راهنمای سفر به مشهد؛ نکاتی که باید بدانید

4.5
از 26 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راهنمای سفر به مشهد، پایتخت مذهبی ایران
27 آبان 1400 08:00
2

مشهد، شهری است که معمولاً آن را یک مقصد زیارتی و معروف‌ترین مکانش را حرم امام رضا (ع) می‌دانند؛ اما کمی که در این شهر بگردید، می‌بینید که مشهد پر از جاهای دیدنی و تفریحات مختلف است. در این مطلب از لست‌سکند، به شما می‌گوییم که دقیقاً مشهد کجاست، بهترین زمان سفر به آن چه فصلی است، با چه روش‌هایی می‌‌توانید به آن بروید و در کل اطلاعات تکمیلی آن را بررسی کرده‌ایم.

مشهد کجاست؟

مشهد در قسمت شمال شرقی ایران است و بعد از تهران و اصفهان، بزرگ‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود. سالانه میلیون‌ها نفر برای زیارت از حرم امام رضا (ع) به این شهر سفر می‌کنند و از این نظر، مشهد یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی و زیارتی در ایران است. البته اینجا در دوره‌هایی از تاریخ، پایتخت ایران هم بوده است. بنابراین، وجود حرم، عقبه تاریخی و بازارهای مختلف و جاذبه‌های دیگر این شهر، آن را به یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده در این مطلب، به‌طور کامل آن را بررسی می‌کنیم.

لیست کامل تورهای مشهد به همراه قیمت‌ها

16-Blog-Photo Cover (ED 02)(00-09-10).jpg

تاریخچه شهر مشهد

اطلاعات راهنمای سفر به مشهد، انگار بدون ذکر تاریخچه شهر، کامل نیست. تا پیش از سال 83 با خراسان بزرگ طرف بودیم که بخش زیادی از وسعت ایران را به خودش اختصاص می‌داد؛ اما در سال 83، خراسان به سه بخش شمالی، جنوبی و رضوی تقسیم شد که درحال‌حاضر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

رودخانه‌های متعددی در اطراف شهر جاری است و ازنظر اقلیمی، این شهر در دسته شهرهای خشک و نیمه‌خشک به حساب می‌آید. این خشکی را از آفتاب سوزان روزهای بهاری و تابستانی و سوز سرمای شب در پاییز و زمستان می‌توان به راحتی لمس کرد. اگر نگاهی به تاریخ مشهد انداخته باشید متوجه قدمت این شهر می‌شوید. آثاری که از کشف رود در نزدیکی مشهد پیدا شده به ما یادآوری می‌کند که از هزاران سال پیش این منطقه مسکونی بوده. در طول تاریخ هم شاهد اتفاقات مختلفی در مناطق شرقی ایران بوده‌ایم. همین جریانات تاریخی باعث شده در مشهد ترکیب قومی متنوعی را ببینیم. ازجمله گروه‌های قومی که ممکن است در مشهد زندگی کنند عبارت‌اند از: فارس، کرد، بلوچ، زند، افغان، عرب، ترک و تا حدودی ترکمن. این گروه‌های قومی، هرکدام در برهه‌ای از تاریخ وارد مشهد یا به‌صورت اجباری کوچانده شده‌اند.

از گروه‌های متنوع قومی که بگذریم، تصورمان از مشهد این است که همه مسلمان و شیعه مذهبند، اما اقلیت‌های مذهبی هم در این شهر حضور دارند. گرچه ممکن است در دوره‌هایی تعدادشان بیشتر و درحال‌حاضر کمتر باشد، اما می‌توانیم حضورشان را با آثاری که از خودشان به جا گذاشته‌اند، احساس کنیم. مانند کلیسای مسروپ مقدس در بافت قدیمی شهر مشهد. بنابراین در دوره‌های مختلف، پیروان دین زرتشتی، مانوی، بودایی، مسیحی و یهودی را در این مناطق می‌بینیم.

