شهر خان زنیان شیراز، گوهری که در دل این شهر پنهان است!

4.5
از 20 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با یکی از شهرهای کمتر شناخته شده در دیار حافظ آشنا شوید! +تصاویر
26 اسفند 1398 08:00
21

شیراز یکی از شهرهای مهم و محبوب در میان گردشگران ایرانی و خارجی می‌باشد. این شهر برای دیدن و گشتن جاذبه‌های بسیاری دارد اما در میان تمام جاذبه‌های معروف شهر شیراز، شهر کوچکی به نام خان‌ زنیان است که از نظر گردشگری فراموش شده است. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این شهر کوچک رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی شهر خان زنیان

خان زنیان شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شیراز است. این شهر به تازگی نامش را به تقسیمات جغرافیایی وزارت کشور وارد کرده و به عنوان شهر ثبت شده است. این شهر کوچک دارای باغ‌های زیبایی می‌باشد که این باغ‌ها به طبیعت شهر کمک کرد تا به لحاظ بصری بسیار زیبا دیده می‌شود.

khaneh-zenyan-shiraz1.jpeg

عکس از پوریا اقتداری

 

تاریخچه شهر خان زنیان

شهرت خان زنیان به جنگ انگلیس با ایل قشقایی برمی‌گردد. ایل قشقایی یکی از بزرگترین ایل‌های عشایر ایران می‌باشد. استان فارس مهم‌ترین ییلاق و قشلاق این ایل بزرگ محسوب می‌گردد. این جنگ را باید اینطور تعریف کرد که، تیره «یار محمدلو» از طایفه معروف و بزرگ دره‌شوری در کنار خان زنیان اطراق کرده بودند. نیروهای انگلیسی به طور ناگهانی و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای به این تیره حمله می‌کنند و با تمام رشادت‌های عشایر، بخش زیادی از احشام آنها به غارت می‌رود. خبر به کلانتر طایقه دره شوری می‌رسد و در همان شب ایاز کیخا (کلانتر طایفه دره شوری) دستور حمله به اردوگاه انگلیسی‌ها را می‌دهد و تعدادی از نیروهای انگلیسی در این حمله زخمی می‌شوند.

در ادامه اسماعیل خان صولت الدوله (ایلخان قشقایی) نیروهای خود را فراخواند و این اعلان جنگ رسمی با انگلیسی‌ها بود.

در کنار این موارد خان زنیان زمانی که احمد بن موسی شاه‌چراغ از دست ماموران عباسی فرار کرد، مدتی در این شهر کوچک که آن زمان روستا بود، مخفی ماند.

شهر خان زنیان شیراز

عکس از پوریا اقتداری

 

جاذبه‌های خان زنیان

خان زنیان که به زبان محلی به آن زنیون می‌گویند، طبیعت بسیار زیبایی دارد. مردم شیراز اغلب برای تعطیلات آخر هفته به این شهر کوچک می‌آیند. علاوه بر طبیعت زیبا برخی آثار تاریخی نیز در شهر دیده می‌شود. کاروانسرای خان زنیان یکی از این جاذبه‌ها می‌باشد. این کاروانسرا متعلق به دوره قاجار است. برای ساخت کاروانسرا از سنگ و گچ استفاده شده است. سر در ورودی کاروانسرا طاق‌های زیبایی دیده می‌شود که از مهم‌ترین بخش‌های باقی مانده از کاروانسرا است.

شهر خان زنیان شیراز

منبع عکس: wikipedia،asadzade

 

از بقایای کاروانسرا به نظر می‌رسد که کاروانسرایی چهار ایوانی بوده که دارای ۴ برج بوده است. نمای بیرونی بنا از بیرون دارای ۸ طاق‌نما در هر طرف ورودی بوده که احتمالا بنا دارای ۱۶ طاق‌نما بوده است. در نمای ورودی دورن جزرها یک مال‌بند وجود دارد که احتمالا محلی برای بستن حیوانات محسوب می‌شده است.

شهر خان زنیان شیراز

منبع عکس:‌ wikipedia،asadzade

شهر خان زنیان شیراز

در کنار این موارد، بافت شهر خان زنیان نیز جالب و دیدنی می‌باشد. برخی اعتقاد دارند که بافت روستا به دوران ساسانیان برمی‌گردد. در ساخت خانه‌ها از سنگ‌هایی که از کوه‌های اطراف جمع‌آوری می‌شده، استفاده شده است. البته در خانه‌های جدید از مصالح صنعتی استفاده می‌شود. اما در خانه‌های قدیمی شهر سنگ‌ها بدون ملاط روی هم قرار می‌گرفته و دیوارها کاهگل و سقف نیز با تیرهای چوبی ساخته می‌شده است.

شهر خان زنیان شیراز

عکس از پوریا اقتداری

شهر خان زنیان شیراز

عکس از پوریا اقتداری

شهر خان زنیان شیراز

عکس از پوریا اقتداری

 

پوشش غالب گیاهی اطراف شهر خان‌ زنیان بنه، زرشک کوهی، افرا، گردو، بادام کوهی و کیالک است.

 

سخن نهایی

شهر زیبای خان زنیان جزو مناطق خوش آب و هوایی است که در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد. این شهر در تابستان بسیار هوای مطبوعی دارد که باعث می‌شود بسیاری از مردم شیراز برای گذران آخر هفته به آنجا سفر کنند. البته در این روزها که سفر ممنوع است و به خاطر حفظ سلامتی باید در خانه بمانیم، آنچه از سفرها برایمان مانده، فقط خاطرات است. شما تجربه‌ای از سفر به این شهر داشته‌اید تا آن را با ما در میان بگذارید؟ خاطره‌ای دارید؟

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی