده است که ماهی قرمز می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد که این موضوع را قویا تکذیب می‌کنیم. زیرا سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت و بیماری‌های حیوانات، با شیوع ویروس کرونا واردات هرنوع ماهی زینتی به کشور را از چین ممنوع کرده است.»

همچنین شاهین سپنتا، دامپزشک و پژوهشگر جشن‌های ایرانی در مطلبی در کانال تلگرامی جشن‌های ایرانی با ذکر دلایلی من جمله؛

1.تاکنون گزارشی از انتقال کروناویروس از ماهی قرمز به انسان در جهان منتشر نشده است.

2.ماهی‌های قرمز نوروزی در حال حاضر همگی در داخل کشور و در شهرهای مختلف در مراکز آبزی‌پروری تولید می‌شوند و سازمان دامپزشکی بر همه مراحل پرورش نظارت دارد و ماهی‌های قرمز پرورش‌یافته در ایران پاسخگوی تقاضای بازار است.

می‌گوید:«اساسا نه تنها نیازی به واردات ماهی‌های قرمز نیست بلکه مازاد تولید به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود و قاچاق این ماهی‌ها نیز باتوجه به دشواری و عدم صرفه اقتصادی به خاطر بالابودن نرخ ارز، کاری غیر منطقی ]غیر اقتصادی[ است، به شایعات پیرامون احتمال آلودگی ماهی‌های قرمز و همچنین وارداتی بودن آن‌ها پاسخ می‌دهد.

ماهی قرمز هفت سین عامل انتقال کروناست؟

این پژوهشگر جشن‌های ایرانی دلایل استفاده از این نماد در سفره هفت سین بیان می‌کند: «ماهی نماد آبزی -جانوری امشاسپند بهمن است. همچنین ماهی قرمز به نشانه برج حوت یا برج ماهی یا آخرین ماه سال، در لحظه تحویل سال بر سفره هفت‌سین گذاشته می‌شود تا در نقطه اعتدال بهاری، خورشید از برج حوت به برج حمل تحویل شود. رنگ سرخ آن نیز نماد شادکامی و پیروزمندی است. بر خلاف شایعات، ماهی‌قرمز از چین به ایران نیامده است. ایرانیان چند هزار سال است که انواع این ماهی را می‌شناسند و این نکته را اسناد معتبر تاریخی که امروزه در موزه‌های بزرگ دنیا هست، تائید می‌کند.»

البته برای نگهداری از این ماهی‌ها نیز باید مانند سایر حیوانات خانگی آموزش‌های لازم را دید تا از احتمال مرگ و میر ماهیان جلوگیری شود. مهم‌ترین دلیل مرگ و میر ماهیان قرمز در خانه‌ها، عدم آشنایی مردم با نحوه نگهداری و مراقبت از آن‌ها است. پس دوستداران حیوانات می‌توانند با آموزش نکاتی ساده و آسان به مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان، آن‌ها را در نگهداری اصولی از این جانوران زیبا به هنگام نوروز و پس از آن یاری‌دهند.

 

آیا شما نیز امسال قصد دارید ماهی قرمز برای سفره هفت سین خود خریداری کنید؟

 منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، ایسنا، کانال تلگرامی جشن‌های ایرانی

 

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی