مرگ بار ترین کوه های دنیا

4.6
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مرگبارترین و مخوف‌ترین کوه‌های دنیا! +تصاویر
13 مرداد 1397 10:00
0

بالارفتن از برخی از کوه‌های جهان دل‌وجرات زیادی می‌خواهد. کوهنوردی در برخی از کوه‌ها به قدری دشوار است که به‌جای چند ساعت، چند روزی فتح آن‌ها طول می‌کشد. برای مثال یکی از دشوارترین کوه‌های دنیا برای کوهنوردان، ال‌کاپیتان است که در پارک ملی یوسیمیتی در ایالت کالیفرنیا قرار دارد؛ همچنین این کوه دارای 10 مسیر برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی‌ست. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به برخی از مرگبارترین و خطرناکترین کوه‌های دنیا.

10-کوه ایگر، سوئیس

این کوه چهره‌ای صاف و صیقلی دارد و همین موضوع بالارفتن از آن را دشوار می‌کند. در سمت شمال این کوه صخره بسیار صافی وجود دارد که در اصطلاح به آن "murder wall یا همان دیوار قاتل" می‌گویند. به‌راستی می‌توان گفت که کوه ایگر از چالش برانگیزترین کوه‌های دنیا برای صعود به شمار می‌آید البته گفته می‌شود که راه‌های ساده‌تری هم برای بالارفتن از کوه ایگر وجود دارد اما کوهنوردان حرفه‌‌ای همیشه در جستجوی مسیرهای چالش‌برانگیز هستند.

گفتنی‌ست که در سال 1850 روی صخره شمالی این کوه جاهایی را برای قراردادن پا هنگام صعود قرار دادند و از آن زمان تاکنون صعود از این صخره آسان‌تر شده است. از مهم‌ترین دلایلی که کوهنوردان هنگام بالارفتن از ایگر دچار سانحه شدند می‌توان به نامساعد بودن آب و هوا و سنگ‌های لیز با منافذ کوچک اشاره کرد.

کوه ایگر، سوئیس

کوه ایگر، سوئیس

کوه ایگر، سوئیس

کوه ایگر، سوئیس

9-کوه آناپورنا، نپال

بیشترین تعداد مرگ‌ومیر کوهنوردان در سراسر دنیا به این کوه مربوط می‌شود؛ در حقیقت حدود یک سوم افرادی که از این کوه صعود کرده‌اند، درگذشتند. در ماه اکتبر سال 2014 دست‌کم 39 نفر در نپال بر اثر طوفان و بهمن جان خود را از دست دادند. کوه‌پایه‌های کوه‌ها در نپال بسیار زیبا هستند و هرچه به ارتفاعات نزدیک شوید همه‌جا پوشیده از برف می‌شود. ناگفته نماند که آناپورنا یک توده کوه محسوب می‌شود، توده‌کوه به کوه‌هایی گفته می‌گویند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و ویژگی‌های نسبتا یکسانی دارند.

کوه آناپورنا، نپال

کوه آناپورنا، نپال

کوه آناپورنا، نپال

کوه آناپورنا، نپال

8-کوه سروتوره، آرژانتین

نوک قله این کوه بسیار تیز است و از دور به چیزی شبیه به نوک چاقو شباهت دارد، برخی هم این کوه را به قارچ تشبیه می‌کنند زیرا همیشه برف روی آن وجود دارد و چهره‌ای سفید رنگ به کوه می‌بخشد. کوهنوردان این کوه اغلب عقیده دارند که تا به قله سروتوره نرسند موفق نشده‌اند به همین خاطر باید تلاش کنند که تا جایی که امکان دارد با بهمن و طوفان مبارزه کرده و خود را به قله برسانند؛ اما دلیل مهمی که باعث شده تا سروتوره کوهی مرگبار و خطرناک باشد وزش باد است که کار را برای کوهنوردان سخت می‌کند.

کوه سروتوره، آرژانتین

کوه سروتوره، آرژانتین

کوه سروتوره، آرژانتین

7-کوه مون بلان، مرز فرانسه و ایتالیا

مون بلان یکی از بلندترین قله‌های رشته کوه آلپ است، این قله روی مرز فرانسه و ایتالیا قرار دارد و از خطرناکترین کوه‌های دنیا به‌شمار می‌آید. جالب است بدانید که هر سال حدود 20000 نفر از این کوه بالا می‌روند البته بیشتر کوهنوردان تمایل دارند که در طی تابستان از کوه بالا بروند و گروه‌های کوهنوردی گوناگونی در تابستان‌ها به صعود از این کوه می‌پردازند. اغلب کوهنوردان با موفقیت می‌توانند از مون بلان صعود کنند اما اگر هوا یاریشان نکند حتما به دردسر می‌افتند. از مهمترین معضلات کوهنوردان نیز در حین صعود از این کوه، نامساعد شدن آب‌وهوا و تیز بودن سنگ‌هاست.