نقشه مشهد
نقشه مشهد در خراسان رضوی
مشهد
مشهد قدیم، عکس از تسنیم

بهترین زمان سفر به مشهد

انتخاب زمان مناسب برای سفر، لذت ما را دوچندان می‌کند. مشهد به‌دلیل خشکی هوایش، هوای سرد استخوان‌سوزی در پاییز و زمستان دارد. از اواسط آبان، باید با چند دست لباس گرم سفر کنید؛ زیرا شب‌ها و دم صبح، هوا سرد می‌شود. ازطرفی، در تابستان‌ها آفتابش در روز بسیار داغ است و اگر بخواهید مدت طولانی در فضای باز باشید، گرمای طاقت‌فرسایی را تجربه خواهید کرد. بنابراین، شاید بتوان گفت مناسب‌ترین فصل، از اواخر زمستان تا اواخر بهار و از اواخر تابستان تا اواسط پاییز است.

معمولاً در سفرها و تورهای ایران گردی، به فصل و آب‌وهوای مقصد توجه زیادی می‌کنیم؛ اما در راهنمای سفر به مشهد لست‌سکند، می‌خواهیم بگوییم که فاکتور بسیار مهم دیگری هم در این بین وجود دارد که برای بعضی گردشگران، حتی از آب‌وهوا هم مهم‌تر است. این فاکتور مهم، همان میزان جمعیت مسافران خواهد بود. فرقی نمی‌کند که در سفرمان قصد داریم حتماً زیارت برویم یا نه، اگر زمان سفرمان در روزهای مناسبتی و شلوغ مشهد باشد، هرجا که برویم با جمعیت انبوهی مواجه خواهیم شد و ممکن است در رزرو اقامتگاه هم به مشکل بخوریم. بنابراین توصیه می‌کنیم که از سفر در ایام پیک خودداری کنید تا سفرتان با آرامش بیشتری همراه باشد.

ندا.jpg
بازار رضای مشهد، عکس از آرشیو لست سکند، ندا

آب و هوای مشهد در فصل‌های مختلف

با توجه به اقلیمی که مشهد دارد، بهتر است که قبل سفر از آب و هوای آن مطلع شوید و اگر نمی‌توانید با هر وضعیت آب و هوایی کنار بیایید، مناسب‌ترین حالت و فصل را برای خودتان انتخاب کنید. در ادامه، آب و هوای هر فصل را با توجه به کم‌ترین و بیشترین دمایی که معمولاً در آن فصل داشته، بررسی می‌کنیم.

آب و هوای مشهد در بهار

همان‌طور که اشاره کرده بودیم، آب و هوای مشهد در بهار، به‌گونه‌ای هست که برای مسافرت مناسب باشد. ولی هرچه روبه تابستان می‌رویم، گرمای هوا بیشتر و آزاردهنده می‌شود که شاید هرکسی نتواند آن را تحمل کند. بیشترین دمایی که به‌طور میانگین در بهار مشهد ثبت شده، حدود 38 درجه بوده است و کمترین دمای ثبت شده در بهار، برابر با منفی 4 درجه بوده است. هرچه اوایل بهار تا اواسط آن را برای سفر به مشهد انتخاب کنید، سفر راحت‌تری را خواهید داشت.

آب و هوای مشهد در تابستان

به‌دلیل خشکی آب و هوای مشهد، تابستان‌های این شهر برای سفر، شاید برای همه مناسب نباشد و برای تعداد زیادی از گردشگران طاقت‌فرسا باشد. دمای هوا در تابستان، حتی تا بیش از 38 درجه هم می‌رود و کمترین میزان این دما، حدوداً 7 درجه سانتی‌گراد است. اگر تابستان به مشهد می‌روید، می‌توانید وقتتان را در پارک های آبی مشهد هم بگذرانید.

آب و هوای مشهد در پاییز

فصل پاییز هم زمان مناسبی برای سفر به مشهد است. چراکه گرمای هوا به‌ندرت کم می‌شود و برای بیرون رفتن، راحت‌تر خواهید بود. دمای هوا در پاییز، در بیشترین حالت، حدوداً 28 درجه و در کمترین مقدار آن هم حدود منفی 4 درجه سانتی‌گراد است. اگر در این فصل به مشهد سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً با خودتان چند دست لباس ببرید.

