جاهای دیدنی شهر زاهدان، فهرستی از جاذبه ها و تفریحات

4.8
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جاهای دیدنی زاهدان، از جاذبه‌های طبیعی تا دیدنی‌های تاریخی
27 تیر 1402 08:00
0

جاهای دیدنی زاهدان، به‌تنهایی آن‌قدر تنوع و جذابیت دارند که هرکسی را متقاعد کنند که لااقل یکبار به این شهر سفر کند و از دیدنی های زاهدان حظ ببرد. شهری که فرهنگ و جغرافیای منحصربه‌فرد خودش را دارد و تجربه سفری متفاوت را به شما می‌دهد.

ما در ادامه مطلب، به معرفی دیدنی های زاهدان پرداخته‌ایم. از دیدنی‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، مساجد، بازار‌های سنتی و مراکز خرید تا مراکز تفریحی، پس اگر در فکر برنامه‌ریزی برای سفر به زاهدان هستید با ما همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟

اگر بنا باشد از بین تمام جاهای دیدنی زاهدان، بهترین و معروف‌ترین آن‌ها را انتخاب کنیم، باید به نام‌های، خانه ابویی، خانه شمس، گورستان هفتاد ملا، معبد سیک‌ها، کاروان‌سرای نصرت آباد، موزه بزرگ زاهدان، موزه پست زاهدان، مسجد مکی، مسجد زرنج، ریگ یلان، روستای لادیز، روستای تمین، کوه تفتان، کوه لوچو، کوه ملک سیاه، بازار رسولی، بازار مشترک و بازار سرپوشیده زاهدان اشاره کنیم. در ادامه، هرکدام از این جاذبه‌ها را به تفکیک برایتان شرح می‌دهیم.

دیدنی‌های تاریخی زاهدان

تاریخ استان سیستان بلوچستان به درازای تاریخ ایران است؛ اما، شهر زاهدان به‌عنوان مرکز این استان، قدمت چندانی ندارد و نسبتاً شهری نوبنیاد محسوب می‌شود. زاهدان تا زمان جنگ جهانی اول، دهکده‌ای خلوت بود که با نام دزدآب شناخته می‌شد و در سال 1308 در دوره پهلوی اول، نام زاهدان به معنای شهر پرهیزکاران، روی این روستا گذاشته شد و به‌عنوان شهری با موقعیت استراتژیک رو به آبادی رفت. اما این به این معنا نیست که زاهدان در مقوله دیدنی‌های تاریخی دست خالی است. در ادامه، به معرفی جاهای دیدنی زاهدان، آن هم از نوع دیدنی‌های تاریخی این شهر می‌پردازیم.

خانه ابویی زاهدان

خانه ابویی زاهدان، خانه‌ای شخصی متعلق به فردی به نام زعیم ابویی است که در سال 1311 و دوره پهلوی اول ساخته شده است. معمار چیره‌دست این خانه، فردی به نام استاد محمودی بوده که با تلفیقی از معماری یزد و معماری بومی منطقه، این بنای زیبا را طراحی کرده است. خانواده ابویی تا سال 1340 در این منزل زیبا سکونت داشته‌اند و بعد از آن، خانه بدون سکنه و متروک رها شده بود. خوشبختانه فرآیند مرمت و بازسازی و بازگشایی خانه ابویی به‌عنوان خانه‌ای تاریخی در شهر زاهدان، انجام شد و امروز به‌عنوان یکی از دیدنی های زاهدان، می‌توانید به این خانه تاریخی زیبا مراجعه کنید. مساحت ساختمان خانه ابویی حدود 500 متر مربع است و در زمینی به مساحت 800 متر مربع بنا شده که با دیدن معماری منحصربه‌فرد و بی‌نظیرش لذت می‌برید.

  • آدرس خانه ابویی زاهدان: خیابان شریعتی

موقعیت دقیق خانه ابویی زاهدان

lastsecondabooyi.jpg
خانه ابویی زاهدان

خانه شمس زاهدان

خانه شمس که با نام خانه شمسی هم شناخته می‌شود، یکی از خانه‌های تاریخی زاهدان است که به دوره پهلوی اول تعلق دارد. در معماری خانه شمسی زاهدان، فضاهایی مثل هشتی، حمام، مطبخ، طاق‌نما، اتاق و انبار دیده می‌شود و عمده مصالح به‌کاررفته در ساخت آن، خشت و گل است که همه این‌ها، این خانه را به یکی از نمونه‌های اعلای معماری ایرانی، خصوصاً معماری خطه یزد تبدیل کرده است.

  • آدرس خانه شمس زاهدان: خیابان شریعتی

موقعیت دقیق خانه شمس زاهدان 

lastsecondشمس.jpg
 خانه شمس زاهدان

کاروان‌سرای نصرت آباد زاهدان

قدمت کاروان‌سرای نصرت آباد به دوره صفویه برمی‌گردد و 60 حجره و 23 طاق‌نما دارد. این کاروان‌سرا در جاده زاهدان به شهر بم در دامنه کویر لوت ساخته شد تا در آن دوره‌ای که عبور و مرور به سهولت امروز نبود، جان‌پناهی برای مسافران خسته باشد. مهم‌ترین ویژگی‌ این کاروان‌سرا که در نگاه اول هم پیداست، قرینه بودن و چهار ایوانی بودن آن است. مصالحی که در ساخت کاروان‌سرای نصرت آباد زاهدان استفاده شده است، خشت و گل است و یکی از شاخصه‌‌های این بنا، تزیینات ساده و بی‌آلایش آن است.