کوه مون بلان، مرز فرانسه و ایتالیا

کوه مون بلان، مرز فرانسه و ایتالیا

کوه مون بلان، مرز فرانسه و ایتالیا

6-کوه ماترهورن، سوئیس

بیشتر مردم از دور از ماترهورن و چشم‌انداز زیبایش لذت می‌برند زیرا این کوه در عین زیبایی، بسیار خطرناک است. در سال 1865 یک گروه از کوهنوردان حین صعود از این کوه سقوط کرده و جان باختند و به همین دلیل از آن زمان تا سال 1931 دیگر کسی از ماترهورن بالا نرفت. بر اساس آخرین آمار حدود 500 نفر در هنگام صعود از این کوه درگذشتند. بد نیست بدانید که در طول تاریخ شعرها و داستان‌های متعددی درباره ماترهورن و زیبایی‌هایش نوشته شده است.

کوه ماترهورن، سوئیس

کوه ماترهورن، سوئیس

کوه ماترهورن، سوئیس

5-کوه نانگا پاربات، پاکستان

نانگا پاربات نهمین کوه بلند دنیاست. کوهنوردان حرفه ای دنیا درباره این کوه عقیده دارند که اگر بتوانید خود را به آن برسانید، بالا رفتن از آن کار دشواری نیست، اما وجود بادهای سرد و تند و وجود برف زیاد روی این کوه سبب شده تا نام نانگا پاربات در میان کوه‌های خطرناک دنیا قرار بگیرد؛ همین عوامل باعث شدند تا در قرن بیستم افراد زیادی حین صعود از این کوه جانشان را از دست بدهند. حالا نانگابارت لقب "کیلر مانتین" را از آن خود کرده است.

کوه نانگا پاربات، پاکستان

کوه نانگا پاربات، پاکستان

کوه نانگا پاربات، پاکستان

کوه نانگا پاربات، پاکستان

4-اورست، تبت

بی‌تردید صعود از بلندترین کوه دنیا چالش‌های متعددی دارد. با وجود خطرهای زیادی که بالا رفتن از این کوه با خود به همراه دارد اما همه ساله گردشگران بسیاری اقدام به تماشا و صعود از آن می‌کنند. مهمترین و سخت‌ترین کاری که کوهنوردان در بالارفتن از این کوه باید انجام بدهند، تلاش برای رسیدن به بالای کوه است زیرا این کوه به‌راستی ارتفاع زیادی دارد و همین موضوع صعود از آن را دشوار و مرگبار می‌کند.

اورست، تبت

اورست، تبت

اورست، تبت

اورست، تبت

3- کنچنجونگا، نپال

کنچنجونگا برای مردم نپال کوه مقدسی محسوب می‌شود به همین خاطر افراد زیادی اقدام به صعود از آن می‌کنند. کوهنوردانی که از کنچنجونگا بالا می‌روند باید حرفه ای باشند و بتوانند با سرعت زیاد از کوه بالا بروند تا با بادهای شدید و بهمن‌هایی سهمگین رو‌به‌رو نشوند. اگر از دور به کنچنجونگا نگاه کنید گویا دیوار بلند و سفید رنگی‌ست که دور تا دورش با ابر پوشیده شده‌است. صعود از کوه‌هایی که همیشه مه‌آلود هستند کار دشوارتری‌ست زیرا دید کوهنوردان بسیار کم خواهد شد.

کنچنجونگا، نپال

کنچنجونگا، نپال

کنچنجونگا، نپال

کنچنجونگا، نپال

2-k2، پاکستان و چین

با این که K2، بلندترین کوه دنیا نیست اما صعود از آن بسیار سخت‌تر از اورست است و کوهنوردان باید چالش‌های متعددی را پشت سر بگذارند تا موفق به صعود شوند. در فصل‌هایی که هوا گرمتر می‌شود با آب شدن برف‌ها بالارفتن از این کوه دشوارتر هم می‌شود و همین موضوع نیز تاکنون باعث مرگ کوهنوردان زیادی شده است.

k2، پاکستان و چین

k2، پاکستان و چین

k2، پاکستان و چین

k2، پاکستان و چین

1-کوه واشینگتن، نیوهمپشایر

این کوه در ایالت نیوهمپشایر در شمال شرقی آمریکا  قرار دارد. خیلی‌ها باورشان نمی‌شود اما همین کوه زیبا تا حالا افراد بسیاری را کشته است و تنها دلیل این موضوع هم نامناسب بودن آب‌وهوا در اغلب فصول سال است. باد در بالای این کوه به قدری قدرتمند می‌وزد که می‌تواند در یک چشم به‌هم زدن کوهنورد را از کوه به پایین پرتاب کند. وجود این بادهای سهمناک سبب شده تا کوهنوردان با دقت زیادی روزهای سفرشان را انتخاب کنند تا در دام بادها اسیر نشوند.

کوه واشینگتن، نیوهمپشایر

کوه واشینگتن، نیوهمپشایر

کوه واشینگتن، نیوهمپشایر

 

منبع: dreamplango.com

زهرا میرزایی