آب و هوای مشهد در زمستان

زمستان‌های مشهد هم خیلی برای کسانی که به سرما حساس هستند، جالب نیست. خشک و نیمه‌خشک بودن هوای مشهد، باعث شده تا سرمای هوا شدت زیادی داشته باشد. بیشترین دمای هوا در زمستان به‌طور میانگین، حدود 26 درجه سانتی‌گراد و کمترین مقدار آن تقریباً منفی 7 درجه است.

lastsecond.ir-mashhad-travel-guide-mashhad-in-winter.jpg
نمایی از حرم امام رضا در یک روز برفی، عکس از Masoud Nozari

چرا به مشهد سفر کنیم؟

می‌توانیم گردشگرانی را که به مشهد می‌روند، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دهیدم. عده زیادی برای زیارت به این شهر می‌روند، عده‌ای برای گشتن در مراکز خریدش به این شهر می‌روند و برخی هم برای تفریحات مشهد، این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند. در این میان، دلایل دیگری هم برای سفر وجود دارد. شما می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین زعفران ایران را هم در این خطه پیدا کنید و به‌عنوان سوغات یا برای مصرف خودتان تهیه کنید.

فاصله مشهد تا شهرها و مراکز مهم

ازآنجایی‌که شهر مشهد، یکی از شهرهای مهم ایران است و گردشگران بسیاری از این شهر بازدید می‌کنند، بهتر است که فاصله مشهد تا شهرها و مراکز مهم را بررسی کنیم و حدود فاصله زمانی و مسافتی‌شان را هم بررسی کنیم.

  • فاصله مشهد تا تهران: فاصله جاده‌ای میان مشهد تا تهران، حدوداً 910 کیلومتر است که می‌توانیم آن را حدوداً در 10:45 تا 11 ساعت طی کنیم. در این مسیر، امکان بازدید از شهرهای نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان و گرمسار هم وجود دارد. این مسیر را می‌توانیم به‌صورت هوایی و در حدود یک ساعت طی کنیم.

  • فاصله مشهد تا شیراز: از مشهد تا شیراز، حدود 1353 کیلومتر مسیر جاده‌ای وجود دارد که می‌توانید آن را در حدود 16 ساعت بپیمایید. در این مسیر، از شهرهایی مثل ترتب حیدریه، فردوس، طبس و یزد می‌گذرید. اگر هم بخواهید با هواپیما به این شهر بروید، فاصله زمانی پرواز شما از مشهد تا شیراز، حدود یک ساعت و نیم است.

  • فاصله مشهد تا گلستان: در این قسمت، ما فاصله مشهد تا گرگان در گلستان را بررسی کرده‎‌ایم. این فاصله جاده‌ای حدوداً 580 تا 600 کیلومتر است که می‌توانید آن را تا حدود 8 ساعت طی کنید.

  • فاصله مشهد تا بجنورد: این مسیر، حدود 270 کیلومتر است و شما می‌توانید آن را بین 3:45 تا 4 ساعت طی کنید.

باشگاه خبرنگاران.jpg
حمل‌ونقل عمومی و تاکسی در مشهد؛ عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

جاهای دیدنی مشهد

در راهنمای سفر مشهد، به جاهای دیدنی مشهد هم اشاره می‌کنیم. نگفته پیداست که حرم امام رضا (ع) مشخص‌ترین و مهم‌ترین جاذبه مشهد است؛ اما جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد را می‌توانیم به چند دسته کلی تقسیم کنیم که شامل مدارس تاریخی، آرامگاه‌ها، خانه‌های تاریخی، موزه‌ها و مراکز دیگر می‌شود. برای اینکه کمی بیشتر با بعضی از این جاذبه‌ها آشنا شوید، تعدادی از آن‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع)، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر است که غیر از خود مشهدی‌ها، افراد بسیاری را از سایر شهرهای ایران و نقاط دیگر در جهان، به مشهد می‌کشاند تا برای زیارت، چند ساعتی را در این حرم بگذرانند. علاوه‌بر جنبه زیارتی، در اطراف حرم می‌توانید بازارهای مختلف و فروشگاه‌های متفاوتی را ببینید و برای خود و اطرافیانتان، سوغاتی تهیه کنید. همچنین می‌توانید از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم هم بازدید کنید.

