راهنمای عمومی اخذ ویزای کانادا برای ایرانیان

4.5
از 31 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چگونه خودمان برای اخذ ویزا کانادا اقدام کنیم؟
07 اردیبهشت 1400 10:00
50

امروزه در عرصه بین‌المللی، کانادا به عنوان یک مقصد محبوب گردشگری و مهاجرتی شناخته می‌شود، کشوری که پیش از شیوع کرونا میزبان بیش از 20 میلیون توریست در سال بود و هم‌ اکنون نیز به عنوان یکی از 3 کشور مهاجرپذیر دنیا شناخته می‌شود. اما همانطور که آگاه هستید شهروندان ایرانی که اقامت دائم یا پاسپورت کانادایی ندارند، برای ورود به خاک این کشور بنا به هر مقصودی، نیاز به اخذ ویزای کانادا خواهند داشت. در ادامه، مباحثی که در تمامی ویزاهای کانادا مشترک هستند را به شما توضیح خواهیم داد و سعی می‌کنیم یک تصویر کلی از شرایط اخذ ویزای کانادا برایتان ترسیم کنیم.  

انواع ویزای کانادا؛ هدف شما از سفر به کانادا چیست؟

چه قصد تحصیل و بازدید داشته باشید یا خواهان کار و سرمایه‌گذاری، شما موظف به درخواست ویزای مربوطه خواهید بود. به عبارتی هر نیت و هدف از ورود به کانادا، نیاز به ویزای خاصی دارد و هر ویزا فرآیند، شرایط و مدارک مختص به خود را در برمی‌گیرد. ویزای کانادا به طور کلی برای متقاضیان امکان دو نوع اقامت را صادر می‌کند که عبارتند از، اقامت دائم (Permanent Residence) و اقامت موقت (Temporary Residence). یعنی متقاضیان به هر قصدی که خواهان سفر به کانادا هستند، در یکی از این دو موقعیت قرار خواهند گرفت.

چندی از ویزا و برنامه‌هایی که به اقامت دائم در کانادا ختم می‌شوند عبارتند از: ویزاهای سرمایه گذاری (در اکثر مواقع)، ویزاهای بشر دوستانه (مانند پناهندگان)، برخی از ویزاهای کاری (مانند برنامه استانی کانادا و برنامه اکسپرس اینتری) و ویزای اسپانسری.

چندی از ویزا و برنامه‌هایی که موجب به اقامت موقت کانادا می‌شوند عبارتند از: ویزای تحصیلی (مجوز تحصیلی)، برخی از ویزاهای کاری، ویزتور ویزاها (مانند ویزای توریستی و مولتی) و سوپر ویزا.

 

canada.jpg

 

شرایط اخذ ویزای کانادا: مدارک و شرایط عمومی

همانطور که اشاره شد ویزاهای مختلف نیاز به مدارک مختلفی دارند اما یکسری از این مدارک برای اخذ تمامی ویزاهای کانادا مشترک هستند که  عبارتند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر: پاسپورت معتبر طبق تعریف IRCC به گذرنامه‌ای گفته می‌شود که دارای اعتبار باشد (برای مثال اگر شخصی متقاضی برنامه اکسپرس اینتری است، پاسپورتش حداقل تا 6 ماه اعتبار داشته باشد)، دست کم دارای یک یا دو برگ خالی باشد (جایی که در آن ویزا درج می‌شود) و به طور قانونی اخذ شده باشد.
  • ارائه بیومتریک: این مورد در بند بعدی به  طور جداگانه توضیح داده خواهد شد.
  • هزینه ویزا و تمکن مالی: تمکن مالی و هزینه درخواست ویزا برای هر برنامه و ویزا متغیر است اما از موارد اصلی دریافت هر ویزایی محسوب می‌شود. بنابراین مواردی مانند ارائه گردش مالی حسابتان در ماه‌های اخیر الزامی است.
  • مدارک شناسایی: به غیر از بیومتریک هر متقاضی باتوجه به وضعیت و نوع ویزای خود، موظف به ترجمه شناسنامه، سند ازدواج (در صورت تاهل)، فرم‌های اطلاعات شخصی و... خواهد بود.
  • سایر مدارک: بخشی از مدارک مانند برنامه سفر، سابقه سفر به کشورهای خارجی دیگر (مخصوصا حوزه شنگن)، سند از دارایی‌های منقول، دعوتنامه از کانادا و گواهی اشتغال به تحصیل نیز جهت اطمینان از حسن نیت شما و اثبات بازگشت از کانادا (تنها در TRV) برای درخواست ویزا لازم است که اگر در جمع‌آوری کوتاهی کنید یا قادر به تهیه آن‌ها نباشید ویزای شما اعم از تحصیلی، توریستی، کاری و... ریجکت خواهد شد. در آخرین تیتر درباره ریجکتی ویزا توضیحاتی خواهیم داد.