  • آدرس کاروان‌سرای نصرت آباد زاهدان: بخش نصرت آباد، 4 کیلومتری شمال نصرت آباد

موقعیت دقیق کاروان‌سرای نصرت آباد زاهدان

lastsecondنصرت (1).jpg
کاروان‌سرای نصرت آباد زاهدان

ساختمان قدیم دادگستری زاهدان

ساختمان قدیمی دادگستری زاهدان، یکی از بناهای قدیمی و شاید بتوان گفت اولین ساختمان‌های این شهر است و قدمت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. این ساختمان از نظر معماری و طراحی، یکی از زیباترین بناهای شهری زاهدان است که در طراحی آن، ویژگی‌هایی مثل، نمای آجری و طاق‌های قوسی به چشم می‌خورد. در گذشته کاربری این ساختمان دادگستری بوده و در سال 1376 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروز، به‌عنوان خانه خلاق صنایع دستی کاربری دارد. اما هنوز هم به‌عنوان ساختمان قدیم دادگستری در بین اهالی شهر شناخته می‌شود و یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان است.

  • آدرس ساختمان قدیم دادگستری زاهدان: تقاطع خیابان کفعمی و خیابان امام خمینی

موقعیت دقیق ساختمان قدیم دادگستری زاهدان

lastsecondدادگستری.jpg
ساختمان قدیم دادگستری زاهدان

کاروان‌سرای ملک زاهدان

کاروان‌سرای ملک، اولین کاروان‌سرای شهر زاهدان است که ساخت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. ساخت این کاروان‌سرا توسط فردی به نام ملک شفیع، از اتباع کشور پاکستان انجام شد و نام سازنده برای همیشه روی این بنا ماندگار شد. کاروان‌سرای ملک در زمینی مستطیل‌شکل به ابعاد 1655 متر احداث شد. این بنا به ثبت ملی رسیده است؛ اما با این وجود، حال و روز خوشی ندارد و زوال را در نقطه به نقطه این بنا که روزی رونق و آبرویی داشته، می‌توان دید. بااین‌حال، سر زدن به آن به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی زاهدان خالی از لطف نیست.

  • آدرس کاروان‌سرای ملک زاهدان: خیابان کفعمی، کوچه حافظ، پلاک 6

موقعیت دقیق کاروان‌سرای ملک زاهدان

lastsecondmalek.jpg
کاروان‌سرای ملک زاهدان

گورستان هفتاد ملا زاهدان

گورستان تاریخی هفتاد ملا، در شهرستان میرجاوه با فاصله 75 کیلومتری از زاهدان قرار گرفته است. این قبرستان با مساحت 500 متر در دامنه کوه‌های تفتان قرار دارد و قدمتش به حدود 800 سال پیش برمی‌گردد. بین مردمان محلی، درباره این قبرستان روایت‌‌ها و داستان‌های جالبی دهان‌به‌دهان می‌شود و از جمله معروف‌ترین آن‌ها، این است که موبدان زرتشتی به این نقطه پناه برده بودند تا از گزند حمله اعراب در امان بمانند که در نهایت مرگ از راه می‌رسد و برای همیشه در همین‌جا دفن می‌شوند. این قبرستان در سال 1380 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بازدید از آن به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان بر هر مسافری واجب است.

  • آدرس قبرستان هفتاد ملا زاهدان: بخش میرجاوه، دهستان تمین، روستای روپس

موقعیت دقیق گورستان هفتاد ملا زاهدان

lastsecondهفتادملا.jpg
گورستان هفتاد ملا زاهدان

خانقاه زاهدان

خانقاه در لغت، به معنای مکان و محلی برای عبادت است و خانقاه زاهدان، در دوره پهلوی اول به‌عنوان پایگاهی برای عبادت و تجمع دراویش زاهدان ساخته شد. معماری این خانقاه با الهام از معماری اسلامی است و نمای بیرونی آن با آجربندی و کاشی‌کاری تزیین شده است و فضای روحانی و در عین حال ساده و بی‌آلایش این خانقاه، اینجا را به یکی از دیدنی های زاهدان تبدیل کرده است.

  • آدرس خانقاه زاهدان: بلوار جام جم

موقعیت دقیق خانقاه زاهدان

lastsecondخانقاه.jpg
خانقاه زاهدان

معبد سیک‌های زاهدان

سیک‌ها مردمانی از کشورهای هند و پاکستان بودند که در زمان ساخت راه‌آهن هند به میرجاوه وارد ایران شدند و به‌دلیل دشواری رفت‌وآمد، برای همیشه در زاهدان ماندگار شدند. ویژگی‌های ظاهری که با آن‌ها می‌توانیم پیروان آیین سیک را بشناسیم، موی سر و محاسن بلند آن‌ها و پیچیدن پارچه‌ای به شکل عمامه دور سر است. شهروندان زاهدانی سال‌ها است که در کنار پیروان آیین سیک با رواداری و مسالمت زندگی می‌کنند. در آیین سیک‌‎‌ها به محلی که مختص عبادت و برگزاری آداب و مناسک مذهبی است، گودواره می‌گویند و تاریخ ساخت گودواره سیک‌ها در زاهدان، به سال 1302 شمسی بازمی‌گردد. در گودواره زاهدان، محلی برای سوزاندن مردگان سیک‌ها وجود دارد و مراسمی مثل ازدواج و سوگواری در این معبد برگزار می‌شود. اگر برای سفر به زاهدان برنامه‌ریزی می‌کنید، سر زدن به گودواره سیک‌ها را به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی زاهدان در برنامه خود قرار دهید.

  • آدرس معبد سیک‌های زاهدان: خیابان امام خمینی

موقعیت دقیق معبد سیک‌های زاهدان

lastsecondسیکها.jpg
معبد سیک‌های زاهدان

موزه بزرگ زاهدان (موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران)

موزه بزرگ زاهدان که با اسم موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران هم شناخته می‌شود، یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری زاهدان است که بازدید از آن را نباید به‌هیچ‌وجه از دست داد. این موزه با پنج طبقه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود و می‌توانید در این موزه درباره موضوعاتی مثل فرهنگ، تاریخ، هنر، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، خوراک و سنت‌های مناطق جنوب شرقی ایران اطلاعات کسب کنید. در این موزه آثار ارزشمند و مهمی وجود دارد که دیدنشان لذت سفرتان را به زاهدان مضاعف می‌کند.

  • آدرس موزه بزرگ زاهدان: بلوار مطهری، خیابان جهاد

موقعیت دقیق موزه بزرگ زاهدان

lastsecondموزه پست.jpg
موزه بزرگ زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست زاهدان، یکی از جاهای دیدنی زاهدان است که بازدید از آن می‌تواند برای هر مسافری تجربه‌ای جذاب و به یاد ماندنی باشد. موزه پست درواقع ساختمان قدیمی پست‌خانه شهر زاهدان بوده که در سال 1311 ساخته شده و به جای تخریب ساختمان، حفظ شده و امروز به موزه جذابی از تمبر‌های قدیمی و کهن، مهرهای شهر سوخته و گوشی‌ها و ابزارهای ارتباطی تبدیل شده است. ساختمان موزه پست با معماری ساده و بومی خودش به جذابیت این مجموعه اضافه کرده است.

  • آدرس موزه پست و ارتباطات زاهدان: خیابان طالقانی، ساختمان قدیم پست

موقعیت دقیق موزه پست و ارتباطات زاهدان

lastsecondپست موزه.jpg
موزه پست و ارتباطات زاهدان

جاذبه‌های طبیعی زاهدان

زاهدان، از نظر جاذبه‌های طبیعی دست پری دارد. شاید تصور عمومی و غالب نسبت به این شهر و استان این باشد که اقلیمی خشک و تقریباً بیابانی و یک شکل دارد؛ اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است. چراکه در قلب یکی از خشک‌ترین نقاط این استان، روستا‌هایی سبز با خنکایی به غایت دل‌چسب هست و در دل بیابان، آبشار و رودخانه‌هایی خروشان! وجود کوه‌های برافراشته‌ای مثل تفتان و مجاورت این منطقه با دریای عمان و بادهای موسمی، باعث شده تا تنوع اقلیمی و زیستی این شهر و استان کم‌نظیر باشد و یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری زاهدان، جاذبه‌های طبیعی این شهر باشد.

کوه ملک سیاه

کوه ملک سیاه، آتش‌فشانی خاموش در شمال شهر زاهدان، با فاصله 35 کیلومتری از شهر است که ارتفاعش به 1605 متر می‌رسد. کوه ملک سیاه با دو خط مستقیم مرز ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان را جدا می‌کند. این کوه یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان است که در عین حال که جاذبه طبیعی محسوب می‌شود، فضایی رازآلود و آمیخته با افسانه هم دارد. در نزدیکی کوه ملک سیاه، آرامگاهی قرار دارد که مردم بومی به آن زیارتگاه فرشته‌ تپه سیاه می‌گفتند و قدمت آن به دوره پیش از اسلام بازمی‌گردد. یکی از رسومی که در این زیارتگاه انجام می‌شده، پیشکش کردن عروسک‌ها و اشیای نمادین به این مکان بوده است. در قسمت پایین کوه ملک سیاه هم کوه مخروطی شکلی به نام لار وجود دارد که در آن رگه‌های طلا کشف شده است.