  • قیمت ورودی حرم امام رضا: رایگان

  • ساعت بازدید از حرم امام رضا: 24 ساعته

راهنمای سفر مشهد
عکس از آرشیو لست سکند، شیما رمضانی

آرامگاه نادرشاه افشار

نادرشاه، یکی از پادشاهان بزرگ ایران بوده که فتوحات بسیار او، سبب گسترش مرزهای ایران شده بود. آرامگاه او، فضای بسیار دل‌نشین و جذابی دارد که شما را برای چند ساعتی جذب خودش می‌کند. یکی از نکاتی که در آرامگاه نادرشاه به آن برمی‌خورید، فرم معماری و سازه‌ای بنای آن است. با توجه به این معماری و ساختار، شما می‌توانید معانی مختلفی را از این آرامگاه بگیرید و نشانه‌ها بسیاری را دریافت کنید. در نتیجه می‌‌توانید اطاعات خود را بیشتر کنید و تاریخ را بهتر درک کنید.

  • قیمت بلیط بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار: رایگان

  • ساعت بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار: 8 صبح تا 7 غروب

lastsecond.ir-mashhad-travel-guide-nader-shah-monument.jpg
نمایی از آرامگاه نادرشاه افشار

خانه تاریخی داروغه

این خانه تاریخی مشهد، شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که هریک در جایگاه خود جذاب و زیباست. سال ساخت این خانه، مربوط به دوران قاجار می‌شود و شاید برجسته‌ترین قسمت این خانه، آجرکاری‌هایش باشد که توجه‌تان را جلب کند. حیاط و فضای سبزش، مطبخ، سرداب، کاشی‌کاری‌ها و دیگر بخش‌ها و اجزای این خانه، در مجموع باعث شده‌اند تا گردشگران مختلفی برای بازدید از خانه تاریخی داروغه، به این نقطه از شهر مشهد بیایند.

  • قیمت بلیط بازدید از خانه تاریخی داروغه: 6 هزار تومان

  • ساعت بازدید از خانه تاریخی داروغه: از 8 صبح تا 5 عصر

lastsecond.ir-mashhad-travel-guide-daarooghe-house.jpg
نمایی از خانه تاریخی داروغه، عکس از Morteza Aminoroayayi

جاذبه‌های اطراف مشهد

اگر زمان و وسیله نقلیه داشته باشید، می‌توانید نگاهی به طبیعت و جاهای دیدنی اطراف مشهد بیندازید و جاذبه‌هایی را ببینید که فاصله کمی از مشهد دارند و یک‌روزه می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. آبشار گرینه، دره شمخال، سد تبارک و آبشار بردو، ازجمله این جاذبه‌ها هستند.

جاذبه‌ها و دیدنی‌ های شهر مشهد فراوانند، اما با توجه به زمان، بودجه و علایقتان می‌توانید حتی پیش از سفر، نقاط مد نظرتان را انتخاب کنید و برای رفتن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. حتی در این میان ممکن است به بناهایی بربخورید که شاید به نظر جاذبه‌های مهمی نباشند، اما میان مردم مشهد معروف باشند.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی جاذبه مهم مشهد؛ عکس از آرشیو لست سکند، Limo

چطور به مشهد سفر کنیم؟

راهنمای سفر به مشهد را با معرفی راه‌‌های سفر به مشهد ادامه می‌دهیم. مشهد از آن مسیرهای پرتردد است که برای سفر به آن راه‌های متنوعی وجود دارد. هر نوع وسیله حمل و نقلی که انتخاب کنید، با توجه به بودجه، سلیقه و زمانتان باز می‌توانید گزینه‌های متنوعی داشته باشید. در زیر، وسایل نقلیه مختلف را بررسی می‌کنیم:

  • سفر به مشهد با قطار: شاید به جرئت بتوان گفت متنوع‌ترین سرویس‌های ریلی در مسیر تهران-مشهد قرار گرفته‌اند؛ از ارزان‌قیمت‌ترین قطارهای 6 نفره در کوپه گرفته تا سرویس‌های لوکسی که گاهی هزینه‌هایشان با هواپیما برابری می‌کنند. قطارهای خط ریلی مشهد را در سایت رجا می‌توانید ببینید. کوپه‌ای، اتوبوسی، لوکس و سریع‌السیر، تعدادی از انواع قطارهای ایران است که در این مسیر رفت و آمد دارد.

  • هواپیما: اما اگر زمان کافی برای سفر ریلی ندارید و سفر سریع را ترجیح می‌دهید، روزانه پروازهای متعددی روی آسمان مشهد پرواز می‌کند. قیمت بلیط‌ هواپیما را می‌توانید از مبدأ مد نظر تا مقصدی که می‌خواهید، در تاریخ دل‌خواه جست‌وجو کنید و بهترین گزینه برای خودتان را انتخاب کنید.

  • اتوبوس: اتوبوس، گزینه دیگری برای سفر جاده‌ای به مقصد مشهد است. همان‌طور که می‌دانید، معمولاً هزینه‌های بلیط اتوبوس اقتصادی‌تر است. سرعت اتوبوس تا حدودی بین قطار و هواپیما قرار می‌گیرد؛ بیشتر اوقات از قطار سریع‌تر و از هواپیما بسیار کندتر است و روزانه سرویس‌های متعددی به مقصد مشهد از تمام شهرها دارد.

  • ماشین شخصی: در نهایت اگر ترجیح می‌دهید در سفر، ماشینتان همراه رفت و آمدهای شهریتان باشد و دوست دارید سرعت سفر را با برنامه‌های خودتان تنظیم کنید، ماشین شخصی می‌تواند بهترین گزینه باشد. با توجه به مبدأ سفرتان لازم است پیش از سفر، جاده‌های منتهی به مشهد را بررسی کنید و با توجه به برنامه‌تان مسیر مد نظر را انتخاب کنید.

راهنمای سفر به مشهد
حرم امام رضا مهمترین جاذبه مشهد؛ عکس از آرشیو لست سکند، ثمین شهرستانی

در مشهد، چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

اهمیت خوردوخوراک را هیچ‌جوره نمی‌توان در سفر نادیده گرفت. چه اهل غذاهای بومی باشید و چه اهل رستوران‌های لوکس، بهتر است رستوران‌ها و غذاهای خوب را شناسایی کنید تا با خیال راحت‌تری برای وعده‌های غذایی‌تان برنامه‌ریزی کنید. برای اینکه کارتان کمی راحت‌تر شود، در سایت لست‌سکند، علاوه‌بر معرفی رستوران‌های مشهد به همراه نقد و بررسی‌ها، بهترین رستوران‌های مشهد ازنظر مردم را هم دسته‌بندی کرده‌ایم. رستوران‌هایی که با توجه به امتیازات افراد مختلف و براساس تجربه‌شان از هر رستوران داده‌اند.

حال اینکه چه غذاهایی را در سفر به مشهد میل کنید، یکی دیگر از نکاتی است که تجربه‌تان از سفر به این شهر را کامل می‌کند. بسیاری از گردشگران، دوست دارند به هر شهری که می‌روند، حتماً غذاهای محلی و بومی آن‌جا را امتحان کنند. شما هم می‌توانید برای کسب تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی، غذاهای محلی مشهد را مانند شله مشهدی، یتیمچه، پلو مخلوط، خورش ریواس و خیلی از غذاهای دیگر را در بهترین رستوران‌هایش امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برخی از غذاها را در برخی از رستوران‌ها هم میل کنید. مثلاً ماهیچه رستوران پسران کریم یا شیشلیک ارم شاندیز، همه از غذاهای محبوب و پیشنهادی کاربران هستند. در مطلب بهترین رستوران‌های شهر مشهد که بالاتر به آن لینک دادیم، می‌توانید بهترین رستوران‌ها از نظر مردم را شناسایی و غذاهای معروفشان را نیز بشناسید.

غذاهای مشهد
عکس از آرشیو لست سکند، آزاده

از مشهد، چه چیزی سوغات بخریم؟

برای خرید سوغات مشهد، معمولاً همه زرشک و زعفران به یادشان می‌آید، اما مشهد به جز زرشک و زعفران، سوغاتی‌های دیگری هم دارد که در مطلبی جداگانه و به‌طور مفصل معرفی کرده‌ایم. سوغاتی‌هایی از جنس خوراکی مثل ادویه هفت قلم و جیلی بیلی دیگ یا یادگاری‌هایی مثل سنگی هرکاره، جام چهل کلید یا حتی فیروزه که متعلق به نیشابور است هم در مشهد رواج دارد و گاهی آن را سوغات مشهد هم محسوب می‌کنند. همه این‌ها را می‌توانید برای خودتان به‌عنوان یادگاری تهیه کنید و همچنین می‌توانید برای سوغاتی به اطرافیان و عزیزانتان بدهید.

زعفران
زعفران مهمترین سوغاتی مشهد؛ عکس از آرشیو لست سکند، ندا

تفریحات مشهد

تفریحات مشهد را می‌توانیم در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دهیم؛ این دسته‌بندی‌ها هم به‌گونه‌ای هستند که شما با هر سلیقه‌ای که باشید، می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید و زیاد بودن تنوع تفریحات، باعث می‌شود که شما بتوانید برنامه‌ریزی قوی و خوبی را برای یک یا چند روز سفر به مشهد انجام دهید تا از تمام لحظه‌های سفرتان لذت ببرید. بعضی از این تفریحات، ساعت خاصی ندارند مانند پارک‌ها و مناطق کوهستانی مثل کوهسنگی و پارک ملت، اما برخی دیگر از این تفریحات مانند رفتن به بهترین مراکز خرید مشهد، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها هستند که حتماً باید طبق زمان‌بندی و برنامه آن‌ها، چارچوب تفریحاتتان را معین و زمان‌بندی کنید. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی در مشهد، یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

lastsecond.ir-mashhad-travel-guide-mashhad-water-park.jpg
نمایی از پارک‌های آبی مشهد

اقامت در مشهد

در مرحله بعدی از راهنمای سفر به مشهد، می‌خواهیم بدانیم که چطور در مشهد اقامتگاه مناسب انتخاب کنیم. بدون شک یکی از بخش‌های مهم سفر، انتخاب اقامتگاه است. مخصوصاً برای مقصدی مثل مشهد که بیشتر روزهای سال مسافران فراوانی در خودش جای داده، لازم است پیش از سفر، اقامتگاه مد نظرتان را رزرو کنید تا هنگام ورود به شهر، با درهای بسته و ظرفیت‌های تکمیل اقامتگاه‌ها روبه‌رو نشوید.

همان‌طور که می‌دانید، سال‌هاست که انواع اقامتگاه در ایران وجود دارد و با توجه به سلیقه‌ و بودجه‌تان می‌توانید نوعش را انتخاب کنید. البته در مشهد، بیشتر اقامتگاه‌ها از نوع هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌سرا و زائرسرا هستند. با نگاهی به هتل‌های مشهد و خواندن نظرات و دیدن عکس‌هایی که کاربران از این هتل‌ها گذاشته‌اند، می‌توانید انتخاب واقع‌بینانه‌تری داشته باشید.

هتل‌های مشهد
هتل های مشهد؛ عکس از آرشیو لست سکند، محبوبه

چطور درون شهر رفت و آمد کنیم؟

در این بخش از راهنمای سفر مشهد، مسیرهای درون شهری مشهد را بررسی می‌کنیم. مشهد جزو کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شود که اگر دوست داشته باشید مثل مردم بومی داخل شهر رفت‌وآمد کنید، به‌راحتی و با کمی پرس‌وجو می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. باوجوداینکه معمولاً در هتل‌ها و مراکز اقامتی تاکسی‌سرویس وجود دارد، اما کافی است نقشه شهر را نگاه و از خطوط مختلف اتوبوس استفاده کنید.

استفاده از اتوبوس در مشهد بسیار ساده است. با استفاده از «من کارت» در مشهد می‌توانید از اتوبوس‌ها استفاده کنید. معمولاً در ۶ ماه اول سال، سرویس‌دهی اتوبوس‌رانی مشهد، در مدت‌زمان طولانی‌تری نسبت به 6 ماه دوم سال انجام می‌شود؛ اما از ۳۱ شهریور ماه که غالباً ساعت اداری سازمان‌ها و ادارات تغییر می‌کند، ساعت حرکت سرویس‌دهی آخر خطوط هم نسبت به 6 ماه نخست سال، کمتر می‌شود. نقشه خطوط اتوبوسرانی مشهد را از این لینک دانلود کنید.