توجه داشته باشید مدارک مورد نیاز  باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شود.

 

 canada visa flag.jpg

 

شرایط اخذ ویزای کانادا: بیومتریک

بیومتریک یکی  دیگر از مدارک عمومی اخذ ویزای کانادا محسوب می‎‌شود که متقاضیان برای درخواست اکثر ویزهای اقامت دائمی و موقتی باید آن را ضمیمه سایر مدارک خود کنند. بیومتریک نوعی مدرک شناسایی محسوب می‌شود که متقاضیان به وسیله عکس انداختن و انگشت نگاری، قادر به تهیه آن هستند. ایرانیانی که از ارائه اطلاعات بیومتریک خود معاف نیستند با مراجعه به مراکز درخواست ویزا (VAC) در کشورهای همسایه می‌توانند بیومتریک خود را ثبت کنند. همچنین برای هر بار درخواست ویزا و ورود به کانادا، متقضایان الزامی به ارائه بیومتریک جدید نخواهند داشت و در حالت معمول این اطلاعات تا 10 سال دارای اعتبار است.

اگر هم‌اکنون خواهان اخذ ویزا کانادا هستید و قبلا بیومتریک را ثبت کرده‌اید یا اینکه به دنبال اولین درخواست ویزای کانادا خود هستید با رجوع به وبسایت رسمی دولت کانادا و پاسخ به چند سوال کوتاه از ملزم یا معاف بودن ارائه بیومتریک آگاه شوید.

چگونه خودمان برای اخذ ویزای کانادا اقدام کنیم ؟

به طور کلی متقاضیان می‌توانند به صورت حضوری یا آنلاین درخواست ویزا بدهند. در حالت حضوری یا کاغذی (Apply on paper) متقاضی شخصا با مراجعه به دفاتر VAC درخواست خود را ثبت می‌کند و هزینه آن را حضورا پرداخت می‌کند. در این روش متقاضی می‌تواند کارهای بیومتریک را نیز انجام دهد.

یا اینکه از طریق وبسایت رسمی مهاجرت کانادا به آدرس Canada.ca رجوع کنند و مراحل درخواست را به صورت آنلاین پیش‌ ببرند، در آینده راهنمای ایجاد پروفایل و نحوه درخواست ویزای کانادا را در مطلبی توضیح خواهیم داد اما اکنون بدانید درخواست آنلاین روشی است که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا پیشنهاد داده است و در این روش با سرعت بالاتری می‌تواند فرآیند درخواست انجام شود. برای مثال اگر یکی از اسناد مورد نیاز برای بررسی درخواست را ارسال نکرده باشید یا دارای ایراد باشد، فورا می‌توانید با اولین اخطاری که از سایت دریافت می‌کنید قایل را اصلاح یا جایگزین کنید.

