ویزای استارت آپ کانادا؛ سرمایه گذاری رایگان و اخذ اقامت دائم کانادا

3.8
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با این ویزا، رایگان در کانادا سرمایه گذاری کنید و اقامت دائم بگیرید
28 تیر 1400 11:00
0

زمانی که صحبت از اخذ اقامت دائم یک کشور به روش سرمایه گذاری می‌شود، اول از همه، بسیاری به یاد هزینه‌های گزاف این روش مهاجرتی میفتند که ذهنیت اشباهی هم نیست. در بسیاری از کشورهای خارجی اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری چه در ملک و چه در کسب و کارها بسیار بالا است و هدف از راه اندازی این برنامه نیز عمدتا جذب اقشار ثروتمند است. اما این رویه کمی در کانادا تفاوت دارد، چرا که در کانادا علاوه بر اینکه برنامه‌های سرمایه گذاری متعددی مبتنی بر نیاز استان و قلمرو‌های این کشور ایجاد شده، دولت کانادا برنامه‌ای فدرال تحت عنوان ویزای استارت آپ تدارک دیده است.

به وسیله برنامه ویزای استارت آپ سرمایه گذاران خارجی که با ایده و کسب و کار خود بتوانند برای ساکنین این کشور اشتغال زایی کنند، علاوه بر اینکه نیازی به سرمایه گذاری از حساب شخصی خود ندارند و موسسات کانادایی هزینه‌های آن را متحمل می‌شوند، امکان دریافت اقامت دائمی برای خود و خانواده‌شان را نیز خواهند داشت.

 

ویزای استارتاپ

 

سرمایه گذاری در کانادا با ویزای استارت آپ

سرمایه گذاری در کانادا تنوع بالایی داشته و بیش از 20 برنامه برای کارآفرینان و سرمایه گذاران ایجاد شده است. یکی از برنامه‌های سرمایه گذاری کانادا ویزای استارت آپ کانادا است که به‌ صورت فدرال انجام می‌گیرد. به عبارتی ویزای استارت آپ کانادا ویژه استان خاصی نبوده و شرایط آن به‌ صورت عمومی عنوان‌ شده است و متقاضیان واجد شرایط با پذیرش در این برنامه می‌توانند در هر قلمرو یا استانی از کانادا (به غیر از استان کبک)، طرح تجاری و کسب‌وکار خود را پیاده کنند. در ادامه با ویزای استارت آپ کانادا بیشتر آشنا خواهیم شد.

ویزای استارت آپ کانادا چیست؟

ویزای استارت آپ کانادا (start up) نوعی ویزای اقامت دائمی کانادا (PRV) محسوب می‌شود که سرمایه گذاران و کارآفرینان می‌توانند با کسب آن در طی یک پروسه چند مرحله به اقامت دائمی کانادا (PR) دست پیدا کنند؛ اما ویزای استارت آپ تفاوتی عمده با سایر برنامه‌های سرمایه گذاری کانادا و دیگر کشورهای دارد که آن عدم نیاز پرداخت هزینه سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار یا متقاضی اصلی این برنامه است. به عبارتی متقاضیان این برنامه از نظر مالی تنها نیاز خواهند داشت تا هزینه زندگی خود را در کانادا پرداخت کنند و هزینه اصلی سرمایه گذاری توسط مؤسسات دیگری که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است تأمین می‌شود.

شرایط اخذ ویزای استارت آپ کانادا

برای واجد شرایط بودن در ویزای استارت آپ، اشخاص باید دارای یک طرح تجاری قدرتمند باشند که ارزش سرمایه گذاری در آن وجود داشته باشد، خود را فردی کارآفرین بدانند، این قابلیت را در کسب و کارشان ببینند که تاثیری مثبت در اقتصاد کانادا ایجاد کند و در عرصه بین الملل قابل رقابت باشد. همچنین متقاضیان باید بتوانند در موارد زیر نیز شرایط لازم را داشته باشند.

  • داشتن هزینه کافی جهت اقامت و زندگی در کانادا
  • دریافت نامه حمایتی از مؤسسات سرمایه گذار کانادایی
  • دانش کافی در یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی (حداقل نمره CLB 5)
  • کسب‌وکار پیشنهادی دارای طرح تجاری مناسبی باشد و مورد تائید دولت فدرال واقع شود
  • اقامت و اجرای کسب‌وکار متقاضی در هر استان و قلمرویی غیر از کبک ایجاد شود
  • متقاضی ویزای استارت آپ کانادا باید دست‌کم مالک 10 درصد از سهام شرکت تأسیس‌ شده باشد
  • هیچ شخصی حق تصاحب مالکیت 50 درصدی یا بیشتر از کسب‌وکار را نخواهد داشت

 

ویزای استارتاپ کانادا

 

اخذ نامه حمایتی

همان‌طور که گفته شد اخذ یک نامه حمایتی (letter of support) توسط شرکت‌های مورد تائید کانادایی از الزامات واجد شرایط شدن در ویزای استارت آپ است. به این نحو که متقاضی ابتدا باید طرح تجاری خود را ارائه بدهد و در صورت مورد تائید واقع‌شدن توسط یکی از شرکت‌های سرمایه گذار مراحل بعدی ویزای خود را پیش ببرید. این مؤسسات عبارت‌اند از:

Angel investor groups: اگر طرح تجاری شما توسط یکی از شرکت‌های مؤسسات اَنجل اینوستر موردحمایت قرار بگیرد لازم است تا این پشتیبانی و سرمایه گذاری حداقل به ارزش 75000 دلار کانادا باشد.

venture capital fund: ونچر کپیتال فاند از دیگر مؤسسات سرمایه گذار در خصوص طرح‌های تجاری متقاضیان ویزای استارت آپ است که شامل شرکت‌های متعددی می‌شود. طرح تجاری که از سوی ونچر کپتال فاند موفق به دریافت سرمایه گذاری حداقل 200.000 دلاری شود در برنامه ویزای استارت آپ پذیرش خواهد یافت.

business incubator: انکوباتور‌ها نیز از مؤسسات مورد تائید دولت فدرال کانادا هستند که دریافت نامه حمایتی از شرکت‌های آن می‌تواند شرایط متقاضی برای اخذ ویزای کانادا را ایجاد کند. برخلاف دو موسسه دیگر حداقل مبلغ سرمایه گذاری مورد نیاز جهت واجد شرایط شدن در ویزای استارت آپِ انکوباتورها تعیین نشده است.

همان‌طور که گفته‌شده 3 موسسه سرمایه گذاری فوق دارای مجموعه‌هایی هستند که جهت ملاحظه آن می‌توانید به این آدرس رجوع کنید تا اطلاعات بیشتری پیرامون هرکدام داشته باشید.

هزینه اخذ ویزای استارت آپ کانادا

ویزای استارت آپ کانادا خواهان جذب افراد با استعداد و ایده‌های تجاری برتر است. ازاین‌رو دولت فدرال با فراهم نمودن شرایط سرمایه گذاری توسط شرکت‌های مورد تائید احتمال از دست دادن این افراد و ایده‌ها را به حداقل رسانده است، بنابراین هزینه اصلی سرمایه گذاری توسط شرکت سرمایه گذار تأمین خواهد شد. اما با این ‌وجود هزینه‌های مختلف دیگری برای متقاضی ویزای استارت آپ وجود دارد که به‌صورت زیر تعریف می‌شود:

  • داشتن تمکن مالی کافی جهت زندگی در کانادا

تعداد افراد همراه متقاضی

تمکن مالی لازم

1 نفر (متقاضی اصلی)

12.960 دلار کانادا

2 نفر

16.135 دلار کانادا

3 نفر

19.836 دلار کانادا

4 نفر

24.083 دلار کانادا

5 نفر

27.315 دلار کانادا

6 نفر

30.806 دلار کانادا

7 نفر

34.299 دلار کانادا

به ازای هر همراه (در صورت بیش از 7 نفر بودن)

3.492 دلار کانادا

 

  • 075 دلار کانادا جهت هزینه بررسی درخواست ویزای استارت آپ
  • 500 دلار کانادا جهت مجوز اقامت دائمی کانادا
  • 85 دلار کانادا هزینه بیومتریک

 

مدت‌ زمان صدور ویزای استارت آپ و اقامت دائمی کانادا

در حال حاضر در بیشتر برنامه‌های سرمایه گذاری کانادا امکان دریافت مستقیم اقامت دائمی وجود ندارد و متقاضیان ابتدا باید از طریق اخذ مجوز کار (work permit) به کانادا سفر کرده و کسب‌وکار مدنظر خود را ایجاد کنند، سپس چنانچه کسب‌وکار متقاضی از شرایط لازم پیروی کند امکان اخذ اقامت دائمی ممکن می‌شود که زمان آن در هر مورد متغیر خواهد بود. همچنین پروسه بررسی درخواست ویزای استارت آپ تا مرحله صدور بین 12 تا 16 ماه بدون در نظر گرفتن زمان موردنیاز برای ارائه بیومتریک تخمین زده شده است.

البته مزیتی که متقاضیان ویزای استارت آپ از آن بهره‌مند هستند امکان درخواست برای مجوز کاری کانادا است. با توجه به پروسه طولانی بررسی درخواست ویزای استارت آپ، متقاضیانی که توانسته باشند نامه حمایتی از یک/چند موسسه سرمایه گذار دریافت کنند این فرصت را خواهند داشت تا زود تر از زمان بررسی درخواست ویزای استارت آپ و از طریق work permit در کانادا حضور داشته باشند و کسب و کارشان را راه‌اندازی کنند.

ویزای استارت آپ در یک نگاه

کشور کانادا از نظر برنامه‌های مختلف سرمایه گذاری – مهاجرتی در جهان پیشتاز بوده و با فراهم کردن برنامه های متنوع امکان حضور بسیاری از کارآفرینان را ایجاد کرده است. برنامه استارت آپ نیز یکی از آن‌هاست که امکان ایجاد یک تجارت در کانادا را به سرمایه گذاران خارجی می‌دهد. البته آنچه این برنامه را با دیگر برنامه‌های سرمایه گذاری در کانادا متفاوت می‌کند، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری در کسب و کار خود است که نشانگر اهمیت جذب ایده های تجاری و کارآفرینان برتر است.

 

تألیف: لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.