در کنار اتوبوس و تاکسی که در همه شهرها هستند، چند سالی است که مشهد هم مترو دارد. گرچه خطوطش مثل تهران متعدد و گسترده نیست، اما اگر مسیرتان با خطوط مترو تلاقی دارد، این وسیله حمل‌ونقل هم گزینه خوبی برای جابه‌جایی است. البته مثل تهران و سایر کلان‌شهرها، تاکسی‌های اینترنتی هم فعال هستند و به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

آشنایی با حمل و نقل عمومی مشهد

lastsecond.ir نقشه راه آهن مشهد.jpg
نقشه مترو مشهد
lastsecond.ir نقشه حمل و نقل.jpg
نقشه حمل و نقل عمومی مشهد
مترو مشهد
مترو مشهد؛ عکس از محسن اسماعیل‌زاده، خبرگزاری ایسنا

هزینه سفر به مشهد

میزان هزینه سفر مشهد می‌تواند با بودجه شما هماهنگ شود. اگر برای سفرتان از وسایل حمل و نقلی مثل اتوبوس یا قطار استفاده کنید، در هتل‌های 3 ستاره یا مهمان‌سراها اقامت کنید و درون شهر هم با وسایل حمل و نقل عمومی جابه‌جا شوید، بدون شک می‌توانید یک سفر اقتصادی و نه‌چندان پرهزینه را تجربه کنید. اگر هم اهل لوکس سفر کردن هستید، مشهد هتل‌ها و رستوران‌های مجلل کم ندارد. بنابراین بسته به ذائقه شماست که سفرتان چه میزان هزینه داشته باشد. فراموش نکنید که در مناسبت‌ها و ایام پیک، همه‌چیز گران‌تر است؛ از وسایل حمل و نقل گرفته تا هتل و رستوران، همگی بر قیمت‌هایشان اضافه می‌کنند.

بنابراین اگر قصد دارید که اقتصادی سفر کنید، برای روزهای کم‌مسافر مشهد برنامه‌ریزی کنید. درحال‌حاضر، در تابستان 1403، قیمت بلیط قطار در کمترین حالت خود از تهران به مشهد برابر با 200 هزار تومان است و قیمت بلیط اتوبوس از تهران تا مشهد، حدود 250 هزار تومان است. اگر هم بخواهید در یک هتل یک یا دو ستاره بمانید، قیمت‌ها برای یک شب ماندن، نفری 250 هزار تومان است.

نکته دیگری که شاید دانستنش به کارتان بیاید، این است که گاهی افراد تصمیم می‌گیرند بعد از سفرشان به مشهد، سری هم به کیش بزنند و ازاین‌جهت تور کیش از مشهد را تهیه می‌کنند. اگر شما هم خواستید چنین تجربه‌ای را کسب کنید، لازم است اطلاعات کافی در این باره به دست آورید. البته عده‌ای هم هستند که سفر زمینی از مشهد به کیش را دوست دارند و به‌صورت زمینی این فاصله را طی می‌کنند.

انواع مسیرهای سفر از مشهد به کیش

سفر به مشهد با تور

بهترین گزینه برای اینکه از سفر به مشهد لذت ببرید و از همه امکانات، جاذبه‌ها، دیدنی‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی در سفر به این شهر، بهره‌مند شوید، استفاده از تورهای مسافرتی است. با مشاهده صفحه تورهای مشهد لست‌سکند، می‌توانید انواع تورهایی را که به مقصد شهر مشهد می‌روند، مشاهده کنید و از میان آن‌ها، بهترینشان را برای خودتان انتخاب کنید. در صفحه‌های تور لست‌سکند، امکان این را دارید که با استفاده از فیلترهای موجود، مدت‌زمان سفر، خطوط هوایی، نوع تور و حتی نوع سفر را مشخص کنید تا مرتبط‌ترین تور برای شما نشان داده شود.

سخن آخر

توصیه می‌کنیم که پیش از سفر، اهدافتان را تعیین کنید و براساس آن‌ها، نقشه حدودی جاذبه‌هایی که قصد دیدنشان را دارید، بررسی کنید تا در سفر دچار سردرگمی نشوید. بعضی جاذبه‌ها یا تفریحات، زمان معینی در هفته باز هستند، بنابراین لازم است زمان‌بندی آن‌ها را پیش از سفر چک کنید که با برنامه‌تان هماهنگی داشته باشد.

در نهایت در این راهنمای سفر به مشهد سعی کردیم تا جای ممکن، اطلاعات کاربردی و مهم را که در سفر به مشهد به کارتان خواهد آمد، با شما به اشتراک بگذاریم. اگر دوست داشتید از تجربیات سایرین استفاده کنید و با سفرشان همراه شوید، می‌توانید نگاهی به سفرنامه‌های مشهد بیندازید که هرکدام از دریچه‌ای به سفر مشهد پرداخته‌اند.

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.