مراحل کلی و راهنمای ثبت نام آنلاین ویزای کانادا به شرح زیر است:

  • ایجاد یک حساب کاربری انحصاری و تکمیل فرم
  • تکمیل فرم‌های درخواست ویزای کانادا
  • پرداخت آنلاین هزینه‌های مربوط به ویزا و انگشت نگاری
  • دریافت برگه تاییده درخواست به همراه شماره پیگیری
  • دریافت نامه انگشت نگاری
  • حضور در یکی از سفارت خانه های کانادا برای انگشت نگاری
  • بررسی نهایی و اعلام قبول درخواست ویزا
  • مراجعه مجدد به سفارت برای تحویل پاسپورت و اخذ ویزا (یا پیکاپ کردن پاسپورت)

 

 canada visa appilication.jpg

 

در روش آنلاین ایرانیان با دو چالش روبه رو خواهند بود: نخست اینکه در شیوه آنلاین متقاضی باید هزینه درخواست ویزا را به صورت آنلاین از طریق کارت‌های اعتباری معتبری مثل MasterCard، American Express یا Visa پرداخت کند که به دلیل وضعیت موجود باید توسط کارگزاری‌ها یا اشخاصی که خارج از ایران هستند، انجام شود. هزینه درخواست ویزا در همان ابتدا باید پرداخت شود در غیر این صورت درخواست متقاضی بررسی نخواهد شد.

چالش دیگر ثبت بیومتریک است که به دلیل عدم فعالیت دفاتر VAC در ایران، شهروندان ایرانی مجبور هستند به دفاتر درخواست ویزای کشورهای همسایه مراجعه کنند و مجاب به پرداخت هزینه‌های اضافی شوند.

در حال حاضر با همه‌گیری ویروس کرونا مدت زمان بررسی درخواست ویزای کانادا در هر دو روش از شرایط پیچیده‌ای پیروی می‌کند. مخصوصا درخواست ویزاهای غیرضروری نظیر ویزای توریستی کانادا.

هزینه درخواست ویزای کانادا و تمکن مالی مورد نیاز

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که هنگام اخذ ویزا با آن مواجه هستیم، هزینه‌های متعددی است که برای ترجمه مدارک، تهیه گواهی پزشکی، هزینه درخواست ویزا، پیکاپ پاسپوت، بلیط هواپیما، هزینه بیومتریک و ... متحمل می‌شویم. در ادامه با صرف نظر از هزینه‌های غیر مستقیم اخذ یک ویزا مانند هزینه‌های کارگزار، ترجمه مدارک و پیکاپ ویزا، توضیحی از هزینه‌هایی خواهیم داد که به طور مستقیم باید برای پروسه سفر یا مهاجرت به کانادا پرداخته شود.

هزینه درخواست: به طور ساده این این هزینه، وجه غیرقابل بازگشتی است که متقاضی جهت بررسی درخواست ویزا یا برنامه خود به IRCC پرداخت می‌کند تا درخواست او مورد بررسی قرار بگیرد. هزینه درخواست با توجه به ویزا یا برنامه مدنظرتان می‌تواند بسیار متغیر باشد. برای مثال هزینه درخواست ویزای تحصیلی یا همان مجوز تحصیلی کانادا 150 دلار کانادا است، هزینه درخواست ویزای توریستی 100 دلار کانادا است و هزینه درخواست برای برنامه سرمایه گذاری استان انتاریو 3500 دلار کانادا است.

هزینه بیومتریک: همانطور که گفته شد در اکثر مواقع شما به موظف به تهیه بیومتریک خواهید بود که در حال حاضر هزینه بیومتریک برای هرمتقاضی 85 دلار کانادا است. همچنین اگر شما به طور خانوادگی قصد سفر به کانادا را داشته باشید، اعم از تعداد فرزندانتان هزینه بیومتریک نهایتا 170 دلار کانادا خواهد شد.

