عشق آباد شهری مرموز در همسایگی ما

4.7
از 14 رای

ترکمنستان کشوری واقع در آسیای مرکزیست که در همسایگی ایران قرار دارد. این کشور پنجاه و دومین کشور پهناور جهان از نظر وسعت محسوب می شود. پایتخت ترکمنستان شهر عشق آباد است که حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد. عشق آباد به ساختمان های مرمرینش شهرت دارد که در گینس نیز به ثبت رسیده اند. باید به این موضوع اشاره کرد که ترکمنستان از سخت گیرترین کشورهای دنیا در مورد گردشگران است به همین دلیل سفر به این کشور مرسوم و متداول نیست و گردشگران کمی موفق به بازدید از آن شده اند.

ترکمنستان و قوانین عجیبش!

کمتر کسی است که ترکمنستان را به عنوان دومین کره شمالی جهان بشناسد. آنچه بیشتر از همه با شنیدن نام ترکمنستان به ذهن متبادر می‌شود، زیبایی‌های آن، مردم دوست‌داشتنی، ساختمان‌های مرمرین و عشق‌آباد است! اما بد نیست بدانید که این کشور، قوانین عجیبی دارد. قوانینی که در ادامه برخی از آن‌ها را باهم می‌خوانیم:

1. رییس جمهور سابق ترکمنستان، صفرمراد نیازف، کتابی به نام «روح نامه» نوشته و آن را همتراز با کتب آسمانی معرفی کرده است. همچنین یک مجسمه از روح نامه هم در پارک عشق آباد ساخته اند که هر شب ساعت ۸ کتاب باز می‌شود و یک بخش از روح نامه از بلندگو‌های پارک پخش می‌شود.

2. خیابان‌ها و شهرهای ترکمنستان تقریبا تا پیش از ساعت 8 شب، خالی هستند و از این ساعت به بعد، کافه‌ها و رستوران‌ها حق دارند تنها تا ساعت 10 شب باز باشند.

3. رییس جمهور می‌تواند کل قوانین حاکم بر کشور را به دلخواه خود تغییر دهد!

4. هفتمین کشور سخت دنیا در گرفتن ویزا محسوب می‌شود و جالب است بدانید که ویزای ترکمنستان، فقط برای عشق‌آباد است و اگر قصد دارید شهرهای دیگری از این کشور را ببینید، باید اجازه‌ی مجزایی بگیرید که آن هم اصلا آسان نیست.

5. اگر یک پسر ترکمن بخواهد با یک دختر غیر ترکمن ازدواج کند، دولت به آن‌ها خانه نخواهد دارد و اگر پسری غیر ترکمن بخواهد با دختری ترکمن ازدواج کند باید 50 هزار دلار پول به حساب دولت واریز کند.

6. با هزینه‌های میلیارد دلاری مسجد و مجتمع‌های ورزشی ساخته‌اند، ولی کسی نیست که در بیرون از آن‌ها استفاده بکند. حتی چرخ وفلک سرپوشیده‌ای که در این کشور قرار دارد مثل جاده‌های شهر خالی است. تمامی این زیبایی‌ها برای نمایش است و شهروندان هیچ استفاده‌ای ندارند.

و...

البته این کشور به برخی اقدامات خوب هم معروف است، اقداماتی نظیر:

1. قیمت بنزین، آب، گاز، برق و تلفن که تا پیش از سال 2019 رایگان بود، بسیار ناچیز است.
2. خانواده‌های دارای 3 فرزند و بیشتر، خانه و ماشین رایگان دارند.
3. ماهانه هر ماشین، 120 لیتر بنزین رایگان سهمیه دارد.

و...

عجیب بود، نه؟ ما در این ویدیو به این همسایه‌ی مرموز و عجیب سری زده‌ایم، پس همراهمان باشید.

منبع: baharnews.ir