چرا این دیزنی لند عجیب در هنگ کنگ، خلوت ترین دیزنی لند جهان است؟

4.4
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دیزنی لند عجیبی که کسی دلش نمی خواهد پایش را در آن بگذارد! +تصاویر
26 مهر 1398 08:00
2

یکی از جمعه‌های اواخر تابستان بود و خورشید در آسمان می‌درخشید: شرایط کاملاً برای خوش‌گذرانی در دیزنیلَند مهیا بود. در این شرایط و در این پارک موضوعی قاعدتاً نباید جای سوزن انداختن باشد. اما اگر به تازگی به پارک «قلمروی جادویی» در شهر هنگ‌کنگ سری می‌زدید، می‌دیدید که صف‌هایش خالی و خیابان‌هایش خلوت هستند؛ چیزی که اصلاً به شلوغی شباهت ندارد و حتی کمی مخوف است!

صف‌های وسایل بازی پارک که معمولاً نیم ساعت باید در آن‌ها منتظر می‌ماندید، بسیار کوتاه بودند: البته اگر صفی تشکیل می‌شد. ظرفیت وسایل هم به هیچ‌وجه پر نشده بود: بیشتر فنجان‌های وسیله بازی مدهَتِر تیکاپس (فنجان کلاه فروش دیوانه) بدون سوار شونده و خالی با موزیک شاد می‌چرخیدند. به وقت نهار نیز بازدیدکنندگان از میان میزهای خالی رستوران یکی را به دلخواه انتخاب می‌کردند. صحنه غم انگیزی بود و تقریباً تمام تابستان این روال پابرجا بود، زیرا پارک دیزنیلَند ما قربانی اعتراضات هنگ‌کنگ شده بود.

تظاهرات به نفع دموکرسی از ماه ژوئن (خرداد) تاکنون در شهر هنگ‌کنگ در حال برگزاری و خروشیدن بوده است و ضربه سنگینی به اقتصاد هنگ‌کنگ وارد کرده است. پاول چان مسئول امور مالی شهر هنگ‌کنگ روز 8 ژوئن در یک پست اینترنتی نوشت که صنایع گردشگری، توزیع کالا و هتل‌ها از این وضعیت «رنج می‌برند».

آقای چان در نظرات آنلاین خودش بیان کرده است که ورود گردشگرها به این شهر در ماه جولای (تیر) تنها با 5% کاهش نسبت به سال گذشته روبرو بود، اما در ماه آگوست با 40% کاهش به شدت سیر نزولی پیدا کرد.

چان می‌گوید هتل‌ها نیز از این موضوع رنج می‌برند: نسبت اتاق‌های اجاره‌ شده به خالی در برخی هتل‌ها به نصف رسیده و اجاره‌بهای میانگین هتل‌ها نیز 70-40% پایین‌تر آمده است. همچنین فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ در ماه آگوست (مرداد) امسال در مقایسه با آگوست سال گذشته با کاهش مسافر 12.4 درصدی مواجه شد.

سیر نزولی تعداد گردشگران این شهر به خوبی و آشکارا در سرتاسر دیزنیلند آن دیده می‌شد.

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

قایق‌های تقریباً خالی در «دنیای کوچک» دیزنیلَند هنگ کنگ

در اوج تابستان که دانش‌آموزان تعطیل هستند و خانواده‌ها به مسافرت می‌روند، تعداد پایین گردشگران به شدت مشهود بود. این تابستان اصلاً عادی نبود؛ شهر شانزدهمین هفته پیاپی تظاهرات عمده خود را تجربه می‌کند و گرمایش به شادترین شهربازی جهان نیز رسیده است. هنگامی که آشفتگی اعتراضات در ماه‌های خرداد و تیر آغاز شد، خبرگزاری‌های برتر جهان تصاویری از این به‌هم‌ریختگی را برای مردم جهان پخش کردند: گاز اشک‌آور، آتش و شلیک و جای شلاق روی کمر یک مرد.

اعتراض‌کنندگان خودشان عمداً به نحوی کارشان را انجام دادند که صدایشان به گوش جهانیان برسد. آن‌ها با همکاری هم مقداری پول جمع کردند تا در بزرگ‌ترین روزنامه‌های دنیا تصاویری تمام صفحه چاپ کنند و هزاران نفر از آن‌ها در فرودگاه تجمع می‌کردند و تابلوهایی را در دست می‌گرفتند تا مسافرانی که به شهر وارد می‌شوند به وضوح آن‌ها را ببینند.

ظاهراً این پیام‌ها و تصاویر بی‌تأثیر نبوده‌اند: ده‌ها کشور در مورد سفر به هنگ کنگ به مردمشان هشدار داده‌اند و اکنون نیز مسافران از این شهر فاصله می‌گیرند.

یکی از کارکنان پارک دیزنیلند که نخواست نامی از او برده شود گفت: «این تابستان تعداد بازدیدکنندگان در مجموع بسیار پایین آمده است؛ حتی در تعطیلات که مردم باید بیشتر به پارک مراجعه کنند. اما کاهش تعداد گردشگرهای غیر هنگ‌کنگی در پارک حتی از مجموع بازدیدکنندگان هم بیشتر بوده است.»

او افزود: در حال حاضر این تعداد بازدیدکننده برای پارک اصلاً «عادی» نیست.