  • آدرس کوه ملک سیاه زاهدان: شمال زاهدان، بین روستا‌های لار پایین، قرقروک و حرمک

موقعیت دقیق کوه ملک سیاه زاهدان

ملکسیاهlastsecond.jpg
کوه ملک سیاه زاهدان

کوه تفتان

کوه تفتان با ارتفاع 3941 متر، بلندترین قله استان سیستان و بلوچستان است و یکی از جاذبه‌های دیدنی مشهور و محبوب این استان، خصوصاً در بین کوه‌نوردان و صخره‌نوردان محسوب می‌شود. کوه تفتان در فاصله 160 کیلومتری شهر زاهدان قرار گرفته است و یکی از آتش‌فشان‌های نیمه فعال ایران محسوب می‌شود. آخرین باری که آتش‌فشان تفتان خروشید و طغیان کرد، به حدود 7 هزار سال پیش باز‌می‌گردد و باید بگوییم که این کوه اعجاب‌انگیز، سه دهانه آتش‌فشانی به نام‌های چهل تن، نر کوه و ماده کوه دارد که بخار گوگرد و دود از دهانه‌های آن‌ها بلند می‌شود و خبر از جوش و خروش درونی تفتان به ما می‌دهد.

از دیگر جذابیت‌های کوه تفتان، وجود چشمه‌های معدنی و آبگرم و رودخانه‌های زلال و گوارا در اطراف آن است که زیبایی و فضای روح‌بخش تفتان را دوچندان می‌کنند. اگر هم اهل کوه‌پیمایی یا صخره‌نوردی باشید، تفتان برای شما تجسم بهشت روی زمین است و صعود به آن می‌تواند یکی از به یادماندنی‌ترین خاطرات شما از سفر به زاهدان باشد.

  • آدرس کوه تفتان: منطقه سرحد و تفتان

موقعیت دقیق کوه تفتان زاهدان

lastsecondتفتان.jpg
کوه تفتان زاهدان

کوه لوچو

کوه لوچو با ارتفاع 2785 متر در فاصله 25 کیلومتر، در جنوب شهر زاهدان قرار گرفته است. لوچو به معنای لخت و عریان است و وجه تسمیه نام‌گذاری این کوه هم این است که سنگ‌های این کوه، از جنس گرانیت صاف و صیقلی هستند و حس عریانی را به بیننده منتقل می‌کنند. صعود به کوه لوچو زاهدان می‌تواند یکی از جذاب‌ترین و به یادماندنی‌ترین خاطرات سفر شما و دیدن جاذبه های گردشگری زاهدان باشد. چشم‌انداز کوه لوچو هنگام غروب، درخشیدن سنگ‌های صیقلی این کوه زیر تابش نور سرخ آفتاب یا تماشای آسمان شب از فراز کوه لوچو، می‌تواند تصویری باشد که در ذهن شما برای همیشه ماندگار می‌شود.

  • آدرس کوه لوچو زاهدان: بلوار امام حسین

موقعیت دقیق کوه لوچو زاهدان

lastsecondلوچو.jpg
کوه لوچو زاهدان

تالاب هامون

تالاب هامون، سومین دریاچه بزرگ ایران، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین فلات ایران است. وقتی دریاچه هامون مملو از آب باشد، مساحت این تالاب به 5700 متر می‌رسد. تالاب هامون سکونتگاه بسیاری از پرندگان مهاجر و گونه‌های گیاهی و جانوری نادر و کمیاب کره زمین است. تالاب هامون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ذخایر زیست کره زمین به ثبت یونسکو رسیده و اهمیتی جهانی دارد. همه این ویژگی‌ها، تالاب هامون را به یکی از جاهای دیدنی زاهدان تبدیل کرده که نه فقط مسافران داخلی که بازدیدکنندگانی مشتاق، از سراسر جهان دارد.

  • آدرس تالاب هامون زاهدان: نزدیک زابل

موقعیت دقیق تالاب هامون زاهدان

lastsecondهامون.jpg
تالاب هامون زاهدان

روستای لادیز زاهدان

در بخش میرجاوه شهر زاهدان، روستایی به نام لادیز وجود دارد که یکی از دیدنی های زاهدان است و هر مسافری را مسحور زیبایی خود می‌کند. در لادیز علاوه بر جذابیت‌های روستا و زندگی روستایی، شما می‌توانید از قلعه، رودخانه و غار لادیز هم دیدن کنید. غار لادیز با طول 15 کیلومتر در آب‌وهوای خشک و گرم این استان، تکه‌ای از بهشت است. غار لادیز آب‌وهوایی خنک دارد و از دیوارها و سقفش پیوسته آب روان جریان دارد و هوای اینجا به غایت مطبوع است. قدمت این غار را حدود صد هزار سال تخمین می‌زنند.

در فاصله کمی از غار لادیز، آبشار و رودخانه زیبایی با آب گوارا و زلال در جریان است که زیبایی روستا را صد چندان می‌کند. اما دیدنی‌های این روستای کوچک به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ قلعه لادیز، بنایی است که قدمتش به دوره ساسانی بازمی‌گردد. هرچند که امروز در این قلعه آثار زوال و بی‌توجهی را به وضوح می‌توانیم ببینیم، اما هنوز هم ردپای شکوه در آن پیداست و از بلندای تپه‌ای که قلعه لادیز در آن بنا شده، چشم‌انداز زیبایی از تمام روستا، آبشار و رودخانه دارید.

