تله‌کابین بال‌های تاتو در ارمنستان

4
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
طولانی‌ ترین تله‌کابین بدون توقف دنیا در همین نزدیکی! +تصاویر
08 مهر 1397 09:00
0

تله‌کابین بال‌های تاتو (Wings of Tatev) در ارمنستان طولانی‌ترین تله‌کابین بدون توقف در دنیا است که طول مسیر آن ۵/۷ کیلومتر است. این تله‌کابین در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و علاوه بر داشتن رکورد طولانی‌ترین تله‌کابین، رکورد سریع‌ترین زمان ساخت را هم دارد. ساخت این تله‌کابین فقط ۱۰ ماه طول کشید. تله‌کابین بال‌های تاتو روستای هالیدزور را به کلیسای تاریخی تاتو متصل می‌کند. در اطراف این تله‌کابین، بناهای تاریخی مهم ارمنستان و فعالیت‌های هیجان انگیز دیگری وجود دارد که هرکسی می‌تواند از آن‌ها لذت ببرد. راستی برای آگاهی از تورهای ارمنستان می‌توانید به لینک آن مراجعه کنید.

تله‌کابین بال‌های تاتو ارمنستان

تله‌کابین بال‌های تاتو ارمنستان

ساعت کار تله‌کابین از ۱۰ صبح تا ۶ بعد از  ظهر است اما در تابستان‌ها به دلیل افزایش بازدید‌کننده‌ها از ساعت  ۹ صبح تا ۸ غروب فعال است. مسیر حرکت طولانی است و هر نقطه زیبایی خاصی دارد به ویژه عبور از بالای دره عمیق وروتان (Vorotan) بسیار هیجان‌انگیز است.

تله‌کابین بال‌های تاتو ارمنستان

تله‌کابین بال‌های تاتو ارمنستان

ترکیبی از طبیعت گردی و تله‌کابین سواری

طبیعت‌گردی در اطراف این منطقه همراه با تله‌کابین سواری یک تفریح متداول هم برای بومیان و هم برای گردشگران خارجی است. گردشگران می‌توانند از تورهایی که راهنمای محلی دارند برای رفتن به کلیسای تاتو استفاده کنند و در مسیرشان از مکان‌های جالب دیگری مثل پل شیاطین، روستای قدیمی هالیدزور و صومعه هرمیتاژ بازدید کنند. می‌توان مسیر رفت را با تله‌کابین طی کرد و سپس با پای پیاده از نزدیک، این طبیعت را لمس کرد.

تله‌کابین بال‌های تاتو ارمنستان

تله‌کابین بال‌های تاتو ارمنستان

پل شیطان یک منطقه‌ی زیبای طبیعی است که یک پل طبیعی روی رودخانه است و جاده هم از روی آن رد می‌شود. در کنار پل یک چشمه‌ی آب گرم وجود دارد و رودخانه وروتان هم از زیر همین پل رد می‌شود. روستای قدیمی هالیدزور خالی از سکنه است اما ساختمان‌های قدیمی به سبک ارمنی آن، ارزش دیدن دارد. خانه‌ها به سبک پلکانی ساخته‌ شده‌اند.

تله‌کابین بال‌های تاتو ارمنستان

تله‌کابین بال‌های تاتو ارمنستان

کلیسایی که مهم‌ترین بنای تاریخی ارمنستان است

کلیسای تاتو در انتهای مسیر تله‌کابین قرار دارد و احداث تله‌کابین باعث شده تا مسیر پر پیچ و خم با خودرو به یک سوم کاهش یابد. این کلیسا نیمه فعال است و حالا بیشتر جنبه توریستی دارد. کلیسای تاتو زمانی دانشگاه بود و افراد مشهور زیادی دوره‌ای از زندگیشان را در آن سپری کرده‌اند. به طور حتم پنجره‌ی اتاق‌هایی که به منظره‌ی کم نظیر دره‌ی زیبا باز می‌شدند، منبع الهامی برای نویسندگان و هنرمندان بوده است.

کلیسای ارمنستان

کلیسای ارمنستان

در کنار کلیسا، موزه‌ی روغن کشی وجود دارد که سازه‌های آن از قرن ۱۷ باقی مانده است. دستگاه روغن کشی با نیروی گاوهایی که به صورت دوار حرکت می‌کردند کار می‌کرد و از دانه‌های کتان، کنجد و خردل روغن حاصل می‌شد.

کلیسای ارمنستان

سفر به ارمنستان

برج‌های نگهبانی و زنجیره زنگ‌ها

بخشی از مسیر تله‌کابین تاتو به برج نگهبانی Harsnadzor می‌رسد که منظره‌ی خوفناکی دارد و در زمان قدیم یک نقطه‌ی استراتژیک بوده است. معنی Harsnadzor می‌شود «دره عروس» که ریشه در داستانی تاریخی دارد. گفته می‌شود زمانی که ارمنستان تحت سلطه‌ی پارسی‌ها بوده است عروس و دامادی که هنوز لباس عروسی بر تن داشتند در حال عبور از اینجا بودند که سربازهایی به آن‌ها حمله می‌کنند و داماد را می‌کشند، عروس هم که نمی‌خواسته به دست سربازان بیافتد مرگ را بر زندگی ترجیح می‌دهد و به بالای صخره‌ای می‌رود تا خودش را بکشد اما بعد از پریدن به طور معجزه‌آسایی نجات پیدا می‌کند. همین نقطه برای سال‌ها جایگاه یک زنگ بزرگ از مجموع چندین زنگ زنجیر‌وار بوده که نزدیک شدن دشمن را هشدار می‌داده است.

سفر به ارمنستان

ارمنستان

در کنار هر برجی که زنگ داشت، سربازی بوده که با شنیدن صدای ناقوس دورتر، زنگ خودش را به صدا درمی‌آورده تا بعدی متوجه خطر شود و همین‌طور زنگ‌های بعدی به صدا درمی‌آمد تا در نهایت ناقوس تاتو نواخته می‌شد و تا فاصله ۵۰ کیلومتری صدای آن شنیده می‌شد.  امروزه فقط برجک واقع در Harsnadzor  باقی مانده است.

ارمنستان

ارمنستان

ضمنا گردشگرانی که به دنبال تجربه‌های هیجان‌انگیز هستند می‌توانند از پاراگلایدر سواری لذت ببرند. برای پاراگلایدر باید به فرودگاه گوریس که فاصله زیادی ندارد بروید و سپس روی منطقه تاتو پرواز کنید. در طرح جدیدی که به زودی قرار است اجرا شود، کابین‌هایی مخصوص چتربازان راه‌اندازی خواهد شد تا بتوان از روی آن به عمق دره پرید.

ارمنستان

ارمنستان

منبع: armeniadiscovery.com