افتتاح بزرگترین آبشار مصنوعی کشور در مشهد

4.4
از 14 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با بزرگترین آبشار مصنوعی ایران آشنا شوید! + تصاویر
24 تیر 1400 09:00
0

با گذر زمان و افزایش جمعیت، فضاهای فرهنگی و تفریحی بیشتری به کلان‌شهرها اضافه می‌شود. یکی از فضاهای پر سر و صدایی که این روزها در مشهد افتتاح شد، آبشار مصنوعی کوهشار در ارتفاعات جنوبی مشهد بود که بزرگترین آبشار مصنوعی در ایران محسوب می‌شود.

شهر مشهد را به حرم امام رضا (ع) و چند جاذبه معروف می‌شناسیم امّا جاذبه‌های تفریحی مشهد می‌تواند تجربه مسافرانی که چه به تنهایی چه با تورهای مشهد سفر می‌کنند را از این شهر متفاوت کند. آبشار بزرگ کوهشار هم تازه‌ترین جاذبه تفریحی مشهد است که در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم.

آبشار مصنوعی مشهد

آبشار مشهد 

این پروژه با مساحت بیشتر از 78 هکتار، در ارتفاعات جنوبی مشهد و حاشیه بلوار نمار از سال 99 آغاز شد. هدف از ایجاد آن، فراهم کردن فضایی برای مردم که با استفاده از طراحی منطبق با توپوگرافی زمین، باعث رعایت مدیریت منابع آب و ایجاد کمترین تغییر در محیط طبیعی آن شد. همچنین برای کمتر هدر رفتن آب، مسیرهای آب و مخازن ایزوله شده، در بسترهای سنگی کوه قرار گرفته‌اند. سعی شده میزان تبخیر آب به صورت حداقلی باشد تا در این روزگار بی‌آبی، باعث ایجاد مشکل و مصرف فراوان آب نشود.

 فقط 14 هکتار از فضای پارک به مسیرهای آب و فضای سبز اطرافش اختصاص داده شده است.روی شیب‌های کمربند سبز جنوبی هم جنگل‌کاری انجام شده است.

 کوهشار

کوهشار مشهد

مسیر عبور و مرور آن به گفته معاون شهردار مشهد در محیط و شیب کوه، متناسب با آن فضا به صورت شنی طراحی شده است و مسیرهایی که شیب تندتر دارند، پاکوب دارند که کوهنوردان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

بخش‌های مختلف این پروژه عبارتند از:

  • آبشار 190 متریخط الراس

  • آبراهه 250 متری

  • استخر800 متر مربعی (روی مخزن ذخیره آب به حجم 3500 متر مکعب)

  • رودخانه 300 متری (با تراس‌بندی مصالح سنگی در طول مسیر)

  • دریاچه اصلی 4200 متر مربعی (در دو سطح 2.5 متری به دلیل اختلاف شیب)

 مشهد

کوهشار مشهد

به گفته شهردار مشهد، در این پروژه سعی شده بدون تخریب محیط زیست، فضایی برای استفاده مردم جهت تفریح ساخته شود و سعی شده تا جای ممکن طراحی‌ها منطبق با محیط باشد. همچنین معتقد است که ایده کوهشار، تحولی جدی در حوزه‌های تفرجّی ارتفاعات جنوب مشهد ایجاد کرده است. بر این اساس هم گفته شده که شعار این پروژه «سلام به آرامش» است در راستای این هدف که ساخت بنا به آرامش مردم و همچنین محیط زیست منجر شود.

با توجه به اینکه این پروژه در ارتفاعات مشهد اجرا شده، بدون شک مناظری از شهر مشهد هم به ما نشان می‌دهد. مناظر بی‌بدیلی مانند مناره‌های حرم امام رضا (ع) و نمای شهر.
آبشار مصنوعی مشهد

آبشار مشهد

تألیف: لست سکند

منبع: ایرنا، عصر ایران

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.