  • آدرس روستای لادیز زاهدان: بخش میرجاوه، روستای لادیز

موقعیت دقیق روستای لادیز زاهدان

lastsecondقلعه لادیز.jpg
روستای لادیز زاهدان

روستای تمین زاهدان

روستای تمین، یکی از نقاط ییلاقی سیستان و بلوچستان است که در تابستان، هوایی مطبوع و دل‌چسب دارد. روستای تمین در فاصله 65 کیلومتری از بخش میرجاوه قرار گرفته است و یکی از دلایل شهرتش، گیاهان دارویی و شفابخشی است که در این روستا به‌وفور یافت می‌شود. علت رویش این گیاهان هم وجود چشمه‌هایی مثل چشمه آب معدنی موسی است. علت نام‌گذاری این چشمه هم این است که مردمان محلی باور دارند محل فرود آمدن عصای حضرت موسی این نقطه بوده است. این چشمه از نظر املاح معدنی، مفید و خاصیت درمانی‌اش شهره است.

به آب‌وهوای خوش و چشمه‌های گوارای تمین، باید وجود یک قلعه و یک قبرستان تاریخی را هم اضافه کنیم. قدمت قلعه تمین به 250 سال پیش بازمی‌گردد و با مصالحی مثل سنگ و خاک رس ساخته شده است. اما قبرستان تمین، گورستانی باستانی است که به ‌دلیل رو به قبله نبودن قبور، این احتمال تقویت می‌شود که قدمت این گورستان به دوره پیش از اسلام برگردد. خلاصه که چه از نظر آب‌وهوا و چه از نظر جاذبه‌های تاریخی، روستای تمین با هر متر و معیاری، یکی از جاهای دیدنی زاهدان است که نباید دیدنش را از دست داد.

  • آدرس روستای تمین زاهدان: جاده کوه تفتان، روستای تمین

 

موقعیت دقیق روستای تمین زاهدان

lastsecond.jpg
روستای تمین زاهدان

ریگ یلان

ریگ یلان یکی از آن دیدنی های زاهدان است که برای پناه بردن از شلوغی و ازدحام شهر، تجربه سکوت محض کویر و بازگشت به خویشتن، می‌تواند بهترین انتخاب باشد. با قدم گذاشتن به ریگ یلان زاهدان، رمل‌ها و تپه‌های ماسه‌ای مرتفع را می‌بینید و تا چشم کار می‌کند کویر و سکوت. ریگ یلان، برای تفریحاتی مثل آفرود گزینه بسیار خوبی است، چون رمل‌های اینجا مرتفع‌ترین رمل‌های ماسه‌ای جهان است. اگر هم که از طرف‌داران تماشای آسمان شب و رصد ستارگان باشید، در اینجا بیش از هرجای دیگری به آسمان و ستاره‌ها نزدیکید.

  • آدرس ریگ یلان زاهدان: نصرت آباد

موقعیت دقیق ریگ یلان زاهدان

lastsecondریگ یلان.jpg
ریگ یلان زاهدان

مساجد زاهدان

زاهدان از نظر تنوع مساجد و اماکن مذهبی، شهری بسیار دیدنی است. از مساجد قدیمی که قدمتی چند صد ساله دارند، مثل مسجد زرنج، تا مساجد جدید و باشکوهی مثل مسجد مکی که در نوع خود بی‌نظیر است. در ادامه، به معرفی مساجد زاهدان به‌عنوان یکی از دیدنی‌های این شهر پرداخته‌ایم. 

مسجد مکی

مسجد مکی زاهدان با ظرفیت 55 هزار نفر، یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان اسلام و معروف‌ترین مسجد اهل سنت در ایران است. معماری باشکوه، چشم‌نواز و زیبای مسجد مکی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و فضای روحانی حاکم بر آن هم به جذابیتش افزوده است. معماری مسجد مکی زاهدان، تلفیقی از معماری ایرانی، اسلامی و عثمانی است. ساخت این مسجد با هزینه اهالی شهر و استان انجام شده و یکی از زیبایی‌های چشم‌گیر شهر زاهدان، همین مسجد مکی است که هر مسافری را مبهوت خود می‌کند.

  • آدرس مسجد مکی زاهدان: خیابان خیام، مسجد جامع زاهدان

موقعیت دقیق مسجد مکی زاهدان

lastsecondمسجد مک.jpg
مسجد مکی زاهدان

مسجد زرنج

مسجد زرنج یکی از آن جاهای دیدنی زاهدان است که قدمتش به قرن اول و دوم هجری بازمی‌گردد. مسجد زرنج توسط شخصی به نام عبدالرحمن بن سمره، به‌عنوان مکانی برای آموزش احکام و مسائل دینی احداث شد. مسجد زرنج درست مقابل زندانی به همین نام بنا شد و دارای دو مناره است که یکی از آن مناره‌ها با مس پوشیده شده است. این مسجد در زمان خودش یکی از بزرگ‌ترین مساجد بوده و معماری آن منطبق با اقلیم بومی و سنتی منطقه و تلفیقی از معماری اسلامی و در عین حال معماری دوره ساسانی و اشکانی بوده است.  