 

canada visa.jpg 

 

تمکن مالی: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین شرایط اخذ ویزای کانادا، داشتن تمکن مالی لازم است. تمکن مالی باید دارایی باشد که در دسترس متقاضی باشد. برای مثال پول حساب بانکی شما یک تمکن مالی قابل قبول است. در هر برنامه‌ یا ویزای کانادا ممکن است حداقل رقمی که برای تمکن مالی نیاز داشته باشید متفاوت باشد.

معمولا بیش‌ترین تمکن مالی مورد نیاز به ویزا و برنامه‌های سرمایه‌‌گذاری کانادا مروبوط می‌شود؛ برای مثال اگر بخواهید در برنامه سرمایه گذاری استان انتاریو شرکت کنید، حداقل تمکن مالی مورد نیاز  200.000 دلار کانادا خواهد بود که جهت سرمایه گذاری باید نزد خود داشته باشید. در مثالی دیگر اگر شما خواهان تحصیل در کانادا باشید و همراهی هم نداشته باشید باید دست کم در حساب بانکی‌تان مبلغی به ارزش 10.000 دلار کانادا وجود داشته باشد. این تمکن مالی صرفا هزینه 1 سال زندگی شما در کانادا در نظر گرفته می‌شود و شهریه دانشگاه جدا از این مورد است.

اکنون با توجه به توجه به 3 مورد گفته شده و صرف نظر از هزینه‌های غیر مستقیمی مانند پیکاپِ پاسپورت، بیمه دانشجویی، بلیط هواپیما، ترجمه مدارک، شهریه دانشگاه و ... یک دانشجوی خارجی برای تحصیل در این کشور باید دست کم 10.235 دلار کانادا دارایی داشته باشد (150 دلار هزینه درخواست ویزا + 85 دلار هزینه بیومتریک + 10.000 تمکن مالی برای 1 سال زندگی در کانادا).

وضعیت متقاضیان پس از درخواست ویزا

پس از درخواست ویزا، پرداخت هزینه‌ها نوبت به بررسی ویزا می‌رسد که به دو سناریو مختلف ختم می‌شود.

  • در خواست ویزای مورد پذیرش قرار گرفته است و برای درج ویزا بر روی پاسپورت متقاضی راهی همان سفارت یا کنسولگری می‌شود که در پروسه درخواست ویزا مشخص شد، یا اینکه از از طریق خدماتی نظیر پیکاپ پاسپورت این مهم را به شخص یا کارگزاری می‌سپارد.
  • درخواست شما ریجکت یا مردود شده است و به شما ویزا تعلق نمی‌گیرد. در این زمان شما می‌توانید، تصمیم را بپذیرید، درخواست مجدد بدهید یا نسبت به تصمیم گرفته شده اعتراض کنید و به رفع ریجکتی ویزا بپردازید.

ریجکت شدن ویزای کانادا

در آخر حائز اهمیت است که اشاره‌ای به ریجکت شدن درخواست ویزای کانادا داشته باشیم، اتفاق ناخوشایندی که بیش از هر زمانی در سال‌های اخیر گریبان‌گیر ایرانیان شده است. نداشتن برنامه سفر مشخص، عدم تمکن مالی لازم، اشتباهات آفیسر ویزا در پرونده متقاضی چندی از دلایل ریجکت شدن ویزاهای کانادا هستند.

در ویزاهایی که منجر به اقامت موقت در کانادا می‌شوند نرخ ریجکتی ویزا بیش‌تر است. زیرا علاوه‌ بر این موارد آفیسر پرونده به دلیل مطمئن نبودن بازگشت متقاضی از کانادا به کشور مبدا و احتمال پناهنده‌ شدن، اقدام به رد کردن درخواست ویزا می‌کند. متقاضیانی که نتوانند وابستگی خود به کشور مبدا را اثبات کنند، سابقه سفر به کشورهای شنگن یا دعوتنامه نداشته باشند، احتمال ریجکت شدن خواهند داشت.

 

تالیف: لست سکند 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.