طبق داده‌های سازمان فرودگاهی، بیشتر کاهش تعداد مسافران ورودی به هنگ‌کنگ مربوط به سرزمین اصلی (یا جمهوری) چین، جنوب شرقی آسیا و تایوان بوده است. کاهش تعداد بازدیدکنندگان از جمهوری (کمونیست) چین اصلاً تعجبی ندارد، زیرا میان جنبش اعتراضی گرایش ضد چین مستحکمی وجود دارد و موضع‌گیری‌ آن‌ها نسبت به پکن هر روز تندتر می‌شود.

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

گردشگران اطراف یکی از استراحتگاه‌های دیزنیلند هنگ‌کنگ پرسه می‌زنند

به هر حال، باد ناملایم و تندی از سوی تنش‌های شهر هنگ‌کنگ چین به سوی دیزنیلَند و صنعت گردشگری این شهر می‌وزد. طبق گفته دولت چین گردشگرانی که از سرزمین اصلی چین به این شهر می‌آیند 76% از بازدیدکنندگان سالانه آن را تشکیل می‌دهند.

یکی از کارکنان دیزنیلَند که پیش‌تر از او یاد کردیم می‌گوید هنوز تعدادی گردشگر از ژاپن، کره و دیگر کشورهای همسایه می‌آیند، اما نزول تعداد گردشگران چینی واقعاً شدید بوده است. او می‌گوید تعداد گردشگران بیش‌ترین کاهش را در ماه آگوست (مرداد) داشته است که این موید آمار گردشگری‌ای است که آقای چان در پست وبلاگی اش بیان کرده است.

Comet-Café.jpg

در یکی از بازدیدهای اخیر از دیزنیلَند هنگ‌کنگ مشاهده شد که کافه کامِت آن بسته شده است

تورها و آژانس‌های مسافرتی‌ای که از جمهوری چین به سوی هنگ‌کنگ حرکت می‌کنند نیز ممکن است به حالت تعلیق در بیایند. طبق اعلام انجمن صنعت مسافرتی هنگ‌کنگ که گواهی‌نامه آژانس‌های مسافرتی را صادر و برنامه سفر تورها را تأیید می‌کند، در ماه مرداد امسال نسبت به سال گذشته ثبت‌نام در تورهای هنگ‌کنگ 63.4 درصد کاهش یافته است.

اکنون گردشگران جمهوری چین ممکن است راهشان را به سوی دیزنیلَند شهر شانگهای که از سال 2016 رقیب اصلی دیزنیلند هنگ‌کنگ بوده است کج کنند. این پارک در 11 ماه نخست فعالیتش از 10 میلیون مهمان پذیرایی کرده است؛ در مقایسه، دیزنیلَند هنگ‌کنگ در سال 2016 تنها 6.1 میلیون بازدیدکننده و در سال 2017 6.2 میلیون بازدیدکننده داشته است. با وجود آسیب‌رسانی هرچه بیشتر اعتراضات به مکان‌های برجسته هنگ‌کنگ، بازگشت اوضاع به وضعیت اولیه غیرممکن به نظر می‌رسد.

دیزنیلَند هنگ‌کنگ هنوز از جهات بسیاری شبیه به دیگر پارک موضوعی دیزنیلَند است: در بلندگوها موسیقی «شیر شاه» و «پری دریایی» پخش می‌شود، اغذیه‌فروشی‌ها خوراکی و نوشیدنی سرد می‌فروشند و خانواده‌ها در پارک قدم می‌زنند. اما به هر حال نمی‌توان صف‌های خالی و خلوت بودن این پارک را که جوی غیرعادی در آن ایجاد می‌کنند نادیده انگاشت.

آناماری دِویت که با همسر و دو فرزندش از شهر سیدنی کشور استرالیا به این پارک سفر کرده بود می‌گوید: «فضای پارک کمی بیش از حد سوت و کور است. آن سر و صدا و همهمه‌ای را که از دیزنیلَندها انتظار دارم نداشت.»

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

شائون و آناماری دِویت به همراه فرزندانشان جیمسون و فلیکس در یکی از رستوران‌های پارک دیزنیلَند هنگ‌کنگ

تصاویری از وسایل بازی و خیابان‌های خالی و خلوت یکی دیگر از پارک های تم هنگ‌کنگ به نام پارک اقیانوس نیز در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تلویزیونی پخش شد. تعداد مراجعین به پارک اقیانوس در سال‌های 2016 و 2017 «ثابت مانده بودند»، اما مسئولان این پارک هنوز تعداد بازدیدکنندگان سال 2019 را اعلام نکرده‌اند.

دیزنیلَند در تلاش است تا جشن هالووین پرخرج سالانه‌اش را کلید بزند، رویدادی که معمولاً انبوهی از جمعیت در آن شرکت می‌کنند. البته حتی اگر هالووین بتواند پارک‌های تم را نجات دهد، دیگر مراکز صنعتی توزیع کالا، غذا و گردشگری هنگ‌کنگ به این زودی‌ها روی پای خودشان نخواهند ایستاد.

اکنون هتل‌های بزرگ هنگ‌کنگ از کارکنانشان می‌خواهند که به سرکار نیایند (و بعضاً مرخصی اجباری بدون حقوق به آن‌ها می‌دهند). رؤسای اتحادیه‌ها به اطلاع بخش تجاری خبرگزاری CNN رسانده‌اند که در حال حاضر رستوران‌ها نیز کارگرهایشان را اخراج می‌کنند یا مرخصی بدون حقوق اجباری برایشان رد می‌کنند. طبق گفته یکی از اتحادیه‌های صنعتی، از خردادماه امسال تا به امروز حد اقل 700 کارگر رستوران شغل خود را از دست داده‌اند.

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

خلوت‌ ترین دیزنی لند جهان

منبع: CNN

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.