  • آدرس مسجد زرنج زاهدان: بلوار بلوچستان

موقعیت دقیق مسجد زرنج زاهدان

lastsecondزرنج مسجد.jpg
مسجد زرنج زاهدان

مسجد فیض الرحمان

بانی ساخت مسجد فیض رحمان زاهدان، کدخدایی به نام فیض الله گرگیج بوده که در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، ایده‌ ساخت مسجد را عملی می‌کند. مسجد فیض رحمان در زمینی مستطیل شکل، به متراژ 210 متر با مصالحی ساده مثل خشت و گل، طراحی و ساخته می‌شود و در سال 79 هم به ثبت ملی رسیده است و یکی از جاهای دیدنی زاهدان است که نباید به راحتی بازدیدش را از دست داد.

  • آدرس مسجد فیض رحمان زاهدان: خیابان مجدیه

موقعیت دقیق مسجد فیض الرحمان زاهدان

lastsecondفیض الرحمان.jpg
مسجد فیض الرحمان زاهدان

حسینیه یزدی‌‌های زاهدان

حسینیه یزدی‌های زاهدان، در سال 1312 ساخته شده و وجه تسمیه نام‌گذاری‌اش هم این است که معماران بنای حسینیه از اهالی یزد بوده‌اند. در این حسینیه، مراسم‌ و مناسک مذهبی مثل نخل‌گردانی هم برگزار می‌شود و این جای دیدنی زاهدان، علاوه بر ارزش تاریخی خود، ارزش معنوی هم دارد.

  • آدرس حسینیه یزدی‌های زاهدان: بافت قدیمی شهر زاهدان

موقعیت دقیق حسینیه یزدی‌های زاهدان

lastsecondیزدی ها.jpg
حسینیه یزدی‌ها زاهدان

مسجد شاه علی زاهدان

مسجد شاه علی یکی از مکان های دیدنی زاهدان است که قدمت آن به سال 847 هجری برمی‌گردد. ساخت این مسجد به دستور ملک شمس الدین علی صورت گرفته است و با دو کتیبه روی سر در، تاریخ دقیق ساخت این مسجد ثبت شده است. مسجد شاه علی در کنار فضای معنوی‌ خود، از معماری زیبایی هم برخوردار است و توصیه می‌کنیم سر زدن به این مسجد تاریخی را در سفر خود فراموش نکنید.

  • آدرس مسجد شاه علی زاهدان: خیابان انقلاب

موقعیت دقیق مسجد شاه علی زاهدان

lastsecondمسجد شاه علی.jpg
مسجد شاه علی زاهدان

بازار‌های زاهدان

سفر کردن بدون سر زدن به بازار‌های محلی و قدم زدن و دیدن هیاهوی کسبه و خریداران، انگار چیزی کم دارد و زاهدان هم از این قاعده مستثنا نیست. سر زدن به بازارها، خصوصاً بازارهای محلی و سنتی که محل رفت‌وآمد مردم بومی است، حال‌وهوای جذاب و منحصربه‌فردی دارد و فرصتی است که مسافران بدون واسطه در تعامل با جامعه محلی قرار بگیرند و شناختی عمیق‌تر از آن شهرها پیدا کنند. زاهدان برای مسافران کنجکاوی که علاقه‌مند به قدم زدن در بازار‌های محلی هستند شهر بسیار جذابی است. در ادامه مطلب، می‌توانید فهرستی از بازار‌های محلی تا بازارهای هفتگی و مراکز خرید جدید را ببینید و در سفر خود به زاهدان با لیستی مفصل به سراغ گردش در بازار بروید.

بازار رسولی زاهدان

بازار رسولی یکی از آن دیدنی های زاهدان است که به‌هیچ‌وجه نباید از دستش داد. در بازار رسولی زاهدان به معنای حقیقی کلمه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید پیدا کنید! از کالاهای خارجی و لوکس تا میوه‌های استوایی کمیاب. داستان تأسیس این بازار هم برمی‌گردد به شخصی به نام حاج رضا رسولی که از یزد عزم سفر به هندوستان را کرد، اما در میانه راه به‌دلیل مشکلات و دشواری مسیر، در زاهدان اطراق کرد و ماندگار شد و با دایر کردن چند دهنه مغازه، سنگ بنای یکی از مهم‌ترین بازار‌ها و مراکز خرید زاهدان را گذاشت.

  • آدرس بازار رسولی زاهدان: حسین بر، خیابان قدس 22، خیابان جامی 21، خیابان مولوی حسین بر 20

موقعیت دقیق بازار رسولی زاهدان

lastsecondرسولی.jpg
بازار رسولی زاهدان

بازار مشترک زاهدان

اگر قدم زدن در بازار‌های سنتی که کسبه با شور و هیجان، اجناس خود را در آن‌ها تبلیغ می‌کنند و حس و حال قدیمی، سنتی و محلی در آن‌ها جریان دارد را دوست دارید، بازار مشترک زاهدان را در سفر خود از قلم نیندازید. با پا گذاشتن به بازار مشترک، انگار هم‌زمان در یکی از بازارهای هند و پاکستان هم قدم گذاشته‌اید؛ بوی ادویه و ترشی، لباس‌های سنتی و پارچه‌های رنگارنگ، همه حواس آدمی را درگیر می‌کنند. این بازار محلی، به شما امکان این را می‌دهد که در سفر خود، با جامعه محلی بدون واسطه در معرض تعامل قرار بگیرید و به تجربه زیسته ساکنان شهر نزدیک شوید. البته باید یادآوری کنیم که زاهدان، معدن انواع غذاهای هندی و پاکستانی در ایران است و از چشیدن طعم‌های جدید و ماجراجویی در مزه‌ها هم در این سفر نباید غافل بود.

