سفر به زاهدان و صعود به قله آتشفشانی آن!

4.6
از 11 رای

کوه تفتان و ارتفاعات اطراف آن به ارتفاعات منطقه خاش در استان سیستان و بلوچستان ایران معروف است. استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع شده و سومین استان بزرگ کشور است، اما نسبت به وسعتش جمعیت کمی دارد. به هر حال آتشفشان نیمه فعال تفتان یکی از جاذبه‌های استان سیستان و بلوچستان است و گردشگران و کوهنوردان بسیاری این منطقه را هدف سفر خود قرار می‌دهند.

تفتان، آتشفشان خاموش زاهدان

تفتان به معنای داغ و مذاب است، چیزی که زیر آفتاب یا روی آتش داغ شده است و این نام عجیبی برای این آتشفشان نیمه فعال نیست. از نظر زمین شناسی در دوره کواترنر، آتشفشان‌هایی در ایران وجود داشته‌اند که قله‌های آنها ارتفاعات مهمی را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، برخی از این آتشفشان‌ها در مرحله تولید گوگرد هستند و بنابراین بخار و گازهای گوگردی از دهانه آنها خارج می‌شوند. کوه تفتان یکی از این آتشفشان‌ها است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد. قله آتشفشان تفتان به چهل تن معروف است.

وجود ارتفاعات خاش از جمله قله تفتان باعث آب و هوای مطبوع خاش و نواحی مجاور می‌شود، ارتفاع بیشتر منطقه خاش به بارش بیشتر در مقایسه با سایر نقاط استان کمک می کند و پوشش گیاهی خوبی را تشکیل می‌دهد. همچنین چشمه‌های آبگرم متعددی در اطراف کوه‌های خاش وجود دارد. ایستادن روی کوه تفتان منظره‌ای از کویر دشت دوردست را به شما می‌دهد! این ویژگی‌ها تفتان را به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان تبدیل می‌کند که همانند کوه لوچو در زاهدان همه ساله مسافران زیادی به‌ویژه کوه‌نوردان را به خود جذب می‌کند. در این ویدئو سری می‌زنیم به قله تفتان. با ما همراه باشید.

 

 

 

 

در این ویدئو مستند دو قسمتی ، خاطرات سفر ما به زاهدان و صعود قله تفتان را مشاهده نمایید .

قله تفتان جزو قلل آتشفشانی است و تنوره گوگردی روی این قله ، از بقایای آتشفشانی این کوه می باشذ .