  • آدرس بازار مشترک زاهدان: میدان کوثر

موقعیت دقیق بازار مشترک زاهدان

lastsecondمشترک.jpg
بازار مشترک زاهدان

بازارچه سرپوشیده زاهدان

بازارچه سرپوشیده، یکی دیگر از جاهای دیدنی زاهدان است که توصیه می‌کنیم برای کامل کردن تجربه سفرتان به این شهر، به‌هیچ‌وجه از قلمش نیندازید. تاریخچه بازارچه سرپوشیده تقریباً متقارن با تاریخ شهر زاهدان است و تأسیس آن به حدود 100 سال پیش بازمی‌گردد و متشکل از 35 حجره است. این بازار الگویی شبیه به بازارهای سرپوشیده شهرهای دیگر ایران دارد، اما مصالح به کار رفته در آن، نزدیک به اقلیم بومی زاهدان است. در این جای دیدنی زاهدان، از طلا و جواهر تا لوازم خانگی و پوشاک به فروش می‌رسد.

  • آدرس بازارچه سرپوشیده زاهدان: خیابان جام جم، خیابان امام خمینی

موقعیت دقیق بازار سرپوشیده زاهدان

lastsecond سرپوشیده.jpg
بازارچه سرپوشیده زاهدان

پاساژ لیپار زاهدان

پاساژ لیپار یکی از مراکز خرید زاهدان است که در سفر خود می‌توانید به آن سر بزنید. توصیه می‌کنیم اگر همراهی در جمع خود دارید که با دیدن طلا و جواهرات عنان از کف می‌دهد، در سر زدن به این جای دیدنی زاهدان، کمی احتیاط کنید؛ چراکه از طلا و جواهرات تا کالاهای لوکس وسوسه‌کننده در پاساژ لیپار زاهدان به‌وفور پیدا می‌شود.

  • آدرس پاساژ لیپار زاهدان: خیابان امیر المومنین

موقعیت دقیق پاساژ لیپار زاهدان

lastsecondلیپار.jpg
پاساژ لیپار زاهدان

بازار سلمان زاده زاهدان

اگر به‌دنبال خرید با بودجه اقتصادی هستید، پس حتماً باید سری به بازار سلمان زاده زاهدان بزنید. این جای دیدنی زاهدان را با نام بازار لته یا بوتیک سلمان زاده هم می‌شناسند و اجناس دست دوم خارجی، اما با کیفیت بالا در این بازار به‌وفور یافت می‌شود و بعید است که کسی قصد خرید داشته باشد اما از این بازار دست خالی برگردد.

  • آدرس بازار سلمان زاده زاهدان: نبش خیابان مهران

موقعیت دقیق بازار سلمان زاده زاهدان

lastsecondسلمان.jpg
بازار سلمان‌زاده زاهدان

دوشنبه بازار زاهدان

دوشنبه بازار زاهدان، یکی از بازارهای محلی و هفتگی است که عموماً اهالی شهر به آن سر می‌زنند و و مایحتاج روزمره را خریداری می‌کنند؛ اما ممکن است شما از آن دست مسافران کنجکاوی باشید که در سفر خود، به‌دنبال سرک کشیدن به زندگی روزمره و واقعی اهالی آن شهر هستید. پس در این صورت بازدید از این بازار می‌تواند برای شما تجربه جذابی باشد. دوشنبه بازار زاهدان در روزهای دوشنبه در منطقه زیباشهر برپا می‌شود.

  • آدرس دوشنبه بازار زاهدان: زیباشهر

دوشنبه بازار زاهدان

lastsecondدوشنبه.jpg
دوشنبه بازار زاهدان

جاهای تفریحی زاهدان

اگر در سفر خود به زاهدان هوس تفریح کنید، به چه انتخاب‌ها و امکاناتی دسترسی دارید؟ گاهی در سفر شاید دوست داشته باشید به جای بازدید از یک جای دیدنی، کمی در شهر پرسه بزنید و تفریح کنید. در ادامه مطلب ما با معرفی جاهای تفریحی زاهدان به همین موضوع پرداختیم، با ما همراه باشید. 

پارک ملت

پارک ملت که با نام کلاته رزاق زاده زاهدان هم شناخته می‌شود، یکی از جاهای تفریحی زاهدان است. این پارک با مساحت 120 هکتار، یکی از فضاهای شهری برای سپری کردن اوقات فراغت شهروندان زاهدانی است که به همت شخصی به نام حاج محمد رزاق زاده پایه‌گذاری شده است.

  • آدرس پارک ملت زاهدان: بلوار خلیج فارس

 

موقعیت دقیق پارک ملت زاهدان

lastsecondملت.jpg
پارک ملت زاهدان

پارک لاله

پارک لاله زاهدان، اولین شهربازی این شهر است که در سال 1382 تأسیس شد و به یکی از جاهای تفریحی زاهدان تبدیل شد. پارک لاله زاهدان، وسایل بازی برای سنین مختلف را دارد و اگر نیت تفریح در این شهر را دارید، این جای دیدنی زاهدان برای شما مناسب است.

  • آدرس پارک لاله زاهدان: استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان، تپه کوهستان، خیابان امام خمینی، بلوار مزاری

موقعیت دقیق پارک لاله زاهدان

lastsecondلاله.jpg
پارک لاله زاهدان

مجتمع تفریحی گراناز

مجتمع تفریحی گراناز یکی دیگر از جاهای دیدنی زاهدان است که در بین شهروندان این شهر، محبوبیت زیادی دارد. از امکانات مجموعه تفریحی گراناز باید به مواردی مثل، دریاچه مصنوعی، امکان قایق‌رانی، پینت بال، سکوهای مخصوص پیک‌نیک و رستوران‌های متنوع با غذاهای محلی اشاره کرد.

  • آدرس مجموعه تفریحی گراناز زاهدان: بلوار دانشجو، 20 متری دانش، دانش 17

موقعیت دقیق مجتمع تفریحی گراناز زاهدان

lastsecondگراناز.jpg
مجتمع تفریحی گراناز زاهدان

مجتمع تفریحی براسان

مجتمع تفریحی براسان هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زاهدان است که در بین اهالی شهر، شهرت زیادی دارد. براسان در زبان محلی به معنای برادران است و از امکانات مجتمع تفریحی براسان زاهدان باید به مواردی مثل باغ وحش، فضای سبز، سالن پذیرایی سنتی در داخل سیاه چادر، پارکینگ و حتی سالن برگزاری مراسم عروسی اشاره کرد.

  • آدرس مجتمع تفریحی براسان: 5 کیلومتری غرب زاهدان

موقعیت دقیق مجتمع تفریحی براسان زاهدان

lastsecondبراسان.jpg
مجتمع تفریحی براسان

مجتمع تفریحی لادیز

مجتمع تفریحی لادیز یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان است که در سال 1395 تأسیس شد. این مجتمع با مساحت 15 هکتار یکی از کامل‌ترین مکان‌های تفریحی زاهدان است. از امکانات مجتمع تفریحی لادیز باید به مواردی مثل پارک آبی، سالن ورزشی، هتل، پارک و شهربازی، استخر و سونا، سالن تئاتر و سینما و جایگاه سوخت اشاره کرد. در این جای دیدنی زاهدان شما به کافه و رستوران لادیز هم دسترسی دارید و می‌توانید با سر زدن به رستوران و چشیدن یک غذای محلی لذت سفر خود را دوچندان کنید.

  • آدرس مجتمع تفریحی لادیز زاهدان: انتهای بلوار جمهوری

موقعیت دقیق مجتمع تفریحی لادیز زاهدان

lastsecondلادیز.jpg
مجتمع تفریحی لادیز زاهدان

مجتمع تفریحی هامون

با رفتن به مجتمع تفریحی هامون به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی زاهدان، درواقع با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ چراکه در این مجموعه، هم می‌توانید خرید و پاساژگردی را تجربه کنید و هم از امکانات تفریحی اینجا استفاده کنید. در بخش مرکز خرید این مجموعه می‌توانید به اجناس لوکس و باکیفیت برای خرید و تهیه سوغات، دسترسی داشته باشید و در بخش تفریحی این مجموعه هم به امکاناتی مثل شهربازی، کافه و رستوران دسترسی دارید.

  • آدرس مجتمع تفریحی هامون زاهدان: تقاطع خیابان‌ امام خمینی و خیابان مولوی

مجتمع تفریحی هامون زاهدان

lastsecondهامون.jpg
مجتمع تفریحی هامون زاهدان

سینما هلال

سینما هلال زاهدان، درحال‌حاضر بهترین سینمای این شهر است که متعلق به سازمان هلال احمر است. ظرفیت این سینما 560 نفر است و در سال 1396 کار خودش را شروع کرده است و از نظر تجهیزات صوتی و تصویری هم سینمای به‌روزی محسوب می‌شود.

  • آدرس سینما هلال زاهدان: خیابان مطهری، میدان آزادی

موقعیت دقیق سینما هلال زاهدان

lastsecondهلال.jpg
سینما هلال زاهدان

سخن آخر

شهر زاهدان، یکی از مناطق کمتر شناخته شده کشور ما است که به‌خاطر بُعد مسافت و شاید ناشناختگی، در گذشته کمتر کسی به آن سفر می‌کرد. در سال‌های اخیر اما، به‌عنوان یک مقصد توریستی با جاذبه‌های کم‌نظیر و بکر، مورد استقبال و توجه قرار گرفته و هر مسافری را در بدو ورود مجذوب خود می‌کند. امیدواریم اگر عزم سفر به شهر زاهدان را کردید، معرفی جاهای دیدنی زاهدان بتواند برای شما راهگشا باشد. اگر هم قبلاً مهمان این شهر بوده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربیات سفر خود را با ما و بقیه عاشقان سفر در میان بگذارید که از قدیم گفته‌اند، وصف العیش نصف العیش!

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.